sverreb Skrevet 17. desember 2018 Del Skrevet 17. desember 2018 (endret) Dette blir for søkt, men du må gjerne ringe rundt til elbil kjøpere og spør de hva alternativet var når de kjøpte elbilen sin. Det blir nok mest anekdotisk. De fleste elbilkjøpere jeg kjenner til gikk fra buss/bane/sykkel til elbil uten å gå via en bil med forbrenningsmotor (Kun en av fire teslaeiere jeg kjenner til hadde bil før, denne ene hadde en toyota). De som hadde konvensjonelle biler tenderte i større grad til å kjøpe de små elbilene (Og beholdt den konvensjonelle til de lengre turene). Tror nok vi skal satse på et bredere datagrunnlag enn mine bekjentskaper både p.g.a. størrelsen på datagrunnlaget og p.g.a. at jeg holder til i Oslo hvor en del ellers ville hatt 2-3000 i måneden i bompengekostnader. Men du har ett poeng, jeg prøver ikke å si i mot det. Mener bare at det blir ett mer eller mindre umulig regnestykke. I tillegg kommer det flere å flere modeller nå slik at denne teorien vannes ut mer og mer fremover. Et bredere utvalg frem i tid endrer ikke på fordelingen i fortid. Vi kan håpe på at det gir mindre salg av de ekstremt store og tunge elbilene til fordel for mindre og lettere, men som sagt er det en sterk korrelasjon mellom størrelse og rekkevidde. Rekkevidde er en viktig parameter for elbilkjøpere. At noe er vanskelig å regne på er ingen unnskyldning for å gjøre overforenklinger, da må man heller bare akseptere at vi har usikkerhet. Jeg synes det er en besyndelig og beklagelig ordbruk fra din del at du åpner med å beskylde mitt innlegg for å være 'for søkt' for så til slutt egentlig si deg i stor grad enig. Endret 17. desember 2018 av sverreb Lenke til kommentar
Kjetil Sandal Skrevet 17. desember 2018 Del Skrevet 17. desember 2018 Flaut av FRP og gå til sak mot elbiler i bomringen, når deres hovedformål i valgkampanjen var og fjerne bomringer for alle, så velger de nå og TA de eneste som ikke betaler ha ha for en NISSE! Lenke til kommentar
oophus Skrevet 17. desember 2018 Del Skrevet 17. desember 2018 Å vente på at elbiler overtar "naturlig". Det er nødvendig med insentiver frem til batteriprisen har kommet så langt ned at de ikke blir mye dyrere enn fossilbiler når man må betale moms, for eksempel. Hvis vi skal vente på "naturlig" overgang til elbiler så vil det føre til at utslippene økes unødig, og det har ikke planeten tid til. Hæ? Kast av deg de brillene du bruker, ettersom de beviselig ikke fungerer. Jeg trur du må lese det jeg skrev en gang til, for du gjentar det jeg sa mer eller mindre. 3 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 17. desember 2018 Del Skrevet 17. desember 2018 Flaut av FRP og gå til sak mot elbiler i bomringen, når deres hovedformål i valgkampanjen var og fjerne bomringer for alle, så velger de nå og TA de eneste som ikke betaler ha ha for en NISSE! Skatteletter for de rikeste må jo komme inn igjen for at mattestykket skal gå opp. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 17. desember 2018 Del Skrevet 17. desember 2018 Flaut av FRP og gå til sak mot elbiler i bomringen, når deres hovedformål i valgkampanjen var og fjerne bomringer for alle, så velger de nå og TA de eneste som ikke betaler ha ha for en NISSE! Ved å tvinge igjennom en slik sak så kan de ende opp med å fjerne bommene, for hva er vitsen med bommer om alle skal betale det samme? Finnes mye bedre økonomiske løsninger (for staten) Lenke til kommentar
kvakse Skrevet 17. desember 2018 Del Skrevet 17. desember 2018 (endret) en avgift-og-utbytte-modell En omvendt fordelingspolitikk m.a.o. Nei. For det første, det er ingenting som hindrer en CO₂-avgift fra å kombineres med tradisjonell fordelingspolitikk gjennom vanlig skatt. Det ser jeg på som en selvsagthet. Det er ikke slik at et hvert politisk tiltak også må være progressivt fordelende. Alkoholavgiften er for eksempel ikke dét. For det andre viser analyser at fee-and-dividend ikke er regressiv. https://citizensclimatelobby.org/household-impact-study/ Endret 17. desember 2018 av kvakse Lenke til kommentar
MiKA7 Skrevet 18. desember 2018 Del Skrevet 18. desember 2018 Tja, motorsyklister kjører da også gratis på veien? Mopedbiler likeså. Dessuten er det forskjell på bompenger på vei i distriktet og en bomring rundt en by. Inntekter fra sistnevnte brukes også ofte til å finansiere kollektivtransport samt regulere utslipp. Betaler 4 dobbel veiavgift på MC 1960,- kontra EL-bil 455,- , hvorav jeg har sesong som på ett godt år er 6måneder på MC. Må i tillegg betale både moms og engangsavgift så betaler faktisk mye mer en det en eier av EL-bil gjør.. Kanskje greit å sjekke fakta før man skriver svada? 3 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 18. desember 2018 Del Skrevet 18. desember 2018 (endret) Nei. For det første, det er ingenting som hindrer en CO₂-avgift fra å kombineres med tradisjonell fordelingspolitikk gjennom vanlig skatt.Som du sier, det er en selvsagthet, det endrer ikke fordelingsprofilen på den aktuelle avgiften. Alkoholavgiften er for eksempel ikke dét. For det andre viser analyser at fee-and-dividend ikke er regressiv.De fleste avgifter fungerer regressivt, som du observerer*. De fleste avgifter er imidlertid små. Du hevder du vil ha en høy avgift. Men du har fortsatt neglisjert å kvantisere dette. Undersøkelsen du viser til snakker om US$15/tonn CO2. Litt avhengig av hvordan du regner kommer du da til å legge på 30-60 øre på bensin/dieselpris (pr. liter). Det var ikke det jeg trodde du mente med 'høy' avgift. Selv for en som kjører mye blir ikke dette mer enn noen få tusenlapper i året. Undersøkelsen du siterer later forøvrig ikke til å være publisert i noen peer-review journal. Det er umulig for meg å vurdere hvor ettererettelig denne undersøkelsen er. *)Bilavgifter har imidlertid en del mitigereende faktorer. At vi har engangsavgift istedet for å ha all forurensingsrelatert avgift på drivstoffet er en slik. At mange bompengesystemer har et månentlig maksbeløp er et annet. Endret 18. desember 2018 av sverreb Lenke til kommentar
kvakse Skrevet 18. desember 2018 Del Skrevet 18. desember 2018 (endret) Du hevder du vil ha en høy avgift. Men du har fortsatt neglisjert å kvantisere dette.Jeg har ikke svaret. Ekspertene er ikke samstemte. Les David Roberts sin artikkel om discount rates for en innføring i temaet. En avgift vil for den jevne nordmann være økonomisk nøytral ettersom hele avgiften betales tilbake jevnt fordelt. Dette gjelder enten avgiften er høy eller lav. Forskjellene vil oppstå ikke mellom rik og fattig, men mellom dem med henholdsvis stort og lite karbonavtrykk. Man kan ha korrigeringer der dette eventuelt slår uheldig ut. Endret 18. desember 2018 av kvakse Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 18. desember 2018 Del Skrevet 18. desember 2018 Betaler 4 dobbel veiavgift på MC 1960,- kontra EL-bil 455,- , hvorav jeg har sesong som på ett godt år er 6måneder på MC. Må i tillegg betale både moms og engangsavgift så betaler faktisk mye mer en det en eier av EL-bil gjør.. Kanskje greit å sjekke fakta før man skriver svada? Veiavgiften går ikke til veivedlikehold eller -bygging, det gjør heller ikke moms og engangsavgift. Kun bompenger går rett til veibygging, og der kjører MC gratis. Jeg kjenner ihvertfall ikke til noen bomstasjoner der MC må betale. Lenke til kommentar
EgTykjerDetErFlott Skrevet 18. desember 2018 Del Skrevet 18. desember 2018 Satan folk er dumme altså. Hele folket er uvitende og du er inkludert og derfor går det som det går. Ifølge kommentaren din her er det nok desverre du som er uvitende... 1 Lenke til kommentar
EgTykjerDetErFlott Skrevet 18. desember 2018 Del Skrevet 18. desember 2018 (endret) Da bør du snarest forklare det til Limi og resten av FrP. Hvem hadde skylden for flyseteavgiften igjen? I følge Limi og FrP er det venstere, men har de over 50% eller er de en av de minste partiene på stortinget? « – Det er rimelig at Venstre står oppreist og tar ansvar for det partiet fikk på plass i budsjettavtalen. Regjeringspartiene skulle gjerne ha vært avgiften foruten. Den sto ikke på vår liste, men den sto på Venstres, sier han.» Eller er sannheten at FrP prioriterer svært forskjellig i forhandlinger bak lukkede dører, kontra hvordan de prioriterer i media? Størrelsen på partiet har ikke noe med hvor mange i regjeringen som er enige ved en avgjørelse. Virker som du tror FRP er så mye værre enn andre parti..? Da tar du desverre feil siden alle partiene er akkurat like ille..? Endret 18. desember 2018 av MobileX Lenke til kommentar
EgTykjerDetErFlott Skrevet 18. desember 2018 Del Skrevet 18. desember 2018 Bare fordi du ikke forstår argumenter, eller evner å argumentere selv, betyr ikke at alle andre tar feil. Sier folk som ikke forstår hvordan ting fungerer... Alle andre tar ikke feil.. Bare folk som deg som ikke forstår hvordan ting henger sammen Lenke til kommentar
EgTykjerDetErFlott Skrevet 18. desember 2018 Del Skrevet 18. desember 2018 Hehe, dieselraklingen er borte altså? Argumentene blir stadig mer imponerende. Veldig lite hørbart på en ny bil. Og dekkene støyer jo mer enn motoren så.... Ja, de dårlige argumentene for ELbil blir stadig mer imponerende Lenke til kommentar
EgTykjerDetErFlott Skrevet 18. desember 2018 Del Skrevet 18. desember 2018 Bra. Vi trenger ikke flere veier. Det viktigste bompengene gjør er ikke å finansiere mer vei og dermed mer kjøring, men å motivere folk til å la bilen stå. Flere trenger vi ikke nødvendigvis.. Men vi trenger BEDRE veier og vedlikehold av veier.. Motivere folk til å la bilen stå? Du lever i en by hører jeg? Hva med oss som MÅ ha bil da?? Motiverer heller ikke til mer kjøring bare for der kommer en ny vei.. Du har vist MYE å lære.. Lenke til kommentar
EgTykjerDetErFlott Skrevet 18. desember 2018 Del Skrevet 18. desember 2018 Du bor ikke i en bakke med et kryss og en fartshump utenfor du da. Hører i all hovedsak motorstøy her, fra biler som gir gass etter kryss/hump. Dekkene gir lite lyd i 30-50km/t. Jo.. Men jeg snakker generelt. Forøvrig liker jeg godt når folk gir på mellom fartsdumper. Blir glad hver gang jeg hører det ikke er en ELbil Lenke til kommentar
EgTykjerDetErFlott Skrevet 18. desember 2018 Del Skrevet 18. desember 2018 Å vente på at elbiler overtar "naturlig". Det er nødvendig med insentiver frem til batteriprisen har kommet så langt ned at de ikke blir mye dyrere enn fossilbiler når man må betale moms, for eksempel. Hvis vi skal vente på "naturlig" overgang til elbiler så vil det føre til at utslippene økes unødig, og det har ikke planeten tid til. Du vet vel at biltrafikken er blandt det som forurenser minst?? Fly, båter og selv ku-drift forurenser mer globalt enn all verdens biltrafikk. 1 Lenke til kommentar
EgTykjerDetErFlott Skrevet 18. desember 2018 Del Skrevet 18. desember 2018 El-biler hadde kanskje overtatt naturlig om fossilt brennstoff var priset naturlig. Det er det ikke. En pris skal ideelt sett reflektere alle kostnader, men prisen man betaler i dag betaler bare for produksjon og leveranse. Det er store kostnader forbundet med utslipp av CO₂, men selger og kjøper av bensin og diesel betaler ikke for dette. Det er en kostnad som skyves over på resten av verdens befolkning og senere generasjoner som må ta kostnaden av effekten av hvert kilogram CO₂ i atmosfæren. Man betaler MYE mer for deivstoff enn kostnaden så hva slags sokker du røyker er ett mysterium. 70-80% av drivstoffprisene er kun avgifter Lenke til kommentar
kvakse Skrevet 18. desember 2018 Del Skrevet 18. desember 2018 Motivere folk til å la bilen stå? Du lever i en by hører jeg? Hva med oss som MÅ ha bil da?? Jeg sier ikke at ingen trenger bil. Selvsagt ikke. Men de fleste kan bruke den mindre. Selv på landet kan litt pisk og gulrot få ned kjøringen. Samle flere handleturer i én, kompiskjøring med naboen, barna sykler til fotballtrening i stedet for å bli kjørt, etc etc. Har hørt at det kjører busser utenfor byen også! Det er helt sikkert stort rom i de flestes liv for å begrense bilkjøringen uten at det ødelegger tilværelsen. Men joda, det beste hadde vært om alle kunne kjøre bil så mye de bare ville uten at det fikk noen konsekvenser for planeten fremtidige generasjoner skal arve av oss. Lenke til kommentar
EgTykjerDetErFlott Skrevet 18. desember 2018 Del Skrevet 18. desember 2018 Jeg sier ikke at ingen trenger bil. Selvsagt ikke. Men de fleste kan bruke den mindre. Selv på landet kan litt pisk og gulrot få ned kjøringen. Samle flere handleturer i én, kompiskjøring med naboen, barna sykler til fotballtrening i stedet for å bli kjørt, etc etc. Har hørt at det kjører busser utenfor byen også! Det er helt sikkert stort rom i de flestes liv for å begrense bilkjøringen uten at det ødelegger tilværelsen. Men joda, det beste hadde vært om alle kunne kjøre bil så mye de bare ville uten at det fikk noen konsekvenser for planeten fremtidige generasjoner skal arve av oss. Hadde det vært halvparten så enkelt som du får det til å høres ut kunne det kanskje vært mulig. Nå bor ikke jeg langt uti gokk men der finnes plasser der ikke går buss engang. Kanskje 1 gang om dagen om man er heldig. Men nå liker jeg å kjøre min egen bil når jeg vil og hvor jeg vil og det er heller ikke ett problem for miljøet siden en bil av nyere type har ekstremt lavt utslipp. Biltrafikken er det minste problemet på verdensbasis. Der er mye annet å bekymre seg mer over for å si det ekstremt mildt. Og selv om mennesket stopper alle utslipp NÅ og aldri forurenser mer så vil fortsatt klimaet forandre seg. Det vil forandre seg om mennesket ikke eksisterte også. Klimaet går i sykluser uansett og det er ingenting vi kan gjøre med det. Men såklart.. Å begrense utslipp og få ryddet opp i dritt er uansett em bra ting av logiske årsaker Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå