Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverkskort og hub?

Anbefalte innlegg

Får ADSL fra NextGenTel snart og skal ha flere maskiner koblet opp til dette. Må derfor ha en hub og noen nettverkskort.

Er det noen som kan anbefale nettverkskort og hub som er billig, men brukbart? Er det noen merker som har bedre rykte på seg enn andre? Er heller ikke sikker på om jeg skal kjøpe 100/10Mbit eller 10Mbit kort og hub? Anbefalinger? 10Mbit er jo nok for ADSL'en, men mellom maskinene er det vel greit å ha 100Mbit....

Håper på noen gode tips til en student som ikke har råd til det beste på markedet, enda... :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

On 2001-10-23 17:46, Lorinser skrev:

Får ADSL fra NextGenTel snart og skal ha flere maskiner koblet opp til dette. Må derfor ha en hub og noen nettverkskort.

Er det noen som kan anbefale nettverkskort og hub som er billig, men brukbart? Er det noen merker som har bedre rykte på seg enn andre? Er heller ikke sikker på om jeg skal kjøpe 100/10Mbit eller 10Mbit kort og hub? Anbefalinger? 10Mbit er jo nok for ADSL'en, men mellom maskinene er det vel greit å ha 100Mbit....

Håper på noen gode tips til en student som ikke har råd til det beste på markedet, enda... :smile:

UNEX skal ha ok løsninger,

PCI 10/100mbit kort fra 159,-

5 ports 10/100 switch fra 695,-

5 ports HUB fra 595,-

priser fra PSdata.

Det koster ikke mye ekstra opptil 8 porter. 16 porter blir fort noe dyrere. Switch er absolutt bedre en HUB.

Jeg har selv en UNEX 5 ports switch 10/100mbit og en 8 ports 100mbit 3COM HUB, 3Com er bra, men dyrt.

Selv har jeg bare 3COM 10/100mbit PCI kort, men kanskje ikke nødvendig.

Lenke til kommentar

En switch Husker hvilke maskiner som er koblet til de forskjellige portene, så når en datapakke kommer inn til switchen, sendes den bare ut til den porten som mottageren finnes på. I motsetning vil en hub sende pakken ut på alle porter som lager mer trafikk og fare for kollisjoner.

Med switch kan man også oppnå full duplex hvor man kan sende og motta 100mbps samtidig.

Så med de små priforskjeller som er i dag, er dette ikke mye å lure på.

Lenke til kommentar

Personlig ville jeg heller gått for en router løsning med innebygd switch. Det er litt dyrere enn en hub, men du får mye for de ekstra kronene. Fordeler som at du ikke er avhengig av en "server" for at resten av maskinene skal ha tilgang til nettet. Det er ofte med en forstålig brannmur som beskytter nettverket ditt. Og gjør det ofte lettere å dele tilgangen mellom maskinene (litt ettersom hvilket OS du har).

Et eksempel på en bra router til hjemme nettverk vil jeg si er:

"SMC Barricade High Speed Internet

Access Sharing Router, 7004BR"

Denne har en 4 ports switch og fungerer også som print server om ønskelig. Koster vel en 1600-1700 kr rundt om tenker jeg.

Ser man får f.eks"SMC Kort EZ Card 10/100 PCI TPO Nettverk Full Duplex RJ-45" for ca 200,- Skulle være greit nok kort uten at jeg har noe personlig erfaring med det.

[ Denne Melding var redigert av: Ughskakk på 2001-10-24 10:33 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...