Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Flere med tvangstanker rundt søvn

Lemongrass

Anbefalte innlegg

Er det flere her inne som har et anstrengt forhold til søvn?

Jeg har et dårlig sovehjerte og har i perioder av livet mitt hvor jeg har slitt veldig sovet dårlig. Rundt 5-6 timer natten i snitt og tenkt at søvnen var hovedproblemet. Søvnen ble altoppslukende og hele livet mitt gikk i en periode hvor jeg var langt nede ut på å optimalisere søvnen og jeg gikk bare rundt og telte ned timene til leggetid og søvnen tok fullstendig over livet.

Jeg har heldigvis klart å kontrollere det bedre i det siste. Men sover jeg mindre enn de 7 timene jeg trenger for å være uthvilt blir jeg stresset og det kan ødelegge hele dagen min og gi meg mørke tanker. Ikke på grunn av selve søvnmangelen, ja jeg sover dårlig i perioder som de fleste andre, men mitt oppheng i det. Flere som har opplevd det på samme måte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Søvn er jo kanskje det mest viktigste vi mennesker gjør iløpet av en dag. Det rensker opp i systemet - bokstavelig talt.

Så det at du sliter med å sove, og dermed også får problemer med deprisjon av tankten på at du får dårlig søvn, det tror jeg mange sliter med. 

Jeg har vært uten jobb i et år snart, og da ble det helt ødelagt i rundt 6 måner, hvor søvnen til slutt ble så dårlig at jeg måtte ta grep. 

Det jeg tror er viktig for folk som sliter med søvnproblemer er først og fremt å lokalisere hvor problemet ligger. Dersom medisiner kan hjelpe så prøv det, men ikke bli avhengig. 

Ta eventuelt kontakt med en søvnklinikk som kan hjelpe deg med å bli bedre, kanskje du lider av sykdommer som søvnapne eller lignende? Det er verd å sjekke ting ut. 

Selv har jeg levd 23 år av livet mitt uten CPAP / BIPAP men fant først ut i 2017 at jeg hadde søvnapne, og i år fikk jeg meg en BIPAP, da det viste seg at de ikke hadde diagnosert meg riktig, og gitt meg feil utstyr. 

Jeg kan ikke si det klarere enn dette: dersom du snorker, eller våkner opp gjentatte ganger iløpet av natten så få det sjekket, fordi det kan være du lider av søvnapne. Hvis du lider av dette har du større sannsynlighet for å få ulike karsykdommer som hjerteinfarkt o.l.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Du stresser altså så mye om søvn at du ødelegger din egen søvn? Prøv å slappe av på forskjellige måter før du går til sengs, ta på deg pysj ett par timer før, ta deg en kopp camomillete (uten rafinert sukker, honning til nød hvis du er som meg og MÅ ha noe søtt oppi), last ned flux for pc og easyeyes for mobil. Rydd rommet ditt (rotete omgivelser gir dårlig søvn) og gjør det koselig, bruk gjerne øyebind mens du sover (jeg har en i bomull som er superdigg å ha på). Hiv ut all elektronikk fra soverommet (beroligende belysning anbefales derimot). Les om meditasjon. 

Slapp av. 

Forøvrig så virker det veldig unaturlig at vi prøver å presse 8 timer inn på en og samme gang, før i tiden pleide det å være helt normalt å sove i to omganger, er i nyere tid vi er blitt besatt av at vi skal ha 8 timer i strekk, for alle skal ha tid til de billioner av ting man må finne på for å være en "del av samfunnet".

• Liker 2
Lenke til kommentar

Skriver under på Easyeyes app til mobil og F.lux til pc. Geniale greier. En tredje greie er et program til pc som heter "Dimmer", kan skru ned lysstyrken på skjermen nesten til helt mørkt. Det kan dog virke som den treger ned pc'en 5-10%, til varsel.

Angående søvn; Det er en klisjé, men hvordan er kroppsformen - trener du, i det hele tatt? Bare så man får avklart om kanskje dette kunne vært et område å jobbe med. Har begynt å trene igjen nå den siste måneden og merker jeg sover bedre de dagene jeg trener. Særlig hvis jeg svømmer og har vært i badstue, da sovner jeg svært lett.

Praktiske råd: Smålyder fra hvitevarer, biler på vei og særlig lyder fra nabo kan holde meg våken. Så jeg har kjøpt slike: https://www.clasohlson.com/no/%C3%98repropper-av-silikon/34-886

De stenger ute all lyd og er geniale. Burde vært utgitt til alle ved skolegang ^^ Må vaske ørene ved morgenen, men det er det verdt. Kjøp en øreskylleballong hos apotek til den jobben.

Bruker også øyemaske av og til hvis jeg må ha det helt mørkt. Den kan være litt forstyrrende, men man blir vant til den og den gjør søvnen mer uforstyrret av lys, hvis det er en forstyrrende faktor. Vi påvirkes av lysforhold under søvn. Fåes også hos clas ohlson.

Når det kommer til det psykologiske, prøver jeg å være så sliten som mulig før jeg legger meg. I perioder jeg har jobbet, har jeg jobbet i fysiske jobber mesteparten av livet, så dét har ikke vært problemet. Problemet har mer vært med livsretning, ambisjoner og det psykososiale. Altså at ingenting fører noen vei og ingen støtte fra noen, som har ført til tanker om meningsløshet. Det har ført til litt indre stress, som kan gjøre at man ikke bryr seg så mye om man sovner eller ikke, så man kan bli liggende og tenke og fundere på ting i stedet.

Men hvis jeg har hatt behov for å sove og brukt mentale metoder, så har jeg bare tenkt på fargen svart, på et stort ark eller en vegg som er helt svart. Høres simpelt ut, men det virker for meg.

Men jeg tror nok at dette med kjerneverdier, en klar og tydelig livsretning, har mye å si for mange. Personlighet har jo en del å si. Hvis man er en rastløs person, er det viktig å skru inn noen flere rutiner før søvn uten påvirkning, uten tv eller elektronikk. Kanskje lese noen reklameblader en halvtime før seng.

Hvis jeg skal skrive noe om sukker og varm drikke; Hvis jeg har drukket sukkerholdig drikke før søvn, da spesielt kakao med mye sukker, så har jeg nesten alltid endt opp med å våkne av veldig realistiske mareritt. Det er akkurat som om hjernen går på høygir og ikke får slappet av. Så dét har jeg sluttet med. Vann virker for meg, balanserer kroppsvæsker og psyken. Ingen store måltider heller, dét er ikke bra for hjertet, blir gående og jobbe når man skal egentlig sove rolig. Bedre å være littegrann småsulten enn litt for mett når man skal sove. En brødskive med makrell i tomat eller lignende. Ikke mat med høyt proteininnhold (fisk har protein, men ikke så mye), så som egg og kjøtt. Virker som det gjør en mer aktiv. Karbohydrat gjør en mer søvnig etter min erfaring. Fettholdig mat kan gjøre at man blir litt tungpustet, virker som kroppen jobber ekstra for å prosessére det.

En annen rutine jeg finner hjelper med å roe ned psyken, er å skrive ned tanker, få alt ned på papir. Skrive lister, handlelister, enkle budsjett, regne på ting, skrive om fremtid, om alt mulig. Føles som det letter psyken.

Høy rockemusikk kan gjøre susen, få "kjørt ut" siste rest av energi, blåst hodet litt.

Så dette er mine erfaringer for å sove best mulig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...