aandre-j Skrevet 12. desember 2018 Del Skrevet 12. desember 2018 Etter en tur til tannlegen sitter jeg igjen med en kvittering som er gresk for meg. Jeg er meget fornøyd med tannlegen men er nysgjerrig på hva alt dette betyr: Ekstirpasjon av pulpa (tann 4-5) kof,des,vitalitet i P.kanalen,ex.anestesi.renset BioRace35,dakins,calasept,coltosol,IRM 2 kanalerB:F 35/19,5mm, P:F 35/17mm Tann 24 Takst 211 T 55min Noen som vet hva noe av dette betyr? Lenke til kommentar
Malmern Skrevet 12. desember 2018 Del Skrevet 12. desember 2018 (endret) Ekstirpasjon tilsier at de har fjernet dødt vev.Borret ett hull i ei tann?Ex. anestesi, ekstra bedøvelse?Calasept er kalsiumhydroksid, en base som blandes med klorgass for å danne klorkalk til desinfeksjon,muligens desinfeksjon av tannlegens instrumenter.Coltosol er det som brukes til midlertidig fylling. Endret 12. desember 2018 av Malmern 1 Lenke til kommentar
AndrèFronDrei Skrevet 12. desember 2018 Del Skrevet 12. desember 2018 Etter en tur til tannlegen sitter jeg igjen med en kvittering som er gresk for meg. Jeg er meget fornøyd med tannlegen men er nysgjerrig på hva alt dette betyr: Ekstirpasjon av pulpa (tann 4-5) kof,des,vitalitet i P.kanalen,ex.anestesi.renset BioRace35,dakins,calasept,coltosol,IRM 2 kanalerB:F 35/19,5mm, P:F 35/17mm Tann 24 Takst 211 T 55min Noen som vet hva noe av dette betyr? Er ikke tannlege, men har noen i nær familie, så skal se om jeg har fått med meg det meste. Husk, dette er bare kvalifisert gjetning fra min side Ekstirpasjon av pulpa = Fjerning av nerve i tann (Rotfylling) tann 4-5 = Tannnummer (mener det er 5 tann fra midten, nede til venstre) Kof = Kofferdam (gummibelegg som brukes til beskyttelse) Des = Desinfisering vitalitet i P.kanalen = Liv i ene kanalen (proksymal, den kanalen nærmest svelget) ex.anestesi. = ekstraksjonsanestesi eller external anestesi tror jeg BioRace35 = Sett med verktøy (filer) for fjerning av nerve Dakins = Natriumhypokloritt; sårrensemiddel Calasept = Rensemiddel Coltosol = Fyllingsmiddel for midlertidige fyllinger IRM 2 kanaler = midlertidig fylling av to to kanaler B:F 35/19,5mm, P:F 35/17mm = Mener dette er hvor dypt tannlegen kom ned med filene i tannen i bukkalt og proksimalt Tann 24 = ?? Takst 211 = Prisklasse T 55min = Tidsforbruk Håper dette var til hjelp 4 Lenke til kommentar
T.A298 Skrevet 12. desember 2018 Del Skrevet 12. desember 2018 Er ikke tannlege, men har noen i nær familie, så skal se om jeg har fått med meg det meste. Husk, dette er bare kvalifisert gjetning fra min side Ekstirpasjon av pulpa = Fjerning av nerve i tann (Rotfylling) tann 4-5 = Tannnummer (mener det er 5 tann fra midten, nede til venstre) Kof = Kofferdam (gummibelegg som brukes til beskyttelse) Des = Desinfisering vitalitet i P.kanalen = Liv i ene kanalen (proksymal, den kanalen nærmest svelget) ex.anestesi. = ekstraksjonsanestesi eller external anestesi tror jeg BioRace35 = Sett med verktøy (filer) for fjerning av nerve Dakins = Natriumhypokloritt; sårrensemiddel Calasept = Rensemiddel Coltosol = Fyllingsmiddel for midlertidige fyllinger IRM 2 kanaler = midlertidig fylling av to to kanaler B:F 35/19,5mm, P:F 35/17mm = Mener dette er hvor dypt tannlegen kom ned med filene i tannen i bukkalt og proksimalt Tann 24 = ?? Takst 211 = Prisklasse T 55min = Tidsforbruk Håper dette var til hjelp 1) Tann 4-5: Er snakk om tann nummer 4 og 5, også kjent som premolarer. Disse har én eller to kanaler. Hadde det vært tann 6-8(7) hadde prisen vært en helt annen. Samme ved tann 1-3, da disse kun har én kanal. For så vidt er tann 45 femte tann i tannrekken, nede til høyre. 2) Kofferdam: Er en isolasjonsduk som brukes for å hindre innsiv av spytt i tannen (holder bakterier unna) samt beskytter pasienten mot de midlene som brukes. Kort sagt. 3) Vitalitet i P kanal: Vitalitet i *palatinale* kanal, dvs den som er lengst inn mot ganen. 4) Ex: Vet ikke helt hva som er ment her, aldri sett det brukt i en annen sammenheng enn ekstraksjon eller ekstirpasjon av pulpa. 5) B:F: 35/19,5mm, P:F 35/17mm: - B: Buccal kanal (lengst ut mot kinnet) - P: Palatinal kanal (lengst inn mot ganen) - 35: størrelse på fil som er blitt brukt til å rense ut pulpa - 19,5mm og 17mm: hvor langt ned filene er kommet 6) Tann 24: Tann nummer 4 i tannrekken (telt forfra) oppe til venstre. 7) Takst 211: kan være ifm refusjon eller tannlegens egen takst. 4 Lenke til kommentar
AndrèFronDrei Skrevet 12. desember 2018 Del Skrevet 12. desember 2018 SNIP For en som aldri har tatt i et tannlegeinstrument er jeg ganske så stolt over at jeg fikk såpass mye riktig. 1 Lenke til kommentar
T.A298 Skrevet 12. desember 2018 Del Skrevet 12. desember 2018 For en som aldri har tatt i et tannlegeinstrument er jeg ganske så stolt over at jeg fikk såpass mye riktig. Absolutt! Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 12. desember 2018 Del Skrevet 12. desember 2018 Ex tror jeg ganske enkelt betyr ekstra. Palatinale kanal var vital og trengte ekstra anestesi.Calasept er et Ca(OH)₂-holdig midlertidig rotfyllingsmateriale. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 13. desember 2018 Del Skrevet 13. desember 2018 T 55min betyr i hvert fall "Tid 55 minutter" ^^ Synes de kunne programmert inn et mellomrom mellom 55 og min i terminalen sin. Mange rare forkortelser, manglende mellomrom og stor forbokstav-feil også. Noen ganger hele ord i fagspråk, andre ganger forkortelser. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå