Gå til innhold

– Tesla skal levere 3000 Model 3 i uka til Europa


Anbefalte innlegg

Tesla produserte over 80k biler i Q3, det er altså 320k/år. Dette kvartalet tyder ting på at de havner i området 90-100k, altså 360-400k/år. Totalen for 2019 kan fint være nærmere 500k.

 

Det er jo fullstendig irrelevant hvor mange biler de kanskje kan produsere til neste år, de må vel først bli ferdig med inneværende år, og de eneste tallene som foreligger på årsbasis er fra i fjor.

 

Jeg skrev at GM produserer hundre ganger flere biler enn Tesla i året, å kan ikke skjønne at det faktumet er noe særlig å diskutere?

Siste år, i 2017, produserte Tesla 100 000 biler, mens GM produserte ti millioner biler, hundre ganger flere.

 

Hvor mange biler GM eller Tesla kommer til å produsere i et eller annet fremtidig år spiller fint liten rolle.

Jeg svarte også på et innlegg som hevdet GM hadde "ingen fabrikk", men faktum er altså at de eier rundt 70 fabrikker.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo fullstendig irrelevant hvor mange biler de kanskje kan produsere til neste år, de må vel først bli ferdig med inneværende år, og de eneste tallene som foreligger på årsbasis er fra i fjor.

 

Jeg skrev at GM produserer hundre ganger flere biler enn Tesla i året, å kan ikke skjønne at det faktumet er noe særlig å diskutere?

Siste år, i 2017, produserte Tesla 100 000 biler, mens GM produserte ti millioner biler, hundre ganger flere.

 

Hvor mange biler GM eller Tesla kommer til å produsere i et eller annet fremtidig år spiller fint liten rolle.

Jeg svarte også på et innlegg som hevdet GM hadde "ingen fabrikk", men faktum er altså at de eier rundt 70 fabrikker.

Er ett fett. GM kommer til å raskt gå konkurs. Blir artig å se de bryte ut av kontrakten de har med US of A etter bailouten i 2009. Som også gjorde at Amerikanske skattebetalere tapte "11.8 billion dollars".. Snakk om snylting. 

Endret av Ripcurl87
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er jo fullstendig irrelevant hvor mange biler de kanskje kan produsere til neste år, de må vel først bli ferdig med inneværende år, og de eneste tallene som foreligger på årsbasis er fra i fjor.

 

Jeg skrev at GM produserer hundre ganger flere biler enn Tesla i året, å kan ikke skjønne at det faktumet er noe særlig å diskutere?

Siste år, i 2017, produserte Tesla 100 000 biler, mens GM produserte ti millioner biler, hundre ganger flere.

Hittil i år til og med september er Tesla på 167.975 biler produsert, og for hele året havner de trolig i området 257k-267k.

 

Tallene for 2017 er fullstendig utdaterte. Da kan du like gjerne benytte tall fra 2012. De produserte ca 3000 biler i 2012, altså produserer GM ca 3000 ganger flere biler...

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor er det så viktig for deg å påpeke at GM produserer så mange flere biler, når du VEIT at disse tallene er umulig å oppnå etter så kort tid, som Tesla har hatt? Hva er det du vil at Tesla skal gjøre? Bare produsere 10millioner biler utav det blå?

 

Det er ikke viktig for meg i det hele tatt, jeg svarte kun på et innlegg ?

 

Bedre med telt enn ingen fabrik - som GM  :rofl:

Som bare har rundt 70 bilfabrikker, å produserer ganske nøyaktig hundre ganger flere biler i året enn Tesla  :rofl:

 

 

Men det er helt tydelig at noen ble vonbrotne, ettersom det er så viktig for dere å forsøke å bevise at påstanden min er feil?

 

For meg er dette helt irrelevant, jeg svarte kun på et innlegg som hevdet at GM har "ingen fabrik", som er feil, de har 70 fabrikker, og produserer hundre ganger flere biler enn Tesla sin ene fabrikk. 

 

Tallene for 2017 er fullstendig utdaterte. Da kan du like gjerne benytte tall fra 2012. De produserte ca 3000 biler i 2012, altså produserer GM ca 3000 ganger flere biler...

 

Tallene for siste hele år, som er de siste tilgjengelige tallene for årlig produksjon, er vel høyst relevant når man sammenligner nettopp årlig produksjon, du må jo være rimelig nedsnødd for å påstå noe annet?

Endret av adeneo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tallene for siste hele år, som er de siste tilgjengelige tallene for årlig produksjon, er vel høyst relevant når man sammenligner nettopp årlig produksjon, du må jo være rimelig nedsnødd for å påstå noe annet?

Å få årlige tall fra kvartalstallene er ikke spesielt vanskelig. Det er å gange med fire...

 

(La oss se om du får det til: Om en bil kjører 25 km på 15 minutter, hvilken hastighet har bilen?)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det er ikke viktig for meg i det hele tatt, jeg svarte kun på et innlegg ?

For meg er dette helt irrelevant, jeg svarte kun på et innlegg som hevdet at GM har "ingen fabrik", som er feil, de har 70 fabrikker, og produserer hundre ganger flere biler enn Tesla sin ene fabrikk. 

Og jeg svarte kun på et innlegg der

 

"Fra telt til telt?"

, var feil .. Like mye feil begge 2. Ene var kun for å provosere Tesla eiere og andre var kun for å provosere Anti-elbil folk  :)  

 

Sakens kjerne er uansett bare svada. Ett fett hvem som lager flest biler - er som å si pappan min er sterkere enn pappan din .. 

 

Endret av Ripcurl87
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke viktig for meg i det hele tatt, jeg svarte kun på et innlegg ?

 

Men du kommer med lignende rør som det her i hvert eneste innlegg som omhandler Tesla. Du ser jo at Tesla er i formiddabel vekst, du ser at de produserer med høyere og høyere takt for hvert kvartal som går samtidig som flere og flere av bilprodusentene sier «shit, her må vi inn på banen også».

 

Så hva er poenget ditt? Hvor tror du bilindustrien er om 100-år? Elektrisk eller fossilt? Bare dét faktumet burde være en brannfakkel for deg, for da skjønner du at det er uungåelig at Elbil-industrien vil ta over - og den kaka er Tesla i ferd med å spise mest av

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Å få årlige tall fra kvartalstallene er ikke spesielt vanskelig. Det er å gange med fire...

Spesielt vanskelig er det ikke, kun feilaktig.

 

Å benytte tall fra Q3 2018, det samme kvartalet Tesla leverte ut biler som ble solgt for fire år siden, er neppe særlig retningsgivende for deres produksjonskapasitet på lengre sikt.

 

Produksjonen i b åde Q1 og Q2 i år var betydelig lavere, det er heller ikke vanlig at bilprodusenter slipper slike tall kvartalsvis, den eneste grunnen til at Tesla gjør det, og at du maser om å benytte kvartalstallene i en sammenligning som benytter årlige salgstall, er fordi det ser hyggeligere ut for Tesla.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så hva er poenget ditt? Hvor tror du bilindustrien er om 100-år? Elektrisk eller fossilt? Bare dét faktumet burde være en brannfakkel for deg, for da skjønner du at det er uungåelig at Elbil-industrien vil ta over - og den kaka er Tesla i ferd med å spise mest av

 

Forhåpentligvis ingen av delene, i stedet får jeg virkelig håpe at vi om hundre år har fått et alternativt som faktisk er miljøvennlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spesielt vanskelig er det ikke, kun feilaktig.

 

Å benytte tall fra Q3 2018, det samme kvartalet Tesla leverte ut biler som ble solgt for fire år siden, er neppe særlig retningsgivende for deres produksjonskapasitet på lengre sikt.

 

Produksjonen i b åde Q1 og Q2 i år var betydelig lavere, det er heller ikke vanlig at bilprodusenter slipper slike tall kvartalsvis, den eneste grunnen til at Tesla gjør det, og at du maser om å benytte kvartalstallene i en sammenligning som benytter årlige salgstall, er fordi det ser hyggeligere ut for Tesla.

Det er vanlig for andre bilprodusenter å slippe månedlige salgstall. Tesla slipper kun kvartalsvise salgstall fordi Tesla typisk har få salg/leveranser tidlig i kvartalet og mange salg/leveranser senere i kvartalet. Fra kvartal til kvartal er normalen at Tesla vokser, noe som trolig vil fortsette de nærmeste kvartalene. (GM gikk forresten nettopp over til kvartalsvis rapportering av salgstall. https://www.forbes.com/sites/forbesfinancecouncil/2018/05/23/gm-is-no-longer-reporting-monthly-sales-what-this-means-for-industry-forecasting/#40a6b7cc2007 )

 

Å bruke forrige kvartal ganget med fire for årsproduksjon de neste fire kvartalene er *konservativt*. Det er en regnemåte som *aldri* har vært for optimistisk.

 

Tesla-Quarterly-Production.png

 

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Er ikke elbil som Tesla miljøvennelig ? 

Kan du forklare meg hvorfor den ikke er det? 

 

Nei, har man ikke fått med seg det, så er det neppe noe jeg kan hjelpe deg med.

 

Elbiler er i beste fall marginalt mer miljøvennlig enn en fossilbil, men de er fremdeles ikke særlige miljøvennlige, både sykkel, kollektivt og apostlenes hester er langt mer miljøvennlig.

 

Ikke bare det, men hvorfor det ikke skal være miljøvennlig om 100 år? Tror du tiden står stille, adeneo?

 

Nei, det burde være innlysende fra det jeg skrev ovenfor at jeg tror nettopp det motsatte ?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nei, har man ikke fått med seg det, så er det neppe noe jeg kan hjelpe deg med.

Skeptisk - jeg er ganske interessert i å finne ut hvor du har fått tak i så feilaktig informasjon, at du kan sitte og påstå det du sier med så bastant effekt :)  

Meg bekjent har Tesla en ekstrem positiv effekt på miljøet. Men belær meg gjerne - Hva er det jeg ikke har fått med meg? 

Endret av Ripcurl87
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, har man ikke fått med seg det, så er det neppe noe jeg kan hjelpe deg med.

 

Elbiler er i beste fall marginalt mer miljøvennlig enn en fossilbil, men de er fremdeles ikke særlige miljøvennlige, både sykkel, kollektivt og apostlenes hester er langt mer miljøvennlig.

 

 

Nei, det burde være innlysende fra det jeg skrev ovenfor at jeg tror nettopp det motsatte ?

Lurer på hvordan CO2 nivået vil vært dersom enhver familie skulle hatt en hest eller to eller tre (ungdommen etc). Tenker da på all mat de ville hatt behov for, metanutslipp osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Meg bekjent har Tesla en ekstrem positiv effekt på miljøet. Men belær meg gjerne - Hva er det jeg ikke har fått med meg? 

 

Dersom du tror biler, uansett drivstoff, har en ekstremt positiv effekt på miljøet, så er du mildt sagt desillusjonert.

 

Lurer på hvordan CO2 nivået vil vært dersom enhver familie skulle hatt en hest eller to eller tre (ungdommen etc). Tenker da på all mat de ville hatt behov for, metanutslipp osv.

 

Nå er ikke "apostlenes hester" en hest -> https://no.wikipedia.org/wiki/Apostlenes_hester

 

For å svare på spørsmålet ditt, så ville CO2 nivået endret seg svært lite, selv med noen milliarder hester.

Derimot driter hester, å slipper ut en del metangass, slik at noe forurensning blir det, dog ikke i nærheten av en bil, selv ikke en elbil kjørt på vannkraft.

 

Det kan heller ikke sammenlignes, ettersom en hest spiser gress og høy mens den drikker vann, ressurser som er fornybare på årlig basis.

 

Biler, selv elbiler, benytter i stor grad fossile brennstoff som det tar millioner av år å fornye.

For elbiler er riktignok mesteparten av dette forbruket under produksjonen, men også under drift, alt ettersom hvor strømmen kommer fra.

Plastikk, dekk, interiør, elektrisk, kabler, batterier osv. er ikke miljøvennlige, uansett hvor mye man vrir og vender på det.

 

Og igjen, man skal være bra desillusjonert dersom man faktisk tror biler er bra for miljøet, og at det ville verre med hester, eller som jeg egentlig skrev, apostlenes hester, som altså er bena dine.

Endret av adeneo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å svare på spørsmålet ditt, så ville CO2 nivået endret seg svært lite, selv med noen milliarder hester.

Derimot driter hester, å slipper ut en del metangass, slik at noe forurensning blir det, dog ikke i nærheten av en bil, selv ikke en elbil kjørt på vannkraft.

 

Det kan heller ikke sammenlignes, ettersom en hest spiser gress og høy mens den drikker vann, ressurser som er fornybare på årlig basis.

 

Biler, selv elbiler, benytter i stor grad fossile brennstoff som det tar millioner av år å fornye.

For elbiler er riktignok mesteparten av dette forbruket under produksjonen, men også under drift, alt ettersom hvor strømmen kommer fra.

Plastikk, dekk, interiør, elektrisk, kabler, batterier osv. er ikke miljøvennlige, uansett hvor mye man vrir og vender på det.

 

Og igjen, man skal være bra desillusjonert dersom man faktisk tror biler er bra for miljøet, og at det ville verre med hester, eller som jeg egentlig skrev, apostlenes hester, som altså er bena dine.

Hmm forstår - så hvordan lever du? Skal man regne sånn på det så er absolutt alt dårlig for miljøet. Vi alle burde bare ta kollektivt selvmord? 

 

Det finnes i underkant av 1 milliard kuer i verden i dag .. og de er LANGT verre enn all eksos sammenlagt :) Så hvis vi skulle hatt "Noen milliarder hester" - så hadde klimaet vært i en mye dårligere tilstand.. Bare sånn til info - du som tror du er en verdensviter eller filosof .. eller idk - verdens hater? 

Endret av Ripcurl87
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...