Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Får jeg det Get lover?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Litt grønn på dette området, så kanskje noen kan hjelpe meg litt der ute til å forstå? Eg har Get kabel tv og internett. Internett får eg gjennom et trådløst modem. 

 

Her er infoen Get skriver om modemet: 

Med trådløst modem kan du få trådløs hastighet opptil 500 Mbps og kablet opptil 1 Gbps!

Modemet kan levere inntil 1 Gbps nedlastingshastighet og 200 Mbps opplastingshastighet via nettverkskabel. Modemet er klart til bruk og kobles enkelt opp. Med fire tilgjengelige porter kan du koble inntil fire PC-er/spillmaskiner e.l. med kabel, eller ubegrenset trådløse tilkoblinger. Modemet støtter 1 telefonlinje, og det betyr færre bokser og kabler!

TEKNISK INFORMASJON:
Trådløs AC standard (802.11ac (5 Ghz) og 802.11n (2,4 Ghz))
Dual Band 2,4 Ghz og 5 Ghz
Gigabitswitch (4 porter)
Eurodocsis 3.0 modem (24 kanaler nedstrøms og 8 oppstrøms)

1 VoIP-port:

 

Utstyret som eg bruker er for øyeblikket en MacBook Pro tidleg 2011 modell og en MacBook Air 2017. Abonnementet eg har hos Get er: Bredbånd L (260/15).

 

Syns innimellom at nettet ikke er så veldig raskt, har egentleg tenkte dette ofte, men har hele tiden tenkt det er den gamle Pro´ en som synger på sist verset(Air´en vart nylig kjøpt inn). Så igår tenkte eg å kontakte Get for å høre om dette var riktig. Klikket meg inn på Get.no, og kom til ein guide når det gjaldt slike problemer. Skulle da koble fra modemet og prøve igjen. Eg gjorde så, og da fekk eg ok målinger på Get sine nettfartmåler. Når eg testet før restart, så låg målingen på ca halvparten av farten på nedlasting og gjerne under halvparten, opplastingen var normal både før og etter. Dette gjelder på både Pro og Air, faktisk hadde gamle Pro´en noe høyere målinger. Idag er det på same vis, målinger ligger på rundt halvparten av hva eg skal ha. Hvordan har dette seg, skal det være slik? Vet av tidligere erfaringer med Get, når eg fekk internett via kabelboksen, at den boksen eg da hadde ikke taklet så høy hastighet, så fekk beskjed om at det ikke var noen poeng med en slik hastighet. Men siden eg nå får riktige målinger etter restart av modem, så er det vel ingen hindringer med utstyret, er vel ikke slik at eg må restarte modemet hver dag for å få den hastigheten eg betaler for? Noen som kan forklare, før eg eventuelt kontakter Get?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Test netthastighet med speedtest.net

Du vil få det GET lover fordi de alltid sier "inntil XXbps", aldri "minimum XXbps". Altså markedsført omtrent som om en liter melk skulle inneholdt "inntil 1 liter"...

 

Note;

Jeg benytter alltid eget utstyr hos meg uansett nettleverandør. Det si så enkelt å dum boks som mulig fra leverandøren, GET har et Cisco modem som er ok (mot coax løsningen deres). Det betyr imidlertid at du må sette opp resten selv og det finnes mye dårlig "hjemmeutstyr" der ute, enten du får det via nettleverandør eller kjøper selv i nettbutikk.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Test netthastighet med speedtest.net

 

Du vil få det GET lover fordi de alltid sier "inntil XXbps", aldri "minimum XXbps". Altså markedsført omtrent som om en liter melk skulle inneholdt "inntil 1 liter"...

 

Note;

Jeg benytter alltid eget utstyr hos meg uansett nettleverandør. Det si så enkelt å dum boks som mulig fra leverandøren, GET har et Cisco modem som er ok (mot coax løsningen deres). Det betyr imidlertid at du må sette opp resten selv og det finnes mye dårlig "hjemmeutstyr" der ute, enten du får det via nettleverandør eller kjøper selv i nettbutikk.

 

Takk for svar. 

 

Kan ikke se på nettsidene deres, eller min side der det står noen om at det inntil XXbps? Viss dette er riktig det du sier, vil det si at andre leverandører ikke gjør sånt? Bur i et borettslag på over 600 enheter, så trur nok det finns andre leverandører som kan tilby det same eller bedre, viss Get ikke levere bedre enn dette.

 

Men uansett om det inntil som du sier, så må det jo være noe feil når eg får målinger på halvparten kun en dag etter restart, og attpåtil at det skjer to dager på rad. 

Lenke til kommentar

Alle internettleverandører skriver i sine vilkår at de ikke kan garantere den faktiske hastigheten, blant annet på grunn av antall personer på nett samtidig eller andre påvirkninger. 

 

Om du leser Gets Avtalevilkår §18. Særskilte vilkår for bredbånd, så står det følgende:

18.3 Overføringshastighet kan gå bort eller reduseres som følge av tekniske kontrollmekanismer innebygd i protokoller eller andre komponenter. Videre kan hastigheten være lavere enn den angitte i perioder med stor belastning i nettet. Dersom Abonnenten benytter seg av trådløst utstyr vil dette også kunne redusere hastigheten. Overføringshastigheten videre ut på internett er utenfor Leverandørens kontroll. Leverandøren garanterer derfor ikke for at avtalt hastighet alltid vil oppnås.

 

Telenor har en noe annen ordlyd som går ut på akkurat det samme:

2.2 Særskilt for bredbånd via kobberlinjer (DSL)
 
Ned- og opplastingshastigheter vil kunne variere etter forholdene på linjen innenfor produktenes angitte hastighetsintervall. 
 
For å forbedre stabiliteten på linjen og sikre en bedre kundeopplevelse, kan Telenor sette ned linjens hastighet. Reduseres hastigheten ned til et lavere produkt, vil månedsprisen reduseres tilsvarende.
 
Nextgentel skriver på sine sider:
2. Internettaksess
2.1 Tjenestens innhold NextGenTel gir kunden en bredbåndstilgang via linje med nærmere avtalt kapasitet, og en bredbåndsruter. Bredbåndet leveres til en definert kilobit per sekund rate og linjehastigheten vil være inntil den bestilte hastighetsklasse, men i perioder med stor belastning på nettet vil kunden kunne oppleve å få dårligere kapasitet og hastighet enn opplyst i prislisten.
 
Med andre ord, alle har vilkår som gjør at de ikke kan garantere enn gitt hastighet. 
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Men uansett om det inntil som du sier, så må det jo være noe feil når eg får målinger på halvparten kun en dag etter restart, og attpåtil at det skjer to dager på rad.

Jepp. Noe er som det ikke burde være.

 

Dette;

Trådløs AC standard (802.11ac (5 Ghz) og 802.11n (2,4 Ghz))Dual Band 2,4 Ghz og 5 Ghz

Gigabitswitch (4 porter)

Eurodocsis 3.0 modem (24 kanaler nedstrøms og 8 oppstrøms)

1 VoIP-port

...er 5 ulike enheter (modem, router, aksesspunkt, switch, voip) pakket inn i en enkelt boks. Min erfaring tilsier at slikt ofte går galt. Dessuten blir evt egen konfigurasjon håpløst siden en når-som-helst må sende inn greia og få erstattning, da går jo konfigurasjonen i dass og må gjøres på nytt.

 

Nettopp derfor liker jeg å holde utstyret selv. Da bortsett fra et enkelt modem som ISP nødvendigvis må levere. Da finner jeg nye lettere ut hva som er problemet, og hvor tiltak evt. må settes inn.

 

Du kan jo ikke annet enn å melde symptomene du erfarer til GET. Muligens får du en ny alt-i-ett boks. Da løser det seg dersom problemet er en fysisk feil i den boksen du har.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...