torest Skrevet 12. desember 2018 Del Skrevet 12. desember 2018 Foiler på full fart tilbake i hurtigbåter [Ekstra] Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 12. desember 2018 Del Skrevet 12. desember 2018 De gamle hydrofoilbåtene var ofte ute av drift fordi de var sårbare for drivgods i sjøen, og fikk skade på foiler og propell. Farten gikk ned når katamaranene tok over, men regulariteten økte. Fortsatt er foiler en sårbar teknologi, så jeg har mer tro på å gjøre katamaranene bedre. Fortsatt har vi ikke forsket grundig nok på "ving at ground" prinsippet for katamaraner. Skroget løfter seg ved å bruke en større åpning fremme, sammenlignet med åpningen bak på et katamaranskrog. Problemet er at grensen mellom fly og båt er liten og som fly er risikoen stor for å havarere. Ved korrekt skrogutforming og tilpasset fart er dette sikre båter, hvor det meste av vekten er på en luftpute. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 12. desember 2018 Del Skrevet 12. desember 2018 Ving at ground effekten er godt kjent og passer ypperlig for batteridrevne båt/fly konstruksjoner. Stor takeoff effekt og lavt forbruk ved driftshastighet vil favorisere batteriløsninger. Når batteri er tomt kan det bare flyte på vannet. Utfordring er vindkast,høye bølger og å få passasjerer av og på fartøyet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå