mongojarle Skrevet 15. desember 2018 Del Skrevet 15. desember 2018 Heisann. Jeg har i dag en server, som står mest for deling av media gjennom Plex, både lokalt og til eksterne brukere. I denne har jeg 10+ disker. Denne serveren står også for backup, der jeg kan velge hvilkene mapper jeg skal duplikere over flere fysiske disker, noe jeg anser som veldig god sikkerhet. Pluss at jeg ikke har problemet med gjenbygging og mistet diskplass for paritet jeg ikke trenger. Uansett. Jeg vil nå kvitte meg med denne serveren og erstatte den med en NAS. Dermed har jeg noen krav til NAS, men syntes det er vanskelig å lese meg opp på hvordan de forskjellige løsningene til de forskjellige aktørene faktisk fungerer og er i bruk. Mine krav er som følger: - Enten en kvasi-RAID eller JBOD med mappeduplisering. Jeg må ha mulighet til å legge til disker av ulike størrelser etterhvert som tiden går. - Trenger ikke mulighet til transcoding, da alt vil streames direkte på lokalnett. - Må ha mulighet til å gjøre daglig/ukentlig backup med direktekobling sikkert til en ekstern IP (en liten NAS) som skal stå offsite. Denne må ha WiFi. - Hvis det finnes apper som er gode og fungerer til Android for backup av bilder, så er det et pluss. Ellers kjører jeg bare scheduled FTP backup. Så, noen som vet om noen spesifikke modeller eller typer som har alt jeg ønsker meg? Trenger to enheter, en hovedenhet med kanskje 4 bays, og en offsite enhet som ikke trenger mer enn 1 bay. Ser for meg at det er best med samme merke og serie. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 15. desember 2018 Del Skrevet 15. desember 2018 Kan du heller ikke gjenbruke serveren din som NAS? Av det jeg leser så virker den fortsatt oppegående. Se også her: https://www.freenas.org Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134 Skrevet 15. desember 2018 Del Skrevet 15. desember 2018 (endret) Budsjett? Forøvrig vil jeg anbefale at du går bort i fra duplisering av mapper som backup. Får du crypto eller korrupte filer og den synker før du oppdager det så er du like langt om du kjører en ren duplisering. Ta i det minste backup med backupsoftware (QNAP har f.eks en variant til sine NAS) så får du versioning og dermed har en tidslinje. Bildebackup kan du forøvrig gjøre via Plex-appen. Fungerer bra det. Endret 15. desember 2018 av Sletttet+98134 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå