Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Alternativer til PFXP og PFSP

Anbefalte innlegg

Er i planleggingen av 3fas 32A ut til garasjen fra skapet i huset. IT nett.

Blir en 3x10mm2 kabel av noe slag...men PFXP og PFSP har fra 8-12x diameter bøyeradius, noe som er ALT for stort for å klare en brukbar installasjon i mitt tilfelle.

Husprodusebt klarte ikke å planlegge trekkerør for garasjen ut fra sikringsskapet, som står midt i huset. kæKabelen må derfor legges gjennom masse rom og lister etc, og må derfor sjules best mulig under kjøkkenbenken, i kabelkanaler og lignende.

Dette krever at kabelen må kunne bøyes ned i området som vanlige PR-kabler (2x diameter bøyeradius).

For å ikke virke helt grønn når elektrikeren kommer på befaring ønsker jeg å få tips her...antar gummi kabel ikke er lov til permanent montering?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det lurt å legge opp til 32A lading nå som NVE ser ut til å få sin våte drøm om effekttakst på nettleie oppfylt? 

Det snakkes ganske mye om at forbruket må fordeles jevnere utover døgnet, og da kan det bli meget dyrt for forbrukeren med en 32A trefas for å lade bilen. Dyrt å installere også...

Endret av newman221
Lenke til kommentar

Får se hva installasjonsprisen blir først, bør opp fra 40 til 63A hovedsikring hvis den 32A kursen belastes fullt ut iblandt.

Hørt mye om den effekt-taksten, men hvor mye dyrere kan strømmen egentlig bli? skal man bruke 10-tusner på smart-teknologi og få ett halvveis produkt eller få noe som funker i 30år?

Personlig kommer bruksmønster først hos meg....drittlei av å ha for små kurser?

Lenke til kommentar

Om man legger opp til så mye trenger man ikke å belaste så mye fordi, men man har muligheten da hvertfall.

Det fins også dynamiske ladestasjoner som f.eks Tibber, de lader når strømprisen er lavest og justerer effekten etter det som er tilgjengelig. Liten vits å legge opp 10A kurs for lading for å si det sånn, blir fort gammeldags.

Lenke til kommentar

Tipper det lønner seg med lavest mulig ampere over tid, altså at batteriet lades over så lang tid som mulig helst på natten da det er mest kapasitet tilgjengelig slik at bilen akkurat blir klar neste morgen. Kan laderen kommunisere med bilen eller at man oppgir resterende kapasitet så burde det gå å strupe laderen så bilen blir ferdigladet kortest mulig tid før den skal brukes for å optimalt bruke kapasiteten i spederenettet.

Kapasiteten i nettet må bygges kraftig opp for å tåle mange nye elbilister framover så der er ikke så rart at en må styre forbruket prismessig etter når det er kapasitet de kommende årene. Nye strømmålere muliggjør dette

Kjappeste laderen til nå er 450 kW, noe som neppe er noe NVE ønsker for private med det første.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Vi er plutselig der nå. 450 kW. Og vennligst skill mellom kW og kWh, ellers virker det som du ikke har peiling. For ordens skyld, det er ingen som har DC lader hjemme, de er for bruk langs veien og koster mange hundretusener per stykk.

For hjemmelading vil jeg anbefale minst 16A eller 3.7 kW enfas. Har man mulighet er det lurt å ha kapasitet opp til 32A / 7.2 kW.

Har man 400 Volt innlagt er man heldig, med 16A 400 Volt får man 11 kw lading (så lenge bilen støtter det selvsagt).

Lenke til kommentar

Vi er plutselig der nå. 450 kW. Og vennligst skill mellom kW og kWh, ellers virker det som du ikke har peiling. For ordens skyld, det er ingen som har DC lader hjemme, de er for bruk langs veien og koster mange hundretusener per stykk.

For hjemmelading vil jeg anbefale minst 16A eller 3.7 kW enfas. Har man mulighet er det lurt å ha kapasitet opp til 32A / 7.2 kW.

Har man 400 Volt innlagt er man heldig, med 16A 400 Volt får man 11 kw lading (så lenge bilen støtter det selvsagt).

Liten korreksjon. 32A 3-fas 230v (som nevnt av TS) gir ca. 12,7kW.

Mulig du ikkr direkte siktet til TS. Selv om i de fleste hus i dag, så finner du 3 fas IT nett. Og skal du først kjøre på med mer enn standard 16A 1.fas kurs, så går du utvilsomt for å hente ut 3.faser. Mer effektivt, mye bedre fordeling av strømtrekket i huset (slipper enorm skjevdeling), og ikke minst, vesentlig rimeligere materiell. :-)

Edit: For netteier, så tviler jeg på de bryr seg stort. For det er uansett du som må kjøpe ny trafo til dem, legge kabler, infrastruktur, og betale for effekten.

Måtte selv gjøre det om jeg ønsket standard strømnett inn til huset. Men ente heldigvis at naboens hus måtte punge ut for ny trafo.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Edit: For netteier, så tviler jeg på de bryr seg stort. For det er uansett du som må kjøpe ny trafo til dem, legge kabler, infrastruktur, og betale for effekten.

Måtte selv gjøre det om jeg ønsket standard strømnett inn til huset. Men ente heldigvis at naboens hus måtte punge ut for ny trafo.

Her har Hafslund standard pris på dette, 12000kr eller noe.

Lenke til kommentar

Har avtalt at det blir en snasen NEK kabel nå med elektrikeren.
TFXP MR-Flex 4x10mm2

Mangetrådet,veldig flesibel, videreutviklet versjon av PFXP, Dobbeltisolert og kan legges i jord og i hus.

bare 15mm diameter(!) og svært lav bøyeradius. Dyrere enn vanlig kabel, men betydelig bedre egnet til denne typen installasjoner.

Forøvrig stusser jeg litt på prisen på hele installasjonen.... kan noen gi feedback på den?
Får levert alt materiellet gjennom installatøren.

Monteres av meg før de kommer

- Setter opp sikringsskapet der det skal være.
- 4x10mm2 kabel føres forskiftsmessig gjennom huset skap-til-skap.

- 60x40mm kabelkanaler festes langs taklister i garasjen (3 vegger)

- Monterer opp 12stikk (ikke koblet)

- Monterer opp 1x 3-fas 16A stikk under skapet (ikke koblet)

Elektriker monterer:

- 6x sikringer i skap i garasje

- 2x nye sikringer i huset (bytter en utslitt 15A sikring, og legger opp ny 32A-3fas til garasjen)

- Ny hovedsikring i huset fra 40A til 63A (3-fas) etter avtale med Hafslund.

- Astro-ur + dimmer til utvendig belysning på garasje

- Tilkobling av 3stk utelamper, + 3stk LED spot's over port.

- 3stk brytere ved dør i garasje

- Kabling mellom alle punkter og stikk

- Føring av kabel inn/ut av sikringskapene, og all kobling i sikringskapene

- Dokumentasjon og kontroll.

37 000kr inkl mva....... fornuftig pris tro?

Ender opp med nesten 25 000kr i deler selv med el-materialer.no og Megaflis som referanser for de antagelig samme delene.

Høres ikke så ille ut egentlig, med litt avanse på delene + 10 arbeidstimer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...