Karamell Skrevet 14. desember 2018 Del Skrevet 14. desember 2018 Det var mye krangling om miljø her, men saken dreier seg vel om avgifter ? Veier må jo bygges uansett hva du fyller på tanken, skattekassen må fylles, og det er kanskje ikke helt rettferdig at elbil skal slippe å betale avgift på bilen, bompenger eller ferge? For meg minner elbil om korrupsjon. Slik som at politikere kan "sykemelde" seg, ansette kjæresten som PR konsulent, bevilge anbud på statlige prosjekter til venner og bekjente, eller bevilge seg selv en åndsforlatt god pensjon. Eiere av elbil har hatt en tildels ekstrem økonomisk fordel, på bekostning av alle andre. Klart at det bør være en liten gulrot, for å få mange over på el. Men man ser jo at det blir litt feil når en som hadde råd til Tesla, kjører omtrent gratis, mens en som knapt har råd til bensin og dekk, må betale normale avgifter. Da er det ingen liten gulrot lengre, det er urettferdig, og burde vært gjort noe med forlengst. Slik sett er FrP inne på riktig spor, men selvfølgelig finner de på å skyte spurv med kanon. 1 Lenke til kommentar
0laf Skrevet 14. desember 2018 Del Skrevet 14. desember 2018 Abid Raja ønsker selvfølgelig ikke avgifter, han var vel en av de første som kjøpte Model S, og har dratt nytte av avgiftsfri bil i en årrekke. 2 Lenke til kommentar
magne.moe Skrevet 15. desember 2018 Del Skrevet 15. desember 2018 Trodde Frp hatet bompenger og avgifter? Her er jo en gyllen mulighet til alle Frp folkene å fortsatt kjøre billigere og bedre med elbil, et avgiftskutt som de fleste partier er med på. Jup, greit nok at de ønsker laver bilavgifter generelt men dette er lite realistisk. Så og redusere avgifene på noen biler er et kompromiss Lenke til kommentar
magne.moe Skrevet 15. desember 2018 Del Skrevet 15. desember 2018 Bruk av elbil hjelper kanskje på luftkvaliteten lokalt, men har liten eller ingen effekt på klimaet globalt. På tide å dra strutsehodet opp av bakken. Steng kollektivfeltene for elbiler i rushtiden, la dem betale fullt i bomringene og gjenopprett en rettferdig avgiftspolitikk. Jup det hjelper lokalt men gir også midre totale utslip. Ikke så mye med kull men alt annet gir 0 til lave utslipp. Lenke til kommentar
Arne J Skrevet 15. desember 2018 Del Skrevet 15. desember 2018 (endret) Hersketeknikk det her. Stikk hodet i jorda og tro du kjører miljøvennlig. For det gjør du - kanskje. Det kan godt tenkes du gjør det, men det kan hende du ikke gjør det. Det er avhengig av ditt kjøremønster og bilen du kjører. Uansett, i Norge vil elektrifisering av bilparken gi lokalt reduserte utslipp. Dette fordi Norge er selvforsynt med elektrisitet. Men Norge er den del av EU sitt strømnett. Og i EU er det underskudd på ren strøm. For å dekke underskuddet må det leveres strøm, og denne kommer da fra kull- og oljekraftverk. Økt strømforbruk i Norge gir mindre eksport til EU. Og med en virkningsgrad på 30-40% fra varmekraftverk, tap i overføringsnett osv. vil bruk av elbil gi begrenset gevinst i forhold til å kjøre en fossil bil. En elbil har produksjonsmessig et større CO2-avtrykk enn en fossil bil. Mye av dette skyldes batteriet. For en fornuftig elbil med ikke for stort batteri vil man oppnå miljømessig gevinst fra kjørte 50000 til 150000km. Alt over dette vil være rent pluss for elbilen. Men da må man faktisk kjøre bilen så langt, og det er ikke alle biler som oppnår denne kjørelengden. I den andre enden har vi for eksempel Tesla X med stort batteri. På EU strømmiks må denne bilen kjøres over 500000km før den gir et positivt bidrag til miljøet sammenliknet med en normal dieselbil. Hvor mange biler kjører så langt? De tallene som du refererer til stemmer nok ikke og var basert på tallmatereiale samlet inn i 2013 og også basert på oljeindustriens egne tall over fossilt avtrykk. Nye studier (Chalmers offentligjordt i Ny Teknikk.se) viser at utvinning av råolje gir over 42 prosent høyere Co2 avtrykk en næringen selv hevder. Verdens største bilbatterifabrikk (Panasonic) er selvforsynt med fornybar energi, noe som gir en kraftig reduksjon i karbonavtrykket til Teslas biler som du henviser til. Prodsuksjonslinjene på el-biler er passert forsøkstadiet med små produksjonserier og store produksjonserier betyr mindre energikostnader pr produsert enhet. Til eksempel så har Tesla redusert bruken av kobolt med 60 prosent siden 2012 da modell s blei lansert. Og hvor reelt er det å sammenligne Tesla suv en model x med en mindre Mercedes sedan slik som det blei gjort det i undersøkelsen utført av den Tyske søsterorganisasjonen til NAF? Og det er også forskjell på hvilken energimix strømmen er laget av. Selv med ren kullkraft kom el-bilene bedre ut i eldre undersøkelser i direkte sammenligning med ellers like el-bil og bensin/ varianter av samme bil. Endret 15. desember 2018 av Arne J 4 Lenke til kommentar
Karamell Skrevet 15. desember 2018 Del Skrevet 15. desember 2018 Selv med ren kullkraft kom el-bilene bedre ut i eldre undersøkelser i direkte sammenligning med ellers like el-bil og bensin/ varianter av samme bil. "Ren" kullkraft ?? :-P 2 Lenke til kommentar
0laf Skrevet 15. desember 2018 Del Skrevet 15. desember 2018 (endret) Verdens største bilbatterifabrikk (Panasonic) er selvforsynt med fornybar energi, noe som gir en kraftig reduksjon i karbonavtrykket til Teslas biler som du henviser til. Nå skrøner du fælt Verdens største bilbatterifabrikk er på ingen måte selvforsynt med fornybar energi, men Elon har sagt at de skal være det i løpet av 2019, men han skrøner mer enn deg, så hvem vet. Endret 15. desember 2018 av adeneo 2 Lenke til kommentar
Arne J Skrevet 15. desember 2018 Del Skrevet 15. desember 2018 Verdens største bilbatterifabrikk (Panasonic) er selvforsynt med fornybar energi, noe som gir en kraftig reduksjon i karbonavtrykket til Teslas biler som du henviser til. Nå skrøner du fælt Verdens største bilbatterifabrikk er på ingen måte selvforsynt med fornybar energi, men Elon har sagt at de skal være det i løpet av 2019, men han skrøner mer enn deg, så hvem vet. Jeg beskriver en utvikling som er godt dokumentert.... Lenke til kommentar
0laf Skrevet 15. desember 2018 Del Skrevet 15. desember 2018 Jeg beskriver en utvikling som er godt dokumentert.... Høres bra ut, for da har du sikkert null problemer med å dokumentere at : Verdens største bilbatterifabrikk (Panasonic) er selvforsynt med fornybar energi... 3 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 16. desember 2018 Del Skrevet 16. desember 2018 De er ikke selvforsynt ennå. Det vil de nok først være når hele taket er dekket av solceller. Nå er det kanskje 10-15% dekket av solceller. 2 Lenke til kommentar
0laf Skrevet 16. desember 2018 Del Skrevet 16. desember 2018 (endret) De er ikke selvforsynt ennå. Det vil de nok først være når hele taket er dekket av solceller. Nå er det kanskje 10-15% dekket av solceller. Men det er vel ingen som vet om de få solcellepanelene de har montert er operative en gang, eller hva de produserer? Så vidt jeg vet, er det NVEnergy som leverer strømmen til Gigafactory, eiet av Warren Buffet, og som baserer store deler av sin produksjon på gass, olje og kull .... så kanskje ikke så miljøvennlig like vel ? Endret 16. desember 2018 av adeneo 1 Lenke til kommentar
Milmo Skrevet 16. desember 2018 Del Skrevet 16. desember 2018 (endret) Bruk av elbil hjelper kanskje på luftkvaliteten lokalt, men har liten eller ingen effekt på klimaet globalt. På tide å dra strutsehodet opp av bakken. Steng kollektivfeltene for elbiler i rushtiden, la dem betale fullt i bomringene og gjenopprett en rettferdig avgiftspolitikk. Nå er jo akkurat lokal forurensing et enormt stort problem i byene. Jeg lurer også på om fossilbil-tilhengere tar med i regnestykket utslipp i forbindelse med oljeutvinning, raffinering og drivstofftransport. Endret 16. desember 2018 av Milmo Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 16. desember 2018 Del Skrevet 16. desember 2018 Men det er vel ingen som vet om de få solcellepanelene de har montert er operative en gang, eller hva de produserer?"De få"? Om vi antar anlegget er per i dag 3% av endelig størrelse, som vil være 70 MW, så er det i dag ca 2 MW. Til sammenlignening ble det montert 18 MW med solceller i hele Norge i 2017. Da er det fort snakk om noe sånt som 10 MWh med strømproduksjon per dag, så det er tullete å eventuelt vente med å sette i gang produksjon. Hver dag taper penger. Så vidt jeg vet, er det NVEnergy som leverer strømmen til Gigafactory, eiet av Warren Buffet, og som baserer store deler av sin produksjon på gass, olje og kull .... så kanskje ikke så miljøvennlig like vel ?Mesteparten vil være naturgass. 1 Lenke til kommentar
Moerk Skrevet 17. desember 2018 Del Skrevet 17. desember 2018 Abid Raja og Venstre er ikke relevante i norsk politikk. De blir nok ikke gjenvalgt på Stortinget ved neste valg. Håper det går samme vei med FRP. 2 Lenke til kommentar
Olavxxx Skrevet 18. desember 2018 Del Skrevet 18. desember 2018 Skifte bort fra fossilt drivstoff kommer uansett. VW konsernet vil ikke utvikle nye fossile motorer allerede fra 2025. Snakk om å skyte seg selv i leggen ved å ønske seg full moms og bomavgifter når elbilen ikke er langt unna å bli første valget for folk flest uansett. Har folk for mye penger? Her i husholdningen har vi 2 nye små elbiler (i3 og zoe). Vi har godt under gjennomsnittlig lønn og hadde aldri hatt sjans å eie så nye biler hvis vi måte valgt fossilbiler (service og drivstoff kostnader). Frp ønsker dette fordi de hovedsakelig mener klimakrisen er en konspirasjon. Trur det er mange som ikke tenker over hva de støtter når de gir sin stemme. Jeg tror ikke de gjør det med tanke på miljøet, jeg tror de har funnet sin nye melkeku. I forrige omgang lovet de fritak fra bomring, ingen skulle betale i bomring. Men under H/FrP har folk aldri betalt så mye som de gjør nå. Så klart kan du piske opp stemningen ved å sette fossile hoder i en aggressiv sinnstilstand. Da vil de løpe i flokk mot valgboden med eneste formål at andre skal betale Så skal man ikke se bort i fra at når moms uansett innføres rundt år 2021, vil FrP ta æren for det. Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 18. desember 2018 Del Skrevet 18. desember 2018 Håper det går samme vei med FRP.Håp så mye du vil, men jeg tviler sterkt at FRP er ute av Stortinget med neste valg. Jeg tviler også på at Ap og Høyre forsvinner ut av Stortinget, selv om jeg skulle ønske det. Nei, jeg stemmer ikke på FRP. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå