Gå til innhold

Tjene penger på spill, foruten turneringer

Taurean

Anbefalte innlegg

Nå blir dette en veldig spekulativt rettet tråd. Jeg driver ikke med sånt, og støtter det ikke på noe vis. Er bare generelt nysgjerrig, vil få dette mest mulig frem i lyset. Usikker på om den er riktig plassért og beklager hvis det er utenfor retningslinjene, da er det bare å slette tråden.

Men siden det nå engang er sånn at det er mulig, så tenker jeg at de som får det til dog ikke bør miste livets rett for dét. Det er jo et marked, som alt annet. Likevel:

For min del har jeg spilt litt diablo 2 i min tid og blitt litt kjent med mekanismene der, via en nettside jeg er aktiv på. Som med andre spill, så mener jeg at mye dreier seg om "forum gold", altså fiktiv valuta, som brukes for å kjøpe og selge "gear" (spillets utstyr) mellom forumets brukere, som også kan kjøpes for ekte valuta gjennom diverse internettsider. Det er såvidt jeg vet ikke lov å selge eller kjøpe svart til andre mennesker, men lov å kjøpe fra nettsider. Men det gjøres likevel.

Spesielt i diablo 2 er det "bots" (robots (?)) som visstnok gjelder. Jeg har hverken vilje, teknisk innsikt eller ressurser til å drive med sånt. (Jeg mener også det ødelegger den naturlige spillgleden og spilløkonomien for ærlige spillere, men den diskusjonen gjelder ikke her.)

Men jeg ser jo tydelig at det er andre som gjør det. Man setter altså opp opptil flere titalls spill samtidig (har sett bilder), hvor man først lager automatiske "script", som gjør at karakteren i spillet spiller automatisk. Man kan visstnok til og med legge inn i scriptet hva karakteren skal plukke opp og ta vare på. Dermed slipper man å gjøre noe selv, annet enn å flytte "gear" (utstyr) man finner over på "mules" (lavnivå karakterer).

Så har jeg også sett samtaler hvor spillere som mest spiller "pvp" (player versus player), faktisk betaler temmelig godt for å få det absolutt beste av det beste utstyret, som har mikroskopiske sjanser for å bli funnet i spillet via vanlig spill. Jeg så senest for noen dager siden en samtale hvor noen hadde tapt karakteren sin i en duell, og ble hånet for å ha mistet 1300$ verdt av utstyr i den duellen (hardcore, hvor man kun har ett liv). 1300$!! bare for -én- karakter! Jeg er sjokkert over at noen betaler så mye penger bare for å kunne skryte over å vinne i dueller i et spill, spesielt hvor det ikke finnes turneringspremier en gang! Det er en månedslønn for mange.

Da snakker vi 10 000 kr. Jeg har sett internettsider som selger utstyr til diablo 2 for både 1$, 10$ og 100$ per stykk.

Jeg har lest at det er mange som har mistet mange slike "bots", hele kontoer med dem, fordi blizzard (som eier diablo 2), av og til kjører et slags script gjennom sine servere (så godt som jeg kan forklare det), og dermed låser kontoene til eierne av disse "botterne". Da må de som driver med dette kjøpe nye spillnøkler hele tiden. Men likevel ser jeg at det bare fortsetter i like stor grad. Så det må være temmelig lukrativt for de som holder på. Noen faktisk sum har jeg dog aldri klart å få ut av noen.

Forum gold kan visstnok også kjøpes og selges på tvers av internettsider.

Så da lurer jeg egentlig på; 1) Hvor mye er det egentlig mulig å tjene på spillaktivitet, hvis man virkelig legger sjela i det og er rent spekulativ? Titusener, hundretusener, millioner?

2) Hvor mye har du hørt om noen tjene på et spill per år, i perioder eller overhodet?

3) Hvilke spill er det mulig å tjene mest på?

4) Hvordan forklarer man dette på skattemeldingen/selvangivelsen?

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Hvor mye er det egentlig mulig å tjene på spillaktivitet, hvis man virkelig legger sjela i det og er rent spekulativ? Titusener, hundretusener, millioner?

2) Hvor mye har du hørt om noen tjene på et spill per år, i perioder eller overhodet?

3) Hvilke spill er det mulig å tjene mest på?

4) Hvordan forklarer man dette på skattemeldingen/selvangivelsen?

1) The sky's the limit. På verdensbasis er nok markedet svært stort, så den begrensande faktoren er kor effektiv du kan være per time og kor mange timar du kan jobbe med dette. Dei aktørane som er virkelig store på dette er typisk bedrifter i asiatiske land som betalar ein lavtlønna arbeidstakar ei dagslønn for å sitte i 8 timar å spele spelet, for så å selge dette utbyttet til pengesterke spelarar som er villige til å betale store summar for å sleppe å sjølv investere fritid i slik repeterande speling. Den begrensande faktoren er kor billig du klarer å skaffe deg arbeidskraft, og kor lenge du får holde på før du blir stengt ute.

2) Har ingen summar på dette, men med tanke på at det finnes ein heil industri knytta til storskala "gold mining" for vidaresalg så må det være snakk om millionbeløp for bakmennene.

Sjølv på vanlige mobilspel så kan ein kjøpe "gull" gjennom den offisielle for mykje over 1000 kr for dei pakkane som gir størst rabatt. Når det finnes nokre idiotar som er villige til bruke slike summar på å få ein liten bonus i eit repeterande mobilspel, så finnes det definitivt eit mykje større marked som er villige til å betale halvparten av dette.

3) Nesten alle onlinespel der spelerane får interaktivere seg med kvarandre vil opne for slik virksomheit. Dei spela som det er mest å tene på er nok dei spela der du kan "farme" ressurser i spelet for å kjøpe ein bestemt gjenstand, som du deretter kan gi vekk til ein anna spelar (etter at du har mottatt betaling utanom spelet). 

Men ein kan også ta betalt for å gjere seg lett å drepe for kunden, slik at kunden får lette "kills" og dermed meir XP og loot. Du kan ta betalt for å tape i ludo om du vil.

4) Vanligvis vil dette være legitim nok inntekt for skattemyndigheitene. Du yter ein digital teneste som du tek betalt for, einaste usikkerheitsmomentet er grensa mellom hobby og næring. Men i prinsippet speler det inga rolle om du jobber med å grave gull heile dagen i eit onlinespel eller om du sitter heile dagen foran ein PC og tegner garasjer til folk.

Dette er berre ein av måtane ein kan bruke spel til å tene pengar utanom turneringar.

Andre populære måtar å tene pengar på er som Thor viser til å streame eller produsere youtube-videoar.

Eller ein kan sjølvsagt jobbe i spelindustrien enten som utviklar eller som betatestar.

Eller ein kan spele spel og deretter skrive ein anmeldelse av spelet som journalist.

I tillegg til sjølvsagt ei heil rekke med jobbar i og rundt spelindustrien frå reklame til å undervise i programering.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Du kan tjene enda mer, med å:

-Selge brukere laget når spillet var nytt.

-Selge bruker som har masse ting.

-Selge hjelp til å oppnå achievements

-Lage, og selge namesnipe brukere, (f.eks: bob)

-Hvis det er spill der man kan lage ting, så kan man selge bots som bruker tingene

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...