Gå til innhold

Nettgigantene jafser i seg norske reklame­milliarder

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-OvFPdyiZ

Har folket enda ikke oppdaga adblock ?

Adblock har for høy ytelseskonsekvens. Foretrekker å kjøre uten, og så kan jeg heller scrolle forbi reklamen. De fleste nettsidene jeg bruker har et relativt greit forhold til reklame og holder seg innenfor høflighetens grenser. Om noen begynner å gå over styr slutter jeg heller å bruke siden.

Lenke til kommentar

Adblock har for høy ytelseskonsekvens. Foretrekker å kjøre uten, og så kan jeg heller scrolle forbi reklamen. De fleste nettsidene jeg bruker har et relativt greit forhold til reklame og holder seg innenfor høflighetens grenser. Om noen begynner å gå over styr slutter jeg heller å bruke siden.

Før tenkte jeg slik som deg, og jeg kjørte i mange år uten noen blokkering av reklame. Men i fjor vår gikk det ikke lenger. CPU sto og arbeidet nær 100% stadig vekk. For sikkerhets skyld prøvde jeg også på Linux for å utelukke feil med Windows, men det var akkurat det samme der. Så nå kjører jeg uBlock Origin - jeg synes ikke den går ut over ytelsen.

Det eneste som plager meg litt, er at Firefox får reklamepenger fra Google. Håper de finner en annen måte å skaffe penger på.

Lenke til kommentar

Har folket enda ikke oppdaga adblock ?

Adblock har greid å drepe mange gode nettsider, nettopp ved å redusere kraftig inntektene til dem ved visninger og reklame.

Sånn sett har jeg null problemer med å fortsette med å bruke både nettleser og mobil app uten blokkering av annonser.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Adblock har greid å drepe mange gode nettsider, nettopp ved å redusere kraftig inntektene til dem ved visninger og reklame.

Sånn sett har jeg null problemer med å fortsette med å bruke både nettleser og mobil app uten blokkering av annonser.

Jeg kan være kunde, men aldri produkt.

Siden jeg nekter å bli servert løgner til stadighet (aka. reklame), så enten er det abbo eller adblock. Nettsteder må gjerne nekte bruk av adblock, da bare holder jeg meg bare unna. Jeg har heller ingen problemer med at media (uansett type) som livnærer seg (helt eller delvis) av reklame forsvinner.

Lenke til kommentar

Jeg kan være kunde, men aldri produkt.

Siden jeg nekter å bli servert løgner til stadighet (aka. reklame), så enten er det abbo eller adblock. Nettsteder må gjerne nekte bruk av adblock, da bare holder jeg meg bare unna. Jeg har heller ingen problemer med at media (uansett type) som livnærer seg (helt eller delvis) av reklame forsvinner.

Dette nettstedet er avhengig av annonser for å fungere, ved å bruke adblock bidrar vi til at et bra og fungerende forum kan forsvinne.

Et mindretall av de som bruker adblock er villige til å betale for en god nettside i forhold til brukerundersøkelser, hadde det vært motsatt hadde faktisk en del av de sidene som faktisk har tatt i bruk "betal for pluss uten reklame" ikke hatt problemer i det hele tatt, men man ser jo at slike sider er i mindretall her til lands.

Vi blir servert "løgner" til stadighet på mange plasser, dette skjer via media, via helsestasjoner, via reklamer i busstopp, via radio, via venner og kjente som ønsker å få deg til å bli "sunn" osv osv.... Annonser slik vi har hatt dem de siste 20 årene er i alle fall ikke så vanskelige å omgå, langt verre er det med slike : Hva vil spillerne ha i julegave? om man ikke følger med og er årvåken, spesielt siden dette er blitt ganske så vanlig nå : Krydderkokte 

Lenke til kommentar

Jeg vet at reklame kan være kraftfullt psykologisk verktøy, men jeg for min del tror aldri jeg har latt en -nett-reklame påvirke meg én eneste gang til å kjøpe noe via nett eller ellers i livet.

Er det så mange folk som er så ivrige etter å klikke på reklamelenker- og bannere for å kjøpe ting?? Hvordan ellers tjener folk på reklame på den måten?

Bruker ikke adblock nei, min gamle pc ser ut til å alltid få problemer med nettlesere og adblock, plutselig kan alt gå veldig tregt og lignende.

Lenke til kommentar

Veldig få som aktivt bruker det på mobil.

Fungerer fint med Firefox på mobil. Firefox har alltid hatt betre implementasjon av anti tracking og adblock. F.eks så blir verktøy som Google analytics blokkert effektivt så de som eiger nettbutikken ser ikke at jeg surfer på deres nettsider i det hele tatt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Dette nettstedet er avhengig av annonser for å fungere, ved å bruke adblock bidrar vi til at et bra og fungerende forum kan forsvinne.

Her skaper jo brukere innholdet og moderatorer jobber gratis. Burde ikke være allverdens kostnad pr. hode for å få det til å gå rundt. Jeg betaler gladelig et par hundrelapper i året for å holde diskusjon.no gående.

(...men tu.no, tek.no, digi.no og alt det vaset kan jeg styre meg for, savner gamle hardware.no).

Et mindretall av de som bruker adblock er villige til å betale for en god nettside ...

Sikkert riktig.

Noe av det har nok også å gjøre med at det er mer "slitsomt"/"masete" å betale enn bare å bli servert reklamen, jeg tror flere hadde godtatt mindre abbo. beløp ulike steder dersom prosessene rundt hadde vært enklere.

Det finnes betalingsvillighet der ute, det er jo en grunn til at ting som patreon faktisk funker.

Vi blir servert "løgner" til stadighet på mange plasser, ...

Jepp, så jeg forsøker å begrense min eksponering så mye jeg kan. Reklame er således av det enkle slaget, det kan greit klassifesseres som tull helt uten videre vurdering.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...