Gå til innhold

Nissan skal lansere «hyttebatteri» i Norge i løpet av få måneder


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eg ynskjer meg ein UPS med minimum 20 A ut, som eg kan konfigurere til å trekkje ei mindre makseffekt, til dømes 10A, inn. Då kan eg bruke mykje heftigare utstyr i garasja (10A sikring) utan å risikere at sikringen går ved aktiv bruk.

 

Det er muligens en av de mest fornuftige løsningene som kan komme av denne batteri teknologien og elbiler..

 

Hvis man kan justere lade-linjen inn etter hva sikringer eller strømproduksjon klarer.. og kunne fått korte perioder med mulighet for høyt forbruk, eventuelt flere faser (1 fase lading og 3 fase forbruk)

Jeg hadde gitt grei sum for den muligheten... og spesielt hvis det ble bygget inn som standard i el-biler som alt har batteripakker som kan takle jobben.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Eg ynskjer meg ein UPS med minimum 20 A ut, som eg kan konfigurere til å trekkje ei mindre makseffekt, til dømes 10A, inn. Då kan eg bruke mykje heftigare utstyr i garasja (10A sikring) utan å risikere at sikringen går ved aktiv bruk.

 

Det er muligens en av de mest fornuftige løsningene som kan komme av denne batteri teknologien og elbiler..

 

Hvis man kan justere lade-linjen inn etter hva sikringer eller strømproduksjon klarer.. og kunne fått korte perioder med mulighet for høyt forbruk, eventuelt flere faser (1 fase lading og 3 fase forbruk)

Jeg hadde gitt grei sum for den muligheten... og spesielt hvis det ble bygget inn som standard i el-biler som alt har batteripakker som kan takle jobben.

Produktet til Nissan er eit hyttebatteri, men elbilen til Sono Motors, den med solcellepanel, skal kunne levere 400V 3-fase ut. Hugsar ikkje om det var 16 eller 32 A. Eg veit ikkje om han kan gjere det samstundes som han ladar, men det ville vere genialt.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Et hyttebatteri er også genialt for å holde huset i drift under strømbrudd. Lys, elektronikk, avslutte matlagingen på fornuftig måte, osv. Men det krever en måte å bytte mellom kraftnettet og hyttebatteriet når nettet faller ut. Eller at det er integrert på en måte slik at man han hente ut høy effekt i kort tid. F.eks når biffen skal steke samtidig som alt annet står på kok, selv om man har et svakt inntak på hytta.

 

Selv kunne jeg gjerne tenkt meg at vekselretteren var montert i bilen og at bytting mellom de to forsyningene skjer i sikringsskapet.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke vanskelig å se at en praktisk kreativ utnyttelse av batteriteknologien i forbindelse med elbil kan gi mange nyttige "sidefunksjoner". Dette kan gjøre elbiler dobbelt så nyttige, også som kraftkilde for håntverkere og andre intereserte.

Fosilbiler har utnyttet dette i altfor liten grad selv om det hadde vært mulig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tror dette finnes allerede, men i en litt mindre sexy innpakning. I litt større fritidsbåter er det ikke uvanlig med en lader/inverter som kobles til landstrøm (220V) og til båtens batteribank. Victron MultiPlus er ett eksempel. Ut fra denne enheten får du 220V i båten. Du har et betjeningspanel der du kan stille inn maksimal strøm som den får trekke fra landstrømskontakten. Bruker du mer enn dette trekkes resten av strømmen fra batteriet i båten. Inverteren er synkronisert med landstrømmen og alt skjer helt sømløst. Når du ikke trekker maks fra landstrømmen lader enheten batteriene i båten. Du kan også koble tre slike enheter sammen for å generere trefase.

 

Ulempen med fritidsbåtløsningen er at du må kjøpe batterier og lader/inverter hver for seg, koble alt sammen og at prisen er ganske høy. Fordelen med Nissans løsning er at alt er i én boks og klart til bruk.

Lenke til kommentar

Eg ynskjer meg ein UPS med minimum 20 A ut, som eg kan konfigurere til å trekkje ei mindre makseffekt, til dømes 10A, inn. Då kan eg bruke mykje heftigare utstyr i garasja (10A sikring) utan å risikere at sikringen går ved aktiv bruk.

Dette finnes. For eksempel Victron PMP245021010 kombinert 24V lader og inverter. Du kan sette ladestrømmen så den ikke trekker mer enn 2300 W, men den kan gi 4500 W ut. Denne er beregnet for blybatteri.

Lenke til kommentar

Tror dette finnes allerede, men i en litt mindre sexy innpakning. I litt større fritidsbåter er det ikke uvanlig med en lader/inverter som kobles til landstrøm (220V) og til båtens batteribank. Victron MultiPlus er ett eksempel. Ut fra denne enheten får du 220V i båten. Du har et betjeningspanel der du kan stille inn maksimal strøm som den får trekke fra landstrømskontakten. Bruker du mer enn dette trekkes resten av strømmen fra batteriet i båten. Inverteren er synkronisert med landstrømmen og alt skjer helt sømløst. Når du ikke trekker maks fra landstrømmen lader enheten batteriene i båten. Du kan også koble tre slike enheter sammen for å generere trefase.

 

Det blir noe lignende hytteløsningen min. Jeg kan trekke 9kW fra inverterne (en del mer over kortere tidsrom). Starter jeg aggregatet leverer det 5,5kW. Ved forbruk på f.eks 2kW i hytta trekkes de 2kW fra aggregatet mens de siste 3,5kW brukes til å lade batteriene. Trekker jeg 7kW i hytta kommer 5,5kW fra aggregatet og 1,5kW fra batteriene. Eneste forskjellen til båtløsningen er at aggregatet er byttet ut med landstrøm. 

Lenke til kommentar

Tror dette finnes allerede, men i en litt mindre sexy innpakning. I litt større fritidsbåter er det ikke uvanlig med en lader/inverter som kobles til landstrøm (220V) og til båtens batteribank. Victron MultiPlus er ett eksempel. Ut fra denne enheten får du 220V i båten.

Hvorfor 10V under standard 230V?

 

Beklager, jeg kunne ikke dy meg flisespikkinga. Skjønner ikke hvorfor enkelte tror 220V er standarden.

Lenke til kommentar

Ikke vanskelig å se at en praktisk kreativ utnyttelse av batteriteknologien i forbindelse med elbil kan gi mange nyttige "sidefunksjoner". Dette kan gjøre elbiler dobbelt så nyttige, også som kraftkilde for håntverkere og andre intereserte.

Fosilbiler har utnyttet dette i altfor liten grad selv om det hadde vært mulig.

 

Det tror eg også.

Når man kan velge biler med et brukbar 220V uttak som standard vil det av mange årsaker drive utviklingen av hva en bil kan/ skal være. Litt slik som vi ser med «smart» telefoner.

 

Kombinasjoner med aggregater på bensin/ gass som har virkningsgrad på 92% når en også bruker spillvarmen er slett ikke dum.

Honda sitt «hus» aggregat med 6 000 timer service intervall er jo kjempe bra, og det gjør kanskje 30 000 timer eller mer (120 000 kWt) før det er kaputt. Solgt i 1/2 million eksemplarer eller så bare i Japan

 

 

 

«Elektrisitet» er jo den form som er enklest skalerbart og ultra modulært. Se bare på LEGO byggesett som har eksistert en 15 års tid. Bare det å velge bort hastigheter over 90 km/t forandrer mykje rent konstruksjonsmessig.

Her noe patenterbart enn så lenge, full auto m/fjæring

 

Man kan si det slik; Skal den lille (>15 meter) batteribåten komme er det en fordel å kunne ta transportstrekker på land til bare 10% av energibruken, og utvidet bruksområde. Det er jo forskjell på 2 000 kg batterier og 20 000 kg batterier også prismessig.

Jorda, Eg meiner dagens mellomklasse-biler (3000 - 7500 GVW) og små - båter teknologisk og pris/nytte forhold er fra det forrige århundre. Rutiner og kultur er så, men hva med litt bevissthet.

 

Så kva blir «semien» til TESLA når den kommer; blir det råd å bygge noe annet med den, med noe forandring av «gearhuset». Hvor mye snadder kan man få kjøpt for $ 100 000, hele semien med 1 000 kWt batteri og 4 kraftige motorer er $ 180 000. Det er billig; da man sparer ca 4,5 kr/km i diesel og garantien er 1 million miles => 7,2 mill spart i diesel.

TESLA personbil har provosert markedet godt og var «først», men det er NU forandringene i markedene starter.

 

Eg ville nok vært litt forsiktig med «å si kva man har på hytta», litt dyre komponenter kan fort resultere i ett uønsket besøk. 3 fase-inverter med litt Watt er fort 30 000 i lomma på noen, og GSM posisjonen bare noen tasteklikk unna. Smart, smartere, smartest,,,

 

Når man likevel skal ha en bil; hva med noe 15 år gammelt «pent brukt» fra US

https://www.newellcoach.com/default.asp?page=xPreOwnedInventoryDetail&id=5943195&p=1&s=Year&d=D&fr=xPreOwnedInventory

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

 

Tror dette finnes allerede, men i en litt mindre sexy innpakning. I litt større fritidsbåter er det ikke uvanlig med en lader/inverter som kobles til landstrøm (220V) og til båtens batteribank. Victron MultiPlus er ett eksempel. Ut fra denne enheten får du 220V i båten.

Hvorfor 10V under standard 230V?

 

Beklager, jeg kunne ikke dy meg flisespikkinga. Skjønner ikke hvorfor enkelte tror 220V er standarden.

Fordi inntil for noen år siden var 220V standarden. Men så skulle EU standardisere og fordi Storbritannia brukte 250V så bestemte de at felles standard skulle være 230V med avvikstoleranser på -5% og +10% så trengte ingen strømselskaper å gjøre noe for å holde den nye standarden.
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...