phax Skrevet 14. desember 2018 Del Skrevet 14. desember 2018 Hvorfor ikke bare sette opp en Wifi-sone med 4G-telefonen i stedet for? Bruk av internett er vel inkludert i bilprisen til Tesla, så det blir fort ulønnsomt om man skal begynne å betale for databruk i stedet for. Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 15. desember 2018 Del Skrevet 15. desember 2018 Da lurer jeg på hvor dere ferdes. Når det gjelder Telenor så skal det ha dekning med 4G nær 100 % av stedene hvor de har 3G, men 4G dekker betydelig større områder totalt. F.eks mangler Telenor 3G dekning på omtrent hele strekningen Majavatn - Mosjøen, mens 4G dekningen er god. Hos Telia finnes det en del flere områder med bare 3G dekning. Hva dette skyldes vet jeg ikke, mest trolig mangel på frekvensområder i 800 og 900 området. Det er også en realitet at Telia og Telenor har bygd ut til litt ulike tidspunkter. Telia hadde en stor utbygging for å nå igjen Telenor når man i realiteten gikk over fra 3G til 4G. Mangel på 4G dekning skyldes også ofte at tildelt frekvenser er brukt opp - til f.eks 3G. Når man slår av 3G, kan dette brukes til 4G og gi økt dekning. Så videt jeg vet er det heller ikke satt opp en 3G sender av noen av aktørene på årevis, alt som bygges ut i dag og planlegges er 4G (samt 5G - som vil bruke delvis andre frekvenser). Jeg ferdes rundt på Fosenhalvøya i Trøndelag. Det er der jeg merker problemene mest, men også her på Orkanger, hvor jeg bor. Lenke til kommentar
AnthonyEdwardS Skrevet 15. desember 2018 Del Skrevet 15. desember 2018 Hvorfor ikke bare sette opp en Wifi-sone med 4G-telefonen i stedet for? Fordi det er plenty med biler som ikke kun bruker 3G-nettet til WiFi hotspot? Min '13 Audi kom med kun 3G (Møller klarte ikke en gang å finne ut fra Audi om bilen kom med 4G eller 3G de tre månedene jeg ventet på bilen), og hotspotsona er det jeg bruker minst, nettopp pga hastighet. Det jeg derimot vil tape på, er Google Maps / Google Earth som er integrert i bilen. Alternativet blir å bruke Audi sine kart som kun kan oppgraderes når blien er på service annethvert år. Heldigvis for min del blir det aldri Telenorabb på meg igjen, men jeg får bare håpe at Telia ikke dropper 3G-standarden i nær fremtid.. Lenke til kommentar
NorsknRev Skrevet 15. desember 2018 Del Skrevet 15. desember 2018 Telia er i ferd med å slukke 3G, de også. De har holdt på i over ett år, faktisk. 2 Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 15. desember 2018 Del Skrevet 15. desember 2018 De som har 3G i bilen vil dermed miste all sanntidskommunikasjon mellom bilen og internett og/eller bilprodusentens servere. I tillegg vil de miste mer eller mindre regelmessige oppdateringer av kart og værmeldinger. Bilprodusentene vil neppe bry seg med å designe nye radiokort for gamle biler, det norske markedet er for lite. Ville det vært mulig for mobildistributørene å sette opp egne 3G-soner rundt om i landet, i områder der de ikke trenger utnytte full kapasitet på 5G? Så kan folk kjøre dit fremfor å levere bilen på service? Lenke til kommentar
phax Skrevet 15. desember 2018 Del Skrevet 15. desember 2018 Bilprodusentene vil neppe bry seg med å designe nye radiokort for gamle biler, det norske markedet er for lite. Er 4G og 5G et norsk fenomen? 2 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 17. desember 2018 Del Skrevet 17. desember 2018 Fikk en mail fra Telenor i dag, har endel alarmer/overvåking som jeg må sjekke opp, eventuell gjøre det som sto i mailen. Hele mailen i spoiler. For noen vil dette kunne medføre en endring i opplevelsen av mobilbruken. Om du opplever dette, kan du si opp avtalen med Telenor med virkning fra når endringen skjer. Vi slukker 3G-nettet – se hva det betyr for degVi fornyer mobilnettet vårt, og øker kapasiteten på 4G-nettet. Derfor slukkes 3G-nettet gradvis i løpet av de neste to årene. Vi starter arbeidet 3. januar 2019.Områdene som først berøres av arbeidet er Aust-Agder, Hedmark, Buskerud og deler av Trøndelag.Hva betyr det for deg?Du mottar denne e-posten fordi du har et SIM-kort som brukes i noe annet utstyr enn i din mobil. Har du for eksempel et vilt-/utendørskamera eller en bil der du bruker kartfunksjon som er koblet til mobilnettet?For at dette skal fungere optimalt, må du ha både utstyr og SIM-kort som støtter 4G. Du kan selv sjekke om ditt SIM-kort støtter 4G, det står på selve SIM-kortet. Om ditt utstyr fortsatt vil fungere, avhenger av hvorvidt dette støtter 4G eller ikke. Dette må du sjekke med tilbyderen av utstyret.Les mer og se når ditt område fornyesFor noen vil dette kunne medføre en endring i opplevelsen av mobilbruken. Om du opplever dette, kan du si opp avtalen med Telenor med virkning fra når endringen skjer. Lenke til kommentar
3FKY9EYR Skrevet 17. desember 2018 Del Skrevet 17. desember 2018 De stenger 3g for å resirkulere frekvensblokkene til 4g. Har du støtte for 4g i 900 MHz så vil du få bedre kapasitet og dekning. I 3g er det mottaker med dårligst signal som bestemmer hvilken modulasjon som skal brukes av alle i sektoren. Med 4g brukes optimal modulasjon per bruker. Så det er ingenting å frykte for de som har en 4g kapabel mobil eller ruter. 1 Lenke til kommentar
NorsknRev Skrevet 18. desember 2018 Del Skrevet 18. desember 2018 (endret) En liten godbit fra 2006: Hello mener at 3G-teknologien er i ferd med å bli foreldet. https://www.tek.no/artikler/hello_trekker_seg_fra_3g-auksjonen/32722 Endret 18. desember 2018 av beladinka Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 18. desember 2018 Del Skrevet 18. desember 2018 For de som har Volvo så kan jeg videreformidle hva dette vil bety for dem: Hei!Takk for din epost.Vi har hatt en lengre dialog med Telenor vedrørende deres planer om slukking av 3G nettet i 2019 og status er at Telenor vil stenge 3G nettet i løpet av 2019. Edge-, 2G- og 4G-nettene opprettholdes.Som i en vanlig mobiltelefon, vil alle enheter som benytter mobilnettet i Volvos biler automatisk søke etter nettet med best dekning og tilgjengelighet. Når 3G-nettet ikke lenger er tilgjengelig, vil en 3G enhet automatisk velge tilgjengelig 2G-nett. Det vil i biler med 3G enheter dessverre ikke være mulig å oppdatere eller bytte til andre enheter, for å kunne benytte 4G eller kommende 5G nett. Volvo On Call: I Volvo-biler kan det finnes to enheter som benytter mobilnettet, Volvo On Call og internettilkobling med SIM kort. Volvo On Call vil ikke påvirkes av stengning av 3G-nettet, da 2G-nettet har nok kapasitet til å overføre datamengdene som Volvo On Call sender og mottar over mobilnettet. Andre oppkoblede tjenester og funksjoner: Nettilkoblingen via SIM-kort installert i bilen vil få lengre overføringstid av data ved at tilgjengelig nett blir 2G istedenfor 3G i biler med 3G enhet. For de som ofte henter inn store datamengder fra internett via SIM kort i bilen (eksempelvis ved bruk av applikasjoner og funksjoner i bilens infotainmentsystemer), vil det etter stengingen av 3G-nettet være en raskere løsning å benytte en mobiltelefon tilkoblet 4G-nettet som modem, og hente ned data til bilen via denne. Det vil da kunne benyttes de oppkoblede tjenestene i bilen via 4G-nettet dersom det er tilgjengelig via mobiltelefon i det området brukeren befinner seg. Vi beklager evt. ulemper dette medfører, men håper svaret var oppklarende.Mvh, Gitte 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå