torest Skrevet 14. desember 2018 Del Skrevet 14. desember 2018 Fire maritime prosjekter får statstøtte - skal få ny teknologi ut på markedet [Ekstra] Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 14. desember 2018 Del Skrevet 14. desember 2018 (endret) Godt at det fokuseres på ny industri og nye arbeidsplasser, men vi sliter med nokså tette skott mellom forskningsinstuttiusjonene, som Norsk Forskningsråd og vanlige folk.Det er en kamp om pengene, og selvsagt vil ikke forskningen slippe ideer utenfra så lett til.Dette har vært et problem i alle år, men i dagens samfunn med Internet er det ikke mulig å holde innspill fra oss utenfor tilbake.Derfor vil jeg komme med noen av mine erfaringer på området "Hurtiggående båter".Bildet er fra sommeren 1971 hvor jeg drev med slepeprøver av en modell som utnyttet "Wing at ground" effekten.Med en større åpning fremme enn bak på et katamaranskrog løfter båten seg og flyter på luft.Problemet er at den blir ustabil, noe som ble ordnet ved å lage vingen mellom skrogene V-formet.Modellen var da like bred som lang, og lettet som et fly ved ca 20 knop, men beveget seg stabilt.Med andre ord kan ikke all vekten overføres til luft, da dette også blir et sikkerhetsproblem.Løsningen på problemet ble testet i 1988 med godt resultat, men det var ikke mulig å finne en bedrift til å ta ideen videre, og da heller ikke de statlige støtteordningen ville bidra ble ideen skrinlagt.Å lage modeller er ikke kostbart så jeg har opp gjennom årene testet rundt 6 varianter av denne båten.Den siste var for noen år siden, men nå er båten blitt en 3-maran.Hadde vært interessant å komme i kontakt med noen som ønsker å lage en båt i størrelse 8m lang og 4m bred, da dette kan bli den ultimate båten for feriefolket langs kysten.Fungerer den godt som lystbåtskrog er det egentlig bare å bygge den større og satse på hurtigbåtmarkedet. Modell fra 1971 3-maran utgave Endret 14. desember 2018 av aanundo 1 Lenke til kommentar
Bjørn Eng Skrevet 15. desember 2018 Del Skrevet 15. desember 2018 Det er bra at myndighetene ser nødvendigheten av å satse på brenselsceller og hydrogen. Batterier har sine begrensninger. Og der disse begrensningene starter, der begynner fordelene med hydrogen. Dette er en teknologi vi vil ha stor nytte av å være verdensledende i. Det vil bli en stor eksportvare i årene som kommer for Norske skipsverft. Vi er også verdensledende innen andre deler av hydrogenindustrien. En industri som vil gi mange arbeidsplasser i årene som kommer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå