Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hva trengs for å kople et anlegg?

MrVilla

Anbefalte innlegg

Hei der.

Jeg har kjøpt meg bilanlegg. Har ikke fått det enda ettersom jeg skal plukke det opp i Kr.Sand. Har også kjøpt meg høyttalere.

Det jeg lurer på er hvilke kabler jeg trenger mellom spiller og frem til høyttalerene bak (2 stykk ovale 6*8"), hvordan jeg legger disse kablene og til sist hvordan jeg terminerer dem.

Jeg fikk høre av bileier (nettopp kjøpt bil) at det var en to-delt ISO-kontakt i bilen så det skulle ikke være noe problem å kople opp et anlegg.

Etter det jeg kan se så stemmer dette, men bak i bagasjerommet så ser jeg kun en kabel!? Burde det ikke være 4? Etter det jeg kan huske så er det to kabler pr høyttaler, en for pluss og en for minus....der pluss er ....ehh....rød?

Så!.....noen som har noen tips til meg?

Selv om jeg skal kople opp anlegget i morgen så vil jeg ha veldig dårlig tid og vil derfor ha mest mulig klart før jeg ankomme Kr.Sand.

EDIT: Pokker og.....det finnes ikke hull til høyttalerene bak :mad:

Noen som vet om en guide på hvordan man setter opp et anlegg da? Har søkt på nettet uten å lykkes.... :(

Endret av MrVilla
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Når du sier at det ligger kun en kabel til bagasje rommet, så kan det være den hører til en ekstern forsterker som en gang har vært der(til f.eks. en sub).

Det som trengs mellom spiller og høytaler er høytalerkabel. Du velger selv hvor du kjøper det... men utifra at du er nybegynner så holder det lenge med å gå og kjøpe en ok kabel fra f.eks. biltema... trenger ikke no dyre greier! Riktig at det er en pluss og en minus til hver høytaler...

En kabel sko som passer til høytaler "kontaktene" som klemmes fast på kabel er vel alt som trengs. (med mindre at du er litt hardcore og lodder kabelen på. )

Når det gjelder hvor du skal legge kablene: Så lenge du holder dem borte fra andre ledninger som kan forårsake forstyrrelser... f.eks. strømkabler...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...