Gå til innhold

Trenger råd ang pc'n min (og mulig bytte av deler)

Anbefalte innlegg

Hei! :w00t:
Jeg er litt ny innenfor pc og pc deler, og fikk denne for litt siden, men sliter litt med at den kan være litt treg. Dere som har litt peiling, vet dere om disse delene er for gamle, eller i medium klassen for å kunne streame? 

Er det noe jeg burde oppgradert først? (og er viktigst/isåfall til hva?)
Jeg kan ikke så mye om kompatibelhet, men om noen kunne kommet med forslag, så hadde det blitt satt veldig stor pris på :)

Specs:

ASUSTeK COMPUTER INC. STRIX Z270F GAMING

Graphics: Radeon™ RX 460 Graphics

Prossessor: Intel® Core™ i3-7100 CPU @ 3.90GHz

Chipset: Intel® 200 Series Chipset Family

Audio: High Definition Audio-enhet
       AMD High Definition Audio Device

Networking and I/O :     TAP-Windows Adapter V9
                         AnchorFree TAP-Windows Adapter V9
                         Intel® Ethernet Connection (2) I219-V

Memory: 8 GB

Storage:   SAMSUNG HD502HJ
           Generic- Multi-Card USB Device

Power supply: 500W Cooler master ,Silentpro

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spill pc uten streaming:

Sett inn en SSD disk

Bytt til en brukt cpu i5-7600(K) eller i7-7700(K). (med eller uten K) med det hovedkortet du har.

Evn nytt skjermkort.

Spill pc med streaming:

Bedre cpu (6 kjerner), hovedkort, minne (16GB) og skjermkort, eller bytte hele maskinen.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Er det noe jeg burde oppgradert først? (og er viktigst/isåfall til hva?)

Hovedkortet ditt støtter en i7 7700K, som er bedre til spilling og steaming enn den prosessoren du har, men den koster ~4000 kr å kjøpe ny nå. Det er den IKKE verdt siden du får enda nyere prosessorer som er enda bedre/raskere som koster mindre faktisk.

Du kan oppgradere til nyere skjermkort og mer RAM, det vil hjelpe litt, men din CPU vil fortsatt gjøre at spill hakker når du skal steame.

Egentlig bør du ha en helt ny og bedre PC om du skal streame...sorry å si det. Hvis du ikke skal streame, men bare spille eldre spill som CS:GO, så kan du bare bytte skjermkortet - til et GTX 1060 6GB f.eks.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Ingen vits å kjøpe 1050. Det er knapt en oppgradering. I dx12 eller vulkan titler er det vel til og med en nedgradering.

I5 8400 kan du ikke bruke på ditt HK.

Jeg ville kjøpt en brukt i5 6600K og brukt Gtx 1070. Dette kan gå få tak i til 3000 kroner til sammen på finn. Beste bang for ditt system.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Jeg ville kjøpt en brukt i5 6600K og brukt Gtx 1070. Dette kan gå få tak i til 3000 kroner til sammen på finn. Beste bang for ditt system.

Han skal streame spill, og en CPU med 4 tråder er litt knapt til det. Bedre enn det han har, men da bør han få det til en lav pris.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Han skal streame spill, og en CPU med 4 tråder er litt knapt til det. Bedre enn det han har, men da bør han få det til en lav pris.

Ikke for å hijacke tråden, men hva vil du si er en lav pris for en i5-6600k?

Jeg sitter litt i samme problematikken, men spesielt når det gjelder CPU. Har en i5-6500 som nok behøver en liten oppgradering, da den er flaskehalsen min akkurat nå. Siden jeg har et Z170 hovedkort, tenkte jeg å legge meg på 6000-serien for å unngå oppdatering av BIOS etc etc, og holde prisen nede.

i7-6700k selges nye for 3400,- for øyeblikket, men de som selger brukt ønsker 3000,- for dem. Ikke aktuelt for min del! Så jeg håper å få en for 2500,- eller rundt deromkring. En brukt i5-6600k kan derimot oppdrives til 1400,- som høres rimelig ut i mine ører. Tanker?

Lenke til kommentar

Ikke for å hijacke tråden, men hva vil du si er en lav pris for en i5-6600k?

Jeg sitter litt i samme problematikken, men spesielt når det gjelder CPU. Har en i5-6500 som nok behøver en liten oppgradering, da den er flaskehalsen min akkurat nå. Siden jeg har et Z170 hovedkort, tenkte jeg å legge meg på 6000-serien for å unngå oppdatering av BIOS etc etc, og holde prisen nede.

i7-6700k selges nye for 3400,- for øyeblikket, men de som selger brukt ønsker 3000,- for dem. Ikke aktuelt for min del! Så jeg håper å få en for 2500,- eller rundt deromkring. En brukt i5-6600k kan derimot oppdrives til 1400,- som høres rimelig ut i mine ører. Tanker?

Får du en 6700K for 1500 kr, så kan du slå til. Ellers styr unna spør du meg. Flere og flere spill bruker 8 CPU tråder og mer, så en AMD Ryzen 5 2600 CPU er det minste man bør ha i dag. Eller en i5 8600K fra Intel. Spar heller opp mer penger er mitt råd, og kjøp deg noe som gir en merkbar oppgradering. Å gå fra i5 6500 til 6700K er ikke akkurat et kvantesprang i ytelse....

Lenke til kommentar

Får du en 6700K for 1500 kr, så kan du slå til. Ellers styr unna spør du meg. Flere og flere spill bruker 8 CPU tråder og mer, så en AMD Ryzen 5 2600 CPU er det minste man bør ha i dag. Eller en i5 8600K fra Intel. Spar heller opp mer penger er mitt råd, og kjøp deg noe som gir en merkbar oppgradering. Å gå fra i5 6500 til 6700K er ikke akkurat et kvantesprang i ytelse....

En 6700k til 1500kr tror jeg ikke er mulig. Jeg har i hvertfall ikke sett noen som selger dem for den prisen. 6600k ligger rundt deromkring brukt nå, så det tar nok noen år før 6700k faller ned dit.

En oppgradering til 8600k vil medføre nytt hovedkort osv osv, og er nok overkill for mitt bruk. Jeg er ganske begrenset i min spillaktivitet :)

Takk for svar.

Lenke til kommentar

En 6700k til 1500kr tror jeg ikke er mulig. Jeg har i hvertfall ikke sett noen som selger dem for den prisen. 6600k ligger rundt deromkring brukt nå, så det tar nok noen år før 6700k faller ned dit.

En oppgradering til 8600k vil medføre nytt hovedkort osv osv, og er nok overkill for mitt bruk. Jeg er ganske begrenset i min spillaktivitet :)

Takk for svar.

Innen 6700K synker til et prisnivå du kan godta, så er den CPU'n iallefall utdatert. Beste er vel å klare deg med det du har nå, eller slå til på heftigere saker som 8700K eller 9900K.

Lenke til kommentar

Innen 6700K synker til et prisnivå du kan godta, så er den CPU'n iallefall utdatert. Beste er vel å klare deg med det du har nå, eller slå til på heftigere saker som 8700K eller 9900K.

Hehe. Jeg tror det er en misforståelse ute og går. Jeg forventer ikke å få 6700k til 1500kr. Den prisen var det du som sa jeg skulle slå til på, men ikke gå over :) En 6600k derimot går for den prisen for tiden.

Siden jeg ikke har planer om å bytte hovedkort i denne omgang er 8- og 9-serien helt utelukket. Jeg er heller ikke så sugen på å oppdatere BIOS etc for å dytte inn en 7-serie. Derfor er 6-serien mest aktuell for min del.

Spørsmålet da blir om en 6700k er såpass mye bedre enn en 6600k at den er verdt nesten det dobbelte brukt? 6500-en som står i maskinen min nå er ikke en k-versjon, så den er relativt lite fleksibel :)

Til rundt 1500kr kan jeg ta meg råd til å kjøpe en brukt, leke litt med overklokking og hvis jeg finner ut at den ikke er ok til mitt bruk kan jeg leve med utgiften.

