Gloria Skrevet 16. desember 2018 Del Skrevet 16. desember 2018 Hei, jeg flyttet i september inn i ny leilighet i lag med med en kompis fra studiet. Han kjøpte leiligheten med lån av foreldrene. En ting jeg finner problematisk er at det ikke er noen form for ventilasjon i leiligheten. Når man kommer inn i leiligheten merker man med en gang at det er fuktig luft. Er ikke noe avtrekk på kjøkkenet heller, bare en vifte som blåser lufta gjennom et filter. Rommet mitt har ingen ventil på veggen og spalteventilen over vinduet virker nesten helt tett. Kjenner ingen luft komme fra det. Alt dette merkes veldig godt nå om vinteren når det rett og slett er for kaldt til å ha vinduet oppe. Våkner opp om morgenen med fuktig dyne og masse dugg på vinduet. Har begynt å ha på varmeovnen om natta og ha soveromsdøra på gløtt for å håndtere det, men dette er jo på ingen måte ideelt. Noen ideer for hva jeg kan gjøre? Tenker nå egentlig slike ting er utleiers ansvar men han virker jo fullstendig tiltaksløs. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 16. desember 2018 Del Skrevet 16. desember 2018 Hva med å prøve å ha to vinduer såvidt på gløtt - et i hver ende av hybelen (om mulig)? Hvis det er fukt er det kanskje også mugg der. En god måte å eventuelt komme seg ut av leieforholdet på. Lenke til kommentar
Gloria Skrevet 16. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2018 Hva med å prøve å ha to vinduer såvidt på gløtt - et i hver ende av hybelen (om mulig)? Hvis det er fukt er det kanskje også mugg der. En god måte å eventuelt komme seg ut av leieforholdet på. Ah, på soverommet mitt er det kun ett vindu, og nærmeste vindu herifra (om en ser bort fra soverommene) er helt på andre siden av leiligheten. Så spørs hvor bra det blir å funke. Nå kan det forresten nevnes at jeg har egentlig ikke lyst til å flytte siden her får jeg lov til å ha hunden min, noe som hvertfall meg bekjent er veldig vanskelig å få til andre steder. Men vet du hvordan man oppdager evt mugg? Er det synlig liksom? Lenke til kommentar
Malmern Skrevet 16. desember 2018 Del Skrevet 16. desember 2018 Kjenner du noen med en fuktighetsmåler?Prøv å måle fuktigheten med en slik,finnes varianter for treverk og betong. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 16. desember 2018 Del Skrevet 16. desember 2018 En avfukter koster jo ikke all verden. Kanskje verdt å teste. Kjipt om en får masse sopp i leiligheten. Det er i alle fall ikke noe dere ønsker. https://cdon.no/hus-hage/bionaire-luftavfuktare-15l-bdh002x-p33506755 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 16. desember 2018 Del Skrevet 16. desember 2018 Ah, på soverommet mitt er det kun ett vindu, og nærmeste vindu herifra (om en ser bort fra soverommene) er helt på andre siden av leiligheten. Så spørs hvor bra det blir å funke. Nå kan det forresten nevnes at jeg har egentlig ikke lyst til å flytte siden her får jeg lov til å ha hunden min, noe som hvertfall meg bekjent er veldig vanskelig å få til andre steder. Men vet du hvordan man oppdager evt mugg? Er det synlig liksom? Vel, prøv uansett å lufte med en liten sprekk i et par vinduer. Mugg blir gjerne synlig ja, men så kan man vel lukte det også. Det vil gjerne oppstå f.eks. bak et møbel som står inntil en vegg i et fuktig området. Lenke til kommentar
Actibus Skrevet 16. desember 2018 Del Skrevet 16. desember 2018 Typisk i mange hjem, ingen som tenker på at man faktisk trenger ventilasjon i en eller annen form. Mange stenger jo også alle ventiler på vinteren for å ikke få kald luft inn.. Man må faktisk ha litt lufting for å ha et godt inneklima. Åpne de 2 vinduene i låseposisjon, det vil nok hjelpe litt, så sant det er åpent mellom de i resten av huset. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 16. desember 2018 Del Skrevet 16. desember 2018 "Kjøpte den" ... "utleier". Er den kjøpt eller leid? Sjokkluft innimellom. Da får dere byttet ut all luften på en gang, inkludert fukt. Kjøp en fuktighetsmåler (hygrometer, humidity meter). Den bør ligge under 40% om vinteren, 60% om sommeren. Husk at dere også må ha luft å puste i. Lenke til kommentar
Gloria Skrevet 16. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2018 Takk for inspill folkens! "Kjøpte den" ... "utleier". Er den kjøpt eller leid?Sjokkluft innimellom. Da får dere byttet ut all luften på en gang, inkludert fukt. Kjøp en fuktighetsmåler (hygrometer, humidity meter). Den bør ligge under 40% om vinteren, 60% om sommeren.Husk at dere også må ha luft å puste i. Kompisen min har kjøpt leiligheten, jeg leier av ham Skal få kjøpt det ja Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 16. desember 2018 Del Skrevet 16. desember 2018 I den spalteventilen kan det også hende at det er noe skum. Det kan tas ut etter behov. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå