EgTykjerDetErFlott Skrevet 19. desember 2018 Del Skrevet 19. desember 2018 De kommer også fra dekk, men de kommer i langt større grad fra forbrenning av drivstoff. Dekk står derimot for en stor del av PM10-partiklene, men de er ikke like farlige som de mindre partiklene. Svevestøv er en stor grunn til at mennesker i byer dør flere år tidligere. Det er veldig godt dokumentert at svevestøv er helseskadelig og livsforkortende. Jeg anbefaler deg å komme med noen kilder dersom du skal komme med påstander som strider mot den generelle oppfatningen. Kommer i enda større grad fra andre ting enn biltrafikken. Skadelig svevestøv er ikke ensbetydende med fossilbiler i byene altså... Lenke til kommentar
EgTykjerDetErFlott Skrevet 19. desember 2018 Del Skrevet 19. desember 2018 Takk for bekreftelsen, da kaster jeg ikke bort noe mer tid på deg, ha en fin kveld Så at jeg vet hva faktaen sier så tar du den sarkastiske tonen og antar at jeg tror på svada forran reelle fakta?? Gratulerer.. Da kaster jeg ikke bort mer tid på deg heller. Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 19. desember 2018 Del Skrevet 19. desember 2018 Og de med ELbil burde betale dobbelt en stund for å ta igjenn det de har sluppet unna med å betale. De skulle trossalt betale for seg når det var 50.000 registrerte biler på veiene..Ser at en av dine påstander ikke er tilbakevist enda.. så bare for å nevne det, så er dette også feil. Har aldri noen sinne vært vedtatt at de skulle begynne å betale så fort det var 50.000 registrerte.. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 19. desember 2018 Del Skrevet 19. desember 2018 Ville vært mye mindre svevestøv om de hadde kostet gatene hver dag, og sluttet å salte bar vei Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 19. desember 2018 Del Skrevet 19. desember 2018 Ser at en av dine påstander ikke er tilbakevist enda.. så bare for å nevne det, så er dette også feil. Har aldri noen sinne vært vedtatt at de skulle begynne å betale så fort det var 50.000 registrerte.. Jo, det har vært vedtatt, men ble aldri innført Lenke til kommentar
EgTykjerDetErFlott Skrevet 19. desember 2018 Del Skrevet 19. desember 2018 Ser at en av dine påstander ikke er tilbakevist enda.. så bare for å nevne det, så er dette også feil. Har aldri noen sinne vært vedtatt at de skulle begynne å betale så fort det var 50.000 registrerte.. Det har vært sagt hele tiden så her må du nok lese deg opp? Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 19. desember 2018 Del Skrevet 19. desember 2018 Ser mange hver dag jeg Mange dieseler fra 70-tallet? Da bor du på en spesiell plass. Det var ikke noe jeg så ofte selv på Østlandet. Ser sjeldent dieseler eldre enn 90 egentlig. Eneste som stikker seg ut er SUVer ala gamle Patrol og Pajero, som også begynner å bli langt mellom nå. Lenke til kommentar
EgTykjerDetErFlott Skrevet 19. desember 2018 Del Skrevet 19. desember 2018 Mange dieseler fra 70-tallet? Da bor du på en spesiell plass. Det var ikke noe jeg så ofte selv på Østlandet. Ser sjeldent dieseler eldre enn 90 egentlig. Eneste som stikker seg ut er SUVer ala gamle Patrol og Pajero, som også begynner å bli langt mellom nå. Hehe. Jeg missforsto i farten.. Tenkte på 1,9TDI. Svarte nok litt for raskt på den der? Lenke til kommentar
elfkin Skrevet 19. desember 2018 Del Skrevet 19. desember 2018 Kommer i enda større grad fra andre ting enn biltrafikken. Skadelig svevestøv er ikke ensbetydende med fossilbiler i byene altså... Selvfølgelig skaper andre ting også mikropartikler, men i Nord-Europa står biler for 21% (av PM2.5 i byer). I Norge står det sannsynligvis for enda mer ettersom vi benytter oss mindre av oljeoppvarming. Kilde: https://ec.europa.eu/jrc/en/news/what-are-main-sources-urban-air-pollution Så at andre ting også skaper mikropartikler (f.eks. skipstrafikk) betyr det ikke at vi skal totalt ignorere at biler med forbrenningsmotor også bidrar til problemet. Heldigvis har politikerne lest mer om dette enn deg og valgt å gjøre det mer attraktivt å eie elektrisk bil enn fossilbil. Lenke til kommentar
EgTykjerDetErFlott Skrevet 19. desember 2018 Del Skrevet 19. desember 2018 Selvfølgelig skaper andre ting også mikropartikler, men i Nord-Europa står biler for 21% (av PM2.5 i byer). I Norge står det sannsynligvis for enda mer ettersom vi benytter oss mindre av oljeoppvarming. Kilde: https://ec.europa.eu/jrc/en/news/what-are-main-sources-urban-air-pollution Så at andre ting også skaper mikropartikler (f.eks. skipstrafikk) betyr det ikke at vi skal totalt ignorere at biler med forbrenningsmotor også bidrar til problemet. Heldigvis har politikerne lest mer om dette enn deg og valgt å gjøre det mer attraktivt å eie elektrisk bil enn fossilbil. Kan være enig i mye her altså.. Men at politikere gat lest seg opp?? Nei... Det beviser de daglig atbde ikke driver med. Og det er MIDLERTIDIG tiltak for å gjøre det attraktivt for å få en start boost.. Fritakene forsvinner gradvis. Det har også vært informert om. Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 19. desember 2018 Del Skrevet 19. desember 2018 Det har vært sagt hele tiden så her må du nok lese deg opp? Da politikerne innførte fordeler som avgifts- og momsfritak, fri kjøring i kollektivfelt og gratis bomringer, satte man også opp et forbehold om at fordelene bare var fredet frem til 2017, eller det tidspunktet da salget hadde nådd 50.000 biler totalt. Slik jeg husker det, og de skriveriene jeg finner, skriver ganske klart at fordelene er fredet frem til.. ikke at de skulle forsvinne automatisk når 50.000 ble registrert.. Lenke til kommentar
EgTykjerDetErFlott Skrevet 19. desember 2018 Del Skrevet 19. desember 2018 Slik jeg husker det, og de skriveriene jeg finner, skriver ganske klart at fordelene er fredet frem til.. ikke at de skulle forsvinne automatisk når 50.000 ble registrert.. Ble lovd fordelene skulle forsvinne etter den "fredingen" var over Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 19. desember 2018 Del Skrevet 19. desember 2018 Ble lovd fordelene skulle forsvinne etter den "fredingen" var overHvem ga det løftet til hvem? Ps. det var ikke en «fredning», det var en fredning. Ikke noe vits å legge til egne tegn for å påvirke hvordan et ord skal tolkes. Lenke til kommentar
EgTykjerDetErFlott Skrevet 19. desember 2018 Del Skrevet 19. desember 2018 Hvem ga det løftet til hvem? Ps. det var ikke en «fredning», det var en fredning. Ikke noe vits å legge til egne tegn for å påvirke hvordan et ord skal tolkes. Politikerene til folket. Det er en "fredning" og ikke en fredning. Legger ikke på egne tegn Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 19. desember 2018 Del Skrevet 19. desember 2018 Politikerene til folket. Det er en "fredning" og ikke en fredning. Legger ikke på egne tegn Hvilke politikere gikk ut å ga et løfte om at elbiler skulle betale så fort det var 50.000 registrerte? Når og hvordan gjorde de det? Og det de var fredet.. hermetegn settes inn for å gi inntrykk av at man ikke skal stole på ordet, eller for å så tvil om ekteheten. Hermetegn er helt feil brukt her. Lenke til kommentar
foxy Skrevet 19. desember 2018 Del Skrevet 19. desember 2018 (endret) Er det virklig id..... her som tror at elbiler ikke er ansvarlig for svevestøv? Herregud for noen troll's. - get a life! De er tom. ansvarlig for mer svevestøv fra dekk og vei enn diesel og bensinbiler - er det kanskje en sammenheng mellom vekt og svevestøv? . Endret 19. desember 2018 av foxy Lenke til kommentar
EgTykjerDetErFlott Skrevet 19. desember 2018 Del Skrevet 19. desember 2018 Hvilke politikere gikk ut å ga et løfte om at elbiler skulle betale så fort det var 50.000 registrerte? Når og hvordan gjorde de det? Og det de var fredet.. hermetegn settes inn for å gi inntrykk av at man ikke skal stole på ordet, eller for å så tvil om ekteheten. Hermetegn er helt feil brukt her. Å herregud.. Følger du ikke med i verden er det ikke vits å svare deg mer heller. Hermetegn kan brukes på flere måter enn det du.. Og her ble det helt riktig brukt Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 19. desember 2018 Del Skrevet 19. desember 2018 Å herregud.. Følger du ikke med i verden er det ikke vits å svare deg mer heller. Hermetegn kan brukes på flere måter enn det du.. Og her ble det helt riktig brukt Det er du som ikke er i stand til å konkretisere eller dokumentere din påstand. Ingen grunn til at du skal ta den tonen der da. Dessuten så er jeg spent på hva du mente med hermetegn rundt ordet, ettersom jeg, i følge deg, tolket deg feil. 1 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 19. desember 2018 Del Skrevet 19. desember 2018 Man får respektable kupévarmere man kobler i sigarettuttak om man vil. Trenger ikke 1500-2000w skjønner du. Poenget er å få litt temp i kupéen. Ikke å varme opp hele bilen som en badstu. Poenget er å tine vinduer slik at man slipper å skrape. Lykke til med å gjøre det med 120 watt Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 19. desember 2018 Del Skrevet 19. desember 2018 Er det virklig id..... her som tror at elbiler ikke er ansvarlig for svevestøv? Herregud for noen troll's. - get a life! De er tom. ansvarlig for mer svevestøv fra dekk og vei enn diesel og bensinbiler - er det kanskje en sammenheng mellom vekt og svevestøv? . Den er mikroskopisk for personbiler. Forskjellen mellom en bil på ett tonn og en på to tonn er knapt målbar. Så lenge den tyngste ikke ruller på piggdekk da Aerodynamiske biler virvler dog opp mindre veistøv, og siden elbiler generelt er mer aerodynamiske enn fossilbiler (Tesla har f.eks best Cd-verdi i klassen for alle sine tre biler) virvler de i snitt opp mindre. Verstingene er busser og lastebiler med sine butte bakender som skaper enormt med turbulens. Bremsestøv er forøvrig en del av partikkelproblemet, og siden elbiler bruker bremseklossene mye mindre enn fossilbiler bidrar de også mindre til dette. Sjekk forskjellen på ny og gammel pukk langs jernbanen om man vil se hvilken forskjell bremsestøv utgjør med egne øyne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå