Svampebob_1 Skrevet 13. desember 2018 Del Skrevet 13. desember 2018 El-bilister vil også ha vei, og det finnes ingen grunn for dem å kjøre gratis. Du får lese deg opp på forskning og fakta, så finner du mange grunner til hvorfor. 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 13. desember 2018 Del Skrevet 13. desember 2018 Ja det må jo være tull: Veiene til mange milliarder kroner skal jo til syvende og sist betales av dem som bruker dem! Så om det er via drivstoffavgift (som vil ramme alle uavhengig om man bruker akkurat den veien eller ikke), eller med bompenger (som er mer målrettet mot dem som faktisk bruker veien), spiller ingen rolle. Pengene må inn, ellers blir ikke veien bygget. El-bilister vil også ha vei, og det finnes ingen grunn for dem å kjøre gratis. Det her er jo bare tull. Det mest logiske er å ta betalt for antall kjørte km. Bompenger er alt for tilfeldig. Det rammer folk uavhengig av hvor mye de bruker veiene totalt sett. Person A med dagens system kan med uflaks risikere å betale mange tusen prosent mer i året enn person B til og fra jobb årlig i bompenger, selv om de kjører like mye på sine veier. Da handler det lite om hvem som bruker veiene eller ikke, det handler om flaks/uflaks i hvor det havner hen. Jeg støtter heller forslaget i at dette innlemmes inn i forsikringen. Man setter der hvor langt man kjører i året, og dermed kan man gjennom den ordningen betale avgifter for å kjøre nettopp x eller y langt - i sammenheng med hvilken bil man skal forsikre. Uavhengig om du bor i Oslo, eller Alta. 3 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 13. desember 2018 Del Skrevet 13. desember 2018 Det er ikke vanskelig å finne "fakta" som kan tale både for og imot, men nå snakker jeg om sunn fornuft. Les deg opp på mine foregående innlegg, så finner du eksempler på det 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 13. desember 2018 Del Skrevet 13. desember 2018 Det er ikke vanskelig å finne "fakta" som kan tale både for og imot, men nå snakker jeg om sunn fornuft. Les deg opp på mine foregående innlegg, så finner du eksempler på det Det hadde vært kjøpt ekstremt få elbil uten insensitive. De hadde kostet for mye, mot det man fikk. Sunn fornuft tilsier da at man burde beholde dem, inntil teknologien i seg selv kan stå på egne føtter. 4 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 13. desember 2018 Del Skrevet 13. desember 2018 Det er ikke vanskelig å finne "fakta" som kan tale både for og imot, men nå snakker jeg om sunn fornuft. Les deg opp på mine foregående innlegg, så finner du eksempler på det Om en mener det er fornuftig eller ikke har ikke så mye å si, politikerne våre satser på elbiler i uttslipsmålene sine. De gir fordeler til elbiler for å fremme salg av disse bilene. Bompenger er og har vært en av disse fordelene. Dette er dog i endring og bompenger innføres, men fortsatt med fordel(ref målet). De kan dog velge å dra inn minst like mye bompenger ved å dobble normal takstene slik at elbiler havner på dagens nivå. Dette vill sikre inntjening og sikre fordel. 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 13. desember 2018 Del Skrevet 13. desember 2018 Det mest økonomiske for "alle" parter, hadde vært å økt drivstoffprisen med 1 krone, øremerket til veibygging og fjernet bomstasjonene Det koster mye penger å drive bommene, det vil koste nesten ingenting å ta inn pengene via drivstoffet Ser ut som at det fungerer å betale årsavgiften via forsikringen og regner med at staten har spart millioner 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 13. desember 2018 Del Skrevet 13. desember 2018 Det mest økonomiske for "alle" parter, hadde vært å økt drivstoffprisen med 1 krone, øremerket til veibygging og fjernet bomstasjonene Det koster mye penger å drive bommene, det vil koste nesten ingenting å ta inn pengene via drivstoffet Ser ut som at det fungerer å betale årsavgiften via forsikringen og regner med at staten har spart millioner Det ville jo gitt samme situasjon for elbillistene som stadig øker, som igjen vill føre til reduksjon av inntektene. og, er det gjort noen beregninger på 1 krone? Virker lite. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 13. desember 2018 Del Skrevet 13. desember 2018 Det ville jo gitt samme situasjon for elbillistene som stadig øker, som igjen vill føre til reduksjon av inntektene. og, er det gjort noen beregninger på 1 krone? Virker lite. Da øker man momsen ved kjøp av elbil Ikke alle som kjører gjennom bommene i dag, så inntekten skulle bli det samme Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 13. desember 2018 Del Skrevet 13. desember 2018 Da øker man momsen ved kjøp av elbil Ikke alle som kjører gjennom bommene i dag, så inntekten skulle bli det samme Men det er jo bare en engangskostnad og vill føre til en negativ vinkling mot elbil da de blir dyrere enn alternativet. Det ee jo ikke målet til staten, tvert om. Når jeg regner på det havner det på rundt 50% med en slik løsning. Rundt 4-5 milliarder i inntekt med 1 krone. Må nok doble det i så tilfellet. I tillegg vill dette stadig synke ift mindre fossiler på veien osv. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 13. desember 2018 Del Skrevet 13. desember 2018 Det her er jo bare tull. Det mest logiske er å ta betalt for antall kjørte km. Bompenger er alt for tilfeldig. Det rammer folk uavhengig av hvor mye de bruker veiene totalt sett. Person A med dagens system kan med uflaks risikere å betale mange tusen prosent mer i året enn person B til og fra jobb årlig i bompenger, selv om de kjører like mye på sine veier. Da handler det lite om hvem som bruker veiene eller ikke, det handler om flaks/uflaks i hvor det havner hen. Jeg støtter heller forslaget i at dette innlemmes inn i forsikringen. Man setter der hvor langt man kjører i året, og dermed kan man gjennom den ordningen betale avgifter for å kjøre nettopp x eller y langt - i sammenheng med hvilken bil man skal forsikre. Uavhengig om du bor i Oslo, eller Alta. Det eneste logiske er at dette tas over skatteseddelen, slik beskatning er ment å gjøre. Vi har alle bruk for veier, uavhengig av om vi sitter å kjører, sitter på bussen eller bare venter på varer som er bestilt eller som man er tenkt å kjøpe i butikken. Bompenger er urettferdig, bl.a. av de grunner du nevner som fører til en kraftig skjevfordeling. Og drivstoffet er allerede kraftig øket i pris pga drivstoffavgifter, inkludert avgift for bruk av veiene. Veibruksavgift oppå dette igjen er spesielt urettferdig for de som bor der det ikke er grunnlag for kollektivtrafikk på linje med hva man har i sentrale deler av Oslo. Som regel er lange avstander kombinert med lavt befolkningstall i området årsak til dårlig kollektivforbindelse, og om de hadde hatt noe, så er det fremdeles langt dyrere enn å krysse fra Oslo Øst til Oslo Nord eller Oslo Vest. Legg også merke til at bomanlegget i Oslo er/var nedbetalt, og skulle etter avtale med befolkningen vært fjernet. Synes og det er et tåpelig argument at man skal ha fulle avgifter for elbiler, for at det skal gi nok inntekter til å fjerne alle bomanlegg. Dette henger ikke på greip, og vi vet allerede at dette er en fordekning over det faktum at det kommer til å stoppe med at elbilene får avgiftene, og bommene består. Og Hagen fordekker dette, dårlig skjult som en forlengelse av misunnelse på ICE-bilisters vegne (ja, jeg er en av dem enn så lenge), og glemmer helt å se det større bildet. For selv om det skulle vise seg at forskerne har tatt feil her, så ville det dummeste være at vi fant ut at de hadde rett, og at vi regelrett ikke prøvde engang. Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 13. desember 2018 Del Skrevet 13. desember 2018 Saktegående trafikk er grunnen til at det er bommer, men det fungerer ikke, da folk bytter ut fossilbilen med elbil og kjører gratis Det hjelper fortsatt på støyen. Som jeg kommenterte på. Lenke til kommentar
Bengt Who Skrevet 14. desember 2018 Del Skrevet 14. desember 2018 Vi ser hva som skjedde i Danmark når prisen på elbiler spratt opp. Norge har hatt samme prisøkning, det har ikke berørt salget nevneverdig. NOK har jo ramlet mye mer mot USD og andre valutaer enn det DKK har gjort. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 14. desember 2018 Del Skrevet 14. desember 2018 Norge har hatt samme prisøkning, det har ikke berørt salget nevneverdig. NOK har jo ramlet mye mer mot USD og andre valutaer enn det DKK har gjort. Prisøkning er ikke relevant her, det er gjeninnføring av avgifter på elbiler som gjør at de mister konkurransekraft mot andre biler vi snakker om. Det hadde veldig tydelig utslag i Danmark - salget av elbiler stoppet helt opp. https://www.tu.no/artikler/da-elbilsalget-tok-av-gjeninnforte-danmark-registreringsavgiften-resultat-kun-17-dansker-har-kjopt-elbil-i-ar/398307 I ettertid ser man at totalt antall elbiler i Danmark nesten sluttet helt å vokse, etter å ha hatt samme type vekst i 2014-2015 som vi kjenner igjen herfra: Du får ikke slike utslag med å innføre bompenger for elbiler, men du får det når du gjør endringer på MVA-fritak og/eller registreringsavgift. Det er ikke kontroversielt at per dags dato er ikke nettoprisene på elbiler konkurransedyktige med puttputt-biler. 1 Lenke til kommentar
Bottholf Cryz Skrevet 14. desember 2018 Del Skrevet 14. desember 2018 Er det mulig å høres dummere ut? Lenke til kommentar
Svampebob_1 Skrevet 14. desember 2018 Del Skrevet 14. desember 2018 Det er ikke vanskelig å finne "fakta" som kan tale både for og imot, men nå snakker jeg om sunn fornuft. Les deg opp på mine foregående innlegg, så finner du eksempler på det Det spørs nå helt hvor du leser disse faktaene. Men skal man se bort i fra fakta og kun tenke sunn fornuft, så tror jeg du har de fleste imot deg der og :-). 2 Lenke til kommentar
0laf Skrevet 14. desember 2018 Del Skrevet 14. desember 2018 Men skal man se bort i fra fakta og kun tenke sunn fornuft... Tja 2 Lenke til kommentar
sitdown Skrevet 14. desember 2018 Del Skrevet 14. desember 2018 Jeg ser at det er få elbilhatere på diskusjon.no Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 14. desember 2018 Del Skrevet 14. desember 2018 At vi bruker elbiler har ikke akkurat så veldig stor betydning for miljøet. Jo det har det, både for klimaet og for lokale giftutslipp. Hei Lan Marie, ''de som velger mijøvennlig'' jeg vet ikke om du ENDA IKKE har fått det med deg, men elbiler er fortsatt ikke miljøvennlig all over. De er langt mer miljøvennlige enn giftbiler. 3 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 14. desember 2018 Del Skrevet 14. desember 2018 Elbiler lager like mye trafikkstøy som fossilbiler, da støy kommer fra hjulene og luftmotstand Elbiler lager også mye svevestøv Nei, de lager mindre trafikkstøy. Elbiler lager langt mindre svevestøv enn giftbiler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå