Gå til innhold

KOMMENTAR: Balansegangen mellom samfunnssikkerhet og privatliv


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes dette var ett elendig svar på problemstillingene, uavhengig av hvor mange ganger det sies at vi skal stole på etterrettningstjenesten blir det fortsatt ikke ett argument for at vi skal svekke personvernet til innbyggeren.

 

Det er ikke interessant i det hele tatt om etterretningstjenesten vil lese eposten til en innbygger, det som er interessant er om de kan lese den.

 

Angrepet på Helse Sør-Øst er også helt irrelevant i denne sammenheng, objektsikring gjøres ikke ved riksgrensen men lokalt.

 

Og til slutt bruker man barnehageargumentet: "Men alle andre har det jo", dette er jo en bra ting for Norge. At alle andre land krenker innbyggeren sine rettigheter bety ikke at det er en god ting å gjøre, og vis meg gjerne statistikken som sier at disse landene er sikrere enn Norge på grunn av det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Her blir det sagt at de ikke er interessert i trafikken til alle og det blir påstått at de bare er interessert i "viktige samfunnsaktører og samfunnstjenester".

 

Samtidig blir det også sagt at det ikke er egne kabler for utenlandstrafikk.

 

Løsningen er enkel: Overvåk disse viktige aktørene og samfunnstjenestene, så sant det er nødvendig og noe private aktører ønsker å ta del i. Om jeg er en "viktig aktør" så kan jeg sende de trafikken selv.

 

Resultat: Billigere, da det er vesentlig mindre data. Går mindre ut over personvernet. Like bra dersom målet er det som blir sagt.

 

Overvåking av all trafikk er en ekstremt dårlig ide.

Lenke til kommentar

NORSIS og Cyberforsvaret overvåker allerede all trafikk, personvern er en illusjon.

Jeg stoler på Frank, han er en så kjekk nordlending at han må gjerne lese mine e-poster, så lenge det gjør Norge tryggere.

Det er jo ikke slik at kriminelle kan kryptere e-poster eller benytte VPN, her har Frank full kontroll.

Har man ikke noe å skule, har man ingenting å frykte, den norske Staten ville jo aldri brukt informasjon de fant i slik overvåking for å straffe vanlige borgere, noe slikt ville jo vært uhørt.

 

 

high_tbb13784.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...