jjkoggan Skrevet 25. desember 2018 Del Skrevet 25. desember 2018 Metastudien som studerer nordmenn og innvandrere?Flere land 515 studier http://www.iaccp.org/sites/default/files/pettigrew_tropp_2006_contact_theory_0.pdf Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 25. desember 2018 Del Skrevet 25. desember 2018 (endret) Flere land 515 studier http://www.iaccp.org/sites/default/files/pettigrew_tropp_2006_contact_theory_0.pdf Med andre ord, nei det har du ikke. Det du viser her er gjenomsnitt av 515 studier før 2006 fra hovedsaklig amerikanere. Men norske innvandrere er ikke amerikanske innvandrere og amerikanere er ikke nordmenn. Vi prøver igjen, har du studier som viser at nordmenn opplever mer positive enn negative erfaringer fra innvandre? Naturligvis vektet etter hvor viktig de ulike hendelsene er, et ran påvirker mye mer enn en hyggelig samtale. Endret 25. desember 2018 av Camlon 2 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 26. desember 2018 Del Skrevet 26. desember 2018 (endret) Med andre ord, nei det har du ikke. Det du viser her er gjenomsnitt av 515 studier før 2006 fra hovedsaklig amerikanere. Men norske innvandrere er ikke amerikanske innvandrere og amerikanere er ikke nordmenn. Vi prøver igjen, har du studier som viser at nordmenn opplever mer positive enn negative erfaringer fra innvandre? Naturligvis vektet etter hvor viktig de ulike hendelsene er, et ran påvirker mye mer enn en hyggelig samtale. Metastudien viser 14 studier i Tyskland, 3 i Finland, 1 i Danmark. Alle studiene (ikke bare gjennomsnittene) blant disse viser en negativ korrelasjon mellom contact og prejudice. Det kan godt være at Norge er ulik 35 andre land, det vet jeg ikke, men det er usannsynlig. Undersøkelsen indikerer egentlig at effekten er større i mer egalitær samfunn som i Norge. https://lirias2repo.kuleuven.be/bitstream/id/491671/;jsessionid=7A31439BC9B7CC9596327BF3CDA93EB6 Endret 26. desember 2018 av jjkoggan 1 Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 26. desember 2018 Del Skrevet 26. desember 2018 (endret) Hvor meningsfullt er det egentlig å stille spørsmål om "innvandrer"? Du kan tross alt være den mest muslimfiendtlige personen i verden og hate mennesker fra den midtøsten, og likefullt ikke ha noe problem med en filippinsk hjemmehjelp, eller en dansk svigersønn. Jeg tenker at dette kanskje har vell så mye med et mer nyansert syn i befolkningen å gjøre, og at spørsmålsstillingen i seg selv fører til at undersøkelsen ikke sier så veldig mye. I dag har kanskje flere kjennskap til og forståelse for hvor forskjellige innvandrergrupper faktisk er, og er klare over at "innvandrer" kan være så mangt. Dermed også at det blir meningsløst å skulle reagere på å få en "innvandrer" som nabo, all den tid "innvandrer" ikke sier noe særlig om personens bakgrunn. Enig denne undersøkelsen er bare svada. Er jo ikke noe bombe at nordmenn ikke generelt er i mot innvandring, men flere av forskjellige grunner er skeptiske til elementer av innvandring. Dette kan være alt fra arbeidsinnvadrere til asylsøkere. Denne undersøkelsen burde spurt mer dypgående. Men dette er SSB så det er for mye å forlange. Endret 26. desember 2018 av Mr.Duklain Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 26. desember 2018 Del Skrevet 26. desember 2018 Enig denne undersøkelsen er bare svada. Er jo ikke noe bombe at nordmenn ikke generelt er i mot innvandring, men flere av forskjellige grunner er skeptiske til elementer av innvandring. Dette kan være alt fra arbeidsinnvadrere til asylsøkere. Denne undersøkelsen burde spurt mer dypgående. Men dette er SSB så det er for mye å forlange. Ja det blir for lite spesifikt, og som jeg prøvde å forklare trådstarter, så virker det logisk at i takt med at flere får et mer nyansert syn på hva "innvandrer" er så vil flere også forstå at det å ikke ønske en "innvandrer" som nabo blir meningsløst, gitt at begrepet favner så bredt. Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 26. desember 2018 Del Skrevet 26. desember 2018 (endret) Ja det blir for lite spesifikt, og som jeg prøvde å forklare trådstarter, så virker det logisk at i takt med at flere får et mer nyansert syn på hva "innvandrer" er så vil flere også forstå at det å ikke ønske en "innvandrer" som nabo blir meningsløst, gitt at begrepet favner så bredt. Ja, sant det. Har hatt mange innvandrere i nabolaget mitt i oppveksten og det var 0 problem det. Er litt uenig med TS når han skriver: "Dette åpner stadig for en mer fruktbar innvandringsdebatt basert på fakta og ikke frykt, og er en diger seier for alle moderate." Tror faktisk dette vil ødelegge for en åpen innvandringsdebatt, fordi da kan de som polariserer debatten (Sos-Rasisme, Tjen folket, osv) bare slå denne i bordet og rope RASIST hver gang noen er uenig med dem, selv mener jeg at denne rett og slett dårlige undersøkelsen er et veldig dårlig argument for innvandring, og jeg er for innvandring. Det siste spørsmålet på tabell 1 tar kaka mener jeg: "Holdning til flyktningers og asylsøkeres adgang til å få opphold i Norge. Bør den bli lettere, vanskeligere eller som i dag?" Bør holdningen bli lettere eller vanskeligere? Ja, jeg er ganske sikker på at spørsmålet er på lekmannsnorsk "Er du for at det skal bli lettere eller vanskelig å få opphold som asylsøker?", men dette spørsmålet er skrevet så svada at det er vanskelig å ta det seriøst. Endret 26. desember 2018 av Mr.Duklain Lenke til kommentar
ex-jordbærplukker Skrevet 26. desember 2018 Del Skrevet 26. desember 2018 helt ening, jeg selv er innvandrer og da jeg kom til norge som 6 åring husker jeg foreldrene mine ville at jeg skal bli godt intergret og sa at jeg må skaffe meg norske venner. ente med at jeg hadde bare norske venner på barne og ungdomskolen så lærte de norske vennene mine meg å røyke, drikke øl, ha sex med jenter osv, på russetiden ble jeg nesten ødelagt og jeg angret på at jeg ikke hang mer med utlendingene fordi de var faktisk snille, grieie og skolelys mens norskeungdommer som jeg hang med var gærne, heldigvis var ikke alle noske vennene mine like gærne 2 Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 27. desember 2018 Del Skrevet 27. desember 2018 (endret) helt ening, jeg selv er innvandrer og da jeg kom til norge som 6 åring husker jeg foreldrene mine ville at jeg skal bli godt intergret og sa at jeg må skaffe meg norske venner. ente med at jeg hadde bare norske venner på barne og ungdomskolen så lærte de norske vennene mine meg å røyke, drikke øl, ha sex med jenter osv, på russetiden ble jeg nesten ødelagt og jeg angret på at jeg ikke hang mer med utlendingene fordi de var faktisk snille, grieie og skolelys mens norskeungdommer som jeg hang med var gærne, heldigvis var ikke alle noske vennene mine like gærne Nå vet jeg ikke hvor du vokste opp, men der jeg vokste opp var innvandrerne like gærne eller gærnere enn oss "norske". Var ikke noe stor forskjell der, men jeg vokste nok opp i et hardere miljø enn det du beskriver. Endret 27. desember 2018 av Mr.Duklain Lenke til kommentar
DukeRichelieu Skrevet 19. januar 2019 Del Skrevet 19. januar 2019 For min del er jeg skeptisk til storstilt innvandring fra muslimske land hvor de som kommer har med seg bagasje i form av verdier som er i direkte konflikt med de vi har i Vesten og som har lite interesse av å legge fra seg disse eller la seg integrere i vårt samfunn og våre verdier. Jeg har mange venner med en annen hudfarge enn meg som snakker både godt norsk og er godt integrerte, så vennligst ikke kall meg rasist. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå