Redaksjonen. Skrevet 18. desember 2018 Del Skrevet 18. desember 2018 Et tynt lag olje kan gi batterier som holder 8 ganger lenger på energien Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. desember 2018 Del Skrevet 18. desember 2018 Meningsløst. De som kjører seg tom trenger bedre laderutiner. De som ikke rekker så langt de ønsker trenger flere lademuligheter eller økt batterikapasitet på det oppladbare batteriet. Å legge til et ikke-oppladbart batteri for nødbruk er bare unødvendig sløsing med ressurser. Kall en spade for en spade - dette har ikke noe å gjøre i ting man bør lade opp hyppig. Ikke oppladbare batterier har derimot en bra funksjon i utstyr som sjeldent brukes eller der opplading er upraktisk. For eksempel som erstatning for nødaggregat (der driftssikkerheten i anlegget er god), i røykvarslere (der levetid på varsler og batteri matcher), i fjernkontroller, etc. 5 Lenke til kommentar
UMF9FR2A Skrevet 18. desember 2018 Del Skrevet 18. desember 2018 Poenget her er å eliminere viktige svakheter med metall-luft batterier. Hvis disse blir stabile vil de ta over de fleste primæroppgavene til lithium batterier på grunn av høy energidensitet. Måten de foreslås brukt er underordnet. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 18. desember 2018 Del Skrevet 18. desember 2018 Meningsløst. De som kjører seg tom trenger bedre laderutiner. De som ikke rekker så langt de ønsker trenger flere lademuligheter eller økt batterikapasitet på det oppladbare batteriet. Å legge til et ikke-oppladbart batteri for nødbruk er bare unødvendig sløsing med ressurser. Kall en spade for en spade - dette har ikke noe å gjøre i ting man bør lade opp hyppig. Ikke oppladbare batterier har derimot en bra funksjon i utstyr som sjeldent brukes eller der opplading er upraktisk. For eksempel som erstatning for nødaggregat (der driftssikkerheten i anlegget er god), i røykvarslere (der levetid på varsler og batteri matcher), i fjernkontroller, etc. Glem det for veitrafikken, der koster vekta for mye. Men dette kan faktisk ha noe for seg på vannet. Ikke noe annet er verre enn å gå tom for fremgang der, og det skjer ofte at skip må stå stille ei god stund. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. desember 2018 Del Skrevet 18. desember 2018 Poenget her er å eliminere viktige svakheter med metall-luft batterier. Hvis disse blir stabile vil de ta over de fleste primæroppgavene til lithium batterier på grunn av høy energidensitet. Måten de foreslås brukt er underordnet. Joda, men det virker som journalisten forsøker å koble denne utviklingen til elbiler og nevner blant annet Tesla i artikkelen og tagger den med elbilbatteri. Bra med framgang på Al-luft - dårlig journalistikk å koble det til elbiler. Glem det for veitrafikken, der koster vekta for mye. Men dette kan faktisk ha noe for seg på vannet. Ikke noe annet er verre enn å gå tom for fremgang der, og det skjer ofte at skip må stå stille ei god stund. Tja, vekt er ikke helt uten betydning på vannet. Jeg forstår poenget men er ikke helt enig. Som backup for tomt batteri på sjøen ville jeg heller hatt enten seil, solceller, dieselaggregat eller en kombinasjon av disse. Al-luft batteri til backup høres først og fremst unødvendig tungt og dyrt ut. Tyngden vil nok øke drivstofforbruket og dermed minke rekkevidden i det daglige. Det sagt så har jeg stor tro på batterielektrisk på sjøen - men bare til mindre energikrevende ting som kjøring i havneområder, thrustere for posisjonering, dorging og sånt smått. Da trenger man ikke noe voldsomt batteri og får likevel stor nytteverdi. Omtrent som en plugin-hybrid bil som stort sett kjører langkjøring. 1 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 18. desember 2018 Del Skrevet 18. desember 2018 "Når de ikke brukes, degenereres de raskt, og korrosjon spiser opp metallelektrodene." Det pussige er at "kun batteri" ikke har noen negative sider. Hverken i forhold til ladetid, rekkeviddeangst, - eller/og nå altså utlading. Men så... Og så... Slik går no dagan. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. desember 2018 Del Skrevet 18. desember 2018 Det er ennå pussigere at hydrogen er løsningen på alle verdensproblemer og litt til. I hver en enda tråd. 2 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 18. desember 2018 Del Skrevet 18. desember 2018 Det er ennå pussigere at hydrogen er løsningen på alle verdensproblemer og litt til. I hver en enda tråd. Hydrogen er løsningen på hvordan vi skal klare å 5 doble verdens energiforbruk. 3 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 19. desember 2018 Del Skrevet 19. desember 2018 Meningsløst. De som kjører seg tom trenger bedre laderutiner. De som ikke rekker så langt de ønsker trenger flere lademuligheter eller økt batterikapasitet på det oppladbare batteriet. Å legge til et ikke-oppladbart batteri for nødbruk er bare unødvendig sløsing med ressurser.Fordelen med aluminium-luft-batteri er at dei er veldig lette. Teoretisk betre enn bensin og diesel medrekna verknadsgrad. 1 kg batteri kan få bilen fleire mil vidare. Problemet er å lage eit praktisk batteri som toler mange syklusar og kan ladast med brukbar verknadsgrad, men det trengst ikkje med ei slik "reservekanne". Sjølv om eg har gode laderutiner, har det hendt at eg har støytt på uventa slaps og motvind som har auka forbruket til mykje over det eg hadde rekna med. Dermed hadde vi ikkje nok til å nå fram til superladaren neste dag. Med eit kilo aluminium i reserve kunne vi spart oss ei ekstra uplanlagd ladepause på ein sakteladar nær ferjekaia dagen etter. Eit praktisk Al-luft-batteri som kan ladast/resirkulerast med brukbar verknadsgrad vil danke ut fossile drivstoff for godt. Hydrogen medrekna. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. desember 2018 Del Skrevet 19. desember 2018 Jeg måtte konferere litt med DucDuckGo og ser at Al-ion (oppladbart) har ca 2,5-4 ganger energitettheten til Li-ion og at Al-luft (ikke oppladbart) har ca 3-5 ganger energitettheten til Li-ion. Men begge Al-batteritypene har større indre motstand og betydelig lavere effekttetthet (ca 10x målt per kWh batterikapasitet) på grunn av elektrolytter med dårligere ledningsevne. Jeg tenkte litt på å at bilberging kunne ha slike reservekanner, men det gir heller ikke mening. De bør ta med seg bilene på lasteplanet til nærmeste ladestasjon. Kommende batteri-semier er vanskeligere å ha dra med seg til en ladestasjon, men de burde få hjelp via dieselaggregat så de kan lades opp nok til å kjøre for egen maskin til laderen. Beklager høyttenkningen, men jeg ser altså fortsatt ikke poenget med slike reservekanner i bil. Lenke til kommentar
Thor Simonsen Skrevet 19. desember 2018 Del Skrevet 19. desember 2018 Det er ennå pussigere at hydrogen er løsningen på alle verdensproblemer og litt til. I hver en enda tråd. Hydrogen er framtiden! men det elbil fanatiske Norge har sluttet og tenke kun lade som gjelder og stå i lade kø I hele Østlandet område derfor må en annen drivlinjer i på markedet hvis ikke går hele nullutsipp måle til helvete. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. desember 2018 Del Skrevet 19. desember 2018 Så løsningen på de sporadiske ladekøene på østlandet er ikke flere ladere, men flere drivlinjer? 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 19. desember 2018 Del Skrevet 19. desember 2018 Hydrogen er framtiden! men det elbil fanatiske Norge har sluttet og tenke kun lade som gjelder og stå i lade kø I hele Østlandet område derfor må en annen drivlinjer i på markedet hvis ikke går hele nullutsipp måle til helvete. Det er et poeng at det skjelden er kø foran hydrogen fyllestasjoner. Poenget er at hydrogen heller ikke kan fraktes på 5 liters kanner. Ikke klarer de noe særlig bedre rekkevidde heller. Mye bedre å vente til det kommer biler som kan brenne alkohol i fuel celler. Kjører man tom kan man bare fylle på litt sprit så går bilen til nærmeste strømuttak Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 20. desember 2018 Del Skrevet 20. desember 2018 Det er ennå pussigere at hydrogen er løsningen på alle verdensproblemer og litt til. I hver en enda trådHydrogen er framtiden! men det elbil fanatiske Norge har sluttet og tenke kun lade som gjelder og stå i lade kø I hele Østlandet område derfor må en annen drivlinjer i på markedet hvis ikke går hele nullutsipp måle til helvete.Nokre problem med hydrogenbilar er:o Kort rekkjevidde. o Avhengig av spesielle fyllestasjonar som er sjeldne, ofte nede og aldri vert lønsame i distrikta. o Veldig dyre i drift pga høgt energiforbruk samanlikna med elbilar, mykje meir komplisert leamikk og kort levetid på brenselcella. o Svært lite utval av bilar (3-4 modellar på marknaden til eikvar tid) o Salet av hydrogenbilar i Europa har gått ned sidan 2015, og dei fleste bilprodusentane har lagt ned all vidare utvikling av hydrogenbilar. Ladekø kan enkelt løysast med fleire ladestasjonar. Ladestasjonar er veldig mykje billigare pr bil enn hydrogenstasjonar. Dei fleste elbilar ladar heime, og er ikkje avhengige av ladestasjonar i det heile. Alle hydrogenbilar må fylle på hydrogenstasjonar. 1 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 20. desember 2018 Del Skrevet 20. desember 2018 Det er et poeng at det skjelden er kø foran hydrogen fyllestasjoner. Poenget er at hydrogen heller ikke kan fraktes på 5 liters kanner. Ikke klarer de noe særlig bedre rekkevidde heller. Mye bedre å vente til det kommer biler som kan brenne alkohol i fuel celler. Kjører man tom kan man bare fylle på litt sprit så går bilen til nærmeste strømuttak Evt berre stappe inn ei ny aluminiumsblokk i reservebatteriet. Smelta om frå telysbeger og svenske brusboksar. :-) 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå