NTB - digi Skrevet 18. desember 2018 Del Skrevet 18. desember 2018 EU vil kutte CO2-utslipp fra personbiler med 37,5 prosent før 2030 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 18. desember 2018 Del Skrevet 18. desember 2018 Lurer på hvilke triks utviklerne til VAG kommer med denne gangen 4 Lenke til kommentar
Falsum Skrevet 18. desember 2018 Del Skrevet 18. desember 2018 Lurer på hvilke triks utviklerne til VAG kommer med denne gangen Det er nok umulig å tweake forbrenningsmotoren såpass mye ned i utslipp, i alle fall nå som ny målemetode rulles ut. Med et forbehold om at det trolig blir mye hybridisering som jeg forventer at vil grovt underestimere reelt utslipp. Men produsentene kommer nok ikke utenom massiv utrulling av rene elbiler som følge av dette. 9 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 18. desember 2018 Del Skrevet 18. desember 2018 Hvorfor ikke 100%? Vi har elbiler nå. Vi trenger ikke fossilbiler lengre. 9 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 18. desember 2018 Del Skrevet 18. desember 2018 Lurer på hvilke triks utviklerne til VAG kommer med denne gangen Borch har kommet med forbedret dieselpumpe/innsprøytningsdyse-system som skal gi bortimot null utslipp mener jeg og lese for en stund siden. Det er vel helst lobbyister som presser på, den ene eller andre veien. 7 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 18. desember 2018 Del Skrevet 18. desember 2018 (endret) Hvorfor ikke 100%? Vi har elbiler nå. Vi trenger ikke fossilbiler lengre. Vi trenger fossile biler en god stund til, du trenger sikkert ikke fossilt drivstoff når du pendler, men når det gjelder yrkestrafikk er det ennå ingen reelle alternativer. Endret 18. desember 2018 av Nautica 6 Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 18. desember 2018 Del Skrevet 18. desember 2018 (endret) Hvorfor ikke 100%? Vi har elbiler nå. Vi trenger ikke fossilbiler lengre. 100% er ikke realistisk, men en 98-99% er. Men har Europa råd til noe slikt? Vi har ikke arbeidskraften til det så det må kjøpes mye. Mye av Europa er ganske nedsyltet i gjeld alt. Og ikke har de middlene til og lage elbiler internt og skape verdi og penger av dette bortsett fra Tyskland/Frankrike så si. Italia har lite midler og stimulere med, demmes økonomi sliter meget etter og bruke Euro. Der de må konkurere med Tyskere på kvalitet og pris, og ikke bare skape inflasjon for og være konkuranse dyktig som de har gjort før i tiden. Spania sliter, Hellas sliter. Mye av øst Europa sliter, UK sliter litt med skattenivået etc. Ser ikke veldig lyst ut om jeg skal være ærlig Endret 18. desember 2018 av DirekteDemokrati 5 Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 18. desember 2018 Del Skrevet 18. desember 2018 Vi trenger fossile biler en god stund til, du trenger sikkert ikke fossilt drivstoff når du pendler, men når det gjelder yrkestrafikk er det ennå ingen reelle alternativer. Det er derfor jeg ikke skjønner hvorfor noen motarbeider elbiler. Jo flere elbiler vi tar i bruk, jo mindre press blir det på å innføre restriksjoner på fossilbiler. Hvis vi sleper føttene etter oss så ender det bare opp med at politikerne blir nødt til å ta frem pisken mot fossilbilene, og det vil svi mest for dem som ikke kan kjøpe elbil. 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 18. desember 2018 Del Skrevet 18. desember 2018 Det er nok umulig å tweake forbrenningsmotoren såpass mye ned i utslipp, i alle fall nå som ny målemetode rulles ut. Med et forbehold om at det trolig blir mye hybridisering som jeg forventer at vil grovt underestimere reelt utslipp. Men produsentene kommer nok ikke utenom massiv utrulling av rene elbiler som følge av dette. Tja, det gikk jo ikke så bra med de sist så hvordan de skal klare en så ekstrem reduksjon er jo nesten utenkelig. Men VW har jo sagt de kun skal lage elbiler på den tiden, så det er jo løsnignen Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 18. desember 2018 Del Skrevet 18. desember 2018 Det er derfor jeg ikke skjønner hvorfor noen motarbeider elbiler. Økonomi, enkelt og greit. Om der er privat eller statelig økonomi så må den balanseres. 3 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 18. desember 2018 Del Skrevet 18. desember 2018 (endret) Tja, det gikk jo ikke så bra med de sist så hvordan de skal klare en så ekstrem reduksjon er jo nesten utenkelig. Men VW har jo sagt de kun skal lage elbiler på den tiden, så det er jo løsnignen Som jeg skrev over så er Bosch på gang med forbedret teknologi, det kan hjelpe utslippsituasjonen i et kort perspektiv. Sånn rent hypotetisk, hvis vi alle umiddelbart hadde byttet til el-bil i Europa ville det ha hjulpet på miljøet ?, det er jo fortsatt mange kullkraftverk i drift og manglende infrastruktur for lading ville gjort at el-bil brukere måtte kjøre unødvendig for og lade med dertil forhøyet forbruk. Endret 18. desember 2018 av Nautica Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 18. desember 2018 Del Skrevet 18. desember 2018 Som jeg skrev over så er Bosch på gang med forbedret teknologi, det kan hjelpe utslippsituasjonen i et kort perspektiv. Sånn rent hypotetisk, hvis vi alle umiddelbart hadde byttet til el-bil i Europa ville det ha hjulpet på miljøet ?, det er jo fortsatt mange kullkraftverk i drift og manglende infrastruktur for lading ville gjort at el-bil brukere måtte kjøre unødvendig for og lade med dertil forhøyet forbruk. Poenget er vell at VW også hevdet de hadde løst det, og det stemte jo så lenge bilen ikke kjørte... Ja, elbil er bedre selv om en kjører på kulldrift. I tillegg ville en spart ENROME mengder energi og kunne trappet ned kullkraftverkene kraftig. Masse råolje hadde blitt tilgjengelig også, så kull hadde blitt unødvendig. Men det er jo en situasjon som er umulig. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 18. desember 2018 Del Skrevet 18. desember 2018 (endret) Poenget er vell at VW også hevdet de hadde løst det, og det stemte jo så lenge bilen ikke kjørte... . Det har rent mye vann i elvene siden den gangen, hvorfor kan du antar at VW vil ta sjansen på og trikse en gang til ? Endret 18. desember 2018 av Nautica 2 Lenke til kommentar
Esod Mef Skrevet 18. desember 2018 Del Skrevet 18. desember 2018 Det er derfor jeg ikke skjønner hvorfor noen motarbeider elbiler. Økonomi, enkelt og greit.Om der er privat eller statelig økonomi så må den balanseres. Interessant. Tenkjer du då privatøkonomi der høgare innkjøpspris vurderast mot betydeleg lågare drifts- og vedlikehaldskostnader? Eller økonomien til dei bilprodusentane som har teke "dårlege" strategiske val og satsa på å ignorere utvikling, jukse og lobbyere i staden for omstille seg til ein ny kvardag og no må betale mrd. i bøter og avskrive store verdiar grunna feilinvesteringar i "feil" teknologi? Eller tenkjer du på land med ein stor bilproduksjon og produksjon spreidd utover småbyane, som no kan kome til å få fallande skatteinntekter og aukande arbeidsløyse grunna overnemde dårlege strategiske val hos produsentane? 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 18. desember 2018 Del Skrevet 18. desember 2018 Det har rent mye vann i elvene siden den gangen, hvorfor kan du antar at VW vil ta sjansen på og trikse en gang til ? VW tar ikke kjangsen, de bytter drivlinjen Poenget var bare at de fleste har påstått at de klarer kravene tidligere, når de blir etterprøvd viser deg seg til å ikke stemme. Bosch tester noe, det er ikke godkjent og ikke utprøvd. Jeg sier ikke at det er umulig, jeg har bare mine tvil etterhvert når en ser på hvor dårlig stilt det er med "de andre". 4 Lenke til kommentar
Esod Mef Skrevet 18. desember 2018 Del Skrevet 18. desember 2018 Som jeg skrev over så er Bosch på gang med forbedret teknologi, det kan hjelpe utslippsituasjonen i et kort perspektiv. Sånn rent hypotetisk, hvis vi alle umiddelbart hadde byttet til el-bil i Europa ville det ha hjulpet på miljøet ?, det er jo fortsatt mange kullkraftverk i drift og manglende infrastruktur for lading ville gjort at el-bil brukere måtte kjøre unødvendig for og lade med dertil forhøyet forbruk. Poenget er vell at VW også hevdet de hadde løst det, og det stemte jo så lenge bilen ikke kjørte... Ja, elbil er bedre selv om en kjører på kulldrift. I tillegg ville en spart ENROME mengder energi og kunne trappet ned kullkraftverkene kraftig. Masse råolje hadde blitt tilgjengelig også, så kull hadde blitt unødvendig. Men det er jo en situasjon som er umulig. Her er ein interessant analyse retta mest mot det nordamerikanske markedet. https://seekingalpha.com/article/4225153-evs-oil-ice-impact-2023-beyond For Noreg er det mest interessant kva som skjer når det vert "overproduksjon" i oljemarknaden, ikkje grunna produksjonen, men etterspørselen. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 18. desember 2018 Del Skrevet 18. desember 2018 Her er ein interessant analyse retta mest mot det nordamerikanske markedet. https://seekingalpha.com/article/4225153-evs-oil-ice-impact-2023-beyond For Noreg er det mest interessant kva som skjer når det vert "overproduksjon" i oljemarknaden, ikkje grunna produksjonen, men etterspørselen. Overproduksjon er det jo i dag også, OPEC må jo stadig justere ned produksjonen for å holde prisen kunstig. Dette krasjer etterhvert og olje blir grisebillig og kull blir ett dårlig alternativ. Heldigvis. 2 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 18. desember 2018 Del Skrevet 18. desember 2018 (endret) Interessant. Tenkjer du då privatøkonomi der høgare innkjøpspris vurderast mot betydeleg lågare drifts- og vedlikehaldskostnader? Eller økonomien til dei bilprodusentane som har teke "dårlege" strategiske val og satsa på å ignorere utvikling, jukse og lobbyere i staden for omstille seg til ein ny kvardag og no må betale mrd. i bøter og avskrive store verdiar grunna feilinvesteringar i "feil" teknologi? Eller tenkjer du på land med ein stor bilproduksjon og produksjon spreidd utover småbyane, som no kan kome til å få fallande skatteinntekter og aukande arbeidsløyse grunna overnemde dårlege strategiske val hos produsentane? Privat er det ikke alle som har råd til en ny bil på over 300.000.- og 100.000.- for den saks skyll. For og ta Norge så kan et grønt skifte gi staten et potensielt inntektstap på 7000 milliarder som igjen vil gjenspeile seg i redusert velferd og statelige støtteordninger. Endret 18. desember 2018 av Nautica 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 18. desember 2018 Del Skrevet 18. desember 2018 Privat er det ikke alle som har råd til en ny bil på over 300.000.- og 100.000.- for den saks skyll. For og ta Norge så kan et grønt skifte gi staten et potensielt inntektstap på 7000 milliarder som igjen vil gjenspeile seg i redusert velferd og statelige støtteordninger. Det stemmer ikke, nei: https://www.faktisk.no/faktasjekker/xlZ/norge-sponser-elbileiere-med-40-milliarder-i-aret I tillegg innføres det jo avgifter etterhvert. Se Bergen som nå innfører bompenger når elbiler når >20%, samme vill følge for moms osv. 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 18. desember 2018 Del Skrevet 18. desember 2018 Her er ein interessant analyse retta mest mot det nordamerikanske markedet. https://seekingalpha.com/article/4225153-evs-oil-ice-impact-2023-beyond For Noreg er det mest interessant kva som skjer når det vert "overproduksjon" i oljemarknaden, ikkje grunna produksjonen, men etterspørselen. Her er et innlegg i linken din. Lupf Comments146 | + Follow I'm not THAT good at math, but isn't 2025 like 6 years from now? So basically to have 50% BEVs by 2025, we should have new mines to provide resources for something like ~50 million car batteries, 1-2 million truck batteries, electric drive trains, additional grid infrastructure, battery storage and charging networks in development right now? Where?"B. Development (“Planning and building it”) - The development stage usually takes 4-12 years to open an ore deposit for production, and may cost anywhere from $1 million to over $1 billion to complete depending on the type of mine."www.superfund.arizona.edu/...Apart from that, i have a tendency to automatically discount the opinion of people who are citing or refering to Tony Seba. I'm sorry for that, but can't help it. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå