Gå til innhold

Private filer forsvant over hele verden. Nå innrømmer Microsoft at vi brukes som testere av usikre oppdateringer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men om du som bruker velger å manuelt søke etter oppdateringer fra IT-giganten vil du få tilgang til C-og D-oppdateringer, skriver Forbes.

Er det virkelig riktig forstått at dersom kunden helt normalt klikker på «Se etter oppdateringer» i Windows Update så er Microsofts praksis å automatisk påmelde kunden som betatester uten noen form for varsel? Isåfall er dette særdeles illevarslende, vanlige brukere kommer ikke til å forstå at de får oppdateringer som er beregnet for avanserte brukere. Å ta i bruk oppdateringer som er i testfase i produksjon må kreve en helt tydelig og aktiv handling.

Til sammenligning for å bli betatester for Ubuntu:

post-404502-0-20520600-1544792525_thumb.png

Eller for å betateste apper:

post-404502-0-86156400-1544792541_thumb.png

• Liker 2
Lenke til kommentar

Dette skjer neppe bare på Windows 10.

Jeg antar at "forhåndsvisning av månedlig samleoppdatering" egentlig betyr beta-utgave av samleoppdateringen til Windows 7.

I min naivitet trodde jeg at jeg var flink når jeg ba Windows hente de nyeste oppdateringene.

Nå skjønner jeg at det heller lønner seg å være passiv, og heller akseptere at maskinen plutselig slår seg av og restarter etter en skjult systemoppdatering...

• Liker 2
Lenke til kommentar

Verst er det at nå - nesten 3 måneder etter at første fatale 1809 oppdateringen kom, og etter utallige oppdateringer som "liksom" skulle fikse ting, forsvinner fotsatt filer hver gang maskinen restartes. Hos meg slettes innholdet i "Download" katalogen konsekvent ved hver eneste restart. Irriterende!

Lenke til kommentar

Verst er det at nå - nesten 3 måneder etter at første fatale 1809 oppdateringen kom, og etter utallige oppdateringer som "liksom" skulle fikse ting, forsvinner fotsatt filer hver gang maskinen restartes. Hos meg slettes innholdet i "Download" katalogen konsekvent ved hver eneste restart. Irriterende!

Det skyldes i de fleste tilfeller at PC-leverandørene aktiverer den funksjonen som standard. Eller at et antivirus- / PC Cleaner program aktiverer det.

Det er ihvertfall ikke standard i fresh install av Windows 10.

Lenke til kommentar

Jeg har brukt "Sjekk for oppdateringer"-knappen for å få en viss kontroll på når PCen oppdaterer. Noe som er veldig viktig når man er student. Jeg sørger for å alltid være oppdatert uka før noe viktig (eksamen e.l.).

Det er krise om det begynner under eksamensuken eller rett før. Da har jeg ikke tid til PC fix og research...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er det virkelig riktig forstått at dersom kunden helt normalt klikker på «Se etter oppdateringer» i Windows Update så er Microsofts praksis å automatisk påmelde kunden som betatester uten noen form for varsel? Isåfall er dette særdeles illevarslende, vanlige brukere kommer ikke til å forstå at de får oppdateringer som er beregnet for avanserte brukere. Å ta i bruk oppdateringer som er i testfase i produksjon må kreve en helt tydelig og aktiv handling.

Til sammenligning for å bli betatester for Ubuntu:

attachicon.gif001.png

Eller for å betateste apper:

attachicon.gif002.png

Fortsett å peke til demokratiske, folkelige eller fornuftige løsninger selv i en verden hvor folk er tvunget til å bruke tyranniske løsninger og ikke vet bedre. Joda, kanskje du hjelper noen få mennesker å gjøre seg opp tanker om andre alternativer, men de fleste vil ikke evne å bryte ut fra sine dårlige mønstre.

Jeg får peke til er brukervennlig system jeg også, i min mening langt mer brukervennlig enn Ubuntu:

https://www.mageia.org/en-gb/

Så får man bare ønske folk lykke til og forsøke å hjelpe de som ønsker å hjelpe seg selv.

Ps. Kast Iphonen og Androiden på søppeldynga og slå av TV'en.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har brukt "Sjekk for oppdateringer"-knappen for å få en viss kontroll på når PCen oppdaterer. Noe som er veldig viktig når man er student. Jeg sørger for å alltid være oppdatert uka før noe viktig (eksamen e.l.).

Det er krise om det begynner under eksamensuken eller rett før. Da har jeg ikke tid til PC fix og research...

Våger du å fortsette å gjøre det etter det vi har fått vite nå?

Gjøre klar den stabile maskinen til eksamensuken ved å installere beta-oppdateringer fra MS?

Lenke til kommentar

Vet du noe om detaljer, priser, datoer?

Bare rykter, men de sier jo allerede nå at Windows er en tjeneste. Og det er stort sett den veien det går.

Microsoft har en skyversjon på gang, såkalt Windows Virtual Desktop, WVD som er et skritt til på veien for å få Windows som en ren online service. Riktignok bedriftsrettet men hvem vet? Se eks. https://www.techrepublic.com/google-amp/article/windows-virtual-desktop-service-on-azure/

Lenke til kommentar

Fortsett å peke til demokratiske, folkelige eller fornuftige løsninger selv i en verden hvor folk er tvunget til å bruke tyranniske løsninger og ikke vet bedre. Joda, kanskje du hjelper noen få mennesker å gjøre seg opp tanker om andre alternativer, men de fleste vil ikke evne å bryte ut fra sine dårlige mønstre.

Jeg får peke til er brukervennlig system jeg også, i min mening langt mer brukervennlig enn Ubuntu:

https://www.mageia.org/en-gb/

Så får man bare ønske folk lykke til og forsøke å hjelpe de som ønsker å hjelpe seg selv.

Ps. Kast Iphonen og Androiden på søppeldynga og slå av TV'en.

Interessant, ikke sjekket den ut.

Jeg brukte Mandriva i flere år og den fungerte flott, men skiftet til Ubuntu i forbindelse med skifte av PC for en del år siden.

Lenke til kommentar

Ja, Mageia er basert på Mandriva (fork), men er i min formening perfeksjonert.

For folk som ønsker overgang fra Windows, vil en overgang til Mageia være en rimelig overgang, tatt i betraktning at det er et helt annet operativsystem. Maskinvarestøtten er meget bra og installasjon er meget enkel. Om man ikke kan GNU/Linux, er brukergrensesnittet i Mageia meget enkelt og greit å håndtere, selv for nye brukere. 2 forskjellige kontrollpaneler gjør at man enkelt kan justere det aller meste i et grafisk grensesnitt.

Så er det en fordel at ting rett og slett bare fungerer. Installasjon av nye pakker/software er meget enkelt og utvalget er et av de største.

I motsetning til Ubuntu så er Mageia også godt egnet for viderekomne og eksperter. De som bruker og støtter Mageia er også meget greie og hyggelige folk, slik at det å forsøke å få hjelp egentlig bør være smertefritt for de aller fleste.

http://www.mageia.org/en-gb/about/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...