TeaRex Skrevet 13. desember 2018 Del Skrevet 13. desember 2018 (endret) Jeg har noen spørsmål jeg lurer på angående betaling av opplæring i ny jobb og noen jobber jeg hadde for firmaet, som jeg ikke endte opp med å signere noe arbeidskontrakt med for noen grunner beskrevet under. Den 17. Oktober 2018 begynte jeg i opplæring på en jobb for et firma som var en sjåfør/transport/leveranse stilling. Jobben gikk ut på å kjøre på natten og hente varer i Flekkefjord, og levere varer i Sandnes, Forus og Stavanger område. Jeg var på opplæring på natt fra 17. Oktober til den 29. Oktober og ble totalt 53 timer. Når opplæringen var ferdig, så tok jeg kontakt noen dager etterpå med sjefen i firmaet angående en prat hva vi skulle gjøre videre og snakke om arbeidskontrakt. Vi tok den praten, og at vi skulle gå videre. Spol frem den Onsdag 7. November hvor jeg spurte om arbeidskontrakt, og jeg ble fortalt at den skulle være klar på fredagen samme uke. Den 8. November ble jeg spurt om jeg ville være med på en flytting, noe jeg sa ja til. Fredag den 9. November ble jeg spurt om kontonummer, noe jeg leverte og trodde det skulle til arbeidskontrakten. Jeg spurte denne dagen om hvordan det så ut med arbeidskontrakt, og arbeidsgiver sa da at den skulle være klar neste uke, selv om han sa i forrige melding at den skulle være klar på fredagen, altså dagen denne samtalen tok plass. Mandag den 12. November ble jeg spurt om jeg ville bli med på enda en flytting, noe jeg sa ja til. Dette ble da andre flytting for firmaet og jeg hadde enda ikke fått noe arbeidskontrakt, men den skulle jo være klar denne uken da i følge arbeidsgiver. Den 15. November sendte jeg enda en purring og spurte om hvordan det lå ann med kontrakten, og da ble jeg fortalt at den skulle være klar samme eller neste dag. Så spoler vi frem til den 22. November, noen dager etter jeg hadde tenkt litt på denne jobben og infoen jeg hadde fått,, så ble jeg rett og slett lei av hvor uprofesjonellt arbeidsgiver var med å holde løfter og lovet arbeidskontrakt, men aldri leverte. Jeg sendte da en melding med en “oppsigelse” at dette var ikke noe jeg kunne tenke meg alikevel, og ba om at utstående timer skulle bli betalt til konto jeg gav tidligere. Det var 53 timer for opplæring, og 8 timer for flytting. Etter en purring, så bekreftet arbeidsgiver at jeg skulle sende inn timelister til email, noe jeg da gjorde. Etter det ble det stille, og jeg ventet til den 10. Desember fordi det er datoen jeg ble fortalt at lønning normalt ble utbetalt. Jeg sendte arbeidsgiver melding og prøvde å få dette bekreftet, noe jeg aldri fikk svar på (han var ellers ganske rask å svare tidligere). I dag er det den 11. Desember, og jeg har ikke hørt et ord fra arbeidsgiver, og jeg sitter nå med tanken at han kanskje bare velger å ignorere meg og ikke betale meg for de timene jeg jobbet i perioden under og etter opplæringstiden. Er det noe jeg kan gjøre kan gjøre videre med saken? Har jeg kastet bort tid til en useriøs arbeidsgiver som utsetter signering av arbeidskontrakt i lang nok tid at jeg ble lei å vente? Kan han velge å ikke betale meg fordi det ikke er noe arbeidskontrakt? Har nå gått 2 meldinger og 1 telefon som han har sikkert valgt å ignorere. Endret 13. desember 2018 av dysfunctional Ryddet opp i skrifttype Lenke til kommentar
nomore Skrevet 13. desember 2018 Del Skrevet 13. desember 2018 Men har du jobbet i oppsigelsestiden din? Dvs at du er fortsatt i oppsigelsestiden din ut desember om jeg tolker situasjonen rett. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 13. desember 2018 Del Skrevet 13. desember 2018 Du kan bringe kravet inn for forliksrådet, og eventuelt vanlig søksmål dersom det ikkje ordner seg utanfor rettsalen. Det fyrste du bør gjere er å sende eller overlevere eit skriftlig krav med ein betalingsfrist på 14 dagar pluss forsinkelsesrenter, for å på den måten ha bevis for at du har informert arbeidsgiver om lønnskravet. Dersom det ikkje er betalingsviljen det står på, men betalingsevnen så kan du også rette konkursbegjæring for å slå virksomheita konkurs og få lønna ut av konkursboet. Du kan også kontakte arbeidstilsynet, sidan dette er eit arbeidsforhold med under ein måneds varigheit så skal arbeidsgiver umiddelbart inngå skriftlig arbeidsavtale. Arbeidstilsynet kjem nok ikkje til å legge seg så mykje borti lønnskravet ditt direkte, men det kan være at dei likevel grip tak i saka. Det hadde vært ein fordel om du hadde hatt arbeidsavtale, men i din situasjon er det ein heilt kurrant sak å bevise at du har hatt ein tilsettningsforhold sidan sjefen din har bekrefta at du kan sende inn timelister. Dersom du er fagorganisert så er dette eit fint tidspunkt å innehte advokatbistand derifrå, og dersom du ikkje er fagorganisert så vil eg oppfordre deg til å bli det. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 13. desember 2018 Del Skrevet 13. desember 2018 Send faktura, 1000+moms pr time. Lenke til kommentar
TeaRex Skrevet 13. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2018 Men har du jobbet i oppsigelsestiden din? Dvs at du er fortsatt i oppsigelsestiden din ut desember om jeg tolker situasjonen rett. Jeg har ikke jobbet siden jeg sendte oppsigelses meldingen nei. Han svarer ikke når jeg tar kontakt engang, så får nok ikke mer "arbeid" uansett. Lenke til kommentar
TeaRex Skrevet 13. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2018 Du kan bringe kravet inn for forliksrådet, og eventuelt vanlig søksmål dersom det ikkje ordner seg utanfor rettsalen. Dette kan vel ikke virke noe lønnsomt det vel? Det fyrste du bør gjere er å sende eller overlevere eit skriftlig krav med ein betalingsfrist på 14 dagar pluss forsinkelsesrenter, for å på den måten ha bevis for at du har informert arbeidsgiver om lønnskravet. Det jeg skal gjøre i dag. Sender en faktura med forfall, og blir den ignorert så tar jeg nok kontakt med forliksrådet og/eller arbeidstilsynet. Det hadde vært ein fordel om du hadde hatt arbeidsavtale, men i din situasjon er det ein heilt kurrant sak å bevise at du har hatt ein tilsettningsforhold sidan sjefen din har bekrefta at du kan sende inn timelister. Problemet er jeg aldri fikk noe kontrakt. Men har alle samtaler på SMS lagret og bevis på alt som står i posten over med dato og tider. Også at han bekreftet at jeg skulle sende timelister til emailen deres. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 13. desember 2018 Del Skrevet 13. desember 2018 Dette kan vel ikke virke noe lønnsomt det vel? Koster ca en tusenlapp (som du kan kreve dekt som saksutgifter når du vinner fram med ditt krav). Forliksrådet og deretter vidare i rettssystemet kan være einaste framgangsmåten dersom du må tvinge arbeidsgiver til å betale ut lønn. Lenke til kommentar
TeaRex Skrevet 13. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2018 Koster ca en tusenlapp (som du kan kreve dekt som saksutgifter når du vinner fram med ditt krav). Forliksrådet og deretter vidare i rettssystemet kan være einaste framgangsmåten dersom du må tvinge arbeidsgiver til å betale ut lønn. Blir nok siste mulighet dette. For enkelt å greit sende en "Finner du ikke en løsning på dette fort, så går saken videre til forliksrådet" eller noe sånt. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 13. desember 2018 Del Skrevet 13. desember 2018 Blir nok siste mulighet dette. For enkelt å greit sende en "Finner du ikke en løsning på dette fort, så går saken videre til forliksrådet" eller noe sånt. Ja er enig i det, du bør fyrst prøve å få ordna dette i minneligheit før du dreg inn andre. Berre vær obs på at du burde ha ein god sak i forliksrådet, så om arbeidsgiver prøver å avspise deg med å berre betale litt lønn for at du skal droppe saka så bør du gå vidare slik at du får all lønna som du skal ha. Desverre så virker det ikkje som at arbeidsgiver er veldig innstilt på å gjere opp slik som du framlegger saka, men det kan sjølvsagt være at dere snakker forbi kvarandre og har forskjellige oppfattningar av situasjonen og at det er dette som fører til problema. Men det er snakk om to månedar utan lønn, og utan at dere har avtalt tidspunkt for lønnsutbetaling så skal du etter arbeidsmiljølova ha lønn minst kvar 14 dag. Her tydar alt på at arbeidsgiver har og vil fortsette med å utnytte deg som gratis eller billig arbeidskraft. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 13. desember 2018 Del Skrevet 13. desember 2018 Tja, har en så god sak når en har sluttet på dagen? 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 13. desember 2018 Del Skrevet 13. desember 2018 Tja, har en så god sak når en har sluttet på dagen? Å ikkje betale lønn, til tross for fleire oppfordringar er eit sopass grovt mislighold at arbeidstaker neppe kan klandrast for å ikkje ville jobbe meir utan betaling. Det dreier seg tross alt om over 50 arbeidstimar i løpet av to månedar utan anna enn tomme løfter. 2 Lenke til kommentar
TeaRex Skrevet 13. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2018 Å ikkje betale lønn, til tross for fleire oppfordringar er eit sopass grovt mislighold at arbeidstaker neppe kan klandrast for å ikkje ville jobbe meir utan betaling. Det dreier seg tross alt om over 50 arbeidstimar i løpet av to månedar utan anna enn tomme løfter. Totalt 61 timer faktisk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå