NTB - digi Skrevet 13. desember 2018 Del Skrevet 13. desember 2018 Telenor stenger 3G-nettet neste år Lenke til kommentar
NorsknRev Skrevet 13. desember 2018 Del Skrevet 13. desember 2018 Bli kvitt'n, den dritten. 1 Lenke til kommentar
madammim Skrevet 13. desember 2018 Del Skrevet 13. desember 2018 Hvordan skal dette foregå? Vipper de over en hovedbryter, og bye bye 3G i hele Norge, eller tar de hensyn til at det fortsatt finnes dårlig 4G-dekning i enkelte områder, og slår av områder der de faktisk skal bruke frekvensene til andre ting? Ser for meg at alternativ 1 vil skape utfordringer for folk som beveger seg og bor i gokk (meg selv inkludert) 1 Lenke til kommentar
NorsknRev Skrevet 13. desember 2018 Del Skrevet 13. desember 2018 De starter med å stenge 3G på 900-båndet. Det gjør de antakligvis bare på steder som allerede har 4G på 800-båndet. Telia har allerede holdt på med det samme i over ett år. Lenke til kommentar
molna Skrevet 13. desember 2018 Del Skrevet 13. desember 2018 Mobiler er vel ikke problemet. Hva med alle bilene som bruker 3G? Både vår i3 og Model S har kun 3G. S'en kan oppgraderes, men BMW'en vet jeg ikke. 3 Lenke til kommentar
NorsknRev Skrevet 13. desember 2018 Del Skrevet 13. desember 2018 (endret) Bilprodusenter er rare. De stapper bilene fulle av egenutviklet teknologi (les: sårbar elektronikk) som er bygd for å gå i stykker og koste skjorta å bytte, men teknologitrender utenfor eget reir har de ikke begreper om. Høydepunktet er vel en Mercedes-modell der du måtte bytte rattet (!) for å få DAB. Edit:typo Endret 13. desember 2018 av beladinka 2 Lenke til kommentar
Klykken- Skrevet 13. desember 2018 Del Skrevet 13. desember 2018 Mobiler er vel ikke problemet. Hva med alle bilene som bruker 3G? Både vår i3 og Model S har kun 3G. S'en kan oppgraderes, men BMW'en vet jeg ikke. Bytt til 4G på tesla. Koster ca 5 laken. i3en trenger ikke særlig mye mer enn 2G de få gangene i året BMW har oppegående servere og tjenester. 3 Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 13. desember 2018 Del Skrevet 13. desember 2018 Hvordan skal dette foregå? Vipper de over en hovedbryter, og bye bye 3G i hele Norge, eller tar de hensyn til at det fortsatt finnes dårlig 4G-dekning i enkelte områder, og slår av områder der de faktisk skal bruke frekvensene til andre ting? Ser for meg at alternativ 1 vil skape utfordringer for folk som beveger seg og bor i gokk (meg selv inkludert) De stenger gradvis. Ellers er faktisk dekningen i utkantstrøk bedre på 4G enn 3G om man ser på hele landet. Unntak finnes klart, men det er vel kun 4 - 5 mindre områder som har 3G og ikke 4G, mens det er store områder med 4G dekning som ikke har 3G. Forskjellen er faktisk størst i de minst befolkningstette områder, f.eks på fjell og deler av Nord-Norge. Et eksempel jeg kan ta er i området Kongsmoen - Foldereid på RV17. Null 3G - helt OK 4G dekning. Annet eksempel - E6 fra Majavatn til Mosjøen - bare periodisk 3G dekning, 4G på mer eller mindre hele strekningen. Personlig er jeg mye i områder hvor 3G er fraværende mens 4G er bra. Det samme gjelder faktisk også Telia. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. desember 2018 Del Skrevet 13. desember 2018 Bytt til 4G på tesla. Koster ca 5 laken.Hvorfor ikke bare sette opp en Wifi-sone med 4G-telefonen i stedet for? 3 Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 13. desember 2018 Del Skrevet 13. desember 2018 For dem av oss som ofte ferdes på steder med ikke-ekisterende 4G-dekning er jo dette ganske kjipt. Oppe i skauen bak huset vårt er det brukbar 3G-dekning, men det er det. Nada 4G, shitty GPS og DAB+ … Men 3G-en holder stand når jeg vandrer rundt oppi der sommerstid. Ditto på kjøreturen utover til sommerhuset. Kan kjøre i en time uten å få inn verken P1, GPS, eller noe som helst. Skjønt, der ute er også 2G-dekningen fraværende flere steder. Lenke til kommentar
madammim Skrevet 13. desember 2018 Del Skrevet 13. desember 2018 De stenger gradvis. Ellers er faktisk dekningen i utkantstrøk bedre på 4G enn 3G om man ser på hele landet. Unntak finnes klart, men det er vel kun 4 - 5 mindre områder som har 3G og ikke 4G, mens det er store områder med 4G dekning som ikke har 3G. Forskjellen er faktisk størst i de minst befolkningstette områder, f.eks på fjell og deler av Nord-Norge. Et eksempel jeg kan ta er i området Kongsmoen - Foldereid på RV17. Null 3G - helt OK 4G dekning. Annet eksempel - E6 fra Majavatn til Mosjøen - bare periodisk 3G dekning, 4G på mer eller mindre hele strekningen. Personlig er jeg mye i områder hvor 3G er fraværende mens 4G er bra. Det samme gjelder faktisk også Telia. Mulig det er slik, men man legger jo vanligvis ikke merke til det før det er raskeste nett (4G) som blir borte. Får ikke opp noen melding på min telefon om at det er kun 4G, og ikke noe 3G, for å si det slik. For dem av oss som ofte ferdes på steder med ikke-ekisterende 4G-dekning er jo dette ganske kjipt. Oppe i skauen bak huset vårt er det brukbar 3G-dekning, men det er det. Nada 4G, shitty GPS og DAB+ … Men 3G-en holder stand når jeg vandrer rundt oppi der sommerstid. Ditto på kjøreturen utover til sommerhuset. Kan kjøre i en time uten å få inn verken P1, GPS, eller noe som helst. Skjønt, der ute er også 2G-dekningen fraværende flere steder. Akkurat det jeg også har sett. Enkelte plasser får man kun 3G. Har sett det mest utenfor allfarvei, men også enkelte plasser langs hovedveiene. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 13. desember 2018 Del Skrevet 13. desember 2018 De stenger gradvis. Ellers er faktisk dekningen i utkantstrøk bedre på 4G enn 3G om man ser på hele landet. Unntak finnes klart, men det er vel kun 4 - 5 mindre områder som har 3G og ikke 4G, mens det er store områder med 4G dekning som ikke har 3G. Forskjellen er faktisk størst i de minst befolkningstette områder, f.eks på fjell og deler av Nord-Norge. Et eksempel jeg kan ta er i området Kongsmoen - Foldereid på RV17. Null 3G - helt OK 4G dekning. Annet eksempel - E6 fra Majavatn til Mosjøen - bare periodisk 3G dekning, 4G på mer eller mindre hele strekningen. Personlig er jeg mye i områder hvor 3G er fraværende mens 4G er bra. Det samme gjelder faktisk også Telia. Mulig det er slik, men man legger jo vanligvis ikke merke til det før det er raskeste nett (4G) som blir borte. Får ikke opp noen melding på min telefon om at det er kun 4G, og ikke noe 3G, for å si det slik. For dem av oss som ofte ferdes på steder med ikke-ekisterende 4G-dekning er jo dette ganske kjipt. Oppe i skauen bak huset vårt er det brukbar 3G-dekning, men det er det. Nada 4G, shitty GPS og DAB+ … Men 3G-en holder stand når jeg vandrer rundt oppi der sommerstid. Ditto på kjøreturen utover til sommerhuset. Kan kjøre i en time uten å få inn verken P1, GPS, eller noe som helst. Skjønt, der ute er også 2G-dekningen fraværende flere steder.Akkurat det jeg også har sett. Enkelte plasser får man kun 3G. Har sett det mest utenfor allfarvei, men også enkelte plasser langs hovedveiene. Da lurer jeg på hvor dere ferdes. Når det gjelder Telenor så skal det ha dekning med 4G nær 100 % av stedene hvor de har 3G, men 4G dekker betydelig større områder totalt. F.eks mangler Telenor 3G dekning på omtrent hele strekningen Majavatn - Mosjøen, mens 4G dekningen er god. Hos Telia finnes det en del flere områder med bare 3G dekning. Hva dette skyldes vet jeg ikke, mest trolig mangel på frekvensområder i 800 og 900 området. Det er også en realitet at Telia og Telenor har bygd ut til litt ulike tidspunkter. Telia hadde en stor utbygging for å nå igjen Telenor når man i realiteten gikk over fra 3G til 4G. Mangel på 4G dekning skyldes også ofte at tildelt frekvenser er brukt opp - til f.eks 3G. Når man slår av 3G, kan dette brukes til 4G og gi økt dekning. Så videt jeg vet er det heller ikke satt opp en 3G sender av noen av aktørene på årevis, alt som bygges ut i dag og planlegges er 4G (samt 5G - som vil bruke delvis andre frekvenser). Lenke til kommentar
Lars-Erik Skrevet 13. desember 2018 Del Skrevet 13. desember 2018 På gården og hytta har de aldri hatt 3G. Telia derimot har både 3G og 4G der... Lenke til kommentar
NorsknRev Skrevet 13. desember 2018 Del Skrevet 13. desember 2018 Både Telia og Telenor har satt opp 3G-sendere i Lillestrøm/Rælingen det siste året. Spør ikke meg hvorfor... Lenke til kommentar
Klykken- Skrevet 14. desember 2018 Del Skrevet 14. desember 2018 Hvorfor ikke bare sette opp en Wifi-sone med 4G-telefonen i stedet for? kommer an på abonnementet man har. Over tid har man vel passert 5k i forbruk... Lenke til kommentar
madammim Skrevet 14. desember 2018 Del Skrevet 14. desember 2018 Da lurer jeg på hvor dere ferdes. Når det gjelder Telenor så skal det ha dekning med 4G nær 100 % av stedene hvor de har 3G, men 4G dekker betydelig større områder totalt. F.eks mangler Telenor 3G dekning på omtrent hele strekningen Majavatn - Mosjøen, mens 4G dekningen er god. Hos Telia finnes det en del flere områder med bare 3G dekning. Hva dette skyldes vet jeg ikke, mest trolig mangel på frekvensområder i 800 og 900 området. Det er også en realitet at Telia og Telenor har bygd ut til litt ulike tidspunkter. Telia hadde en stor utbygging for å nå igjen Telenor når man i realiteten gikk over fra 3G til 4G. Mangel på 4G dekning skyldes også ofte at tildelt frekvenser er brukt opp - til f.eks 3G. Når man slår av 3G, kan dette brukes til 4G og gi økt dekning. Så videt jeg vet er det heller ikke satt opp en 3G sender av noen av aktørene på årevis, alt som bygges ut i dag og planlegges er 4G (samt 5G - som vil bruke delvis andre frekvenser). Vi ferdes mest i Salten, på veiene og i naturen. Vi har både Telenor og Ice (Telia), så det har vært en del sammenligninger når 4G/LTE ramler bort på det ene. Vet det er/var i alle fall 2 plasser mellom der jeg bor og inn til Bodø der Telenor alltid gikk ned til 3G. Sier er/var, da det jo kan være fikset helt nylig uten at jeg har fått det med meg Men det er flere plasser dette har skjedd, ofte på fjellet (der Ice/Telia er helt ubrukelig). Lenke til kommentar
Emsal Skrevet 14. desember 2018 Del Skrevet 14. desember 2018 Må være 10 år siden jeg faktisk brydde meg om hastigheten og tenkte dette gikk tregt, siden da har det bare vært "ahh, ingen dekning". Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 14. desember 2018 Del Skrevet 14. desember 2018 Vi ferdes mest i Salten, på veiene og i naturen. Vi har både Telenor og Ice (Telia), så det har vært en del sammenligninger når 4G/LTE ramler bort på det ene. Vet det er/var i alle fall 2 plasser mellom der jeg bor og inn til Bodø der Telenor alltid gikk ned til 3G. Sier er/var, da det jo kan være fikset helt nylig uten at jeg har fått det med meg Men det er flere plasser dette har skjedd, ofte på fjellet (der Ice/Telia er helt ubrukelig). At Telia/ICE har dårligere dekning i mange fjellområder i Nord-Norge er et faktum. Det er også et faktum at de faktisk har en del områder med bare 3G dekning. Dette skyldes primært hvilke frekvenser som er brukt til det ene eller andre og når ting ble bygd ut. Er senderene plassert på samme mast så vil den som har lavest frekvensbånd normalt vinne når det gjelder dekning. Men i Saltenområdet skal f.eks 4G dekningen til Telenor være helt overlegen 3G dekningen. F.eks er det områder i Misvær som ikke har 3G dekning, men helt grei 4G dekning. Og lokalt langs veier så har det alltid vært slik at det kan finnes mindre strekninger hvor man f.eks får bare 3G. Det selv om 4G dekningen i området er overlegen. For det første så krever mobiltelefon i bil som oftest god til meget god dekning, og som nevnt ovenfor vil 3G og 4G bruke ulike frekvenser - selv om senderene er på samme mast. Ulike frekvenser, selv om de ikke er så veldig langt fra hverandre gir litt ulik dekning. Men når 3G fjernes så kan man faktisk bruke de beste frekvensene dekningsmessig og kapasitetsmessig til 4G. Og det er jo passelig tåpelig at man skal ha dekning av to teknologier som løser det samme, og som blokkerer for hverandre frekvensmessig. Når man fjerner 3G - ja da har man faktisk sjanse til å bli kvitt dekningshull uten å sette opp nye sendermaster. Men som nevnt i tidligere post. Det er langt flere steder hvor det finnes bare 4G enn steder med bare 3G. Lenke til kommentar
Viking1 Skrevet 14. desember 2018 Del Skrevet 14. desember 2018 Er det virkelig slik at en (1) enkelt aktør i markedet med et enkelt pennestrøk kan radere ut tusenvis av produkter som er knapt 6 år gamle ?? Min Cd spiller fra 1983 virker fremdeles selv om teknologien har gått videre. Alle nye CD plater kan den spille. Telia gjør det samme som Telenor. Hva med ICE? Kanskje de er interessert i oss 3G kunder? Både bilen, hytta og PC'n og min slett-ikke-utdaterte-iPhone4 avhenger av 3G. Dette blir dyrt for meg! Lenke til kommentar
NorsknRev Skrevet 14. desember 2018 Del Skrevet 14. desember 2018 ICE har ikke 3G... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå