Gå til innhold

Trenger hjelp til bestilling av UniFi-produkter.


Catod

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Hus på 270 m2 (90m2 pr etg)+ garasje. Jeg trenger 1 punkt i utleiedel (kjeller), 1 punkt i 2 etg, og 1 punkt i garasje. Alt er kablet fra stue i hovedetg hvor internett (fiber våren 2019) kommer inn. Jeg har 2 cat6 til loft hvor den ene går i PS4. Den andre skal brukes til AP + dekoder når jeg får altibox til våren.

 

Spørsmål:

  • Klarer jeg med Ubiquiti Edgerouter 5-Port PoE i hovedetasjen? God nok rekkevidde?
    3 PoE porter til AP, en port til 2 etg (tv) og en til tv i hovedetg.
     
  • Holder det med 3 stk Ubiquiti UniFi AP, AC PRO?
    1 til utleiedel, 1 til loft og 1 til garasje?  Klarer ruteren å kjøre AP`ene uten strømforsyning?
     
  • Ubiquiti UniFi AP, AC PRO er det 2 LAN porter, kan jeg da kable videre fra AP til eks dekoder (altibox)? 
  • Bør jeg gjøre det annerledes, hvordan?
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Hus på 270 m2 (90m2 pr etg)+ garasje. Jeg trenger 1 punkt i utleiedel (kjeller), 1 punkt i 2 etg, og 1 punkt i garasje. Alt er kablet fra stue i hovedetg hvor internett (fiber våren 2019) kommer inn. Jeg har 2 cat6 til loft hvor den ene går i PS4. Den andre skal brukes til AP + dekoder når jeg får altibox til våren.

 

Spørsmål:

    • Klarer jeg med Ubiquiti Edgerouter 5-Port PoE i hovedetasjen? God nok rekkevidde?
      3 PoE porter til AP, en port til 2 etg (tv) og en til tv i hovedetg.

 

Du vil mangle en port med den routeren; nemlig porten fra internett. Console-porten kan ikke brukes til nettverket annet enn management control. Dermed ville jeg heller anbefalt en Unifi USG og en Unifi Switch 8-60W. Da har du samtidig noe utvidelsesmuligheter i fremtiden. Switchen er 4 porter med PoE, og 4 porter uten strøm. Rekkevidde på PoE er en standard, og støtter opp til 100 meter, gitt at det ikke er annen støy som påvirker kablene. Dermed ser jeg ikke noe problem med PoE-rekkevidden slik du skisserer opp.

 

 

  • Holder det med 3 stk Ubiquiti UniFi AP, AC PRO?

    1 til utleiedel, 1 til loft og 1 til garasje?  Klarer ruteren å kjøre AP`ene uten strømforsyning?

 

Litt avhengig av hva huset er laget av, så kan faktisk 2 AP'er være godt nok. Husk at AP Pro har en oppgitt rekkevidde på rett over 100 meter (teoretisk maks), så du kan starte med 2 punkter, og hvis det ikke er godt nok, så kan du oppgradere.

 

 

  • Ubiquiti UniFi AP, AC PRO er det 2 LAN porter, kan jeg da kable videre fra AP til eks dekoder (altibox)? 

 

Etter hva jeg har skjønt, så kan ikke den andre porten brukes til viderekobling. Kun til å utnytte den høyere hastigheten på Wi-Fi ved hjelp av kabel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...