Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvilken rekkefølge? TP


Anbefalte innlegg

Holder på å mekke en haug av TP kabler her, men får ikke kontakt med de kablene jeg har lagd.

 

Rekkefølgen på kablene er:

 

orange - halvorange - grønn - h.grønn - brun - h.brun - blå - h.blå

 

i begge ender selvsagt. Men kabelene fungerer ikke?! :wallbash: Trodde de skulle funke så lenge man hadde lik rekkefølge i begge ender?

 

Hvilken rekkefølge skal man bruke da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hvit orange - orange - hvit grønn - blå -  hvit blå - grønn - hvit brun - brun

 

samme i begge ender..

dette er i allefall det jeg pleier å bruke, og det funker ;)

Husker ikke riktig rekkefølge i hode, men vet at skal du ha 100/1000 Mbit og lengre enn 10m så må du ha riktig rekkefølge. Er forskjellig resistans i ledningene, de er ikke like.

Endret av |SeVen|
Lenke til kommentar
Husker ikke riktig rekkefølge i hode, men vet at skal du ha 100/1000 Mbit og lengre enn 10m så må du ha riktig rekkefølge. Er forskjellig resistans i ledningene, de er ikke like.

HELT sikker? noen grunn til dette?

laget noen kabler, men de lengste har jeg hatt litt problemer med. men ikke de korteste, kan dette være grunnen?

Lenke til kommentar
Det er ikke forskjellig motstand i lederne. Den er helt lik. Derimot er tvinningen forskjellig på de forskjellige parene fra kat. 6 osv. Termineringen gjøres likt uansett. Opp til 100 Mbit brukes kontakt 1,2,3 og 6, men det er vanlig å koble alle.

Gi meg noe som beviser dette!

Det er standard kobberledere, det er kun tvinningene (revuleringene) i lederne som betyr noe. Rundt alle ledere oppstår det felter, disse feltene blir opphøyd i forhold til hverandre hvis du bruker de rette lederne. Hvis du bare finne på noe vil du få problemer når kabelen blir noen meter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...