Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skade på kundes bil


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Enkel sak, nyopprettet firma. Ikke rukket tegne ansvarsforsikring enda. Utfører en jobb på kundebil som er ny, dagen etter får jeg beskjed at hele bilen er ripete/hakkete/bulkete og vil ha hele bilen polert hos XX på min regning.

 

Jobben jeg har utført gjør at jeg ikke har tatt på bilen/så vidt, og ikke kjørt den. På det meste har det blitt lagt lett, ikke spiss/skarpt verktøy på størrelse/materiale med en snøkost på taket/bagasjeluke. Ikke bevegd noe på bilen, kan umulig se for meg dette har laget riper på bilen. Isåfall stemmer jo ihvertfall ikke påstanden at 'hele bilen må poleres'.

 

Hva er prosedyre og rettigheter her for meg som AS mot privatperson?

 

Anonymous poster hash: 02b6d...b43

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Såvidt meg bekjent har du like mye rett på å få skaden taksert som den andre personen. Såvidt jeg kan erindre har jeg også lest at skaden skal utbedres på et "rimelig" vis, slik at en skal ikke forvente å kjøpe nytt karosseri om du bulker døra.

 

Jeg har selv fått fjernet alvorlige riper lokalt på bilen uten at hele bilen måtte behandles så for meg høres det rart ut om hele bilen må behandles slik du beskriver det.

 

Ellers så jobbet jeg tidligere i et arbeid hvor det ved et par anledninger oppsto uriktige anklager om hvordan vi hadde utført jobben. Ikke før det ble en politisak som gikk rettens vei innså sjefen at vi måtte ha utstyr for å avbilde objektene før og etter utført oppdrag for å slippe å jobbe mot falske anklager.

 

Beklager at jeg ikke kan komme med noe kyndig - men ville i det minste påpeke at det er viktig med bilder fordi det er så vanlig med folk som forsøker å svindle. alt må dokumenteres idag.

Endret av Invader Zim
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Sa kunden noe om hvordan polering hjelper på riper, hakk og bulker?

Jeg kan ikke mye om biler, men det skurrer litt.

Hadde jeg fått tilbake en bil med riper, hakk og bulker, så hadde jeg fått takst på en reparasjon, ikke polering.

 

Høres litt ut som en kunde som satser på at du innrømmer skyld og betaler en slump for polering for å få problemet ut av verden. Når det er gjort, og polering ikke fungerte, så kan kunden kreve mer penger for ytterligere reparasjoner av samme skadene.

Det er ikke mye du kan gjøre med sånne kunder heller, utenom å følge zim's råd over, dokumenter alt! Et kamera er billig.

 

 

Men det har ikke falt snø/is ned på bilen mens den har stått parkert? Har du kanskje fjernet snø/is litt hardhendt? En snøkost med skarpe kanter kan vel lage noen riper, som kan oppdages at av lakk-fanatiker? 

Lenke til kommentar

Sa kunden noe om hvordan polering hjelper på riper, hakk og bulker?

Jeg kan ikke mye om biler, men det skurrer litt.

Hadde jeg fått tilbake en bil med riper, hakk og bulker, så hadde jeg fått takst på en reparasjon, ikke polering.

 

Høres litt ut som en kunde som satser på at du innrømmer skyld og betaler en slump for polering for å få problemet ut av verden. Når det er gjort, og polering ikke fungerte, så kan kunden kreve mer penger for ytterligere reparasjoner av samme skadene.

Det er ikke mye du kan gjøre med sånne kunder heller, utenom å følge zim's råd over, dokumenter alt! Et kamera er billig.

 

 

Men det har ikke falt snø/is ned på bilen mens den har stått parkert? Har du kanskje fjernet snø/is litt hardhendt? En snøkost med skarpe kanter kan vel lage noen riper, som kan oppdages at av lakk-fanatiker?

Takker for svar. Jeg er rimelig sikker på at jeg ikke har forårsaket disse, men jeg kan jo ikke si det sikkert. Problemet er jo at bilen er få dager gammel så det er jo enkelt å si 'den var fin før'.

 

Anonymous poster hash: 02b6d...b43

Lenke til kommentar

Her er det viktig å plassere bevisbyrden rett sted, og den er hos kunden.

 

Kunden har nå reklamert - han har påstått at du har voldt skade på bilen, og at den skaden er du erstatningsansvarlig for. Du må velge om du skal avvise reklamasjonen som for sen, avslå reklamasjonen fordi du ikke er ansvarlig, eller akseptere (helt eller delvis) ansvar.

 

Hvis du avviser, avslår, eller bare aksepterer delvis er ballen tilbake på kundens banehalvdel. Kunden må da bestemme om han skal gå videre til forliksrådet eller Forbrukerklageutvalget.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her er det viktig å plassere bevisbyrden rett sted, og den er hos kunden.

 

Kunden har nå reklamert - han har påstått at du har voldt skade på bilen, og at den skaden er du erstatningsansvarlig for. Du må velge om du skal avvise reklamasjonen som for sen, avslå reklamasjonen fordi du ikke er ansvarlig, eller akseptere (helt eller delvis) ansvar.

 

Hvis du avviser, avslår, eller bare aksepterer delvis er ballen tilbake på kundens banehalvdel. Kunden må da bestemme om han skal gå videre til forliksrådet eller Forbrukerklageutvalget.

Takker for svar. En ting er selvfølgelig PR/etikk, men nå snakker vi juss.

 

Om jeg avviser, og han går videre med saken, hvordan er framgangen da?

 

Anonymous poster hash: 02b6d...b43

Lenke til kommentar

Velger han forliksrådet vil du få et søksmålsvarsel fra ham eller et pålegg om tilsvar fra forliksrådet.

 

Velger han Forbrukerklageutvalget vil Forbrukerrådet kontakte deg for å forsøke å mekle i saken.

Takker og bukker. Hva er verste utfall slikt kan få eventuelt? Jeg har vel uansett, om han vinner en slik sak, også rett på å utbedre skadene selv/gjennom samarbeidspartner?

 

Og siden han har bevisbyrde er det vel uansett en vanskelig sak for han?

 

Anonymous poster hash: 02b6d...b43

Lenke til kommentar

Takker og bukker. Hva er verste utfall slikt kan få eventuelt? Jeg har vel uansett, om han vinner en slik sak, også rett på å utbedre skadene selv/gjennom samarbeidspartner?

Anonymous poster hash: 02b6d...b43

Nei. Hvis du avviser kravet, kan han kreve prisavslag tilsvarende verditapet, eventuelt rette tingen selv for din regning. Hvis det i ettertid viste seg at du tok feil og at det var en mangel, så er du jo alt for sent ute med å rette feilen.
Lenke til kommentar

Jeg har svart kunden at jeg ikke anser meg ansvarlig for skadene, men for å vise goodwill kan jeg få en samarbeidspartner til å utbedre skadene.

 

Han mener dog forsatt han skal få dette utbedret der han bor på min regning over 2 timer unna.

 

Jeg har vel krav på å få rette skadene selv, på rimeligste måte?



Anonymous poster hash: 02b6d...b43
Lenke til kommentar

https://www.forbrukerklageutvalget.no/innsyn.aspx?response=arkivsak_sok&showresults=true&tkl1=46&Mid1=11&tomtsok=false&lm=bokmaal&scripturi=/innsyn.aspx&skin=ftu&arkivsakid=&tittel=skade%20ripe%20bil&tkl2=&sok=S%C3%B8k&simple=false&startrow=20

 

Jeg har sett gjennom flere lignende saker med ordene "bil skade ripe" og ingen av klagerene har fått medhold, selv i lignende saker. I flere tilbydde også innklagde/firma å utbedre skadene, mens klager nektet for dette og krevde det utbedret et annet sted eller erstatning etter han bare fikset det selv. Da ble det noen gang delvis medhold med veldig lav erstatning da klager "tok seg til rette" og fikset dette dyrt når innklagde/firma egentlig har rett å fikse det rimeligere selv.

 

Eller tar jeg feil?



Anonymous poster hash: 02b6d...b43
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...