Mr_Spock Skrevet 20. desember 2018 Del Skrevet 20. desember 2018 "2017 viste at minst 38 000 mennesker døde tidlig hvert år som følge av denne feilen." Så det vil si 0.000005% ? Hinsides. Lurer på hvor mange som dør hvert år av omstendighetene rundt jobben de gjør for at vi i den vestlige verden (Norge bl.a.) skal kjøpe så utrolig mye nytt hvert eneste år? Ok, litt mer: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/VEOw6/ny-rapport-doedelig-daarlig-oslo-luft Det finnes utrolig mye slikt å lese. For bymiljø er el-bil veldig, veldig smart.... 1 Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 20. desember 2018 Del Skrevet 20. desember 2018 Poenget var at det er kanskje mer vits i å jobbe med land hvor 98% av energien ikke kommer fra fornybar energi? Dette elbil hysteriet i Norge er helt latterlig (spør du meg). Elbil satsingen i Norge bidrar til elbilsatsning fra bilindustrien, og dermed bidrar Norge til elbilsastning over hele verden. Holder det at kun Norge gjør en innsats? Nei! Hjelper det at Norge gjør en innsats? Ja! Elbiler er dessuten svært forbrukervennlig teknologi. Vi blir kvitt drivstoffindustrien fra vår hverdag. Vi har en mindre aktør som vi må forholde oss til, som vi må handle av. Det forbannede tullet med at drivstoffprisene kan endre seg med 20-30% iløpet av noen timer er helt hinsides og kun basert på at vi er avhengige av de og bransjen kan gjøre hva F#*# den vil. Det er flott at forbrukere kan komme seg bort fra dette.. 2 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 21. desember 2018 Del Skrevet 21. desember 2018 Ok, litt mer: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/VEOw6/ny-rapport-doedelig-daarlig-oslo-luft Det finnes utrolig mye slikt å lese. For bymiljø er el-bil veldig, veldig smart.... Ja, alle som har syklet opp Fredrikstadbrua en kald og vindstille januarmorgen mens dieselbilene står i kø ved siden av har innsett problemene med dieselbiler i byen. Sjelden har ønsket om oksygenmaske vært større... 1 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 21. desember 2018 Del Skrevet 21. desember 2018 Jeg er fra en by der ordet "vindstille" ikke er representert i dialekten, og ikke sykler jeg heller, men jeg skjønner jaggu problemet bare fra å sitte i bilkø i noen minutter. Det er særdeles lite imponerende hvor kort bilmotoren har kommet på hundreogførti-hundreogfemti år. Jeg tror de neste 15 årene kommer til å sette de tradisjonelle produsentene til skamme. Hvert år legger de til én funksjon på salgsdokumentasjonen, og mange er enda ikke kommet til "vise farger på skjermen". Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 21. desember 2018 Del Skrevet 21. desember 2018 (endret) Ja, alle som har syklet opp Fredrikstadbrua en kald og vindstille januarmorgen mens dieselbilene står i kø ved siden av har innsett problemene med dieselbiler i byen. Sjelden har ønsket om oksygenmaske vært større... Diesel er forferdelig, blitt flink til og holde pusten. Galskap at dem fremmet noe slikt. Syntes det var nok med tungtrafikk og yrkesjåfører. Endret 21. desember 2018 av DirekteDemokrati Lenke til kommentar
Atib Azzad Skrevet 21. desember 2018 Del Skrevet 21. desember 2018 Fokuser heller på at folk kjøper færre gjenstander (uansett produktgruppe). Dette minimaliserer bruken av ressurser og råstoffer, grunnlag for transport av gods, osv osv. Mye bedre/større påvirkning i det enn det småtteriet vi driver med her når det gjelder elbiler. Du har selvsagt rett, men jeg forstår ikke helt hvordan det ene faktumet liksom skal gjøre det andre irrelevant. Det er jo snakk om en helhet, alt hører sammen. Nå har ikke jeg kunnskapen til å si noe om hvorvidt elbil gjør opp for avtrykket, eller koboltslaveri, eller svevestøv, i sin levetid, jeg synes bare man ser alt for mange ansvarsfraskrivelser fra gitt sektor, fordi annen sektor er viktigere. Det er ikke gitt at vi i det hele tatt klarer å bremse utslippene i noen betydelig grad, da er det vel desto viktigere at alle bidrar der de kan? 2 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 21. desember 2018 Del Skrevet 21. desember 2018 Utslipp fra andre kilder er vel så store (tankbåter/ferger/cruiseskip bl.a.) Hvorfor heller ikke fokusere på det, Hva får deg til å tro at man ikke fokuserer på det? Det er ikke slik at vi bare kan gjøre en ting av gangen. Det er imidlertid slik at noen løsninger er mer nærliggende enn andre så ikke alle problemer kan løses like fort. når det ikke påvirker i nærheten av like mange på en dag til dag basis og har like stor eller større effekt. Har du kilder på utslippstall for klimagasser fordelt på transportform? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå