Gå til innhold

Nå har 3G fått dødsdommen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forventer ikke at den "jamne" bruker skal styre med dette, men om man er opptatt av gjennbruk så har man absolutt muligheten. Tar bare noen timer en kveld så har du en "moderne" mobil igjen.

 

Og nei alle telefoner har ikke batteriet limt. Byttet nettop kamera på min Oneplus 5 før jeg skulle selge den. Hele to vanlige torx skruer under telefonen måtte ut før jeg kunne plukke av bakdekselet og fikk fikk tilgang til batteri osv.

Er like enkelt på eldre iphones bare at man løfter av displayet istede for bakdekselet.

 

Vantette mobiler har ofte ett limt bakdeksel for å holde dem vanntett, men det er bare å ikke kjøpe en vanntett mobil om man ønsker å bytte batteri selv.

Og når man åpner dem med varmluft for å løsne limet får man tillgang til batteriet som enkelt byttes der og.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

En korrigering:

2G: kun 900 i bruk

3G: 2100 i tettbygde strøk, 900 ute på bygda. Det er den siste som Telenor skal bygge ned i 2019.

4G: 800, 900, 1800, 2100 og 2600 brukes, avhengig av kapasitet og behovet for flatedekning og innendørdekning

 

Hvis dere sjekker Telia sender på Tromsø lufthavn (se finnsenderen.no) så vanker det en liten overraskelse.

 

Hvorfor nødvendig med en korrigering. Poenget mitt er at 2100 og 2600 har ulik dekning, og i byer har tidligere utbygging med 3G tatt frekvenspekter på 2100 slik at man bare har hatt ledig på 2600 for 4G, eller lite ledig for 4G på 2100. Det er også en realitet at 4G bruker mer av 2100 spekteret etterhvert som kapasitetskravet for 3G går ned, dvs 3G klarer seg med smalere spektrum.

 

Når man har en slik situasjon sammen med at man ønsker å bruke eksisterende "sendermaster" så får man i en del tilfeller dekningshull på 4G.

 

Sier ingenting om at hvilke frekvenser 4G kan bruke. Sier også bare at det er en mulig forklaring.

Lenke til kommentar

Det er bare mobilene på denne lista som er støttet av Telenor:

https://www.telenor.no/privat/dekning/4g-tale.jsp

 

2 modeller fra Nokia, 0 modeller fra LG. Telia støtter 4 modeller fra Nokia, 0 fra LG.

Nokia har 24 modeller og LG har 33 modeller som støtter 4G tale.

Hvorfor har de ikke det på LG? Telefonene støtter det, det vet jeg, for T-Mobile har VoLTE på V30 i USA.

Lenke til kommentar

Hvorfor er ikke dette standardisert?

Hvorfor må alle mobilprodusenter tilpasse seg den enkelte operatør, i stedet for å benytte en åpen standard?

 

Dette favoriserer gigantene, som Samsung og Apple.

 

Det er lett å tenke seg at Apple og Samsung tilpasser seg Telia og Telenor.

 

Det skal mer til at en mindre kjent mobilprodusent tilpasser seg en mindre operatør, som for eksempel Ubuntu-telefonen og Ice.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Svaret er som alltid: det er mobilprodusentene som må tilpasse telefonene sine til operatøren. Idag er det 78 (!) telefoner som er tilpasset Telia. Spør heller produsentene hvorfor de ikke gjør jobben sin.

 

Så du er helt sikker på at Nokia har valgt å støtte 2 av 24 modeller hos Telenor, ikke noen av de mest solgte, eller at Motorola valgte å støtte en modell bare for Telia?

Endret av BKAA
Lenke til kommentar

Min Sony mobil klorer seg fast til meget svak 4G som faller ut stadig pga dekning, i stedet for å ga ned til 3G med god dekning.

Nå vil jeg ha 4G som hoved, da det er bra 4G andre steder.

Vi har ulike mobiler som sliter med 4G, men noen klorer seg ikke like fast og går raskere til 3G.

Er kjent med frekvenser og "gjennomtrengningsevne". Det er et dilemma at mobiler krever flere og sterkere sendere i dag enn for 20 år siden. Pga svakere antenner i telefonen.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Når de endelig stenger 3G kan den samme frekvensen brukes til 4G.

Håper det skjer umiddelbart etter at de slår av 3G, så man ikke er uten dekning i en periode. På sikt blir dette svært bra.

 

Hvilken modell er din Sony?

Jeg hadde Xperia XZ, men det var håpløs.

Den hadde alltid 2-3 streker mindre enn andre telefoner på de samme stedene.

Den var nær ubrukelig, samme hvor jeg var.

Jeg solgte den billig, og byttet til Samsung etter å ha hatt gode Sony-telefoner i en årrekke.

XZ ble den siste Sony-telefonen for min del.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...