Gå til innhold

Chili-kunder frustrert: Må skru av og på telefonen for hver gang de skal be om mer data


Anbefalte innlegg

Helt innenfor å sette restriksjoner på et slikt produkt synes jeg :) Problemet, for min del, er at de reklamerer det på en helt annen måte enn hva som er realiteten. De fleste skjønner at de prøver å lokke til seg kunder fra andre selskaper "gresset er grønnere på andre siden av gjerdet" på falske premisser. God idé, dårlig utføring, da mange benytter seg av spotify-online daglig + streamer via mobilen til appleTV og Chromecast. Hadde det vært realistisk å tilby dette til kundene ville samtlige selskaper hatt lignende tilbud. De satset på at snittbrukeren ikke bruker i nærheten av 1TB i måneden... problemet en bare at denne antakelsen viste seg å være fullstendig skivebom. 

 

Når jeg kjøper meg et brød, blir jeg ganske irritert om jeg bare finner 3 skiver i posen :) 

Ps. skjønner at de ikke svarer på mange av henvendelsene, da vi på nettet later til å ha forholdsvis korte lunter samt en tendens til å la dette gå ut over kundebehandlere som kommer via bemanningsbyråer, som ikke får stødig kompensasjon for den møkkastormen de opplever når ledelsen regelrett lyver til forbrukeren ved urealistiske løfter for å lure dem over på et luftslott-abonnement.  

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så du har hemmelige avtaler med et hemmelig selskap som tydeligvis gir deg ekstrem rabat på mobildata. Dette høres jo på ingen måte ut som en løgn.

 

Les post #99 over ditt eget tåpelige svar. Enkelte har særavtaler, bedriftsavtaler og/eller betaler seg til nødvendig datamengde. Dette er avtaler som ofte er konfidensielle, av forskjellige hensyn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er artikkelen oppdatert etter at alle begynte å syte, eller har folk oversett det siste avsnittet?

 

"De behøver ikke nødvendigvis å restarte mobilen, men må skru på og av flymodus som et enklere alternativ. På nyåret legger vi opp til en forbedret løsning hvor restart unngås helt"

 

Sikkert jævlig irriterende nå, men de vil forandre det ganske snart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er det jo spesifisert i vilkårene at du ikke skal bruke det som en erstatning til hjemmenettverk. Du har jo beskrevet din bruk som en erstatning av hjemmenettverk og har derfor brutt retningslinjene.

 

Hva har Chili med hva jeg velger å bruke de GB jeg kjøper retten til? De har like lite med det som alle andre. Har de valgt å selge "Fri Data" og "Ubegrenset" så få de stå ved det. Det er min vurdering om jeg trenger ett eller flere abonnement som tilsammen skal dekke mine behov. Her har Chili en tåpelig floskel som gjennomskues lett fra NKOMs pålegg som krevde endring som tilater deling til egne enheter. NKOMs pålegg viser implisitt at det kan brukes som en singulær måte å koble seg til internett på. Både på farten og hjemme. At Chili ikke liker dette burde forbruker, i dette tilfelle faktiske og hypotetiske kunder, drite i.

 

Eg jobber ikkje for chili. Eg er bare fornøyd med et abbonement der eg kan bruke masse data uten å bekymre, men hvem normale mennesker har behov for mer enn 5 giga om dagen? Har absolutt ingenting med de s*xfantasiene dine å gjøre.

 

Når ble du overherre og har definisjonsmakt på hva som er normal bruk? Jeg har ikke behovet, men noen har og når selskapet først selger en slik vare så får de da vel lov til å bruke det de har kjøpt retten til? For noe tull.

 

Hæhæhæ. bruke tida si på å klage over noe så lite som det her? Flytt over til Telenor eller Telia da. No stress  :thumbup:  Viser jo bare hvor mange bitre sjeler det er i lande her. Når et mobil abonnement skaper så mange sure folk  :rofl:

 

Man kan godt argumentere at det er et ilandsproblem, men vi hadde ikke vært iland hvis vi ikke hadde, over tid, hatt gode reguleringer som passer på markedsmekanismen, tilbyder og kunde. Det sier nesten seg selv. Chili prøver seg på en "spansk en", og de får vel mildt sagt litt tyn her og der, men tenk deg lengden på disse trådene om det hadde vært Telenor/Telia som hadde holdt på som Chili. Skal vi tippe 10x 100x så mye aktivitet.

 

For det andre så forstår jeg chili godt. Folk her bruker jo hundrevis av gb i måneden. Er jo helt sykt. Bruker telefonen som et streaming abonnement? Godt at Chili slår ned på dette. Folk får bruke kobberlinje eller leie god gammeldags DVD om de har behov for å bruke MOBILdata til dette. Alle andre får jo en dårlig opplevelse på grunn av enkelte personer makser linjekapasiteten 24/7.

 

Chili markedsfører og selger meg retten til å bruke mye data så har de nerven til å nekte meg å forbruke de gitte dataene? Tenk deg om. Går du på byen og bestiller en 0.5 og får  0.25 så er det greit til tross for at det står "Pils 0.5 L x kroner" med store bokstaver på ei tavle bak baren. Det er i grunn ikke greit uansett hva det er en måtte kjøpe.

 

Videre, når ble det noensinne forbrukers plikt og oppgave å regulere trykket i nettverket? Dette ligger ene og alene på nettverkseier og videreselger (Chili). Å påstå noe annet er virkelighetsfjernt. Er det ikke kapasitet til at brukere kan benytte seg av kvoten sin så har ikke abonnementet livets rett. Så enkelt er det.

 

Chili fikk seg nok en lærepenge da de annonserte ubegrenset. Når man ser at folk har for vane å bruke 30 GB daglig på mobiltelefonene sine, sprakk nok budsjettet til Chili ganske fort.

 

Det mystiske er hvordan folk som bruker nærmere 1 TB i måneden med mobildata greide seg før Chili kom på banen.

 

Nye forutsetninger og begrensninger skaper en ny normal når det gjelder forbruk. Gir man tilbud om noe så eksisterer enten kundemassen eller de lager ett nytt segment med introduksjonen av produktet. Da kan man få 1TB/måned i forbruk.

 

Chili har et abonnment med en smertegrense og de vil ha kunder de taper penger på og kunder de tjener på. Er de villig til å tilby produktet er det urimelig at de ikke må svelge kula og kostnadene for de kunder som koster de penger. Sånn må det i grunn bare være. Skulle det være for mange som koster penger så får de legge ned tjenesten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eg er bare fornøyd med et abbonement der eg kan bruke masse data uten å bekymre, men hvem normale mennesker har behov for mer enn 5 giga om dagen?

Chili selger abonnementet med 60 dagers TV Sumo inkludert. Er det urimelig å se 3 timer på TV 2 Sumo i døgnet? Da har du nesten brukt 5GB, forutsatt 1080p oppløsning.

Lenke til kommentar

Vi har Telia 200 GB abonnement som vi stort sett bruker mer eller mindre opp hver måned. Vi ser bare TV via Chromecast, i tillegg til diverse surfing og slikt på et par mobiler og nettbrett.

200 GB er tilstrekkelig ved moderat til normalt bruk, men selvfølgelig - om man skal la TV-en stå på og streame i bakgrunnen hele dagen, trenger man mer enn 200 GB.

Endret av Fibonacci
Lenke til kommentar

Vi har Telia 200 GB abonnement som vi stort sett bruker mer eller mindre opp hver måned. Vi ser bare TV via Chromecast, i tillegg til diverse surfing og slikt på et par mobiler og nettbrett.

200 GB er tilstrekkelig ved moderat til normalt bruk, men selvfølgelig - om man skal la TV-en stå på og streame i bakgrunnen hele dagen, trenger man mer enn 200 GB.

Da vil jeg anta at dere har tilpasset dere kvoten dere har tilgjengelig og streamer med lavere kvalitet. 

Lenke til kommentar

Jeg fikk litt rabatt for bedriften siden det er snakk om en del tusen kroner hver måned.

 

Så du har en hemmelig avtale med en hemmelig leverandør, med disse detaljene er det ingen som kan tvile på at dette er sant. Det er ganske irrelevant i en diskusjon om et alternativ abonnement tilgjenglig for andre enn deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Nå er det jo spesifisert i vilkårene at du ikke skal bruke det som en erstatning til hjemmenettverk. 

 

Kanskje dette er noe de burde kommunisert enda tydeligere, siden mange åpenbart sliter med å forstå det.

Vanskelig om ikke umulig å kommunisere noe som tydeligvis noen nekter å forstå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

mange benytter seg av spotify-online daglig + streamer via mobilen til appleTV og Chromecast. 

 

Men da bruker de vel bredbåndet de har hjemme?

Jeg lurer på det samme. Utifra denne tråden virker det som om alle sitter klistret til mobilen hele dagen.

Vet at folk har forskjellige behov, men er vanskelig for meg å forstå at så mange trenger enorme mengder mobildata.

 

Hjemme om morgenen bruker jeg bredbånd, tar jeg tog er det wifi på toget, på jobb har jeg selvsagt ikke tid til å bruke mobilen, skal jeg ut etter jobb så trengs det ikke mye mobildata for å kjøpe bussbillett eller sjekke et par ting, så er det hjem igjen der bredbåndet på nytt er det som gjelder.

 

Jeg kan forstå at noen trenger det på hytter og steder der nettet er dårlig (men på hytteferie gjør vel de fleste andre ting enn å se på 4k video hele dagen), men at det er så mange som tydeligvis er uten bredbånd i Norge i dag er veldig rart.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hjemme om morgenen bruker jeg bredbånd, tar jeg tog er det wifi på toget, på jobb har jeg selvsagt ikke tid til å bruke mobilen, skal jeg ut etter jobb så trengs det ikke mye mobildata for å kjøpe bussbillett eller sjekke et par ting, så er det hjem igjen der bredbåndet på nytt er det som gjelder.

 

Jeg kan forstå at noen trenger det på hytter og steder der nettet er dårlig (men på hytteferie gjør vel de fleste andre ting enn å se på 4k video hele dagen),

Vell hva om man ikke vill koble til tåg wifi fordi man får bedre hastighet/sikkerhet over sin egen 4G. det med 4k video hele dagen er jeg litt enig i på hytta. men så må man og huske at om di er på hytta uke og ser 2 filmer om dagen blir det fort 80GB om dagen (ja di filene er fort 40gb stykke) så da kan jo ikke chili komme og si det ikke er personlig bruk. hvem har ikke 3 timer på en kveld til lit kos og film

Lenke til kommentar

Dere som klager, måtte på kielfergen fra oslo betale: telenor maritim 70 kr for surfing i 3 timer med opptil 3 mbit ned og 1 mbit opplasting inkludert VG+ og aftenposten tilleggsmagasin.

 

Eller betale 140 kr for 6 timer eller 240 kr for 48 timer.

 

Noen som har peiling med chilimobil hvor dyrt det hadde blitt med kontantkort?

Faktisk fungerte ikke chilimobil i tyskland mangler dekning? https://www.chilimobil.no/kundeservice/prisoversikt/satelitt/

Er det Maritime Communication Partners som man må se på?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Noen som har peiling med chilimobil hvor dyrt det hadde blitt med kontantkort?

Faktisk fungerte ikke chilimobil i tyskland mangler dekning? https://www.chilimobil.no/kundeservice/prisoversikt/satelitt/

Er det Maritime Communication Partners som man må se på?

Nei :)  https://www.chilimobil.no/kundeservice/prisoversikt/andre-priser/ se på mcp skip . :) når man går på sånne ting vill det lønne seg å bruke deres wifi såklart.

Endret av EmLeX
Lenke til kommentar

Kommer vel ann på hva man har fra før av, kontantkort er det dyreste, har man fri data, og ikke er langt unna land er jo bedre å bruke av Eu kvoten eller norge, men problemer man kan ikke være 100% sikker på mobilsatelitt blir brukt før man får regningen.

 

Chilimobil har ingen fungere app slik telia har på forbruk.

Vertfall ikke på kontantkort. Vi vet ikke 100% sikkert telenor taper penger på mobildata på båtene, de har bedre utstyr en mobilene i med tanke på dekning så er vel når man er 1 mil utenfor land det begynner å bli dyrt.

 

Telenor har nærmest monipol på båter og fly.

Kun fordi det blir dyrere for colorline\flyselskaper og ha konkuranse.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Kommer vel ann på hva man har fra før av, kontantkort er det dyreste, har man fri data, og ikke er langt unna land er jo bedre å bruke av Eu kvoten eller norge, men problemer man kan ikke være 100% sikker på mobilsatelitt blir brukt før man får regningen.

Vell om man er nert land true. men er man vell ikke gjennom di 2 dagene det tar over til tyskland? om man er kan man jo låse telefonen til et netverk di hopper vell ikke over til automatisk før man velger det igjen?

Lenke til kommentar

Ser ut som det er dårlig med dekning til havs.

 

Sjekk ut med cellmapper!

 

Høgreklikk på landet og velg operatør. Det er delt opp i land, så du må kan høgreklikke på norge, .se og .dk og velge dei forskjellige operatørene.

Dyrt med data på skip, da trur eg det er billigere og drikke seg full enn å sjå netflix f.eks...  eller last ned filmene på forhånd!

 

Dere kan jo prøve å laste ned cellmapper på din (android)mobil.   https://play.google.com/store/apps/details?id=cellmapper.net.cellmapper&hl=no   Finnes desverre ikkje til ios. 

Endret av rvenes
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...