Takk for innspill forresten.

Lenke til kommentar

Hehe. Jeg tror det er en misforståelse ute og går. Jeg forventer ikke å få 6700k til 1500kr. Den prisen var det du som sa jeg skulle slå til på, men ikke gå over :) En 6600k derimot går for den prisen for tiden.

Nei, jeg skrev ikke at du forventet å få en 6700K til 1500 kr. Jeg skrev "Innen 6700K synker til et prisnivå du kan godta, så er den CPU'n iallefall utdatert."

Eneste du tjener på å oppgradere til en 6600K, er at du kan overklokke den. Ja, du tjener litt ytelse på å overklokke en 6600K til 4500-4700 Mhz - sammenliknet med din 6500 som booster til max 3600 Mhz. Men i nyere spill som drar nytte av flere enn 4 CPU tråder, så vil en overklokka 6600K fortsatt slite med stutter her og der.

Så....du skal få en 6600K eller 6700K til en veldig god pris for at det i det hele tatt skal være verdt bryderiet :)

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Nei, jeg skrev ikke at du forventet å få en 6700K til 1500 kr. Jeg skrev "Innen 6700K synker til et prisnivå du kan godta, så er den CPU'n iallefall utdatert."

Ah, da er jeg med. Tenkte siden de koster 3400,- nye at mellom 2000,- og 2500,- ville være innenfor rekkevidde. Ser derimot ut som om folk tviholder på enten prosessoren eller høyest mulig pris.

Skjønner at en 6600k eller 6700k ikke vil være store oppgraderingen. Siden spillaktiviteten min er relativt begrenset (E:D er stort sett eneste jeg spiller "fast") kan jeg liksom ikke forsvare en full oppgradering av hele systemet selv om jeg har råd til det. Akkurat nå ser jeg derimot at min 6500 er flaskehalsen, så en liten oppgradering må til der for å kunne utnytte mer av skjermkortet.

Det jeg ser etter er nok ikke en full oppgradering, men heller en prosessor og et skjermkort som står i forhold til hverandre, hvis det er mer forståelig.

Jeg har faktisk kjøpt en brukt 6600k og en Noctua kjøler i dag. Forhåpentligvis er de her på Nyttårsaften så jeg har noe å finne på den dagen :) Siden jeg ikke har overklokket prosessor før tenker jeg å leke meg litt med den og finne ut av hvordan prosedyren for testing osv er. Så får jeg heller se om jeg oppgraderer til noe mer fremtidsrettet ved en senere anledning.

Selv om det kanskje ikke høres slik ut, så setter jeg pris på innspillene. Man lærer alltid noe, selv om man ikke alltid følger anbefalingene som kommer ;)

Lenke til kommentar

Jeg har faktisk kjøpt en brukt 6600k og en Noctua kjøler i dag. 

Prøv først 4500 Mhz med 1.35 vcore. Husk at når du overklokker CPU, så vil RAM ytelse også spille en større rolle. Håper ikke du bare har DDR4 2133 brikker, men selv om du har det, så vil du jo tjene mer ytelse ved å overklokke CPU.

Lenke til kommentar

Prøv først 4500 Mhz med 1.35 vcore. Husk at når du overklokker CPU, så vil RAM ytelse også spille en større rolle. Håper ikke du bare har DDR4 2133 brikker, men selv om du har det, så vil du jo tjene mer ytelse ved å overklokke CPU.

Tidligere eier sier den er stabil på 4,6GHz @ 1,35 - 1,36V og han har ikke forsøkt over det, men jeg kommer nok til å ta det steg for steg. Har jo planer om å lære litt fra prosessen, ikke bare fyre den opp på ett eller annet og la den stå der. Overklokking er spennende greier for en middelaldrende mann som ikke har gjort det før :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...