idny Skrevet 15. desember 2018 Del Skrevet 15. desember 2018 Hei Har bytte skiver og klosser bak på Leaf’en. Glideboltene er tørket godt av og smurt med metallfri smøring som tåler 1315 grader. Brakettene som klossene beveger seg i er rengjort med WD40 og stålbørste og er blanke og fine. Likevel henger bremsene. Jeg kan ta på bremsene uten å brenne meg, men de er veldig varme å ta på. Prøvd å stille brekket litt tilbake for å være sikker på at det ikke subber som en del av "feilsøkingen". Spørsmål 1: Når jeg har tatt av braketten med klossene og skal ha ut eller inn klossene klarer jeg ikke, eller nesten ikke, å få de ut for hånd, spesielt ikke den ene som krever litt kakking med plasthammer for å få klossen inn/ut av braketten. Skal det være SÅ stramt? Eller sitter de rett og slett for godt? Spørsmål 2: Vil lufting av bremsene normalt kunne løse et slik problem? Evt. andre forslag/anbefalinger? NK skiver/klosser. På forhånd takk! Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 15. desember 2018 Del Skrevet 15. desember 2018 Klossene skal gli fint i sporet i klaven. De skal ikke være så løse at de kan "skrangle", men du skal med letthet kunne dra de med hånden. Min erfaring er at det ofte er relatert til for mye skitt og rust på selve klaven, der blikkene er festet. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 15. desember 2018 Del Skrevet 15. desember 2018 Klossene skal sitte relativt løst. Du kan ta en fil eller lignende og file ned den tabben på klossene slik at de beveger seg litt lettere. Sørg for at fettet du bruker på glideboltene ikke er oljebasert/petroleumsbasert. Silikonfett er vanlig å bruke. Ellers er det en klassiker at stempelet kan være fullt av guffe og henger seg opp litt. Lenke til kommentar
OPL Skrevet 15. desember 2018 Del Skrevet 15. desember 2018 (endret) Pleier å banke ut klossene når jeg bytter er normalt det. Renset du de 2 staga (vet ikke hva de heter)? De skal også lett gli inn og ut Det er mulig det har bygd seg opp rust som må pusses vekk Endret 15. desember 2018 av OPL Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 15. desember 2018 Del Skrevet 15. desember 2018 Red Rubber Grease er et greit smøremiddel for bremser. Er det skrustempel på denne bilen? Altså håndbrems også går på skivene? Lenke til kommentar
kremt Skrevet 15. desember 2018 Del Skrevet 15. desember 2018 Hvis jeg husker rett fra når jeg skrudde Leaf er håndbremsen på innsiden av skiven med egne klosser, altså i senteret av skiven. Den justeres i et hull gjennom skiven med skrujern. Lenke til kommentar
idny Skrevet 15. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2018 Takk for svar, da prøver jeg å ta ut brakettene og rense litt på baksiden av de, og evt. file ned litt hvis nødvendig så de går litt lettere og håper på suksess med det. Vurderte å file ned tappene på klossene litt, men de er svartlakkert, og var usikker på om det kanskje var dumt å file ned hvis lakken er ment å forhindre rust som gjør at metallet ekspanderer og at klossene slik setter seg. Men er ingen ekspert, mulig det er ok? Evt at det bør lakkes på nytt? Litt usikker på hvilke stag det er snakk om, er vel bare stempel, glidebolter og klosser som glir? Fotbrekk som fungerer som kremt beskriver, at det er to halvsirkler som presses utover mot "trommelen" i midten av skiva med 1x justeringsskrue. Er igjen bra med belegg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå