Gå til innhold

Den neste klimarapporten skal være mer relevant for ingeniørene [Ekstra]

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Den neste hovedrapporten skal først og fremst være mer praktisk anvendelig:"

"Når ingen ting skal skje lager vi en kommite"
Dette er en sak der naturen gir oss fasit, og da må det på ett eller annet tidspunkt gjøres grep som kan bremse eller snu utviklingen.
Vi har har nok innsikt i hva problemet består i, og at løsningen er mer fornybar energi.
Konferanser og møter er en arena for politikere og forskningsmiljøer, hvor en i prinsippet er enig i problemet, men er handlingslammet når det kommer til de konkrete løsningene.
Løsningen er av teknologisk karakter, men det er en arena hvor både politikere og universitetsmiljøer føler seg lite hjemme.
Resultatet er som det beskrives i denne artikkelen, en lager flere rapporter da media og offentligheten forlanger konkrete handlinger.
Jeg har opplevd problemet som teknolog innen bølgekraftarbeid.
Patentene mine er nå 13 år gamle, men da jeg ble pensjonist i 2010 fikk jeg tid til å reise på konferanser om bølgeenergi.
Første konferansen var på Madeira, og jeg tok med patentet mitt og håpet på å treffe fagfolk som kunne gi tilbakemelding på ideene mine.
Oppdaget fort at patenter og konkrete løsninger var helt uinteressant, og i frustrasjonen gav jeg papirene mine til lederen for konferansen siste konferansedag.
Gav ikke helt opp og reiste på EU sine maritime dager i Gøteborg året etter.
Meldte meg på arbeidsgrupper og var med på debatter, men opplevde det samme denne gang.
Ingen er egentlig interessert i det konkrete som har med teknologi å gjøre, og denne gang var det en representant for bølgekraftforskningen på Orkenøyene som fikk papirene mine.
Jeg har etterhvert oppdaget at store og små konferanser om fornybar energi og bølgeenergi spesielt arrangeres mange ganger i året rundt omkring i verden.
Som forsker kunne jeg trolig reiste på forskjellige konferanser hver mnd. for å få "faglig påfyll", dersom jeg hadde nok penger og vilje.
Realiteten er at konferanser egentlig er en næring i seg selv, ved at de som arrangerer tiltrekker seg mye folk hvor pengene kommer fra forskningsbudsjettene til de forskjellige landene.
Hotellene tjener mye penger og forskerne får reist omkring i verden på statens bekostning.
"Slik går nu dagan", som de sier i Nord Norge.
Konklusjonen er at systemene vi lager oss er lite effektive for å løse konkrete oppgaver som klimaproblemet.
Jeg jobber med patenter på området bølgeenergi, og det er et paradoks at i alle disse 40 årene jeg har holt på har jeg ikke møtt noen i det offentlige hjelpeapparatet som har vist interesse for de tekniske løsningene.
Viser du en tegning med teknisk innhold til en rettleder i Innovasjon Norge flakker blikket, og du oppdager fort at dette er helt uinteressant.
Klarer vi å løse klimautfordringen uten at politikerne på et eller annet tidspunkt konsentrerer seg om de tekniske løsningene?

Endret av aanundo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...