Gå til innhold

Frp vil ha fullpris for elbiler i Oslos bomring


Anbefalte innlegg

De kommer også fra dekk, men de kommer i langt større grad fra forbrenning av drivstoff. Dekk står derimot for en stor del av PM10-partiklene, men de er ikke like farlige som de mindre partiklene.

 

Svevestøv er en stor grunn til at mennesker i byer dør flere år tidligere. Det er veldig godt dokumentert at svevestøv er helseskadelig og livsforkortende.

 

Jeg anbefaler deg å komme med noen kilder dersom du skal komme med påstander som strider mot den generelle oppfatningen.

Kommer i enda større grad fra andre ting enn biltrafikken.

 

Skadelig svevestøv er ikke ensbetydende med fossilbiler i byene altså...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og de med ELbil burde betale dobbelt en stund for å ta igjenn det de har sluppet unna med å betale. De skulle trossalt betale for seg når det var 50.000 registrerte biler på veiene..

Ser at en av dine påstander ikke er tilbakevist enda.. så bare for å nevne det, så er dette også feil.

 

Har aldri noen sinne vært vedtatt at de skulle begynne å betale så fort det var 50.000 registrerte..

Lenke til kommentar

Ser mange hver dag jeg

Mange dieseler fra 70-tallet? Da bor du på en spesiell plass. Det var ikke noe jeg så ofte selv på Østlandet. Ser sjeldent dieseler eldre enn 90 egentlig. Eneste som stikker seg ut er SUVer ala gamle Patrol og Pajero, som også begynner å bli langt mellom nå.

Lenke til kommentar

Kommer i enda større grad fra andre ting enn biltrafikken.

 

Skadelig svevestøv er ikke ensbetydende med fossilbiler i byene altså...

Selvfølgelig skaper andre ting også mikropartikler, men i Nord-Europa står biler for 21% (av PM2.5 i byer). I Norge står det sannsynligvis for enda mer ettersom vi benytter oss mindre av oljeoppvarming. Kilde: https://ec.europa.eu/jrc/en/news/what-are-main-sources-urban-air-pollution

 

Så at andre ting også skaper mikropartikler (f.eks. skipstrafikk) betyr det ikke at vi skal totalt ignorere at biler med forbrenningsmotor også bidrar til problemet.

 

Heldigvis har politikerne lest mer om dette enn deg og valgt å gjøre det mer attraktivt å eie elektrisk bil enn fossilbil. :)

Lenke til kommentar

Selvfølgelig skaper andre ting også mikropartikler, men i Nord-Europa står biler for 21% (av PM2.5 i byer). I Norge står det sannsynligvis for enda mer ettersom vi benytter oss mindre av oljeoppvarming. Kilde: https://ec.europa.eu/jrc/en/news/what-are-main-sources-urban-air-pollution

 

Så at andre ting også skaper mikropartikler (f.eks. skipstrafikk) betyr det ikke at vi skal totalt ignorere at biler med forbrenningsmotor også bidrar til problemet.

 

Heldigvis har politikerne lest mer om dette enn deg og valgt å gjøre det mer attraktivt å eie elektrisk bil enn fossilbil. :)

Kan være enig i mye her altså..

Men at politikere gat lest seg opp?? Nei... Det beviser de daglig atbde ikke driver med.

 

Og det er MIDLERTIDIG tiltak for å gjøre det attraktivt for å få en start boost.. Fritakene forsvinner gradvis. Det har også vært informert om.

Lenke til kommentar

Det har vært sagt hele tiden så her må du nok lese deg opp?

Da politikerne innførte fordeler som avgifts- og momsfritak, fri kjøring i kollektivfelt og gratis bomringer, satte man også opp et forbehold om at fordelene bare var fredet frem til 2017, eller det tidspunktet da salget hadde nådd 50.000 biler totalt.

 

Slik jeg husker det, og de skriveriene jeg finner, skriver ganske klart at fordelene er fredet frem til.. ikke at de skulle forsvinne automatisk når 50.000 ble registrert..

Lenke til kommentar

Politikerene til folket.

 

Det er en "fredning" og ikke en fredning. Legger ikke på egne tegn

Hvilke politikere gikk ut å ga et løfte om at elbiler skulle betale så fort det var 50.000 registrerte? Når og hvordan gjorde de det?

 

Og det de var fredet.. hermetegn settes inn for å gi inntrykk av at man ikke skal stole på ordet, eller for å så tvil om ekteheten. Hermetegn er helt feil brukt her.

Lenke til kommentar

Er det virklig id..... her som tror at elbiler ikke er ansvarlig for svevestøv? Herregud for noen troll's. - get a life!

 

De er tom. ansvarlig for mer svevestøv fra dekk og vei enn diesel og bensinbiler - er det kanskje en sammenheng mellom vekt og svevestøv? :).

Endret av foxy
Lenke til kommentar

Hvilke politikere gikk ut å ga et løfte om at elbiler skulle betale så fort det var 50.000 registrerte? Når og hvordan gjorde de det?

 

Og det de var fredet.. hermetegn settes inn for å gi inntrykk av at man ikke skal stole på ordet, eller for å så tvil om ekteheten. Hermetegn er helt feil brukt her.

Å herregud.. Følger du ikke med i verden er det ikke vits å svare deg mer heller.

 

Hermetegn kan brukes på flere måter enn det du.. Og her ble det helt riktig brukt

Lenke til kommentar

Å herregud.. Følger du ikke med i verden er det ikke vits å svare deg mer heller.

 

Hermetegn kan brukes på flere måter enn det du.. Og her ble det helt riktig brukt

Det er du som ikke er i stand til å konkretisere eller dokumentere din påstand. Ingen grunn til at du skal ta den tonen der da.

 

Dessuten så er jeg spent på hva du mente med hermetegn rundt ordet, ettersom jeg, i følge deg, tolket deg feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det virklig id..... her som tror at elbiler ikke er ansvarlig for svevestøv? Herregud for noen troll's. - get a life!

 

De er tom. ansvarlig for mer svevestøv fra dekk og vei enn diesel og bensinbiler - er det kanskje en sammenheng mellom vekt og svevestøv? :).

Den er mikroskopisk for personbiler. Forskjellen mellom en bil på ett tonn og en på to tonn er knapt målbar. Så lenge den tyngste ikke ruller på piggdekk da ;)

 

Aerodynamiske biler virvler dog opp mindre veistøv, og siden elbiler generelt er mer aerodynamiske enn fossilbiler (Tesla har f.eks best Cd-verdi i klassen for alle sine tre biler) virvler de i snitt opp mindre. Verstingene er busser og lastebiler med sine butte bakender som skaper enormt med turbulens.

 

Bremsestøv er forøvrig en del av partikkelproblemet, og siden elbiler bruker bremseklossene mye mindre enn fossilbiler bidrar de også mindre til dette.  Sjekk forskjellen på ny og gammel pukk langs jernbanen om man vil se hvilken forskjell bremsestøv utgjør med egne øyne. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...