Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

BMW 1 serie fusker


ulltang

Anbefalte innlegg

Hei, 


 


har en e87 1 serie, 2007, 143hk. 


Bilen har passert 140.000km. Når den kommer på rundt 2-3000rpm begynner den å fuske og rykke. Første gang det skjedde som var en langtur gikk den i en modus slik at jeg ikke fikk gasset på. Ganske skummelt med tanke på lang turer osv. Fuskingen gir seg når jeg drar på og dukker gjerne opp på motorveg med stabil rpm. Bilen er kjørt ganske hardt i mitt eie. 


 


Har en antydning til at det kan enten være start på registerhavari eller dieselfilter.


Noen gode forslag? 


 


 


Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det er N47-motoren så er jo denne berykta for at registerkjedet ryker. Det kan hende at strammerne har røket og at kjedet nå er så slakt at timinga blir gær'n.

 

Ellers kan det være alt mulig rart. DPF, dyser, coil, sensorer, MAF etc. Må nesten ha diagnoseverktøy og se etter unormale verdier.

 

Men ville sjekket kjedestramemrne. Hører du ulyder fra motoren?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Ingen rare lyder utenom når jeg starter. Noe som minner om bjelleklang (hahaha), men tror det er noe med at den er kald osv. Utenom det er det ikke noe. Skal få tatt en sjekk. Vet du om verksted tar betalt for det eller går det an å komme seg unna?

Lenke til kommentar

Du kan kanskje få et verksted eller rekvisitabutikk til å se om det ligger noen feilkoder lagret, men for en ordentlig diagnose så må du nok bla opp.

 

Tegn på at registerkjedet har problemer er skrangling/ralling idét du starter. Ryker kjedet så må du finne deg ny motor eller ny bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Ingen rare lyder utenom når jeg starter. Noe som minner om bjelleklang (hahaha), men tror det er noe med at den er kald osv. Utenom det er det ikke noe. Skal få tatt en sjekk. Vet du om verksted tar betalt for det eller går det an å komme seg unna?

Selvfølgelig tar de betalt for det, ville du gjort en jobb gratis?

 

Så kjører du BMW også, så det koster.

 

Mitt forslag er at det er EGR som surrer i bilen din. Koster en del å skifte, eventuelt ville jeg hørt med et tuning verksted om de vil ta på seg jobben å lese ut koder og evt. stenge igjen EGR. Men ja, det koster penger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siden registerkjedet er et kjent problem på disse så ville jeg forsikra meg om at det ikke er problemer der uansett.

 

Bare google "N47 timing chain" for mer info.

 

Edit: 10.000kr. (vill gjetning) for å bytte kjedestramere/guider er ganske rimelig i forhold til 120.000kr. for ny motor. :p

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siden registerkjedet er et kjent problem på disse så ville jeg forsikra meg om at det ikke er problemer der uansett.

 

Bare google "N47 timing chain" for mer info.

 

Edit: 10.000kr. (vill gjetning) for å bytte kjedestramere/guider er ganske rimelig i forhold til 120.000kr. for ny motor. :p

10 tusen er nok ikke i nærheten av nok. Kjedet sitter på baksiden av motoren mot girkassen og hele motoren må derfor ut av bilen for å gjøre dette. Jeg vil tro glatt 30-40 tusen for dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja jeg glemte helt at motoren sitter riktig vei i denne bilen. :p Bortsett fra kjedet bak i stedet for framme da.

 

Men tror fremdeles det er billigere enn å måtte kjøpe ny motor. Med mindre man finner en brukt.

 

Edit: Uansett bør dette kunne sjekkes uten å ta ut hele motoren.

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...