Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

"Skepsisen mot innvandrere minker fortsatt i Norge" - NRK

Gavekort

Anbefalte innlegg

Problemet virker å komme av at der jeg presiserer at jeg snakker om ikkevestlige innvandrere, og prøver å skille dette fra flyktninger, leser du ikkevestlig flyktning

Er nok det at det var voldsomt til flisspikkeri, ingen tenker på dansker og svensker som innvandrere selv om de teknisk sett er det..

Kaller min danske kompis for båtflykning men det er bare humor.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet virker å komme av at der jeg presiserer at jeg snakker om ikkevestlige innvandrere, og prøver å skille dette fra flyktninger, leser du ikkevestlig flyktning

Og poenget mitt som du svarte på var at presiseringen av asylsøkere og flyktninger ikke avviker fra trenden som de andre tallene viser.

Men man kan jo undre på hvorfor vi, i følge deg, har blitt mer positive til en liberal asylpolitikk, men fortsatt har en større (?) forakt for ikke-vestlige innvandrere, som om ikke-vestlige innvandrere ikke er synonymt med asylsøkere.

Endret av Gavekort
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når folk blir mer eksponert for innvandre i jobb osv så forsvinner mye av frykten, kan jo være en utfordring i Norge da vi bor så spredt og ikke alle blir like vandt med dem. Ikke lett og slippe en familie midt oppi gokk med lite jobb muligheter :p

Som når dem stemte om BRexit var noen av bygdene 78% leave, mens midt i London var det 26%. Var jo ikke denne rent motivert av og stoppe innvandringen, men det holdt veldig mye av vekten.

Tror det går bra jeg, hver tålmodig og ta tiden til hjelp. Ta inn i et tempo der vi har evne til og følge dem godt opp og intregere dem.

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar

Til tross for mer radikalisering på høyresiden og økt innvandring så minker stadig skepsisen mot innvandring.

Det der henger ikke sammen. Om høyresiden ble radikalisert i Norge, så hadde vi sett det fra tallene.

Innvandrere flest gjør en nyttig innsats i norsk arbeidsliv  (Helt Uenig)
2009: 4%
2016: 3%
2017: 3%
Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Når folk blir mer eksponert for innvandre i jobb osv så forsvinner mye av frykten,

De fleste nordmenn blir ikke eksponert for innvandrere i jobb.

Hovedårsaken til holdningsendringen er naturligvis media. Om vi ikke får en ny innvandringsbølge så vil den fortsette.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hvor har jeg hevdet det?

Det virket som du hevdet at holdningsendingen kom fra eksponering av innvandre. Men den egentlig årsaken er fra media. Media har prøvd å gjøre nordmenn mer innvandringsliberale de siste 10 årene, og det har fungert bra utenom i innvandringskrisen.

I England er det store forskjeller mellom hva slags media folk i London og folk i bygdene leser. I Norge er det mindre forskjeller, og det fører til at i Norge så er det faktisk motsatt. I bransjer med mer innvandre, så er det flere som ønsker å redusere innvandringen.

Se Figur 21.

https://www.imdi.no/contentassets/9f6bf228de9342d2acd9b43063c49c63/integreringsbarometeret-2018-holdninger-til-innvandrere-og-integrering.pdf

Endret av Camlon
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det virket som du hevdet at holdningsendingen kom fra eksponering av innvandre. Men den egentlig årsaken er fra media. Media har prøvd å gjøre nordmenn mer innvandringsliberale de siste 10 årene, og det har fungert bra utenom i innvandringskrisen.

I England er det store forskjeller mellom hva slags media folk i London og folk i bygdene leser. I Norge er det mindre forskjeller, og det fører til at i Norge så er det faktisk motsatt. I bransjer mer med innvandre, så er det flere som ønsker å redusere innvandringen.

Se Figur 21.

https://www.imdi.no/contentassets/9f6bf228de9342d2acd9b43063c49c63/integreringsbarometeret-2018-holdninger-til-innvandrere-og-integrering.pdf

Hvorfor skulle det vært så anderledes i UK, de har da lokal aviser samt riksdekkende? Samme som oss? En stats kanal(samme som oss), som er sett av en 372 millioner mennesker i verden.

Lenke til kommentar

Hvorfor skulle det vært så anderledes i UK, de har da lokal aviser samt riksdekkende? Samme som oss? En stats kanal(samme som oss), som er sett av en 372 millioner mennesker i verden.

I London så leser folk nettaviser som The Guardian og The Independent. I små bygder så leser folk The Sun og The Daily Mail. Det er store forskjeller mellom de avisene, og det fører til ulike holdninger.

I Norge så leser folk VG, Dagbladet og Aftenposten og de har ganske like meninger,

Lenke til kommentar

Så etter at det ble vesentlig enklere for europeiske innvandrere fra Polen, Litauen og Sverige å komme til Norge for å jobbe (ca. fra år 2004), og etter at den desidert største delen av innvandrere ble polakker, litauere og svensker, så har nordmenn blitt litt mer positive til innvandring.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Er nok det at det var voldsomt til flisspikkeri, ingen tenker på dansker og svensker som innvandrere selv om de teknisk sett er det..

Kaller min danske kompis for båtflykning men det er bare humor.

Å påpeke at "innvandrer" er et veldig generelt begrep og at fraværet av negative holdnigner til gruppen som sådan ikke sier så mye, er ikke flisespikkeri. Det er tvert imot ganske viktig når en ser at enkelte, som brukeren under, tror at ikkevestlig innvandrer er synonymt med asylsøker. 

Og poenget mitt som du svarte på var at presiseringen av asylsøkere og flyktninger ikke avviker fra trenden som de andre tallene viser.

Nei. Du feilsiterte meg og argumenterte mot en stråmann. Vær nå i det minste voksen nok til å innrømme det. Resten av "poenget" ditt har jeg allerede besvart, så prøv igjen:

"At majoriteten synes reglene vi har for flyktninger i dag, der det hevdes vi har en veldig streng politikk, betyr ikke nødvendigvis at folk vil ha lettere tilgang for ikkevestlige innvandrere i dag enn før."

Men man kan jo undre på hvorfor vi, i følge deg, har blitt mer positive til en liberal asylpolitikk, men fortsatt har en større (?) forakt for ikke-vestlige innvandrere...

Hvor mener du jeg skriver dette?

...som om ikke-vestlige innvandrere ikke er synonymt med asylsøkere.

Du er klar over at disse to ordene overhodet ikke er synonymer? 

Endret av herzeleid
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å påpeke at "innvandrer" er et veldig generelt begrep og at fraværet av negative holdnigner til gruppen som sådan ikke sier så mye, er ikke flisespikkeri. Det er tvert imot ganske viktig når en ser at enkelte, som brukeren under, tror at ikkevestlig innvandrer er synonymt med asylsøker. 

Begrepet er en ting, men når du snakker med "folk flest" forbinder man begrepet innvandrer med ikke-europeiske asylsøkere. En god del går enda lengre og tenker direkte på muslimer.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Begrepet er en ting, men når du snakker med "folk flest" forbinder man begrepet innvandrer med ikke-europeiske asylsøkere. En god del går enda lengre og tenker direkte på muslimer.

Problemet er at vi ikke vet hva respondentene legger i begrepet, og om vi går ut fra at mange faktisk forholder seg til den reelle betydningen, sier en del av denne undersøkelsen oss ikke så veldig mye.

• Liker 3
Lenke til kommentar

ifølge min konspirasjon så spiller det ingen rolle om noen er hvit, mørk eller grønnmen den underliggende grunnen til at folk missliker invandring en evigvarende konflikter som finnes I all levende organismer, inkludert mennesker. mennesker har en tendens til å frykte det fremmede og ukjente.

Bor man blant innvandrere så blir de ikke ukjente eller fremmede. Jobber du eller går du på skolen med dem så blir det ikke et problem

Lenke til kommentar

Bor man blant innvandrere så blir de ikke ukjente eller fremmede. Jobber du eller går du på skolen med dem så blir det ikke et problem

Det som ikke rimer helt med denne påstanden er at FrP i Oslo gjør det klart best i de valgkretsene det det er mange utlendinger, de stedene man merker de negative konsekvensene av innvandring på kroppen.

Edit: FrP fikk f.eks. Hele 16% på Stovner i 2017-valget:

https://www.vg.no/valgnatt/2017/valg/storting/fylker/oslo/kommuner/oslo/kretser/stovner-skole/

Endret av KalleKanin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som ikke rimer helt med denne påstanden er at FrP i Oslo gjør det klart best i de valgkretsene det det er mange utlendinger, de stedene man merker de negative konsekvensene av innvandring på kroppen.

Edit: FrP fikk f.eks. Hele 16% på Stovner i 2017-valget:

https://www.vg.no/valgnatt/2017/valg/storting/fylker/oslo/kommuner/oslo/kretser/stovner-skole/

Fordi mange egentlig har lite kontakt med dem. Forskerne kaller dette Contact hypothesis. Positiv kontakt reduserer fordommer/fremmedfrykt Endret av jjkoggan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...