Gå til innhold

Abid Raja sier nei til å røre elbil-fordeler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ref teksten under bildet:
I Statsbudsjettet for 2018 foreslås det å innføre en engangsavgift for elbiler.Avgiften vil særlig ramme tyngre elbiler som Tesla, som kan få en engangsavgift opp mot 70.000 kroner, mens lettere elbiler får en avgift på rundt 7.000 kroner. (Foto: Erik Johansen / NTB scanpix)"

 

Er vekten fortsatt et tema eller er dette noe artikkelforfatter har tatt med seg fra det tullete forslaget fra 2017? Det er vel motbevist at dette har noe har noe for seg. https://www.faktisk.no/faktasjekker/xVq/tesla-bilene-er-store-tunge-biler-som-sliter-pa-veien

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Skifte bort fra fossilt drivstoff kommer uansett. VW konsernet vil ikke utvikle nye fossile motorer allerede fra 2025. Snakk om å skyte seg selv i leggen ved å ønske seg full moms og bomavgifter når elbilen ikke er langt unna å bli første valget for folk flest uansett. Har folk for mye penger? Her i husholdningen har vi 2 nye små elbiler (i3 og zoe). Vi har godt under gjennomsnittlig lønn og hadde aldri hatt sjans å eie så nye biler hvis vi måte valgt fossilbiler (service og drivstoff kostnader). 

 

Frp ønsker dette fordi de hovedsakelig mener klimakrisen er en konspirasjon. Trur det er mange som ikke tenker over hva de støtter når de gir sin stemme. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

hva skjer med elbilkritikere og behov for bruk av floskler som "dra strutsehodet opp av bakken", "nisselandet Norge", osv.? Det er helt forferdelig retorikk. Jeg blir flau av den på deres vegne.

 

Uansett - kommentaren fortjener ikke å bli tilbakevist. Du får oppdatere deg selv om du ikke er klar over at det du sier ikke stemmer.

Hersketeknikk det her. Stikk hodet i jorda og tro du kjører miljøvennlig. For det gjør du - kanskje. Det kan godt tenkes du gjør det, men det kan hende du ikke gjør det. Det er avhengig av ditt kjøremønster og bilen du kjører.

 

Uansett, i Norge vil elektrifisering av bilparken gi lokalt reduserte utslipp. Dette fordi Norge er selvforsynt med elektrisitet. Men Norge er den del av EU sitt strømnett. Og i EU er det underskudd på ren strøm. For å dekke underskuddet må det leveres strøm, og denne kommer da fra kull- og oljekraftverk.  Økt strømforbruk i Norge gir mindre eksport til EU. Og med en virkningsgrad på 30-40% fra varmekraftverk, tap i overføringsnett osv. vil bruk av elbil gi begrenset gevinst i forhold til å kjøre en fossil bil.

 

En elbil har produksjonsmessig et større CO2-avtrykk enn en fossil bil. Mye av dette skyldes batteriet. For en fornuftig elbil med ikke for stort batteri vil man oppnå miljømessig gevinst fra kjørte 50000 til 150000km. Alt over dette vil være rent pluss for elbilen. Men da må man faktisk kjøre bilen så langt, og det er ikke alle biler som oppnår denne kjørelengden. I den andre enden har vi for eksempel Tesla X med stort batteri. På EU strømmiks må denne bilen kjøres over 500000km før den gir et positivt bidrag til miljøet sammenliknet med en normal dieselbil. Hvor mange biler kjører så langt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har folk for mye penger? Her i husholdningen har vi 2 nye små elbiler (i3 og zoe). Vi har godt under gjennomsnittlig lønn og hadde aldri hatt sjans å eie så nye biler ...

 

 

Hvis dere har godt under gjennomsnittet i lønn så eier dere vel strengt tatt ikke bilene deres, men har vel tatt opp lån på bolig for å kjøpe bil. Da er det banken som eier bilene deres og boligen.

 

Sånn er det med folk forøvrig også, bare at de har større lån og større biler. Jeg synes det er å skyte seg i leggen å bruke så mye penger på transport.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis dere har godt under gjennomsnittet i lønn så eier dere vel strengt tatt ikke bilene deres, men har vel tatt opp lån på bolig for å kjøpe bil. Da er det banken som eier bilene deres og boligen.

 

Sånn er det med folk forøvrig også, bare at de har større lån og større biler. Jeg synes det er å skyte seg i leggen å bruke så mye penger på transport.

Tja. Øyet som ser det. Med bensinbil, bom og parkering, så kan månedesutgiftene komme opp i ganske mange tusen, avhengig av hvor mange km man kjører. Dersom man har en eldre bil i tillegg, så man jo også legge til side en del penger på reparasjoner (med mindre man er hendig nok til å gjøre det selv, da betaler man i tilfelle bare for delene). 

 

Vi hadde en 2007 Vectra for et par år siden, gått 100k km. Brukte 2000 på bensin i måneden. 5-600 på bom, og 600+ på parkering i måneden. Ble til at vi byttet ut med Leaf 30kWh med 100k i innskudd. Månedsutgiftene forble de samme med Leafen. Innen ett år så byttet vi ut Leafen med Tesla, og året etter en helt ny Tesla. Klart, vi betaler mer nå enn når vi hadde Vectraen, men samtidig har vi en skikkelig familiebil som vi elsker å dra på tur med. Bruker lite i utgifter på "drivstoff" i måneden. Betaler nesten ingenting i renter, nesten bare rene avdrag. Hadde renta vært typiske 5-6% så ville vi aldri i verden kjøpt en så dyr bil.

 

Vi betaler kanskje 3-4000 mer i måneden for å ha en Tesla enn vi gjorde for Vectraen. Men Vectraen ville nå vært snart 12 år gammel. Ville uansett ha byttet til en annen ny/nyere bil. La oss si vi hadde kjøpt en Passat GTE til 500k. Med 1.99% rente som Møller nå tilbyr, så ville vi betalt mer i måneden med en Passat enn vi gjør med en Tesla med 100% finansiering.

Lenke til kommentar

Hersketeknikk det her. Stikk hodet i jorda og tro du kjører miljøvennlig.

 

 

Jeg ville poengtere at man kan gjerne droppe slike formuleringer. Det påvirker gleden min av å lese kommentarfelt. Men.. nok debatt om debatten.

 

 

For en fornuftig elbil med ikke for stort batteri vil man oppnå miljømessig gevinst fra kjørte 50000 til 150000km. Alt over dette vil være rent pluss for elbilen. Men da må man faktisk kjøre bilen så langt, og det er ikke alle biler som oppnår denne kjørelengden. I den andre enden har vi for eksempel Tesla X med stort batteri. På EU strømmiks må denne bilen kjøres over 500000km før den gir et positivt bidrag til miljøet sammenliknet med en normal dieselbil. Hvor mange biler kjører så langt?

 

 

Jeg vet ikke helt hvor du har hentet disse tallene fra? Her er det ramset opp noen ulike studier: https://www.dagbladet.no/nyheter/faktiskno-jo-elbiler-er-mer-miljovennlige-enn-fossilbiler/69332166

 

Men de har jo noe forskjellige forutsetninger hva angår levetiden til elbiler i form av km. stand og størrelsen på batterier (og type) som du selv nevner - samt dette med strømmiks.

 

Men selv da alt i alt om du så går for kjip energimiks, stort batteri, og en viss km.stand ser det ut som det ender i favør elbil? Samt energimiksen er veldig forskjellig i ulike EU land, hvor f.eks. atomkraftlandene Frankrike og Sverige får et veldig bra livsløp regnskap.

 

Det skulle funnets en nettside hvor man kunne plotte inn ulike batteristørrelser, landets CO2utslipp i snitt per kw/t, og km i løpet av bilens levetid, så kunne man blitt ferdig med denne diskusjonen. Sikkert nok tilgjengelig info der ute. Noen som kan lage en?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

hva skjer med elbilkritikere og behov for bruk av floskler som "dra strutsehodet opp av bakken", "nisselandet Norge", osv.? Det er helt forferdelig retorikk. Jeg blir flau av den på deres vegne.

 

Uansett - kommentaren fortjener ikke å bli tilbakevist. Du får oppdatere deg selv om du ikke er klar over at det du sier ikke stemmer.

Hersketeknikk det her. Stikk hodet i jorda og tro du kjører miljøvennlig. For det gjør du - kanskje. Det kan godt tenkes du gjør det, men det kan hende du ikke gjør det. Det er avhengig av ditt kjøremønster og bilen du kjører.

 

Uansett, i Norge vil elektrifisering av bilparken gi lokalt reduserte utslipp. Dette fordi Norge er selvforsynt med elektrisitet. Men Norge er den del av EU sitt strømnett. Og i EU er det underskudd på ren strøm. For å dekke underskuddet må det leveres strøm, og denne kommer da fra kull- og oljekraftverk.  Økt strømforbruk i Norge gir mindre eksport til EU. Og med en virkningsgrad på 30-40% fra varmekraftverk, tap i overføringsnett osv. vil bruk av elbil gi begrenset gevinst i forhold til å kjøre en fossil bil.

 

En elbil har produksjonsmessig et større CO2-avtrykk enn en fossil bil. Mye av dette skyldes batteriet. For en fornuftig elbil med ikke for stort batteri vil man oppnå miljømessig gevinst fra kjørte 50000 til 150000km. Alt over dette vil være rent pluss for elbilen. Men da må man faktisk kjøre bilen så langt, og det er ikke alle biler som oppnår denne kjørelengden. I den andre enden har vi for eksempel Tesla X med stort batteri. På EU strømmiks må denne bilen kjøres over 500000km før den gir et positivt bidrag til miljøet sammenliknet med en normal dieselbil. Hvor mange biler kjører så langt?

De fleste elbiler tar igjen det på 20-30000 km Sammenlignet med de mest miljøvennlige alternativene. De største teslaene trenger lengre tid men om man sammenligner med større, mindre miljøvennlige biler blir ikke det regnestykket serlig mye verre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

hva skjer med elbilkritikere og behov for bruk av floskler som "dra strutsehodet opp av bakken", "nisselandet Norge", osv.? Det er helt forferdelig retorikk. Jeg blir flau av den på deres vegne.

 

Uansett - kommentaren fortjener ikke å bli tilbakevist. Du får oppdatere deg selv om du ikke er klar over at det du sier ikke stemmer.

Hersketeknikk det her. Stikk hodet i jorda og tro du kjører miljøvennlig. For det gjør du - kanskje. Det kan godt tenkes du gjør det, men det kan hende du ikke gjør det. Det er avhengig av ditt kjøremønster og bilen du kjører.

 

Uansett, i Norge vil elektrifisering av bilparken gi lokalt reduserte utslipp. Dette fordi Norge er selvforsynt med elektrisitet. Men Norge er den del av EU sitt strømnett. Og i EU er det underskudd på ren strøm. For å dekke underskuddet må det leveres strøm, og denne kommer da fra kull- og oljekraftverk.  Økt strømforbruk i Norge gir mindre eksport til EU. Og med en virkningsgrad på 30-40% fra varmekraftverk, tap i overføringsnett osv. vil bruk av elbil gi begrenset gevinst i forhold til å kjøre en fossil bil.

 

En elbil har produksjonsmessig et større CO2-avtrykk enn en fossil bil. Mye av dette skyldes batteriet. For en fornuftig elbil med ikke for stort batteri vil man oppnå miljømessig gevinst fra kjørte 50000 til 150000km. Alt over dette vil være rent pluss for elbilen. Men da må man faktisk kjøre bilen så langt, og det er ikke alle biler som oppnår denne kjørelengden. I den andre enden har vi for eksempel Tesla X med stort batteri. På EU strømmiks må denne bilen kjøres over 500000km før den gir et positivt bidrag til miljøet sammenliknet med en normal dieselbil. Hvor mange biler kjører så langt?

Det forutsetter at kraftlinjene våres har ingen motstand hvis du tror at en reduksjon av stømforbruk i Norge resulterer i mer eksport. Kan jeg spørre hva som er galt med å lade på overskuddkraft fra arom og kullkraftverk om natta? Er det mer miljøvennlig å la være? Liker du å fyre for kråka? Kaste fersk mat?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ville poengtere at man kan gjerne droppe slike formuleringer. Det påvirker gleden min av å lese kommentarfelt.

Da synes du det var bedre å fortelle andre hva de kan, og ikke kan, skrive, slik at det ikke ødelegger gleden din?

 

Personlig synes jeg det er verre å påberope seg retten til å fortelle andre hva de skal skrive, enn å bruke utslitte floskler, men det er kanskje bare meg?

 

Jeg vet ikke helt hvor du har hentet disse tallene fra?

Jeg ville tippe Teknisk Ukeblad, de har i det minste omtrent samme tall i en artikkel :

 

https://www.tu.no/artikler/rapport-en-tesla-x-ma-kjore-mer-enn-en-halv-million-kilometer-for-den-slipper-ut-mindre-co2-enn-denne-dieselbilen/433166

Endret av adeneo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jeg ville poengtere at man kan gjerne droppe slike formuleringer. Det påvirker gleden min av å lese kommentarfelt.

Da synes du det var bedre å fortelle andre hva de kan, og ikke kan, skrive, slik at det ikke ødelegger gleden din?

 

Personlig synes jeg det er verre å påberope seg retten til å fortelle andre hva de skal skrive, enn å bruke utslitte floskler, men det er kanskje bare meg?

 

Jeg vet ikke helt hvor du har hentet disse tallene fra?

Jeg ville tippe Teknisk Ukeblad, de har i det minste omtrent samme tall i en artikkel :

 

https://www.tu.no/artikler/rapport-en-tesla-x-ma-kjore-mer-enn-en-halv-million-kilometer-for-den-slipper-ut-mindre-co2-enn-denne-dieselbilen/433166

Synes det må gå an å si fra når det konsekvent blir benyttet nedsettende ord. Tolererer ikke intoleranse for å si det slik.

 

Husker den artikkelen nå som du lenket den opp. Men det er jo noe pussig sammenligninger og tysk energi miks er en av de verre i Europa. Skulle gjerne hatt tall for de ulike variablene som jeg nevnte så kunne man plottet de inn og sammenlignet enkelt og greit. Nesten så jeg samler de inn selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...