mepy Skrevet 13. desember 2018 Del Skrevet 13. desember 2018 Og selv om Hagen er "klimafornekter" så burde han ihvertfall kunne være for å redusere lokale utslipp og lokal støy i byene ved å lage incentiver for elbiler. Så man skal bruke penger på å redusere såkalt "menneskeskapt støy" i byene nå?Hvordan kan du forklare at det var lyder, som torden, jordskjelv o.l., lenge FØR byene ble grunnlagt da? Nei, dette er bare nok en bløff... Om du ikke vet at trafikkstøy er et reelt problem kan du ikke ha vært mye ute av bilen og huset ditt langt ute i gokk. Kan bekrefte at etter noen år i en by så vil til og med en video av biltrafikklyd får det til å gå isninger inn i kroppen. Støy er et reelt forurensningsproblem, 1.5 millioner nordmenn sliter med støy over 55dB utenfor boligen sin. Støy er et alvorlig folkehelseproblem, og det er anslått at støy fører til over 10 000 tapte friske leveår, hvert år, som følge av sterk grad av søvnforstyrrelser. 3 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 13. desember 2018 Del Skrevet 13. desember 2018 Elbiler lager like mye trafikkstøy som fossilbiler, da støy kommer fra hjulene og luftmotstand Elbiler lager også mye svevestøv 4 Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 13. desember 2018 Del Skrevet 13. desember 2018 Eneste motoren som er tilnærmet lydløs er elmotoren. I saktegående trafikk med start og stopp er det mye mer enn dekk som støyer. 3 Lenke til kommentar
Darup Skrevet 13. desember 2018 Del Skrevet 13. desember 2018 Man blir vel ikke et bompengeparti fordi. For meg er det bare logisk at alle som kjører bil skal betale bompenger når vi først har en bomring. Men fjern gjerne bomringen totalt slik FrP ønsker. Fordelen med gratis bompassering for elbiler er at både global og ikke minst lokal forurensing går ned. Det gir igjen bedre helse for innbyggerne som er en gode både for kommune, stat og privat næringsliv. Det er vel streng tatt ikke gratis bom passering i seg selv som reduserer forurensningen. Det er fremdeles bilen som passerer gjennom den som avgjør det, gratis eller ei. Korrekt. Insentiver som gratis bom får folk til å velge en mer miljøvennlig bil. Målet med midlertidig fritak fra moms, bom avgifter, ferge avgifter osv. er å få overgangen til elektriske kjøretøy raskere. Disse tiltakene fungerer. En av de største dødsårsaken i Norge er relatert til lokal forurensing. Det er bra for både lommeboken og helsa å bytte til EV. Det er bra for hele lokalsamfunnet. En alternativ måte å se på dette er å si at de som forurenser og dermed er med å å øke helseutgiftene må betale mer for bil kjøringen. 3 Lenke til kommentar
Severin Suveren Skrevet 13. desember 2018 Del Skrevet 13. desember 2018 Gretne gamle gubber holder liv i avgiftspartiet FRP. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 13. desember 2018 Del Skrevet 13. desember 2018 Eneste motoren som er tilnærmet lydløs er elmotoren. I saktegående trafikk med start og stopp er det mye mer enn dekk som støyer. Saktegående trafikk er grunnen til at det er bommer, men det fungerer ikke, da folk bytter ut fossilbilen med elbil og kjører gratis Lenke til kommentar
oophus Skrevet 13. desember 2018 Del Skrevet 13. desember 2018 De er jo imot bomringer. Det folk derimot ikke forstår er at det må være enighet i en regjering for å få gjennomslag for ting.. Så FRP alene kan ikke bestemme at de skal bort når de andre partiene er uenige. Er vist mange som ikke forstår hvordan en regjering fungerer.. Men siden bomringene blir så vil de vil ha fullpris for passering med ELbil. Noe som er rett og rimelig siden fritakene for ELbil skulle kun være midlertidige. Lenge siden vi passerte 50.000 registrerte batterikasser nå så jaggu på tide boe skjer. Fordeler mot elbiler er nødt til å eksistere så lenge elbilene har de ulempene de fremdeles har. Det er kun et fåtall biler som går langt nok idag, og de er for dyre for "Ola Normann" generelt sett. Det er ikke før bilparken faktisk er byttet ut, at man kan vurdere å gjevne ut fordelene. Men inntil den tid, så får man isåfall begynne å skalere opp bompenge-prisen for elbiler og fossile biler uniont. Må elbilene betale 20 kr per bom, så må fossile alternative betale 20 kr mer på samme bommen. 2 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 13. desember 2018 Del Skrevet 13. desember 2018 Nå var man igjen ute og truet med å fjerne momsfritaket, og der har man den egentlige trusselen mot elbiler. Vi ser hva som skjedde i Danmark når prisen på elbiler spratt opp. Bilene er generelt for dyre til å vinne i normal konkurranse, kanskje med unntak av i luksussegmentene der motoravgiftene slår inn. Dersom ressursknapphet blir en viktig faktor så kommer det til å fortsette slik. Hvis elbiler skal være betydelig dyrere biler, forsinker det miljøeffektene. Jeg har av praktiske og økonomiske årsaker ikke mulighet til å velge elbil som min neste bil. Men det er definitivt momsfritaket og ikke bomfordelene som veier tungt i favør utslippsfri bil. 2 Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 13. desember 2018 Del Skrevet 13. desember 2018 Elbiler lager like mye trafikkstøy som fossilbiler, da støy kommer fra hjulene og luftmotstand Elbiler lager også mye svevestøv Dieselmotor??? 1 Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 13. desember 2018 Del Skrevet 13. desember 2018 De er jo imot bomringer. Det folk derimot ikke forstår er at det må være enighet i en regjering for å få gjennomslag for ting.. Så FRP alene kan ikke bestemme at de skal bort når de andre partiene er uenige. Er vist mange som ikke forstår hvordan en regjering fungerer.. Men siden bomringene blir så vil de vil ha fullpris for passering med ELbil. Noe som er rett og rimelig siden fritakene for ELbil skulle kun være midlertidige. Lenge siden vi passerte 50.000 registrerte batterikasser nå så jaggu på tide boe skjer. Men burde de ikke heller beholde fritaket for el-biler og jobbe for fritak for resten - hvis de er i mot bomringer? Nå jobber de i stedet for at el-biler også skal betale?? Frp burde nok ikke snakke mer om bompenger. https://www.nrk.no/hordaland/bompengesjokk-for-tungtransporten_-_-har-ikke-lenger-rad-til-a-kjore-over-hardangerbrua-1.14337274 Lenke til kommentar
kvakse Skrevet 13. desember 2018 Del Skrevet 13. desember 2018 Saktegående trafikk er grunnen til at det er bommer, men det fungerer ikke, da folk bytter ut fossilbilen med elbil og kjører gratisDet beste hadde vært om man kunne motivere folk til å velge el-bil og bruke den så lite som mulig. Vi kan alle være enig i at bompengefritak for el-bil ikke oppnår det sistenevnte. Det beviser ikke at det er et dårlig tiltak, for intensjonen er jo førstnevnte. Lenke til kommentar
NightlyDev Skrevet 13. desember 2018 Del Skrevet 13. desember 2018 Her er en løsning på alt når det kommer til forurensning: Alle betaler merverdiavgiften ved kjøp, det burde være sunn fornuft. På nye biler fjernes så alle avgifter relatert til utslipp ved kjøp. Deretter gjør vi det så enkelt at en betaler ut fra hvor mange kilometer en kjører og hvilket utslipp en har, gjennom forsikringsselskapet. Alternativt en mer umiddelbar effekt: samme avgift per km for begge deler, men forskjell i avgifter på strøm/olje. Nå har ikke dette noe med bompenger å gjøre, det er en helt annen sak. Lenke til kommentar
ozone Skrevet 13. desember 2018 Del Skrevet 13. desember 2018 En el-bil har fire hjul og veier et tonn eller to. Det skulle bare mangle om ikke de også skulle være med å betale for veien de kjører på som alle andre. 1 Lenke til kommentar
Fenrisúlfr Skrevet 13. desember 2018 Del Skrevet 13. desember 2018 Da kunne de kanskje satt ned prisen, slik at det blir billigere for alle da? Lenke til kommentar
ozone Skrevet 13. desember 2018 Del Skrevet 13. desember 2018 Da blir bare flere år med bompenger på den veien. Alternativet hadde vært ingen vei. Når den så først er finansiert med bompenger, så er det bare å bli ferdig med det. Jeg betaler heller 100,- i 2 år, enn 20,- i 10 år... Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 13. desember 2018 Del Skrevet 13. desember 2018 Da kunne de kanskje satt ned prisen, slik at det blir billigere for alle da? En kan jo drømme.. Lenke til kommentar
0laf Skrevet 13. desember 2018 Del Skrevet 13. desember 2018 (endret) Insentiver som gratis bom får folk til å velge en mer miljøvennlig bil. Målet med midlertidig fritak fra moms, bom avgifter, ferge avgifter osv. er å få overgangen til elektriske kjøretøy raskere. Disse tiltakene fungerer. Nøkkelordet er vel "mer", som står foran "miljøvennlig". Elbiler er jo nettopp det, marginalt "mer miljøvennlige". Elbiler er fremdeles mindre miljøvennlige i produksjon, og har utslipp under bruk også. Norsk strømmiks har fremdeles noe kullkraft i seg. Hvorvidt man velger å bruke 7%, som er tallet på faktisk levert strøm, eller 81% kull- og atomkraft, som er tallet beregnet med opprinnelsesgarantier osv. så er ikke norsk kraft ren. https://www.abcnyheter.no/nyheter/politikk/2018/06/28/195410782/mesteparten-av-strommen-norge-forbrukte-i-2017-var-fossil-eller-atomkraft Det er heller ikke slik at vannkraft er uten problemer, selv om kraften stammer fra fornybare kilder https://www.theguardian.com/sustainable-business/2016/nov/06/hydropower-hydroelectricity-methane-clean-climate-change-study En av de største dødsårsaken i Norge er relatert til lokal forurensing. Det er bra for både lommeboken og helsa å bytte til EV. Det er bra for hele lokalsamfunnet. Det er bare vås, så å si ingen dør av lokal forurensning, det er kanskje den mest uvanlige dødsårsaken i Norge. Er du medlem av MDG kanskje, de hevder jo stadig dette? Det anslås likevel at mellom 70 og 291 mennesker dør tidligere som følge av luftforurensing, men disse dør stort sett av andre underliggende sykdommer. https://www.nrk.no/norge/vi-sjekket-mdgs-pastand-om-at-185-mennesker-dor-av-luftforurensning-1.13673518 Det dør altså 40-50 000 mennesker i året i Norge, de vanligste dødsårsakene er fremdeles hjerte- og karsykdommer, kreft eller "naturlige" årsaker, altså alder. Så er det jo slik at man med elbiler i stor grad bare flytter forurensning til kraftverk i utlandet, gruver i Kongo osv. En alternativ måte å se på dette er å si at de som forurenser og dermed er med å å øke helseutgiftene må betale mer for bil kjøringen. I så måte burde elbilene betale nesten like mye avgifter som andre biler, ikke null. Det mest miljøvennlige er fremdeles å ikke kjøre bil. Endret 13. desember 2018 av adeneo 1 Lenke til kommentar
Svampebob_1 Skrevet 13. desember 2018 Del Skrevet 13. desember 2018 "Hvis alle biler ble behandlet likt uavhengig av drivstoff, kunne vi fjernet alle bommer i landet, fremholder han." Det er tullprat! Er ikke akkurat så mye som skjedde iht. bomringer etter FRP kom i regjering. Tvert imot har jeg inntrykk av at det har blitt flere bomringer. 1 Lenke til kommentar
Svampebob_1 Skrevet 13. desember 2018 Del Skrevet 13. desember 2018 At vi bruker elbiler har ikke akkurat så veldig stor betydning for miljøet. Tviler sterkt på at du kan dokumentere den påstanden. Sitat fra faktisk.no: --- Det er feil å hevde at elbiler har små, om noen, miljøfordeler sammenlignet med fossilbiler. For å beregne hvordan ulike biler påvirker miljøet, må man undersøke utslippene for hele bilens livsløp. Flere studier viser også betydelig reduserte utslipp for elbiler sammenlignet med andre biler. Forsker Linda Ager-Wick Ellingsen ved NTNU forteller at det er mer forurensende å produsere elbiler enn fossilbiler. Men fordi elbilene kan gå på fornybar energi, og fordi de er mer energieffektive, er de likevel betydelig mer miljøvennlige totalt sett, ifølge forskeren. --- https://www.faktisk.no/faktasjekker/XDR/elbiler-har-sma-om-noen-miljofordeler Her kan du lese om fakta på utslipp på UREN strøm: https://www.tu.no/artikler/derfor-er-det-verre-om-co2-slippes-ut-fra-eksospotte-enn-fra-et-kullkraftverk/434018 Her har du myter og fakta på TU.no om elbil: https://www.tu.no/artikler/12-myter-og-fakta-om-elbiler-og-forurensing/367894 1 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 13. desember 2018 Del Skrevet 13. desember 2018 "Hvis alle biler ble behandlet likt uavhengig av drivstoff, kunne vi fjernet alle bommer i landet, fremholder han." Ja det må jo være tull: Veiene til mange milliarder kroner skal jo til syvende og sist betales av dem som bruker dem! Så om det er via drivstoffavgift (som vil ramme alle uavhengig om man bruker akkurat den veien eller ikke), eller med bompenger (som er mer målrettet mot dem som faktisk bruker veien), spiller ingen rolle. Pengene må inn, ellers blir ikke veien bygget. El-bilister vil også ha vei, og det finnes ingen grunn for dem å kjøre gratis. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå