Gå til innhold

Chili-kunder frustrert: Må skru av og på telefonen for hver gang de skal be om mer data


Anbefalte innlegg

 

For vanlige folk som har bredbånd og wifi så er dette aldri et problem. Dette abbonementet er midt i blinken for alle som ikke liker å tenke på mobildatagrenser, men som heller ikke har behov for å utnytte at det er mulig å bruke hele kvoten. Håper ikke nerder som deg ikke ødelegger for oss andre som synest dette er et fantastisk abonnement.

Nå lovte chili fri data med deling...og jeg kunne levd med og sende sms "Data" for å få 3 nye..

MEN....

noe av det dummeste jeg har opplevd. "nå med deling" står det klart og tydelig på websiden dems.

 

Og jeg har KUN delt til egne enheter.

 

Men noen på chili har bestemt jeg altså ikke overholdt det. Ved en kort og presis sms, at jeg ikke er önsket som kunde, og automatisk overfört til 25gb abbo, som selvsagt var brukt opp....

 

Jeg har mange enheter da.

 

2 pc'er, stasjonær og laptop, playstation og xbox, samt mine 2 telefoner. Alle , egne enheter.

Så folkens, dette med deling, kan dere glemme. Feil markedsføring, juks og bedrag.

jeg anbefaler ICE til de som trenger mobildata, og ikke kan få noenlunde bra Fastlinje.

 

Takk og farvel chili, håper dere går konk. Makan til lureri, og sms terror skal man lete lenge etter.

 

Fri data er alt under 150 gb på en mnd.. dessverre brukte jeg noe over dette....

 

Og det fikk man jo klart se, da de sendte sms i hytt og pine, og brøt samtaler...

I reklamen deres sier de at det er ubegrenset. Hvorfor skal man ha wifi og brebånd osv når man betaler 500 kroner til de?

Klager du også når du er på restaurant og merker at maten ikke ser likedans ut som på bildet på menyen?

 

Eller når din lokale bensin stasjon som reklamerer for å ha åpent 24/7 og stenger nyttårsaften kl 16:00?

 

At reklame "missbrukes" er ikke noe nytt, er du ikke fornøyd med tjenesten du har kjøpt så er det bare å avslutte den.

 

Har full forståelse at det kan være plagsomt for deg å sende mld, men dette tror jeg ikke er et problem for de aller fleste.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Sitter ikke med aksjer nei... bare sunt bondevett.

 

Er ikke sundt bondevett og gå fra en 30gb daglig grense til 5gb nei,

det var 30gb før denne endringen (og da ble man gjerne oppringt).

 

Dette kaller jeg å være kundefiendtlig.

Skjønner ikkje problemet... Du tar de pengene du bruker på Chili og finner et bedre alternativ for de pengene. Så tar du og streamer og herjer alt du orker. Eg er helt sikker på at selv om du klager som en villmann så bytter du ikke. Alternativet finnes ikke... Det er sunt bondevett.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

5 GB holder til 1-2 timers bruk. 30 GB / dag er absolutt minimum.

 

Ved nedlasting holder 5 GB i ca 7 minutter ved 100 Mbps. Selv med lave 20 Mbps holder 5 GB i kun 36 minutter. Det skal ikke allverden til for å bruke opp 5 GB på under 10 minutter. Hvis automatiske oppdateringer tilfeldigvis er på i for eksempel Steam vil 5 GB være brukt opp mens man er på WC eller ute på kjøkkenet etter kaffe.

 

Det er vanlig i dag å bruke data. Både musikk, video, TV og installasjon av programmer og spill går via internett i dag. Det begynner å bli noen år siden slik gikk via optiske plater eller fjernsynsmaster.

 

Snart står det 2019 på kalenderen. Det er en skam at enkelte må sette 144p i YouTube for ikke å bruke for mye data.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Sitter ikke med aksjer nei... bare sunt bondevett.

 

Er ikke sundt bondevett og gå fra en 30gb daglig grense til 5gb nei,

det var 30gb før denne endringen (og da ble man gjerne oppringt).

 

Dette kaller jeg å være kundefiendtlig.

Skjønner ikkje problemet... Du tar de pengene du bruker på Chili og finner et bedre alternativ for de pengene. Så tar du og streamer og herjer alt du orker. Eg er helt sikker på at selv om du klager som en villmann så bytter du ikke. Alternativet finnes ikke... Det er sunt bondevett.

Ser ikke helt hvordan jeg "klager som en villmann" egentlig.

 

Dem tar en grense på 30gb og senker den til 5gb,

er ikke så vanskelig og forstå at folk ikke liker det.

 

Sleng på en masete tekst melding i tillegg og folk kommer til å klage.

 

Ganske forståelig egentlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

5 GB holder til 1-2 timers bruk. 30 GB / dag er absolutt minimum.

 

Ved nedlasting holder 5 GB i ca 7 minutter ved 100 Mbps. Selv med lave 20 Mbps holder 5 GB i kun 36 minutter. Det skal ikke allverden til for å bruke opp 5 GB på under 10 minutter. Hvis automatiske oppdateringer tilfeldigvis er på i for eksempel Steam vil 5 GB være brukt opp mens man er på WC eller ute på kjøkkenet etter kaffe.

 

Det er vanlig i dag å bruke data. Både musikk, video, TV og installasjon av programmer og spill går via internett i dag. Det begynner å bli noen år siden slik gikk via optiske plater eller fjernsynsmaster.

 

Snart står det 2019 på kalenderen. Det er en skam at enkelte må sette 144p i YouTube for ikke å bruke for mye data.

 

Kan du anbefale meg et godt abonnement der jeg kan bruke 30 GB hver dag til en tilsvarende pris som den jeg vil få hos Chili mobil? Nei? Enn et der jeg kan bruke 5 GB per dag? Fortsatt nei?

Er det billigste alternativet med 150 GB per måned Telipol Fri 30 GB til 3691 kroner? Ja. Det er over 7 ganger mer enn 499. Hvorfor klager du ikke 7 ganger så mye på på Telipol som på Chili mobil?

 

Ser også du bruker oppdateringer på Steam som et argument for hvorfor du trenger minimum 30 GB per måned. Bruker du Steam til å laste ned spill på telefonen eller er det fordi du behandler abonnementet som et hjemmenettverk og laster ned spill på PC. Dersom du bruker det som et hjemmenettverk er dette mot brukervilkårene som du har signert og godtatt når du bestiller abonnementet. Det blir som om jeg klager over prisene på å ta bussen dersom jeg går på uten billett og blir tatt i kontroll og må betale gebyr på 950 kroner.

 

Det er som du sier at det er helt vanlig å bruke internett til absolutt alt nå, men jeg har så langt ikke snakket med en eneste påerson som bruker 30 GB per dag (totalt 900 GB per måned) i mobildata. Dette koster visst nok 23641 kroner per måned eller over 280000 i året. Personlig så har jeg ikke råd til å betale så mye, men kanskje du bare tjener mer enn meg.

 

Før jeg blir beskyldt for å jobbe for Chili mobil vil jeg at det skal være klart at jeg ikke liker måten Chili holder på med å kaste ut folk når de bryter usynlige grenser med daglig eller totalt databruk. Jeg er ikke kunde og jeg har ingen tanker om å bli det heller fordi jeg har ikke behovet for så mye data. Jeg liker likevel det Chili gjør med tanke på å presse grensene. Hadde de sagt 100 GB per måned hadde de fortsatt vært langt billigere enn konkurrentene. De som klager høyest får det tilø å virke som andre gir oss et bedre tilbud. Chili mobil må rydde opp i en del ting før det blir aktuelt for min del, men alle som nekter for at de har et bra tilbud med med tanke på datamengde bør vise til hvilket abonnement de har som tydeligivis er så mye bedre.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Selv om grensen kanskje burde vært 10gb dagen for dere som bruker en del video på mobilen så må jeg bare si at Chili gir Norge en fantastisk mulighet med ett slikt mobil abo. Mobildata er mye større grad sårbar som en delt ressurs enn løsninger som fiber og må derfor ha en regulering for de som ønsker å misbruke tjenesten. Bare det å få en slik melding kan være greit også for å forstå at «i dag bruker jeg litt mye».

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Dette er helt håpløst for meg som bruker tlfnett til streaming av tv via Apple tv osv..

Håpløst av Chili. 5gb grense, for så 3 og 3 er latterlig. Får jo ikke sett en 4k film uten og måtte restarte tlf ett par ganger. Og for og ikke snakke om live tv som blant annet sport

Og for og ikke snakke om den elendige kundeservicen de har. Bare og ta ett kjapt søk på facebooksiden dems etter fredag så ser en lett av de siler ut hva de gidder og svare på og ikke

Hvorfor må du streame 4k film på mobilen??? er du på en av de stedene i verden der det ikke er bredbånd?

Skjønner godt at ikke chili vil gi deg noe kundeservice. Eg er superfornøyd med abbonementet som det er og kundeservicen er helt topp.

Du må jo bare jobbe for Chili. Når argumentene dine er hvorfor noen må se 4k på mobilen? Hva er poenget med fri nedlasting om en bare skal surfe på vg.no? Mobiler har som regel god oppløsning på skjermen i et veldig kompakt format og er ganske ålreit å se video på i farten. Når jeg da har fri nedlasting vil jeg kunne velge den oppløsningen som gir best bilde, ikke sette den til 320x240 piksler for å bruke minst mulig data og skåne Chili fra å kanskje måtte ha kostnader med det abonnementet de faktisk selger. At en faktisk må slå av og på flymodus for å kunne bruke mer data etter å ha sendt sms er jo egentlig tragikomisk. Det er noe de har lagt til for å prøve å begrense kundene og ikke noe annet.

 

Men til sist, hva i faen har du med hva folk ønsker å bruke sitt abonnement til? Det er jo ikke som om noen her kan gjøre at du mister et abonnement du egentlig aldri har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner at Chili ikke vil ha ulønnsomme kunder. Og man skal ikke bruke abonnementet til æ erstatte bredåndet.

 

Men da burde jo Chili bare skrevet klart og tydelig at det ikke er et ubegrenset abonnement. Problemet er kun at de reklamerer for ubegrenset for deretter å gjøre alt i sin makt for at du ikke engang skal klare å nå 1000 gb grensen de har satt som "ubegrenset".

 

Så abonnementet er misvisende. At de sannsynligvis gir mye data for pengene kan være en ting, men lag da et abonnement hvor det er en grense dersom de på død og liv ikke vil d skal bruke de 1000 gb.

Lenke til kommentar

Men da burde jo Chili bare skrevet klart og tydelig at det ikke er et ubegrenset abonnement. Problemet er kun at de reklamerer for ubegrenset for deretter å gjøre alt i sin makt for at du ikke engang skal klare å nå 1000 gb grensen de har satt som "ubegrenset".

 

De nevner ikke lengre en datamengde som maksgrense, 1000 GB er borte fra den nye versjonen av abonnementet til 499 kr mnd. Det virker som om den reelle grensen for det de mener er overforbruk er rundt 200 GB i mnd etter min teori, men det er ikke noe ChiliMobil vil gå ut med offentlig om hva som skal til for at de kaster ut kunder for det de anser som brudd på vilkår

Lenke til kommentar

De nevner ikke lengre en datamengde som maksgrense, 1000 GB er borte fra den nye versjonen av abonnementet til 499 kr mnd. Det virker som om den reelle grensen for det de mener er overforbruk er rundt 200 GB i mnd etter min teori, men det er ikke noe ChiliMobil vil gå ut med offentlig om hva som skal til for at de kaster ut kunder for det de anser som brudd på vilkår

Når Chili reklamerer for fri data så tror jeg vi alle er enige i at det ikke skal være noe usynelig 200 GB grense eller noe slags grense i det heletatt, fri betyr fri og de har ingen rett til å kaste ut abonnementer på grunnlag av at de bruker for mye data. Kan jeg si at de misbruker ordene "fri data"? Definitivt, det står fri bruk på abonnementet men i prisinformasjonen så står det i første setning "I våre abonnement får du mye data og alltid fri bruk av tale, SMS og MMS.Hva betyr det egentlig når de sier at vi får mye data? Ikke vet jeg, men det som er sikkert og visst er at de ikke informerer kundene sine med nok informasjon om abonnementet og selv sier det ikke er fri data når det er reklamert for det :rofl:

 

I norge har vi noe som heter nettnøytralitet, noe som blir satt på prøve i dette øyeblikk av chili som vil begrense hvordan en bruker skal bruke sin tilkobling til internet, det er verken greit eller noe vi skal godta. Jeg er fornøyd med alle som tar opp kampen mot slik falsk reklamering og selskaper som prøver å manipulere nettnøytraliteten vår. Uten at jeg har satt meg veldig godt inn i lovene våre så vil jeg tro at det ikke er lov å bestemme hvordan vi skal bruke vår data.

Endret av eivindl
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når Chili reklamerer for fri data så tror jeg vi alle er enige i at det ikke skal være noe usynelig 200 GB grense eller noe slags grense i det heletatt, fri betyr fri og de har ingen rett til å kaste ut abonnementer på grunnlag av at de bruker for mye data. Kan jeg si at de misbruker ordene "fri data"? Definitivt, det står fri bruk på abonnementet men i prisinformasjonen så står det i første setning "I våre abonnement får du mye data og alltid fri bruk av tale, SMS og MMS.Hva betyr det egentlig når de sier at vi får mye data? Ikke vet jeg, men det som er sikkert og visst er at de ikke informerer kundene sine med nok informasjon om abonnementet og selv sier det ikke er fri data når det er reklamert for det :rofl:

 

I norge har vi noe som heter nettnøytralitet, noe som blir satt på prøve i dette øyeblikk av chili som vil begrense hvordan en bruker skal bruke sin tilkobling til internet, det er verken greit eller noe vi skal godta. Jeg er fornøyd med alle som tar opp kampen mot slik falsk reklamering og selskaper som prøver å manipulere nettnøytraliteten vår. Uten at jeg har satt meg veldig godt inn i lovene våre så vil jeg tro at det ikke er lov å bestemme hvordan vi skal bruke vår data.

 

OneCall reklamerer med fri bruk av mobilldata i 2 måneder med sitt såkalte Prøvekjøp men struper farten til 64 kbits ved 60 GB bruk i løpet av en måned, så det er åpenbart innafor å kalle det for fri bruk av data selv med enda lavere datamengder enn det ChiliMobil bruker. Jeg syntes ikke det er riktig men det ser ikke ut til at forbrukermyndighetene slår ned på OneCall sin praksis som har pågått i noen år, så da tipper jeg de syntes ChiliMobil sin betegnelse av fri bruk av mobildata også er innafor siden man kan oppnå minst 150 GB om man bruker 5 GB om dagen hos dem.

 

ChiliMobil fikk lov av Nkom å begrense abonnementet til det de klassifiserer som "personlig bruk", men de måtte åpne for deling til andre enheter enn kun mobiltelefonen pga nettnøytraliteten. Det virker som at ChiliMobil mener det ikke lengre er personlig bruk når datamengden når et visst volum, det er her ChiliMobil bør være redelige og informere om hva den faktiske grensen deres er. Om OneCall slipper unna med å kalle 60 GB i mnd fri bruk så bør ChiliMobil fint slippe unna med 150-200 GB. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Greit nok at prisene presses så lenge det er et realistisk abonnement. 100 GB no questions asked for 399 kr hadde vært et langt bedre tilbud enn det fjaset som nå leveres, men selv det er urealistisk med tanke på inntjening.

 

Det som er realistisk med tanke på inntjening er å selge 25 GB for 399 og håpe at ikke flest mulig kunder bruker hele kvoten. 1 TB for 399 eller ubegrenset data for 499 er en spøk som hører hjemme på første april.

 

Har større tro på at mobilt bredbånd etter hvert må øke fra 200 til 500 GB for å følge behovet til brukere.

 

Det er uvesentlig hva andre selskaper tar betalt så lenge de holder hva som loves. Det som er viktig er at selskapet holder det som loves i markedsføringen. I følge stormen av klager har Chili Mobil AS kastet ut relativt mange folk som ikke har brukt spesielt mye data. Mange kunder har ytret at de er forbannet over grensene på 5 GB og at de burde være 20-25-30 GB slik at de kan se film eller sport uten avbrudd.

 

Hvordan kan de tillate seg å skrive at de tillater ubegrenset ganger påfyll når de kaster ut folk etter beskjedne mengder?

 

De eneste som er verre enn markedsføringen til Chili Mobil AS er de folkene som påstår at det er ok med misvisende markedsføring så lenge tjenesten er rimeligere enn andre aktører som holder hva de lover.

 

Selger selskaper ubegrenset data får de levere ubegrenset. Det Chili Mobil AS praktiserer er som om noen bestiller RTX 2080 Ti hos en nettbutikk og får tilsendt et GTX 1050 i stedet med forklaring at RTX 2080 Ti er langt raskere enn hva gjennomsnittet av brukerne har bestilt.

 

Fakta er at det ikke er mulig å levere ubegrenset data pluss telefoni for en så liten penge. Kom med et abonnement som er realistisk eller avstå fra å komme med abonnement fra fantasiens verden.

Endret av BadCat
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg ser at Chili bedrift mener å lage så mye bråk og uenighet om "ubegrenset bruk" som en type reklame.

Selv om de taper når de gir deg "ubegrenset abonnement", velger de å lyve i reklamen.

Rett og slett er det en smart måte av chili å reklamere for seg selv.

 

Det synes jeg er rart, for min eneste reaksjon er skepsis. Jeg har ingen interesse av å kjøpe produkter jeg ikke får.

Lenke til kommentar

Det er uvesentlig hva andre selskaper tar betalt så lenge de holder hva som loves. Det som er viktig er at selskapet holder det som loves i markedsføringen. I følge stormen av klager har Chili Mobil AS kastet ut relativt mange folk som ikke har brukt spesielt mye data. Mange kunder har ytret at de er forbannet over grensene på 5 GB og at de burde være 20-25-30 GB slik at de kan se film eller sport uten avbrudd.

 

Hvordan kan de tillate seg å skrive at de tillater ubegrenset ganger påfyll når de kaster ut folk etter beskjedne mengder?

 

De eneste som er verre enn Chili Mobil AS er de folkene som påstår at det er ok med misvisende markedsføring så lenge tjenesten er rimeligere enn andre aktører som holder hva de lover.

 

Selger selskaper ubegrenset data får de levere ubegrenset. Det Chili Mobil AS praktiserer er som om noen bestiller RTX 2080 Ti hos en nettbutikk og får tilsendt et GTX 1050 i stedet med forklaring at RTX 2080 Ti er langt raskere enn hva gjennomsnittet av brukerne har bestilt.

 

Fakta er at det ikke er mulig å levere ubegrenset data pluss telefoni for en så liten penge. Kom med et abonnement som et realistisk eller avstå fra å komme med abonnement fra fantasiens verden.

 

Så du klager ekstremt over hvor ille det er at Chili begrenser deg til 5 GB data per dag når 30 GB er absolutt minimum, men du klarer ikke å komme med et eneste alternativ som faktisk tilbyr denne datamengden fordi "det er uvesentlig".

 

Chili mobil har på ingen måte markedsført at abonnementet skal erstatte hjemmenettverket, de har faktisk uttalt seg at det IKKE skal gjøre det. Bruken du beskrev i den forrige posten din var jo nettopp klager på dette.

 

Jeg har på ingen måte forsvart det, om du leser posten min så har jeg også kritisert de samme punktene som du kritiserer nå fordi jeg vet at når jeg nevner markedsprisen på data så endrer tema seg plutselig til den elendige kundeservicen som Chili har. Her er jeg fullstendig enig med de som klager.

 

Jeg spør igjen hvilket selskap det er som lar deg bruke minimum 30 GB hver dag uten at det koster nesten en månedslønn? Du sier det er absolutt minimum så jeg antar at du har et slikt abonnement.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...