Gå til innhold

Nå har 3G fått dødsdommen


Anbefalte innlegg

Nå blir det krise i kommentarfeltetene igjen. Her kommer de å stenger det overlegne velfungerende 3G nettet som vi har blitt så glade i bare for å erstatte det med nymoderne fjas som 4G og 5G. Og folket må bytte ut det utstyret sitt de nettopp kjøpte for syv år siden. Ikke fiks det om det funker sier nå jeg. Her må politikerne komme på banen. Fakkeltog og facebook-grupper. Nei til fremskritt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da har du 3G i to år til, og må bruke 2G i ett år. Men det går få bytes med den - så det går så bra så!

Neida, vi må jo ha ny kasse 1/1 uansett, så da ryker hele hælvettes driten uansett. Idioti... "Stoppe svart økonomi", dreper masse små bedrifter som ikke kan forsvare 10-50k i utgifter på nytt kassesystem. Vi kjøpte nytt i 2011. Fuck staten

Lenke til kommentar

Telia må først bygge ut sin dekning på 4G i større byer. Fortsatt er deler av Fredrikstad sentrum uten fungerende 4G...

 

Nå er det Telenor og ikke Telia som skal legge ned 3G i første omgang. Ellers kan det faktisk være slik at Telia må slå av 3G sendere for å få bedre 4G dekning i Fredrikstad.

Lenke til kommentar

Neida, vi må jo ha ny kasse 1/1 uansett, så da ryker hele hælvettes driten uansett. Idioti... "Stoppe svart økonomi", dreper masse små bedrifter som ikke kan forsvare 10-50k i utgifter på nytt kassesystem. Vi kjøpte nytt i 2011. Fuck staten

Så det er ingen måte du kan fille med det gamle systemet til å følge loven?

 

https://no.mobiletransaction.org/ny-lov-om-kassasystemer/

 

Men tilbake til saken, det er klart 3G må bort - 4&5G er fremtiden, og fremtid må være lik fremgang.

Lenke til kommentar

Så det er ingen måte du kan fille med det gamle systemet til å følge loven?

 

https://no.mobiletransaction.org/ny-lov-om-kassasystemer/

 

Men tilbake til saken, det er klart 3G må bort - 4&5G er fremtiden, og fremtid må være lik fremgang.

Nei, scoringsystemet til bowling har integrert kasse som funker ekstremt bra for oss idag, vi har regneark på Google Sheets tilpasset dette systemet. Jeg har lagt i tusen timer bare i oppsett av alt over tiden, og er endelig fornøyd :( De som lager dette er jo globale selskap, de driter lang vei i 5.5 millioner nordmenn med sine idiotiske lover!

 

3G må bort når 4G er godt nok. Det er mange plasser det er langt fra god dekning på 4G, selv i større tettsteder. Uten 3G så snakker vi EDGE, det er ikke mye over dobbel ISDN-linje.

Lenke til kommentar

Så trist for her sitter jeg i midten av Fredrikstad og har ofte ikke engang 3G på min Sony xperia zx1 telefon. Stadig vekk sitter jeg hjemme i ofaen og ser at 4G signalet er borte, og bare 3G er igjen.

Fiks 4G dekningen før dere stenger noe som fungerer bedre, saktere ja, førre funksjoner også, men det FUNGERER, noe 4G ikke alltid gjør her jeg bor, i midten av FREDRIKSTAD.

Edit: fant ut at jeg ikke kan poste den neste delen da det er en RANT av dimensjoner rettet mot idiotien i samfunnet fordi jeg har en dum dag.

Men helt seriøst fiks 4G og sørg for at dekningen der er bedre enn 3G før dere stenger 3G.

Men som alltid så vil det nok vise seg og være et kostnads spørsmål som koker ned til grådighet... .

Hvor er mitt i Fredrikstad ? Er stadig vekk rundt omkring i Fredrikstad, men sitter ikke og ser på dekning.

Har Telenor og iPhone og det fungerer overalt.

Lenke til kommentar

Nei, scoringsystemet til bowling har integrert kasse som funker ekstremt bra for oss idag, vi har regneark på Google Sheets tilpasset dette systemet. Jeg har lagt i tusen timer bare i oppsett av alt over tiden, og er endelig fornøyd :( De som lager dette er jo globale selskap, de driter lang vei i 5.5 millioner nordmenn med sine idiotiske lover!

 

3G må bort når 4G er godt nok. Det er mange plasser det er langt fra god dekning på 4G, selv i større tettsteder. Uten 3G så snakker vi EDGE, det er ikke mye over dobbel ISDN-linje.

 

Ja, det høres veldig kjedelig ut. Håper dere finner en løsning. Men det høres ut som dere allerede er bestemt med att dere må kjøpe nytt?

 

Det er INGEN steder som i dag har 3G dekning som IKKE kommer til å ha 4G dekning når 3G stenges. Både Telenor og Telia holder på med siste del av byttet nå. Gå på dekningskartene deres, merk av for meget god dekning - det er ufrattelig få steder som er Gult (2G) og Lilla (3G) fra Telenor og Blått (3G) hos Telia. Merk deg, alle disse senderene kommer til å bli oppgradert fra 2G/3G til 4G før de stenges. ALLE

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det høres veldig kjedelig ut. Håper dere finner en løsning. Men det høres ut som dere allerede er bestemt med att dere må kjøpe nytt?

 

Det er INGEN steder som i dag har 3G dekning som IKKE kommer til å ha 4G dekning når 3G stenges. Både Telenor og Telia holder på med siste del av byttet nå. Gå på dekningskartene deres, merk av for meget god dekning - det er ufrattelig få steder som er Gult (2G) og Lilla (3G) fra Telenor og Blått (3G) hos Telia. Merk deg, alle disse senderene kommer til å bli oppgradert fra 2G/3G til 4G før de stenges. ALLE

Dette er nok en drøy påstand. Kartene til Telia stemmer ikke alltid med virkeligheten. I Fredrikstad er den lokale Telia forhandleren godt kjent med mangefull 4G dekning. Ofte er det små områder på noen hundre kvadratmeter her og der. Altså små døsoner på 4G I store tette boligområder. Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Vurdert å sammenlikne Telenor, Telia og ICE?

Kanskje én av dem har bedre dekning akkurat der du bor, sammenliknet med den opeatøren du er misfornøyd med i dag.

Spør venner og familie du har på besøk hvilket teleselskap de har, og sjekk deres signalstyrke.

 

3G, og på sikt 2G, må bort for å frigjøre frekvensene til 4G.

Det er ellers ikke nok frekvenser i storbyer, for alle operatørene og kundene deres.

4G utnytter denne begrensede ressursen bedre.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er det Telenor og ikke Telia som skal legge ned 3G i første omgang. Ellers kan det faktisk være slik at Telia må slå av 3G sendere for å få bedre 4G dekning i Fredrikstad.

 

 

Du leste ikke hele artikkelen du sikkert?

Telia meldte tidligere i år at også de bruker overgangen 2018-2019 til å starte nedstengingen av sitt 3G-nett. Med begge våre to store 3G-operatører i gang med denne prosessen har vi altså såvidt over året igjen før teknologien vil være helt erstattet av 4G her til lands.

Lenke til kommentar

Dessverre i er dette i stor grad opp til produsentene av telefonene og ikke altid noe verken Telenor, Telia eller Ice kan gjøre, men i prinsippet er jeg enig, dette er også noe Tek burde teste når de har telefoner inne for testing, Har den 4G tale? ja? nei? hvis nei automatisk karakter 1  . 

 

Det er bare mobilene på denne lista som er støttet av Telenor:

https://www.telenor.no/privat/dekning/4g-tale.jsp

 

2 modeller fra Nokia, 0 modeller fra LG. Telia støtter 4 modeller fra Nokia, 0 fra LG.

Nokia har 24 modeller og LG har 33 modeller som støtter 4G tale.

Lenke til kommentar

Nå blir det krise i kommentarfeltetene igjen. Her kommer de å stenger det overlegne velfungerende 3G nettet som vi har blitt så glade i bare for å erstatte det med nymoderne fjas som 4G og 5G. Og folket må bytte ut det utstyret sitt de nettopp kjøpte for syv år siden. Ikke fiks det om det funker sier nå jeg. Her må politikerne komme på banen. Fakkeltog og facebook-grupper. Nei til fremskritt!

 

Godt skrevet. 97% 4G dekning i Norge, og vel så god dekning med 2G/Edge. For å øke 4G ytelsen og dekningen, og evt gjøre klart for 5G. Ser ikke problemet med det. Hva gjelder biler med 3G SIM kort regner jeg med at det kan oppgraderes via verksted eller en komponent på eBay.

 

Hvis man sitter på en Galaxy S3 enda, så er man kanskje heller ikke så avhengig av et kjapt nettverk. Finnes sikkert 6-7 stk av de, men litt svinn må man regne med. ?

Lenke til kommentar

Dette er nok en drøy påstand. Kartene til Telia stemmer ikke alltid med virkeligheten. I Fredrikstad er den lokale Telia forhandleren godt kjent med mangefull 4G dekning. Ofte er det små områder på noen hundre kvadratmeter her og der. Altså små døsoner på 4G I store tette boligområder.

 

Og det skyldes at 3G og 4G er på litt ulike frekvenser i dag. I byer bruker ofte 3G 2100 båndet mens 4G bruker 2600 båndet. 2100 båndet har noe større dekningsområde, så med samme sendertetthet vil man kunne få lommer. Særlig fordi nyere mobiltelefoner ofte krever god dekning innomhus.

 

Så lenge 3G eksisterer vil ikke dette være et løsbart problem, eller kun løsbart til store kostnader. Fjernes 3G vil frekvensene bli brukt til 4G - oppgradert til 4G som nevnt ovenfor, og dekningsproblemet vil forsvinne. Skal vi beholde 3G vil dekningsproblemer aldri løses, fordi vi bruker i stor grad doble frekvensressurser til å dekke samme område.

 

@Surfern: Missa nok den!

Lenke til kommentar

Korrekt.

 

Å forlange att en S3 skal virke til evig er som å gråte over att NMT 900 ble stengt....

 

Nei, man trenger ikke å oppdatere/oppgradere hvert år - men etter tre år.... Det er jo noe som brukes hele dagen, hver eneste dag.... PC'en min er 9 år gammel, men brukes ikke så ofte.

Tre år er ikke mye. Jeg vet ikke hvordan du behandler telefoner men mine holder i langt mer enn tre år. Det må da også sies at jeg foretrekker å kjøpe kvalitet som tåler å brukes foran design som faller fra hverandre ved normalt bruk.

 

Å legge opp til at fullt fungerende småelektronikk skal kastes er en uting.

Lenke til kommentar

Og det skyldes at 3G og 4G er på litt ulike frekvenser i dag. I byer bruker ofte 3G 2100 båndet mens 4G bruker 2600 båndet. 2100 båndet har noe større dekningsområde, så med samme sendertetthet vil man kunne få lommer. Særlig fordi nyere mobiltelefoner ofte krever god dekning innomhus.

 

 

En korrigering:

2G: kun 900 i bruk

3G: 2100 i tettbygde strøk, 900 ute på bygda. Det er den siste som Telenor skal bygge ned i 2019.

4G: 800, 900, 1800, 2100 og 2600 brukes, avhengig av kapasitet og behovet for flatedekning og innendørdekning

 

Hvis dere sjekker Telia sender på Tromsø lufthavn (se finnsenderen.no) så vanker det en liten overraskelse.

Lenke til kommentar

En rask titt på XDA-Developers viser at (avhengig av modell) så har dem både Linage OS 15 og 14 man kan installere på S3 om man vil.

Da får du Andoid 8.1/7 og kan bruke mobilen lengere om ønskelig. Så den MÅ ikke kastes - gi den til noen som er glad i å tukle litt.

 

Dog vil 1GB ram være litt lite i dag, da moderne mobiler har 4 til 10GB som standard og apper utvikles med det i tankene.

 

Batteriene er ikke limt sammen i dag, dem har som oftest en leppe under seg som du kan dra i for å løsne det, så kan man slenge inn ett nytt.

Så du forventar at den jamne brukar skal klare å finne ut av dette og legge in uorginal OS på telefonen?

 

Telefonane er jo limte saman så opnar du den så er den ikkje tett lenger. Er ikkje berre å ta av eit deksel og nappe ut batteriet.

 

Har ingen eg kan gi telefonen til.

Legge den ut for sal på brukt sider fristar lite når den knapt er verdt noko, og berre for spesielt interesserte.

 

Det eg har problem med er tempoet i utskifting av ting som endar med at de alle fleste kastar det gamle.

Dette er sløsing med råvarer/resursar og ikkje særleg miljøvennleg.

 

Det vart jo akkurat det same med DAB radio. Alle FM radioar som støvar ned eller vert kasta.

Folk måtte bruke tusenvis av kroner på adapter eller oppgradering til bil.

 

Ser at Tesla skal ha 4500kr for å bytte til 4G i eldre modellar. Men det er vel småpengar for dei som hadde råd til ein slik bil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...