Ianblic Skrevet 16. desember 2018 Del Skrevet 16. desember 2018 Hei,Jeg har nylig begynt å lese MrMoneyMustache sin blog, og et av rådene hans er å investere i indeksfond som gir dividende per kvartal( https://www.mrmoneymustache.com/2013/02/22/getting-rich-from-zero-to-hero-in-one-blog-post/ ) Jeg har skaffet meg en Nordnet konto, og kunne godt tenkt meg å investere i indeksfond. Men finner ikke noe info på om de gir utbytte. Noen som har noen gode tips? Takk på forhånd Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 16. desember 2018 Del Skrevet 16. desember 2018 Hvorfor vil du ha utbytte? 1 Lenke til kommentar
Visum Skrevet 16. desember 2018 Del Skrevet 16. desember 2018 Det eneste fondet som gir utbytte i Norge er Landkreditt utbytte inntil 2017. Nå er det ingen fond som gir utbytte. Lenke til kommentar
HW1 Skrevet 16. desember 2018 Del Skrevet 16. desember 2018 Hei, Jeg har nylig begynt å lese MrMoneyMustache sin blog, og et av rådene hans er å investere i indeksfond som gir dividende per kvartal ( https://www.mrmoneymustache.com/2013/02/22/getting-rich-from-zero-to-hero-in-one-blog-post/ ) Jeg har skaffet meg en Nordnet konto, og kunne godt tenkt meg å investere i indeksfond. Men finner ikke noe info på om de gir utbytte. Noen som har noen gode tips? Takk på forhånd Jeg tror du har lest bloggposten feil, han har investert i Indeksfond, og han har investert i noe som gir kvartalsvis utbytte. (betterment (ser ut som en investereringsplatform, lignende nordnett, men visstnok veldig brukervennlig). Det er ikke vanlig at indeksfond utbetaler utbytte, Når indeksfond får utbytter fra selskaper så bruker de det på å kjøpe fler aksjer, og såvidt jeg vet så er det ingen gode grunner for at indeksfond skal utbetale utbytte. Lenke til kommentar
Ziff Skrevet 16. desember 2018 Del Skrevet 16. desember 2018 Ettersom man kan selge seg ut for samme skattesats som utbytte (fra ståstedet til en privatinvestor) så er det ikke så mye vits i at fondet betaler utbytte. Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 16. desember 2018 Del Skrevet 16. desember 2018 Utbytte har vel vesentlig høyere skatt enn aksjesalg siden du da må gange med oppjusteringsfaktoren. Dvs 1,33 for 2018. Meg bekjent gjelder ikke dette ved salg av aksjer? Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 17. desember 2018 Del Skrevet 17. desember 2018 Utbytte har vel vesentlig høyere skatt enn aksjesalg siden du da må gange med oppjusteringsfaktoren. Dvs 1,33 for 2018. Meg bekjent gjelder ikke dette ved salg av aksjer? Jo, det gjelder også aksjesalg. Lenke til kommentar
Ianblic Skrevet 17. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2018 Takk for så rask og god tilbakemelding alle sammen!Kommer til å lese meg litt opp på hvilke indeksfond det er lurt å investere i. Ser det er masse gode tips på forumet her, så blir nok en del å lese på Lenke til kommentar
loddyman Skrevet 21. desember 2018 Del Skrevet 21. desember 2018 (endret) Tror MrMoneyMustache snakker om ETF-er her. En ETF er på en måte et aksjefond som handles på børsen som en vanlig aksje. En ETF kan kjøpes og selges på minuttet på linje med en vanlig aksje. En ETF kan også betale utbytte. Forslår at du leser deg opp på ETF-er og hvordan disse kan handles på Nordnet på hjemmesiden deres. https://www.nordnet.no/tjenester/investeringer/borsnoterte-fond.html Selv har jeg kun ett fond jeg investerer i og det er et globalt indeksfond (KLP AksjeGlobal Indeks V). Er mye å sette seg inn i. Finner mye bra stoff med et kjapt googlesøk. Endret 21. desember 2018 av loddyman Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå