Gå til innhold

Har blitt verdens mest avanserte: Her er årsakene til at Hurtigrutens prestisjeskip er et halvt år forsinket [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hurtigruten ASA ser ut til å ligge langt bak Kystruten Havila ASA i teknologiutvikling. Nesten ikke batterier på nybyggene-og ingen satsing på nullutslipp brenselceller-i motsetning til Kystruten. Gleder meg til 1.1.2021...!

Hurtigruten oppgraderer i stor grad eldre skip mens kystruten bygger nye. Det går sikkert an å gjøre en vurdering på CO2 utslipp på å bygge nye skip kontra å forlenge levetid på eksisterende.

 

Utslippsfrie fuelceller må fyres med hydrogen. Skal de ha plass ombord må det brukes flytende hydrogen. Så lenge CO2 fangs ikke er effektivt blir dette mye CO2 utslipp.

 

Så er det prisen på hydrogen. Den må kraftig ned. Skal den konkurrere med Lng som typisk koster 7kr kiloen og inneholder 13,6 kWh. Har motorene 46% virkningsgrad produseres en kWh for ca en krone. Med hydrogen til markedspris på 90 kr PR kilo vil man med 60% virkningsgrad i en fuel celle få 20kwh for en kilo som blir 4,5 PR kWh.

 

Det betyr at prisen på hydrogen må reduseres med 80% i forhold til dagens pris. Om noen syntes dette er en god ide så er det bare å selge.

 

Et annet moment er prisen på hydrogen utstyret ombord i båten. Det er nok betydelig dyrere enn Lng. Tank og utstyr bør nok plasseres ett sted på taket.

 

Vedlikehold og levetid på utstyr er også viktig. Man ønsker ofte 3-5 år mellom store overhalinger. Det betyr 25000 timer minimum. Da må de fleste fuel celler byttes to ganger. Det har også en kost.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...