Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Gjorde noe dumt da

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei!

Var ute å drakk med noen kompiser. Var god stemning, og alt var bra. Plutselig sa den ene kameraten at han hadde noe å si meg etter jeg hadde tatt noen enheter. Han fortalte meg at han hadde klina med søstra mi tidligere.

Kjente at det kokte innvendig (Noe det ikke burde gjort. De er jo voksene begge to og tar egne valg). Det endte iallefall med at jeg slo til en vegg, og lagde et lite hull. Huseier var overraskende forståelsesfull og ba meg ikke bry meg om dette i og med at jeg hadde fortalt han om hva jeg gjorde. Kameraten min og jeg skværa opp, og jeg innså like etterpå at jeg ikke hadde noen som helst rett til å være sur. Nå til poenget.

Jeg har følt meg shit siden. Jeg todde aldri jeg ville reagere slik (har aldri slått noe eller noen). Nå er jeg rett og slett litt redd for å bli han som er en rass i fylla, og som ikke klarer å begrense seg. Jeg vet egentlig at det ikke er tilfellet, men jeg klarer ikke å shake den følelsen. Er ikke noe særlig.

Vil også nevne det bare for å ha gjort det. Jeg har nå reparert hullet i veggen. Et forsøk på å gjøre det rett igjen.

Noen med gode råd til en angrende sjel?

Anonymous poster hash: 66b07...246

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har 3 søstre. Helt normal reaksjon. Din kompis er en idiot som trodde at nyheten kom til å gå ned lettere hvis du var full da du fikk den, han visste godt at du kunne bli pissed off og skulle ha tatt det da du var edru. 

Slapp av, drikk alkohol med måte og kos deg. Det er først når dette begynner å bli ett mønster jeg vil påstå at det blir ett problem. Det er ikke problematisk at du reagerte veldig emojsonelt på den nyheten. 

Endret av BuffyAnneSummers
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Hei!

Var ute å drakk med noen kompiser. Var god stemning, og alt var bra. Plutselig sa den ene kameraten at han hadde noe å si meg etter jeg hadde tatt noen enheter. Han fortalte meg at han hadde klina med søstra mi tidligere.

Kjente at det kokte innvendig (Noe det ikke burde gjort. De er jo voksene begge to og tar egne valg). Det endte iallefall med at jeg slo til en vegg, og lagde et lite hull. Huseier var overraskende forståelsesfull og ba meg ikke bry meg om dette i og med at jeg hadde fortalt han om hva jeg gjorde. Kameraten min og jeg skværa opp, og jeg innså like etterpå at jeg ikke hadde noen som helst rett til å være sur. Nå til poenget.

Jeg har følt meg shit siden. Jeg todde aldri jeg ville reagere slik (har aldri slått noe eller noen). Nå er jeg rett og slett litt redd for å bli han som er en rass i fylla, og som ikke klarer å begrense seg. Jeg vet egentlig at det ikke er tilfellet, men jeg klarer ikke å shake den følelsen. Er ikke noe særlig.

Vil også nevne det bare for å ha gjort det. Jeg har nå reparert hullet i veggen. Et forsøk på å gjøre det rett igjen.

Noen med gode råd til en angrende sjel?

Dette er jo temmelig personlige greier, på flere måter. Egentlig behøvde fyren ikke si noe til deg overhodet. Dette blir mellom søstra di og hvem ho enn vil. På én måte er det jo et tillitstegn fra din kamerat, forhåpentligvis, på en annen måte kan jo sånt noen ganger tolkes som mobbing, men det er vel tvilsomt i dette tilfellet, siden det virker som dere er langtidsbekjente.

Så virker det også som at det her er noe du ikke har opplevd før? Da dukker det opp følelser du ikke har måttet møte før, sleng på litt alkohol, blir som å hive alkohol på et bål, det blusser opp litt. Kanskje det var vanskelig for kameraten din også, så det kom kanskje ikke ut på den mest skånsomme måten som mulig.

Man forventer ikke å få sånne nyheter når man drikker heller, da er man liksom mer innstilt på moro og fest, ikke på slike personlige nyheter.

Det kan hende du følte at du støtte på noen indre psykologiske reaksjoner som du ikke var helt klar over. For eksempel at du nå måtte erkjenne at din søster og din (beste?) venn skal omgås hverandre intimt/forholdsmessig, og det kunne blitt mye for deg å håndtere psykologisk og følelsesmessig. Dette er rent hypotetisk fra min side.

Uansett, hovedpoenget mitt er at når det kommer til adferd du bekymrer deg over hos deg selv i fyll og med rus, så er det først og fremst positivt at du reflekterer over det. For det andre synes jeg du ikke burde legge så mye vekt i det enda, men fortsett å registrer din adferd over tid. Dette er for meg en indre prosess; Det er grunner til at du reagerer som du gjorde, og du kan ta det her som en mulighet til å analysere følelsene som dukket opp og dermed personlig vekst.

Når vi møter hindre i livet, kan vi velge å bruke det til selvgranskning, -refleksjon og personlig vekst. Du beklaget deg og gjorde det du kunne for å rette opp skaden, OG du tok grep, lagde tråd her for å reflektére over det best mulig. Du har ingen grunn til å føle skam, du har lagt betydelig innsats i å gjenopprette indre æresfølelse og det bør du være stolt over. Det burde øke selvtilliten din, også med tanke på alkohol. Men så klart ikke bli overmodig, dét er skummelt med tanke på rus og alkohol. Bare bruk sunn fornuft og litt selvrefleksjon, kommer langt med det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vi har nok alle gjort ting, gjerne i forbindelse med alkohol, som har fått oss til å føle oss skamfulle etterpå. Det er vel en konsekvens av at man innser at man var en dust.

Når det er gått litt tid og du har fått det på avstand, forsvinner skammen. I hvert fall helt til du ligger våken og begynner å tenke på dette igjen en natt om 8 år, men da vil det bare være kortvarig.

Husk på at du kanskje har gjort alt du kan gjøre nå. Du har innsett at reaksjonen din ikke var berettiget (og erkjent dette overfor kompisen din?), du har tatt ansvar og du har fikset skaden du påførte veggen. Allerede der er du bedre enn mange andre ville vært. Antakelig har alle andre involverte lagt saken bak seg.

Vi er jo bare mennesker og kommer noen ganger til å gjøre feil. Vi kan bare gjøre vårt beste og så ta ansvar når uhellet likevel er ute.

Lenke til kommentar

Takk for mange gode svar!

Setter stor pris på de. Fint å kunne dele ting.

Er forsåvidt første gang jeg opplever dette. som Taurean setter spm tegn ved. Stemmer også at han er en av mine beste venner. 
Vi har skværa opp, men det er fortsatt litt rart. 
Vi kommer over det. Han er en veldig god fyr.
Når det kommer til alt, så står det respekt i at han sa det. Var jo jeg som slo til en vegg. 

Lenke til kommentar

Kan du spesifisere den litt?

Mener du at jeg aldri bør drikke igjen før å forsikre at dette ikke skjer igjen?

Ja, det virker som du forsøker å finne en løsning på "problemet" fordi det er "nødvendig" å drikke alkohol i fremtiden. Det virker som du mener det er normalt å drikke alkohol og at du planlegger en fremtid hvor du kan gjøre det uten at slike ting skjer.

Hadde det skjedd hvis du ikke hadde drukket alkohol?

Og ja, det er ikke nødvendig å drikke alkohol. Det går fint an å gå ut med andre uten å drikke alkohol også. For noen er effekten av alkohol verre enn for andre.

Uten at jeg vet hvor gammel du er, så har det tatt meg mer enn 15 år å bryte fra samfunnets alkoholpress og innse at alkohol er helt unødvendig.

Men ja, det tar faktisk en del styrke og mot å delta i tilstelninger med mange mennesker hvor folk drikker alkohol uten selv å drikke alkohol. Men det gjør det ikke mindre morro eller interessant å være med på slike ting. Man tar mer fornuftige valg, man bygger mot og karakter og man forblir seg selv.

Lenke til kommentar

Det er absolutt ikke nødvendig å drikke i framtiden. Jeg drikker sjeldent, men jeg syntes likevel det kan være ålreit å drikke i godt lag. 

Vet ikke om det har kommet frem, men jeg har alltid tenkt at folk som gjør slikt i fylla har underliggende problemer. Tenkte ikke at det var meg. Sliter med å tenke hva det kan være som fikk meg til å gjøre noe slikt (prater altså ikke om meldingen jeg taklet så altfor dårlig). Følte hvertfall at jeg ikke hadde noen problemer før dette oppsto, men nå vandrer tankene i alle mulige retninger. Eneste jeg kan tenke meg er stress mtp. eksamen. 

Jeg hadde absolutt ikke slått noen vegg dersom alkoholen ikke hadde vært tilstede. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Hei!

Kjente at det kokte innvendig (Noe det ikke burde gjort. De er jo voksene begge to og tar egne valg). Det endte iallefall med at jeg slo til en vegg, og lagde et lite hull.

Om du ikke klarer å beherske deg når du drikker kan du enten:

A) slutte å drike

B) drikke mindre slik at det ikke påvirker deg så voldsomt.

Du har sikkert nå opplevd hvordan du kan være i fylla. Du vil jo ikke bli den som slår til en random forbipaserende heller. Derfor må du ta grep nå så det ikke blir en ond sirkel. 

Har ikke drukket noe særlig i mitt 24 år lange liv, og har selv ingen planer om det heller. 

Kan du spesifisere den litt?

Mener du at jeg aldri bør drikke igjen før å forsikre at dette ikke skjer igjen?

Han mener åpenbart at du ikke TRENGER å drikke, bare fordi andre gjør det. Du står selv for dine handlinger, også i fylla. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Om du ikke klarer å beherske deg når du drikker kan du enten:

A) slutte å drike

B) drikke mindre slik at det ikke påvirker deg så voldsomt.

Du har sikkert nå opplevd hvordan du kan være i fylla. Du vil jo ikke bli den som slår til en random forbipaserende heller. Derfor må du ta grep nå så det ikke blir en ond sirkel. 

Har ikke drukket noe særlig i mitt 24 år lange liv, og har selv ingen planer om det heller. 

Ser hvor du kommer fra, og er helt enig.

Men jeg kommer aldri til å slå en tilfeldig forbipasserende. Heller ikke andre. Selvom det kanskje virker sånn. 

Lenke til kommentar

Kompiser holder seg unna søstrene til hverandre.

Helt enig. Ellers kan det lett lage rundgang og skape barn med 14 tær og 3 øyne en plass i Hedmarken. Husk å holde seg unna egen søster også da det garantert gir samme resultater.

Ta ettførtin' noen fylker bort i jakt på pøk. Sundt med nytt DNA inn i rekkene. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Herregud...

Du skriver at begge er voksne og kan ta egne valg. Hvem er du til å bestemme hvem de kan kline med? Jeg har klina med søstra til kompisen min og han bare sa "ok". Vi er voksne og kompisen min er voksen, så eho cares.

Har flere kompiser som ofte har nevnt at mine søstre er fine. Hvorfor skal man bli sur over sånt?

En annen ting er at du kaller han kompis, men han er ikke god nok til å være med søstra di? Jeg er ihvertfall ikke venn med mennesker jeg ikke anser som bra personer. Synes du heller skal tenke på om han er en god person som fortjener å være med søstra di, siden du reagerer så veldig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...