€uropa Skrevet 24. desember 2018 Del Skrevet 24. desember 2018 Jeg har en søster og jeg verken kan eller vil legge meg opp i hennes kjærlighetsliv. Selv om jeg er klar over at noen reagerer negativt når søstrene deres finner noen å kline med, er ikke det en legitim reaksjon eller noe man bør sympatisere med. 2 Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 24. desember 2018 Del Skrevet 24. desember 2018 Jeg har fem(!) søstre, og bryr meg absolutt om guttene de er "gode" nok for de. Men det er nok bare brorinstinktet som kicker inn. 1 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 24. desember 2018 Del Skrevet 24. desember 2018 Selvfølgelig bryr man seg om det. Det er naturlig. Men jeg håper ikke det gir seg utslag i at du blir sur når søstrene dine kliner med noen. Dessuten, med fem søstre kan det bli lite tid til andre ting hvis du skal ta alle sammen. 1 Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 24. desember 2018 Del Skrevet 24. desember 2018 4 stk er eldre (ca 5 og 10 år eldre). Ei lillesøster som passes spesielt godt på må jeg inrømme. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 24. desember 2018 Del Skrevet 24. desember 2018 Uten å være en fagperson på området så minner dette sterkt om psykopatisk trekk jeg har møtt sporadisk gjennom mange år.Stort sett går det veldig bra, men selvsagt dårligere når man må kombinere ting med alkohol som for det første setter hemninger på pause. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 25. desember 2018 Del Skrevet 25. desember 2018 Jeg har alltid brydd meg om min søster. Men jeg har ingen rett til å legge meg oppi den delen av hennes liv. Den skal ho få styre i fred. Jeg har bare prøvd å være høflig mot eventuelle partnere. Brorsinstinkt... folk er forskjellige. Min måte å bry meg på er å være en fundamental perifér støtte. Jeg lar ho bestemme over sitt liv, så prøver jeg å være hyggelig. Jeg har ingen rett til å si at typen hennes er en dust. Dette er psykologisk grunnleggende: Noen kan -virke- uappetittlige, men prøver man å bli kjent så finner man ofte en positiv side hos alle. Man må ha litt tro på folk. Ett av problemene i min familie er at mine foreldre aldri har synes hennes partnere har vært gode nok, og dermed har ho aldri hatt tro på at ho klarer å finne noen som er bra nok. Vi har aldri fått noe ros ellers, heller. Så det kan skape mye friksjoner og tragedier å være kritisk. Det er sjeldent bærekraftig. Folk flest er kritiske nok mot seg selv. Folk burde heller jobbe med å være mer åpne og empatiske/sympatiske. Man kan heller vise misnøye på andre måter, hvis man finner det tilstrekkelig i et perspektiv av visdom. Det er sjeldent "vist" å vise misnøye. Jeg tenker at det er mest hensiktsmessig kun i liv og død-situasjoner, men da må man også handle raskt og riktig. Ellers må folk finne sin egen vei, ellers er det ikke naturlig utvikling. Det blir ikke naturlig når man blir manipulert av andre. Velmente råd er én ting, dog. Hvis begge har likeverdig respekt, så er det noe annet. Man må være 100% inneforstått med -alt-, hele historien. Én liten detalj kan være nok til å feildømme. Og hvis man virkelig har brorsinnstinkt, så vil man ikke dømme feil med sin nærmeste familie. Derfor er det vanskelig. Lenke til kommentar
covah Skrevet 25. desember 2018 Del Skrevet 25. desember 2018 Har noen av dere søstre? Selv når man er jenter og vet hva som skjer, MAN ER KLAR OVER AT VOKSNE FOLK GJØR DETTE, I just dont need the fucking visual! Dere er lite empatiske hvis dere ikke klarer å se hvorfor dette gjør noen sint, spesielt en person som har fått i seg alkohol og ikke er 100%. Ja, jeg har ei søster. Hva hun gjør og ikke gjør er da hennes eget valg? Hvorfor skal jeg føle meg støtt over hvem hun kysser? Har hørt andre som har hatt tilsvarende følelser som trådstarter, men jeg skjønner virkelig ikke problemet. 1 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 25. desember 2018 Del Skrevet 25. desember 2018 4 stk er eldre (ca 5 og 10 år eldre). Ei lillesøster som passes spesielt godt på må jeg inrømme. Man følger jo med. Alle brødre gjør nok det til en viss grad. Men, som du sikkert er uenig i, hadde det ikke vært noe mer akseptabelt om du på noen måte brøt inn overfor lillesøstra di og/eller dem hun kliner med enn det hadde vært om en av storesøstrene dine gjorde det mot deg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YsznKkZxt0 Skrevet 25. desember 2018 Del Skrevet 25. desember 2018 Helvete hadde fått nye sjeler hvis noen hadde rørt mi søster. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 25. desember 2018 Del Skrevet 25. desember 2018 For å komme tilbake til det jeg sa først om at vi er mennesker og gjør feil: Det var ikke på grunn av alkohol (og for den som måtte lure, hadde det ingenting direkte med julen å gjøre heller siden den ikke feires her), men i kveld var det min tur til å drite meg skikkelig ut og forstå det først på etterskudd. Verre enn på mange år. En sak som i går og tidlig i dag gnagde skikkelig på meg førte til at jeg hadde en negativ innstilling, var i overkant forutinntatt og feilvurderte en situasjon fullstendig. Det gikk heller ikke opp for meg før det var altfor sent.Nå sitter jeg her og føler meg så liten og dum og forferdelig dårlig mot en annen person og ønsker mest av alt at jeg kunne skru tiden tilbake og gjøre ting annerledes. Det er ingen god følelse. Nå har jeg tatt første grep for å rette det opp, men det ser ikke ut som jeg får noe svar nå. Jeg håper jeg får sjansen til å gjøre det godt igjen i morgen. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 25. desember 2018 Del Skrevet 25. desember 2018 Helvete hadde fått nye sjeler hvis noen hadde rørt mi søster. Er ikke du kristen? Var det ikke noe i de ti bud angående å ikke ta liv? 3 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 25. desember 2018 Del Skrevet 25. desember 2018 For å komme tilbake til det jeg sa først om at vi er mennesker og gjør feil: Det var ikke på grunn av alkohol (og for den som måtte lure, hadde det ingenting direkte med julen å gjøre heller siden den ikke feires her), men i kveld var det min tur til å drite meg skikkelig ut og forstå det først på etterskudd. Verre enn på mange år. En sak som i går og tidlig i dag gnagde skikkelig på meg førte til at jeg hadde en negativ innstilling, var i overkant forutinntatt og feilvurderte en situasjon fullstendig. Det gikk heller ikke opp for meg før det var altfor sent. Nå sitter jeg her og føler meg så liten og dum og forferdelig dårlig mot en annen person og ønsker mest av alt at jeg kunne skru tiden tilbake og gjøre ting annerledes. Det er ingen god følelse. Nå har jeg tatt første grep for å rette det opp, men det ser ikke ut som jeg får noe svar nå. Jeg håper jeg får sjansen til å gjøre det godt igjen i morgen. Shit happens. Alt man kan gjøre er å lære, re-balansere og prøve å rette opp, i så små eller store doser om gangen som er forsvarlig. "You get the lesson till you learn xp". Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 25. desember 2018 Del Skrevet 25. desember 2018 (endret) Ja, jeg har ei søster. Hva hun gjør og ikke gjør er da hennes eget valg? Hvorfor skal jeg føle meg støtt over hvem hun kysser? Har hørt andre som har hatt tilsvarende følelser som trådstarter, men jeg skjønner virkelig ikke problemet. Problemet er ikke at det skjer, da har du misforstårt grovt. Jeg har bare absolutt null behov for å få høre det. Er totalt unødvendig å fortelle, spesielt kompisen sin som er påvirket. Skal man ikke ha noen rett til at folk skal utvise en viss mengde respekt? Du går ikke opp til faren til den nye dama di og prater om hvordan du har pult dattera hans. Det er bare en av de tingene man bare ikke gjør. Skjerp dere litt a. Edit: btw hva om søstra ikke vil at denne personen skal fortelle hennes familiemedlemmer om at de har gjort ditten og datten? Hvor er respekten for henne? Gjør dere karer virkelig dette ofte, snakker om kvinnene i deres liv som om de er ett kjøttstykke tilgjengelig på markedet så man må tåle at man deler deres intime øyeblikk med andre? Wtf? Endret 25. desember 2018 av BuffyAnneSummers 1 Lenke til kommentar
covah Skrevet 25. desember 2018 Del Skrevet 25. desember 2018 Nå overdriver du. Det er forskjell å si at man har klina og at man har pult. Skjerp deg. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YsznKkZxt0 Skrevet 30. desember 2018 Del Skrevet 30. desember 2018 (endret) Er ikke du kristen? Var det ikke noe i de ti bud angående å ikke ta liv? Nei jeg har forstått de første bokstavene i boken. "Når menneske har forstått de første ordene i skapelsen så er det mennesket dødt" Martin Luther. Hvis en skal dømme de som bryter det 5 budet så er det absolutt ingen som kommer inn i himmelen av seg selv. En kamel kommer lettere igjennom nåløyet enn en et menneske. Endret 30. desember 2018 av Slettet-YsznKkZxt0 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 30. desember 2018 Del Skrevet 30. desember 2018 (endret) Nå overdriver du. Det er forskjell å si at man har klina og at man har pult. Skjerp deg. Snakk om å unngå det faktiske problemet som pesten. Har du ikke noe fornuftig å legge til så er det like greit å ikke respondere i det hele tatt. (inb4 "hurrr durrr kanskje du burde ta det rådet også!" - you matter, føler du deg bedre nå? så slipper vi det tullet) Endret 30. desember 2018 av BuffyAnneSummers Lenke til kommentar
covah Skrevet 30. desember 2018 Del Skrevet 30. desember 2018 Snakk om å unngå det faktiske problemet som pesten. Har du ikke noe fornuftig å legge til så er det like greit å ikke respondere i det hele tatt. (inb4 "hurrr durrr kanskje du burde ta det rådet også!" - you matter, føler du deg bedre nå? så slipper vi det tullet) Vel, det var du som først kom med "Du går ikke opp til faren til den nye dama di og prater om hvordan du har pult dattera hans." Jeg reagerte sterkt på det. Det er noe HELT annet og ikke kan sammenligne det med å si til kompisen din at du har klint med søstra hans. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 30. desember 2018 Del Skrevet 30. desember 2018 Moderatormelding Innlegg ble fjernet pga. tidligere utestengt trollSpørsmål eller kommentarer på dette tas på PM Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå