Gå til innhold

– Politisk vilje må til om hydrogen skal bli Norges neste store eksportindustri


Anbefalte innlegg

Vekta aukar med volum, men ikkje lineært. 

Som er fordelen til hydrogenkjøretøy. Det skalerer bedre enn rent batteri-kjøretøy. 

 

 

den praktiske grensa for køyrety er likevel på 5 kg pr tank 

Idag så er kanskje grensen satt her, men forbedringer innenfor disse tankene gjøres konstant. Se gjerne på Hexagon Composites og hvordan utviklingen går der. 

 

Om hydrogen skal brukes mer overalt, så er det naturlig å tenke seg til at autonome systemer sørger for sikkerheten. Sensorer og den slags koster ikke allverden å installere i garasjehaller etc. 

Det samme kan sies om IoT og bilene i seg selv, der de konstant er koblet på nett, og kan si ifra om en lekkasje er merket. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tesla Semi med det det største batteriet har ei rekkjevidde på minst 800 km. Nikola Two, som neppe vert realisert, skulle fått ei oppgjeven rekkejvidde på opp til 800-1600 km. I praksis veit dei ikkje, sidan Nikola Motors, i motsetnad til Tesla, ikkje har nokon fungerande prototypar på vegen.

 

https://www.tesla.com/no_NO/semi

 

Rekkevidde:475 eller 800 km
 
Står ikke noe "minst" der på deres egne hjemmsider. Hvor har du det fra? 
Slik jeg forstår det, så kan man bestille to versjoner, med mindre eller større batteri. 
 
Hvorfor skulle Tesla plutselig forandre på ordbruken mellom Tesla semi og andre Tesla produkter? 
 
 
Men aller best vil det vere å eige ein buss med batteri, so kven bryr seg om hydrogen?

 

Det vil helt sikkert være bedre å ha elektrisk busser i visse tilfeller. Men ikke alle. 

Lenke til kommentar
Idag så er kanskje grensen satt her, men forbedringer innenfor disse tankene gjøres konstant. Se gjerne på Hexagon Composites og hvordan utviklingen går der.

Som du sa lengre opp her har neppe hydrogen noen lysende framtid for personbiler og da spiller det egentlig liten rolle om det er begrenset til 5 kg for personbiler. Komposittbeholderne til Hexagon er allerede teknisk veldig bra i dag og vil nok utvikle seg relativt tregt. Det er rett og slett lite utviklingspotensiale uten å gå over på vesentlig dyrere materialer. Det betyr neppe så mye heller da Nikola-trekkvognene åpenbart får mer enn 5 kg kapasitet. Men om de behøver så mye som 800-1600km tviler jeg på ettersom kjøre hviletidsregler trer inn allerede etter ca 400 km. Hviletidsreglene er vedtatt i 31 land nå og håndhevingen blir stadig strengere. Jeg ser bare ikke helt vitsen med å skalere det videre, så fremt man får fylt/ladet i hviletida da. Det er på dette området vi trenger forbedringer enten det er batteri eller hydrogen. Landenettverket må bli bedre og levere høyere effekt. Hydrogenstasjonene må bli mange flere og kunne fylle uten å spise av kjøretida slik de første antagelig vil.

 

En annen ting er energikostnaden. Med dagens energipriser vil hydrogen ha en vesentlig konkurranseulempe. Strøm må bli nærmest gratis for at hydrogen skal kunne konkurrere på pris med batteri.

 

150 000 km er alt for dårlig levetid for et vogntog. Skal man bytte brenselcelle 4-6 ganger i løpet av levetida? Hva koster det?

 

Det med rekkevidden har du helt rett i. Alle tallene er estimater. Avhengig av mange faktorer kan det i ulike situasjoner bli kortere eller lengre.

Lenke til kommentar

Som du sa lengre opp her har neppe hydrogen noen lysende framtid for personbiler og da spiller det egentlig liten rolle om det er begrenset til 5 kg for personbiler. Komposittbeholderne til Hexagon er allerede teknisk veldig bra i dag og vil nok utvikle seg relativt tregt. Det er rett og slett lite utviklingspotensiale uten å gå over på vesentlig dyrere materialer. Det betyr neppe så mye heller da Nikola-trekkvognene åpenbart får mer enn 5 kg kapasitet. Men om de behøver så mye som 800-1600km tviler jeg på ettersom kjøre hviletidsregler trer inn allerede etter ca 400 km. Hviletidsreglene er vedtatt i 31 land nå og håndhevingen blir stadig strengere. Jeg ser bare ikke helt vitsen med å skalere det videre, så fremt man får fylt/ladet i hviletida da. Det er på dette området vi trenger forbedringer enten det er batteri eller hydrogen. Landenettverket må bli bedre og levere høyere effekt. Hydrogenstasjonene må bli mange flere og kunne fylle uten å spise av kjøretida slik de første antagelig vil.

 

En annen ting er energikostnaden. Med dagens energipriser vil hydrogen ha en vesentlig konkurranseulempe. Strøm må bli nærmest gratis for at hydrogen skal kunne konkurrere på pris med batteri.

 

150 000 km er alt for dårlig levetid for et vogntog. Skal man bytte brenselcelle 4-6 ganger i løpet av levetida? Hva koster det?

 

Det med rekkevidden har du helt rett i. Alle tallene er estimater. Avhengig av mange faktorer kan det i ulike situasjoner bli kortere eller lengre.

Det å ha mange km rekkevidde handler ofte ikke kun om muligheten til å kjøre det i en og samme økt. Det handler mer om sikkerhet for mange. Det å ha rekkeviddeangst har jeg da kjent på selv med min elbil flere ganger. Om jeg hadde en last til noen millioner baki i tillegg, så er det en situasjon jeg helst hadde sett meg foruten. 

 

 

Om hydrogentransporten slår ann, så gjør den ikke det i morgen uansett. Det vil selvsagt ta litt tid. 

Alt handler jo i det store og det hele om økonomien. Det er ytterst få som bare bytter over til verken batteri eller hybrid om dem selv ikke mener de kan spare penger på det. Det samme gjelder jo transportsektoren generelt sett, samt flyplass, kaier, lagere etc. 

 

https://fuelcellsworks.com/news/db-schenker-shipping-terminal-using-efficient-forklift-trucks/?fbclid=IwAR2ACBJxNAPcWoCL6smAUvv0bapbXsDzm8zxs0bfQRseg8vOySzK5Cldeqc

 

"DB Schenker wants to convert the entire forklift fleet in Hörsching to hydrogen by the end of 2018. "

 

I dette segmentet f.eks, så ser man jo at det har vært lønnsomt å bytte. Ergo skjer jo det byttet tidligere her, enn det vil gjøre med personbiler feks. 

Lenke til kommentar

 

Feil. Det finst ein einaste hydrogenbil på marknaden som har lengre NEDC-rekkjevidde enn dei fleste nye elbilane på marknaden. Den hydrogenbilen er veldig stor, for å få plass til alle hydrogentankane, at luftmotstanden vert høg. Difor er rekkjevidda i høg fart i praksis er kortare sjølv for den enn for vanlege elbilar.

Hvem bryr seg om personbilsegmentet? Det har jeg sagt hele tiden, at jeg neppe trur hydrogenbilene vil ha særlig stort andel på det området.

 

Hydrogenfanatikarane brydde seg om personbilsegmentet til det var tapt, og somme gjer det framleis. No let dei seg lure av svindlarar som lovar og lovar og aldri leverer innan tungtransport, medan alle andre satsar på batteri der òg.

 

 

Dessuten - kilde? Du sier den teoretisk har kortere rekkevidde enn elektriske "konkurrenter", har du tester og kilder på dette? 

Rart omtrent alle kilder som omtaler hydrogen-biler sier at en av deres sterke sider er nettopp det - rekkevidde. Så har du kilder som motbeviser denne fordelen?

Nei, eg seier at rekkjevidda etter NEDC-testen er kortare. NEDC er ein standardisert test som alle bilar inntil nyleg vart testa etter. WLTP er i ferd med å ta over, og i ein overgangsperiode kan det vere vanskeleg å finne gode tal for NEDC for nye bilar og WLTP for eldre bilar.

 

Heh. Etter å ha sjekka, ser eg at det stpår mykje dårlegare til med hydrogenbilmarknaden enn eg trudde. Dei hydrogenbilane som har vore for sal i Europa i 2018 er: Hyundai ix35 FCV, Toyota Mirai og Hyundai Nexo. Sidan ix35 har vorte erstatta av Nexo, er det no berre Nexo og Toyota Mirai att. Hyundai Nexo har lengst NEDC-rekkjevidde med 765 km. Toyota Mirai har rekkjevidde på 500 km, i fylgje denne fine oversikta: https://h2.live/en/wasserstoffautos

 

I tillegg finst det ein Mercedes hydrogenbil til leige i Tyskland. Den har kortare rekkjevidde enn dei andre, men har i tillegg batteri som rekkjeviddeforlengar.

 

Blant populære elbilar med rekkjevidde over 500 km er Tesla Model S (ulike variantar, opp til 632 km), Tesla Model X (ulike variantar, opp til 565 km), Hyundai Kona (546 km med det største batteriet), Jaguar I-Pace (539 km?) og Ampera-E (520 km). Rekkjeviddetala har eg for det meste frå produsentane. Dei har ikkje lov til å reklamere med falske testresultat.

 

 

 

Feil.

Bra svar.... 

 

Dokumenter. Han vil alltid vere dyrare og mindre praktisk enn elbilar av tre grunnar:

1. Høgare energiforbruk.

2. Meir komplisert, fleire delar som vert utslitne og fleire delar med kort levetid.

3. Tanken må fyllast på spesielle stasjonar.

Feks.

http://hydrogencouncil.com/wp-content/uploads/2017/11/Hydrogen-Scaling-up_Hydrogen-Council_2017.compressed.pdf

 

Dette er jo ei reklamebrosjyre full av "visjonar"!? Kor godtruande er du eigentleg?

 

 

Hydrogenelektrisk vil ikke konkurrere direkte mot hel-elektrisk. Selv om elektrisk vinner i enkelte situasjoner, så vil aldri hel-elektrisk kunne klare å utfylle alle behovene som vi idag fyller med fossilt drivstoff.

Aldri er eit sterkt ord. Prov det. Teoretisk er det mogeleg å lage batteri med meir energi pr kg og pr liter enn diesel, om ein tek omsyn til verknadsgrada, og byte dette på kortare tid enn det tek å fylle diesel.

 

 

Det er i disse situasjonene man trenger noe som ligner mer på det vi idag har og bruker. 

 

1. Bedre med litt mer energiforbruk, enn å forrurense.

Slutt å spele dum. Det er energiforbruket som gjev forureining. Ikkje er det snakk om "litt meir" heller.

 

 

2. Vi har klart oss i 200 år på kompliserte stempelmotorer. Komplesiteten til hydrogenbiler kan ikke sammenlignes engang.

Eksosbilar er på veg ut uansett. Det er elbilar dei reelt konkurrerer mot.

 

 

3. Akkurat som bensin og diesel.

Og dermed like upraktisk, berre at hydrogentanken må fyllast mykje oftare. Men bensin og diesel er som sagt på veg ut. I morgon får vi vite statistikken for desember og heile 2018, men i november var over 40% av alle nyregistrerte bilar i Noreg elektriske. 17% hadde berre bensinmotor og 16,6% hadde berre dieselmotor.

 

Ingenting tyder på at det vert fleire hydrogenbilmodellar på marknaden dei neste åra heller. Toyota Mirai skal oppgraderast i 2020, men det er alt som er annonsert av nye produksjonsmodellar framover.

 

 

 

"As to durability, Hyundai engineers say the system has been tested to the equivalent of a 10-year/100,000-mile life span; it would take about 150,000 miles of driving before the fuel-cell stack had degraded so far as to be at an “end of life” voltage."

– https://www.motor1.c...nexo-fuel-cell/

Rundt normal levealder for biler idag altså.

 

For bensinbilar stemmer det nok. Dieselbilar går litt lenger. Elbilar bør kunne gå mykje lenger. Det finst mange elbilar som har passert 500.000 km utan å skifte batteri. Minst ein Tesla Model S har gått over 750.000 km.

 

 

 

Her trengst det visst grunnleggjande opplæring, forstår eg. Du kan ikkje fylle ein hydrogentank med ei bensinpumpe. Du treng ein hydrogenstasjon og heilt ny infrastruktur for å få påfyll av hydrogen på denne.

Du trenger lager og hydrogenpumpe. Noe som fint kan installeres hos de fleste eksisterende bensinstasjoner.

 

Det kostar mykje pengar, meir enn ei bensinpumpe, og tillegg trengst ein hei del dyr infrastruktur for at den hydrogenpumpa skal ha hydrogen. Det skjer ikkje. Folk vil ikkje ha hydrogenbilar, av årsakane eg allereie har ramsa opp, og det finst ingen grunn til å drive ein slik infrastruktur for ca ingen bilar. Kort tanketid på langtur er ikkje ein etterspurd eigenskap. Fleire selskap, inkludert Tesla, har prøvd seg med batteribytestasjonar. Det har ikkje vore vellukka. Etterspurnaden er ikkje der. Folk vil ikkje betale ekstra for kortare ladetid. I alle fall ikkje ofte nok til at det løner seg for leverandørane.

Endret av Sturle S
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tesla Semi med det det største batteriet har ei rekkjevidde på minst 800 km. Nikola Two, som neppe vert realisert, skulle fått ei oppgjeven rekkejvidde på opp til 800-1600 km. I praksis veit dei ikkje, sidan Nikola Motors, i motsetnad til Tesla, ikkje har nokon fungerande prototypar på vegen.

 

https://www.tesla.com/no_NO/semi

 

Rekkevidde:475 eller 800 km

 

Står ikke noe "minst" der på deres egne hjemmsider. Hvor har du det fra?

Eg har det herifrå:

 

"the Tesla Semi will reportedly feature at least 500 miles of range"

– https://cleantechnica.com/2018/03/08/tesla-begins-using-electric-semi-trucks-internal-logistics-operational-synergies-can-expect/

 

500 miles er 804,7 km. Dei USAnske sidene til Tesla seier 500 miles.

 

Slik jeg forstår det, så kan man bestille to versjoner, med mindre eller større batteri. 

 

Det stemmer. Det minste held i massevis når nettverket av megaladarar er på plass. Tesla har snakka med storkundane sine om optimal plassering av desse, slik at dei klarer seg med det minste batteriet. I teorien kan Tesla Semi køyre mellom alle byar i Sør-Noreg på ei lading med det minste batteriet med berre ein Megaladar plassert ved superladarane på Gol, men Tesla vil nok heller høyre med kundane kvar sjåførane pleier å ta dei lovpålagde kvilepausene, og leggje stasjonane der.

 

Hvorfor skulle Tesla plutselig forandre på ordbruken mellom Tesla semi og andre Tesla produkter?

Eg veit ikkje kva du meiner med det. Dette er heilt i tråd med kva Tesla har sagt tidlegare om produkt før dei kjem i handelen.

 

 

Men aller best vil det vere å eige ein buss med batteri, so kven bryr seg om hydrogen? 

Det vil helt sikkert være bedre å ha elektrisk busser i visse tilfeller. Men ikke alle. 
Eg er sikker på at du klarar å koke opp eit eller anna urealistisk scenario der du ville vald ein hydrogenbuss.
Lenke til kommentar

Eg har det herifrå:

 

"the Tesla Semi will reportedly feature at least 500 miles of range"

– https://cleantechnica.com/2018/03/08/tesla-begins-using-electric-semi-trucks-internal-logistics-operational-synergies-can-expect/

 

500 miles er 804,7 km. Dei USAnske sidene til Tesla seier 500 miles.

Hvis jeg bruker ei kilde som er hydrogen-positiv, så er jeg en idiot og lettlurt. Men hvis du gjør det for batterier, så er det greit? 

 

Det står absolutt ingenting i den linken din som skulle forespeile noen reell test. 

 

"The trip is reportedly around 275 miles, and the Tesla Semi will reportedly feature at least 500 miles of range (it’s not clear what range the prototypes possess)."

 

Blir spennende å se dette da, om det var NEDC eller WLTP disse tallene ble annonsert ifra. (Jeg tipper NEDC). 

 

Eg er sikker på at du klarar å koke opp eit eller anna urealistisk scenario der du ville vald ein hydrogenbuss. 

 

Det finnes nok å ta av angående testprosjekter med hydrogenbusser. Når noen av dem har sin testperiode overstått, så får vi jo resultatene på dem. Det blir spennende. 

 

I mellomtiden kan du jo lese om hydrogentog: 

 

https://www.electrive.net/2017/11/11/14-alstom-coradia-ilint-h2-zuege-fuer-niedersachen/?fbclid=IwAR3ZWIadFfrmWS8_dDE2qLgqxxcYPwY-F1KlV8aErnYgYidI3i6r3B4VYKY

 

"The H2 Trains from Alstom, in Germany, are work fine! The transport company in Niedersachsen has ordered another 14 H2 trains 

Bremervörde: Three months after the start of the first two hydrogen-powered hydrogen cell trains in Lower Saxony, manufacturers and operators are satisfied with the operation.

We are very excited about how it works. They work just as well as diesel vehicles, they are only quieter, "said Jens Sprotte of the train builder Alstom The Lower Saxony (Niedersachsen) (LNVG) has ordered another 14 fuel cell trains.

Source: LN Lübecker Nachrichten, Wirtschaft, 1./2. January 2019"

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hydrogenfanatikarane brydde seg om personbilsegmentet til det var tapt, og somme gjer det framleis. No let dei seg lure av svindlarar som lovar og lovar og aldri leverer innan tungtransport, medan alle andre satsar på batteri der òg.

Tapt er det nok ikke. Men det er ingen som forventer at antallet FCEV vil være større enn antallet BEVs. Det handler kun om behov. Enkelte personer har et kjøremønster som ikke passer seg for dagens batteri-elektriske biler. 

 

Dog, det finnes segmenter der jeg tipper hydrogenløsninger tar mer og mer over. Gjerne på steder hvor vi ser aktivitet utover kun noen timer i døgnet. Hos større lagere, terminaler f.eks 

https://fuelcellsworks.com/news/db-schenker-shipping-terminal-using-efficient-forklift-trucks/?fbclid=IwAR1WFr0LpfiznAO45PIeRDcZ-FxfZEE_jnIpcjF4frBgnHkdGoMuWc0kkJM

 

Her må jo spørsmålet være, hvorfor bytter dem ikke over til li-ion batterier? 

 

Svaret er nok fremdeles nedetiden ved lading. 20 minutter lading hver 4-8 time tilsvarer ca 474 timer nedetid iløpet av et år, på én truck. 

 

 

Aldri er eit sterkt ord. Prov det. Teoretisk er det mogeleg å lage batteri med meir energi pr kg og pr liter enn diesel, om ein tek omsyn til verknadsgrada, og byte dette på kortare tid enn det tek å fylle diesel.

 

Greit nok at man aldri kan klare å forutse fremtiden, så aldri er et dårlig ord. 

 

Ordet "teori" er du jo heller ingen fan av, ettersom alle "planene" rundt hydrogenprosjektene og fremtiden ved det slår du greit ned uten å lese artiklene engang. Da syns jeg du viser grei dobbeltmoral her ved å komme med et argument rundt ordet "teori". 

 

Slutt å spele dum. Det er energiforbruket som gjev forureining. Ikkje er det snakk om "litt meir" heller.

 

 

Fremtidens energiproduksjon kommer fra vann,vind og sol. Det er her man bruker overskuddsenergien til å produsere hydrogen. Dette er planen til NEL. Ikke det å produsere hydrogen fra dagens energi-nett. 

 

Når man bruker et overskudd, så spiller det liten trille hvor effektivt det er, om energien uansett hadde blitt eksportert ut mer eller mindre gratis. Da er det bedre å bruke dette for å produsere noe man får igjen for ved å selge og eksportere det. Fremfor å omtrent kaste strøm til nabolandene våre mer eller mindre gratis, mens vi selv betaler for strømmen vi trenger når vi importerer det inn igjen ved behov. 

 

https://www.ft.com/content/27ccfc90-fa49-11e8-af46-2022a0b02a6c?fbclid=IwAR0e5o1rVPTxEei-ys-G6Xddc7TvCx-FvL0g-AFxCT0q9BxRQFFrCbPYImw

"It is estimated that around 150 gigawatts of renewable energy generating capacity is wasted in China every year because it cannot be integrated into the grid. That could be used to power 18m passenger cars, says Ju Wang, deputy secretary-general of the International Hydrogen Fuel Cell Association. “China does not need to worry about hydrogen supply.”

 

Dette er med dagens grønne energiproduksjon der nede. Dette er en sektor som er i enorm vekst, så overskuddet vil øke med tiden. 

 

Eksosbilar er på veg ut uansett. Det er elbilar dei reelt konkurrerer mot.

 

Nei. 

 

For bensinbilar stemmer det nok. Dieselbilar går litt lenger. Elbilar bør kunne gå mykje lenger. Det finst mange elbilar som har passert 500.000 km utan å skifte batteri. Minst ein Tesla Model S har gått over 750.000 km.

 

Jeg brukte et snitt mellom bensin og diesel. Så begge fossile drivstoffene er med i gjennomsnittlige levealderen for biler. 

 

Vi hadde en HiAce som ble solgt til Afrika som har gått over 1,000,000 km. Hva er poenget? Selvfølgelig finnes det unntak, det gjør det overalt, og det vil vi nok finne innenfor fuel-cells også. 

 

 

Hvis du aldri lader li-ion batteriet ditt over 80%, og aldri lar det gå under 20%, så får man jo mer ut av batteriet i form av levetid, og noen mennesker klarer nok å få til dette, om de faktisk går inn for det. Men jeg trur neppe dette vil være standarden hos folk flest. 

De fleste setter ikke opp sikkerhetsmarginer i bilene sine. Det trur jeg bil-merkene selv må tvinge igjennom, men igjen - dette går ut over rekkevidden og mulige salgstall, så kommer de til å gjøre det i den grad batteriene får ha lengst mulig levetid? Jeg er skeptisk. 

 

Det kostar mykje pengar, meir enn ei bensinpumpe, og tillegg trengst ein hei del dyr infrastruktur for at den hydrogenpumpa skal ha hydrogen. Det skjer ikkje. Folk vil ikkje ha hydrogenbilar,

 

Så er ikke hydrogenbiler hovedargumentet for at det skal bli bygget ut heller. Gjentatt til det uendelige. 

 

Det er stort sett folk innenfor transport som har nytte av kortere nedetid. Det er rimelig få folk som har sin lastebil stående og lade i oppkjørselen i hjemme sitt.... 

 

 

https://www.investorschronicle.co.uk/shares/2018/12/27/is-hydrogen-the-fuel-of-the-future/?fbclid=IwAR3j2wrmO1a73h6h2wsWf-_DOcev0Wp7p2bI1A6uFUXhI58lzawFkDtjlgY

 

"For commercial electric vehicles, lithium-ion batteries are the most common source of energy. However, that appears to be changing. A recent survey by consultant KPMG found most automotive executives around the globe thought the rise of fuel cell electric vehicles would be the number one trend in the sector until 2025."

 

https://assets.kpmg/content/dam/kpmg/nl/pdf/2018/sector/automotive/global-automotive-executive-survey-2018.pdf

 

 

Grunnen til at vi ikke ser FCEV's ravende rundt er jo pga det økonomiske. Vi må først komme til en plass der det gir mening å masseprodusere dette. Først da vil vi se teknologien bli bærekraftig i form av eierkostander. 

 

Det tok si tid før li-ion ble bærekraftig også, om det ikke er det allerede, så blir det nok det iløpet av få år uten at vi trenger intensiver for det. 

 

"Limitations on energy density mean that in order to double the range of a car, it would need a battery roughly twice the size, the same applies if the car was required to carry twice the weight. This creates bottlenecks for the size and weight of the battery itself. Lithium-based batteries also carry a range of other potential challenges such as performance degradation over time, the time required to fully charge and the tendency to heat up.

Fuel cells, on the other hand, do not require recharging and can be refuelled with hydrogen in much the same way as a conventional car is with petrol. What’s more, they do not face the same weight constraints. For this reason, fuel cells and hydrogen-based energy are likely to be better suited to vehicles that need to travel longer distances, carry heavier weight or refuel quicker, such as lorries, buses or even cars used in the gig economy such as Ubers."

 

Som sagt så trur jeg ikke personbilen er hovedmålet med hydrogenelektriske kjøretøy. Det er når man skalerer opp systemet at det gir mer mening. Eventuelt om behovet man har, tilsvarer at det lønner seg å kunne fylle opp kjapt. 

 

https://arstechnica.com/cars/2018/07/toyotas-heavy-duty-fuel-cell-truck-project-moves-from-alpha-to-beta/

 

"Toyota notes in its press release that more than 16,000 trucks are in operation at the two ports in Southern California. "

 

Igjen et greit eksempel på et sted, altså havner hvor man har mye transport innenfor et begrenset område hvor hydrogenet ikke trenger å bli flyttet så mye rundt. Man kan lage det lokalt, og bruke det slik. Disse lastebilene kan altså brukes konstant, gjennom hele døgnet, fremfor at de må stå og lade titt og ofte. 

 

 

In other news:

https://www.lemans.org/en/news/hydrogen-racing-at-le-mans-in-2024/49576

 

Le-mans har ikke kunngjort en hel-elektrisk variant ennå, så vidt jeg har fått med meg? :)

 

Greit nok at det gjøres morsomme forsøk for å få en helelektrisk variant til å kunne kjøre hele løpet, men det er forskjell mellom å ha en hel klasse som tvinger 100% av bilene til å være helelektrisk til at det kun er én bil som kjører rundt som en morsom test. 

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Eg har det herifrå:

 

"the Tesla Semi will reportedly feature at least 500 miles of range"

– https://cleantechnica.com/2018/03/08/tesla-begins-using-electric-semi-trucks-internal-logistics-operational-synergies-can-expect/

 

500 miles er 804,7 km. Dei USAnske sidene til Tesla seier 500 miles.

Hvis jeg bruker ei kilde som er hydrogen-positiv, så er jeg en idiot og lettlurt. Men hvis du gjør det for batterier, så er det greit? 

 

Det står absolutt ingenting i den linken din som skulle forespeile noen reell test.

Det ba du heller ikkje om, men Tesla har i det minste fungerande prototypar i dagleg drift på vegen. Dei veit nok at dei kan halde det dei lovar. Dei har fått forskotsbetaling for tusenvis av Tesla Semi. Vi får nok reelle testar når dei fyrste kundane får levert sine på slutten av året. (Eller neste år, dette er trass alt Tesla. :-)

 

Nikola Motors lovar ein stad mellom 0 og 1600 km rekkjevidde for alle tre variantane (dei anar ikkje), og 20 minutt tanketid. (Då er det ikkje mykje tid å spare heller, faktisk.)

 

"The trip is reportedly around 275 miles, and the Tesla Semi will reportedly feature at least 500 miles of range (it’s not clear what range the prototypes possess)."

 

Blir spennende å se dette da, om det var NEDC eller WLTP disse tallene ble annonsert ifra. (Jeg tipper NEDC).

Eg er ganske sikker på EPA, sidan dei reklamerer med 500 miles i USA. EPA gjev typisk kortare rekkjevidde enn både NEDC og WLTP.

 

 

Eg er sikker på at du klarar å koke opp eit eller anna urealistisk scenario der du ville vald ein hydrogenbuss.

Det finnes nok å ta av angående testprosjekter med hydrogenbusser. Når noen av dem har sin testperiode overstått, så får vi jo resultatene på dem. Det blir spennende.
I 100% av tilfella i Europa har prosjekta vorte avslutta når støtteperioden var ferdig. Mange byar kjøper elektriske bussar heilt utan EU-støtte, og det før testperioden er ferdig. Det er allereie fleire produsentar i EU, m.a. Solaris, VDL, Daimler, Irizar og Volvo, og BYD opna ein europeisk bussfabrikk i Frankrike i desember for å betre kunne dekkje den høge etterspurnaden frå den europeiske marknaden.

 

For fattige europeiske byar er det sjølvsagt forlokkande å få EU-støtte til både kjøp og drift av nye bussar, men ingen ynskjer å ta rekninga for hydrogenbussar sjølve når prøveperioden er ute. Då skal den politiske viljen vere sterkare enn fornuften.

 

I mellomtiden kan du jo lese om hydrogentog: 

 

https://www.electrive.net/2017/11/11/14-alstom-coradia-ilint-h2-zuege-fuer-niedersachen/?fbclid=IwAR3ZWIadFfrmWS8_dDE2qLgqxxcYPwY-F1KlV8aErnYgYidI3i6r3B4VYKY

 

"The H2 Trains from Alstom, in Germany, are work fine! The transport company in Niedersachsen has ordered another 14 H2 trains 

Bremervörde: Three months after the start of the first two hydrogen-powered hydrogen cell trains in Lower Saxony, manufacturers and operators are satisfied with the operation.

We are very excited about how it works. They work just as well as diesel vehicles, they are only quieter, "said Jens Sprotte of the train builder Alstom The Lower Saxony (Niedersachsen) (LNVG) has ordered another 14 fuel cell trains.

Source: LN Lübecker Nachrichten, Wirtschaft, 1./2. January 2019"

 

Ja, er det ikkje tragisk kva EU støttar for å forsterke klimaproblema? SINTEF har rekna på norske forhold, og funne ut at batteritog vert billigast her. Hydrogentog er problematisk på til dømes Raumabana, fordi dei bør kunne regenerere i dei bratte bakkane. Då trengst det eit stort batteri for å kunne ta imot effekta frå eit tuingt tog som bremsar.
Lenke til kommentar

Det ba du heller ikkje om

Jo, hvis ikke blir det bare antagelser. 

 

Nikola Motors lovar ein stad mellom 0 og 1600 km rekkjevidde for alle tre variantane (dei anar ikkje), og 20 minutt tanketid. (Då er det ikkje mykje tid å spare heller, faktisk.)

 

Morsom du. :)

 

I 100% av tilfella i Europa har prosjekta vorte avslutta når støtteperioden var ferdig.

 

Du gjorde et lite søk, og fant ut at du måtte snevre inn svaret ditt til å inneholde kun Europa for å få det til å stemme? Hva med California, og Asia? 

 

Rart at nye prosjekter i Europa dukker opp, om alle sammen har vært mislykkede. Har du kilder på dette? Med konklusjoner det er umulig å ta feil av? 

 

Ja, er det ikkje tragisk kva EU støttar for å forsterke klimaproblema?    SINTEF har rekna på norske forhold, og funne ut at batteritog vert billigast her.

Leste du kilden i det hele tatt? Hver gang noen sier dem er fornøyde med et hydrogenprosjekt, så sier du det er svindel. 

Samt hvor har du denne SINTEF forskningen fra?

 

https://www.sintef.no/siste-nytt/-glem-vanlige-el-tog-pa-nordlandsbanen/

 

– Glem vanlige el-tog på Nordlandsbanen

Tre til fire hundre millioner kroner kan spares årlig på strekningen Steinkjer – Bodø, hvis batteri- eller hydrogendrevne tog velges framfor tradisjonell elektrifisering, viser SINTEF-studie.
 
Har på følelsen at du har kastet på deg fanboy brillene igjen, og lest litt mellom linjene? 
 
Hvorfor har du kastet ut resten av det jeg skrev for å unngå å svare på det? Hva med hydrogenlastebilene som fungerer utmerket på lukkede områder som kaier og terminaler? Hvorfor unngår du å kommentere resultatene fra fuel cell truck prosjektene? 
Hvorfor unngår du å prate om problematikken med skalering av rene batterisystemer? 
 
"Hydrogen og brenselceller veier mindre og krever mindre plass enn batterier."
-SINTEF
Hvorfor får vi ikke se en hel-elektrisk le-mans liga, slik som vi nå i 2024 kommer til å se med hydrogen? 
Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har ingenting med hydrogen å gjøre, men artig likevel:

Porsche Taycan sold out for a year—to mostly Tesla drivers.

"As much as they evangelize Tesla, it turns out Tesla owners may be looking for an upgrade.

Klaus Zellmer, Porsche's president and CEO for North America, disclosed in an interview that the company's upcoming 2020 Taycan electric sports car could be sold out for a year with pre-orders from customers who have put down $2,500 deposits."

https://www.greencarreports.com/news/1120661_porsche-taycan-sold-out-for-a-yearto-mostly-tesla-drivers

 

Hmm, dette betyr altså at Tesladuttebassene har tatt feil. Og det gjør nok vondt å innrømme at Teslaeiere bytter ut bilen sin med noe som er lagd i Tyskland.

 

Og, de Teslaeierene som kjøper denne vil altså oppgradere........

"Lightyears ahead my ass"

 

Det blir vanskelig å vri seg ut av denne gutter :-)

Dette skjønner jeg ikke. Hvorfor er det så viktig for deg å gulpe opp dette, som ikke har noe med hydrogen å gjøre, i en tråd om hydrogen?

 

Forøvrig: Artikkelen din er misvisende. Halvparten av de som har bestilt Taycan er Porche-eiere fra før. Av de som er igjen eier over halvparten Tesla, men det er ikke så mange igjen siden det bare er 20.000 som har bestilt totalt. Så at mange Tesla-eiere går over til Porche stemmer ikke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette skjønner jeg ikke. Hvorfor er det så viktig for deg å gulpe opp dette, som ikke har noe med hydrogen å gjøre, i en tråd om hydrogen?Forøvrig: Artikkelen din er misvisende. Halvparten av de som har bestilt Taycan er Porche-eiere fra før. Av de som er igjen eier over halvparten Tesla, men det er ikke så mange igjen siden det bare er 20.000 som har bestilt totalt. Så at mange Tesla-eiere går over til Porche stemmer ikke.

Flott resonnement: "Elbileigera kjøper elbil, ergo er elbil noke dritt"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Palladium på Wikipedia

More than half the supply of palladium and its congener platinum is used in catalytic converters, which convert as much as 90% of the harmful gases in automobile exhaust (hydrocarbons, carbon monoxide, and nitrogen dioxide) into less noxious substances (nitrogen, carbon dioxide and water vapor). Palladium is also used in electronics, dentistry, medicine, hydrogen purification, chemical applications, groundwater treatment, and jewelry. Palladium is a key component of fuel cells, which react hydrogen with oxygen to produce electricity, heat, and water.

 

 

Periodic Table of Commodity Returns (2019 Edition) på Visual Capitalist Infographics

 
Palladium: A Perennial Winner

The best performing commodity in 2018 was palladium, which found itself up 18.6% – just enough to edge out corn, which jumped up 17.9% in price last year.

Interestingly, palladium has also been the best performing commodity over the 10-year period as well:

 

Brenselceller konkurrerer altså med katalysatorer i bensin/diesel-biler om tilgangen på det sjeldne metallet Palladium. Over halvparten av verdensproduksjonen går til disse formålene og dette er det stoffet som har hatt størst prisstigning både i 2018 og hele det siste tiåret sammenlagt. Litium og Kobolt har ikke vært på topplista de siste ti årene.

Lenke til kommentar

Brenselceller konkurrerer altså med katalysatorer i bensin/diesel-biler om tilgangen på det sjeldne metallet Palladium. Over halvparten av verdensproduksjonen går til disse formålene og dette er det stoffet som har hatt størst prisstigning både i 2018 og hele det siste tiåret sammenlagt. Litium og Kobolt har ikke vært på topplista de siste ti årene.

Man kan vel bruke molybden og tungsten istedenfor ?

 

Og hva med å bruke kyllingfjær til lagring ?

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Palladium på Wikipedia

 

 

Periodic Table of Commodity Returns (2019 Edition) på Visual Capitalist Infographics

 

 

Brenselceller konkurrerer altså med katalysatorer i bensin/diesel-biler om tilgangen på det sjeldne metallet Palladium. Over halvparten av verdensproduksjonen går til disse formålene og dette er det stoffet som har hatt størst prisstigning både i 2018 og hele det siste tiåret sammenlagt. Litium og Kobolt har ikke vært på topplista de siste ti årene.

http://www.thedrive.com/tech/26050/exclusive-toyota-hydrogen-boss-explains-how-fuel-cells-can-achieve-corolla-costs?fbclid=IwAR0LAxR3yl57bN30HkfWhI4soLY1f3lkQ6wyYXIDxg_ZDve4qDDRuhrUXAc

 

Han snakker om platinum der. Syns igrunnen han summerer opp greia helt fint. Det mest kostbare i en fuel cell er altså produksjonen av den, ikke metallene. Så når man starter å masseprodusere dette, så ser man fint at man klarer å konkurrere mot fossile alternativer. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Simen1

jeg har sett en del av Tesla Bjørns videoer og  den bilen som har hatt lavest energi forbruk ligger over 250 Wh/km og det er under mest fordelaktige kjøring, sammenligner du med variert kjøring havner du nærmere 3-400 Wh/km.

Du påstår "En elbil som bruker 2 kWh/mil" hvor har du det tallet fra? og hvilken bil er det?

Endret av Maxopp
Lenke til kommentar

Jeg vet hva jeg prater om av egen erfaring med både Tesla model S og Nissan Leaf. 2 kWh/mil er et omtrentlig gjennomsnitt for elbiler generelt (små og store, sommer og vinter, kombinert korte og lange turer med normal tyngde på wattpedalen).

 

Et gjennomsnitt er nødvendigvis en kombinasjon av lavere og høyere forbruk, for det varierer som kjent med en hel rekke ulike faktorer. Jeg har også forsøkt å vekte det opp mot salgstall i Norge slik at for eksempel de mest solgte modellene ikke vektes likt med de minst solgte.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg vet hva jeg prater om av egen erfaring med både Tesla model S og Nissan Leaf. 2 kWh/mil er et omtrentlig gjennomsnitt for elbiler generelt (små og store, sommer og vinter, kombinert korte og lange turer med normal tyngde på wattpedalen).

 

Et gjennomsnitt er nødvendigvis en kombinasjon av lavere og høyere forbruk, for det varierer som kjent med en hel rekke ulike faktorer. Jeg har også forsøkt å vekte det opp mot salgstall i Norge slik at for eksempel de mest solgte modellene ikke vektes likt med de minst solgte.

Dere trenger ikke å krangle om forbruk. Simen 1 sine 20kwh PR 100km ser ut til å være spot on.

 

Siden kan være nyttig.

 

https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/198-Tesla_Motors/0-Alle_Modelle.html?fueltype=5&vehicletype=1&powerunit=2

 

Eksta interresant er de å se forbruk av hydrogen på hydrogen biler. Da ble jeg overrasket!

Endret av Trestein
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...