treant Skrevet 11. desember 2018 Del Skrevet 11. desember 2018 Hei, skal til psykolog for første gang om en ukes tid. Er det noen her som har noe tips til å få mest mulig ut av det? Bør man forberede seg på et vis? Lenke til kommentar
Dead_Angel_90 Skrevet 11. desember 2018 Del Skrevet 11. desember 2018 Det finnes mange måter en psykolog jobber på, så blir vanskelig for noen på et internett-forum å svare på det. Og det kommer åsså an på hvorfor man e der (det ska du slippe å forklare, ingen har noe med det ), men du må nok godta å snakke om oppvekst de første gangene, for at psykologen ska få mulighet te å finne rota te eventuelle problemer og hjelpe deg å håndtere de 2 Lenke til kommentar
InfectedExo Skrevet 11. desember 2018 Del Skrevet 11. desember 2018 (endret) Som Dead_Angel_90 sier, er det veldig individuelt hvordan en psykolog jobber. Tilnærmingen blir dermed noe du bare må vente å se på. Når det er sagt, er det viktig å være åpen og ærlig om det du tenker på, og særlig når du svarer på spørsmål og lignende. Du er der for din egen skyld, ikke for psykologens Endret 11. desember 2018 av InfectedExo 2 Lenke til kommentar
treant Skrevet 12. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2018 Okei, takk for svar så mane seg opp til å være 100% ærlig med seg selv da? Lenke til kommentar
Dead_Angel_90 Skrevet 12. desember 2018 Del Skrevet 12. desember 2018 Hvis du trenger å mane deg opp, så kan man si det. Det viktigste e at du svarer ærlig på spørsmål du får og e åpen om vanskelige hendelser osv. E ikke så skummelt Går te psykolog selv nå og kjenner te nervøsiteten "hva kommer psykologen te å spørra om" "Hvordan kommer jeg te å reagere på spørsmål" osv, men i realiteten så trenger du ikke være nervøs i det hele tatt =) Detta kommer te å gå bra! Lenke til kommentar
treant Skrevet 12. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2018 Det høres bra ut, er litt vanskelig å sette ord på ting og sammenhengen mellom ting, så håper psykologen ikke misforstår noe Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 13. desember 2018 Del Skrevet 13. desember 2018 Det høres bra ut, er litt vanskelig å sette ord på ting og sammenhengen mellom ting, så håper psykologen ikke misforstår noe Det er ofte dette som er hovedpoenget med å gå til psykolog. Du blir mer bevisst på å sette ord på tanker og følelser. Én av bieffektene med å gå til psykolog, er at du gjerne begynner en prosess når du er hjemme også. Hodet slutter ikke å tenke på det du snakker med psykologen om, i hvert fall om du tar det mer enn halvveis seriøst. Dette kan være veldig positivt, for da begynner du kanskje å skrive ned tanker på fritiden, du begynner prosessen med å bli bevisst selvreflektert. Da kan du bli en mye mer bevisst person, hvis det er nødvendig da. Vil også underskrive på det folk skriver her. Alle psykologer, leger og terapeuter er forskjellige. De fleste er profesjonelle og nøytrale, men de har også sine metoder og personlighet. Noen er veldig nøytrale og følger kun strikte regler. Andre legger litt mer lidenskap i det og prøver å "se" deg litt mer. De skal jo skjerme seg selv litt også. De tenker på flere ting enn du ser. Så ja, det beste er å bare være helt ærlig og direkte. Dét er fordi at da får du veldig fort en pekepinn på om du føler at du blir tatt seriøst eller ikke. Sier ikke at du skal gi opp etter første time selv om det ikke føles om du fikk så mye ut av det, men når man er svært ærlig, er det veldig lett å merke om man blir tatt seriøst eller ikke. Så spørs det jo på -hvorfor- du går dit, da. Om det er for generelle grunner, bare for å fokusére inn livsinnsatsen litt, å ha noen å bryne seg på, eller om det er en krise og man trenger en profesjonell og nøytral støttespiller med taushetsplikt. Begge deler kan bety svært mye for mange. Én ting jeg tror kan misforstås litt av mange, er at mange psykologer kan være ganske tilbakeholdne med innspill og råd spesielt i starten. Dét er fordi de analyserer og noterer, prøver å få oversikt. Det er ofte best å vente til man ser bildet helt klart med å gi råd. Det er også et fagspråk de forholder seg til som kan være som gresk for vanlige folk, så de vurderer flere ting enn vi forstår. Så gi dem litt tid, og vær helt ærlig, så opplever jeg at man får de beste rådene tilbake. Hvis det er en rusterapeut du skal til, så er det etter min erfaring veldig verdifullt. De har faglig innsikt, og erfaring med å hjelpe folk med rusproblemer, så det er verdt å ta råd fra dem. Man blir også mer bevisst egen rusbruk. 3 Lenke til kommentar
treant Skrevet 13. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2018 Takk for svar, gleder meg nesten til å møte psykologen nå 1 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 13. desember 2018 Del Skrevet 13. desember 2018 Takk for svar, gleder meg nesten til å møte psykologen nå Du skal også huske at det er folk som betaler tusenvis av kroner (ofte koster det over 1000 kr per time) for å gå til psykolog, frivillig, for å bli et mer helthetlig menneske. Hvis jeg kan anta at dette er noe du får via en ordning eller noe annet, så kan jeg oppfordre til å føle deg litt heldig for at du får denne muligheten til en redusert pris. De har ofte mer enn 5 års utdannelse og årevis med erfaring. Dét er noe jeg har høy respekt for, når folk ofrer store deler av livet sitt til et studie eller en profesjon. Dét betyr dog ikke at man skal undervurdere seg selv, da. Lenke til kommentar
treant Skrevet 13. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2018 (endret) Er gjennom studentsamfunnet, har trengt profesjonell hjelp en stund uten å innse det selv, har endelig erkjent at jeg ikke fungerer så håper det ikke er for seint Endret 13. desember 2018 av treant Lenke til kommentar
Dead_Angel_90 Skrevet 14. desember 2018 Del Skrevet 14. desember 2018 Det e aldri for seint =) 1 Lenke til kommentar
Skogslik Skrevet 15. desember 2018 Del Skrevet 15. desember 2018 Skriv gjerne hvordan første timen gikk! Aldri vært til slikt selv, men kunne sikkert trengt det. Mange tanker og lufte. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 16. desember 2018 Del Skrevet 16. desember 2018 For min del gjorde det bare ting verre. Hele settingen minnet meg bare om den defekt barn / perfekt forelder dynamikken som hadde rotet i huet mitt i utgangspunktet, og jeg følte meg bare enda mer shit etter konsultasjonene enn før. Man bør etter min mening kun gå til psykolog hvis man har et genuint ønske om å lufte tanker man føler man ikke kan dele med andre, og hvis du føler psykologen er på noen måte dømmende eller nedlatende er det bare å komme seg unna fortere enn svint. Manglende empati er virkelig no go. Anonymous poster hash: 4ea2d...b4e 3 Lenke til kommentar
treant Skrevet 16. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2018 (endret) Skriv gjerne hvordan første timen gikk! Aldri vært til slikt selv, men kunne sikkert trengt det. Mange tanker og lufte. Skal gjøre det grunnen til at jeg tok steget til å kontakte psykologtjenesten er at jeg ikke fungerer og muligens sliter med ettervirkninger av tøff barndom og oppvekst og dårlige foreldre, og håpet om at profesjonelle skal kunne hjelpe meg til å fungere igjen. Endret 16. desember 2018 av treant Lenke til kommentar
treant Skrevet 16. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2018 For min del gjorde det bare ting verre. Hele settingen minnet meg bare om den defekt barn / perfekt forelder dynamikken som hadde rotet i huet mitt i utgangspunktet, og jeg følte meg bare enda mer shit etter konsultasjonene enn før. Man bør etter min mening kun gå til psykolog hvis man har et genuint ønske om å lufte tanker man føler man ikke kan dele med andre, og hvis du føler psykologen er på noen måte dømmende eller nedlatende er det bare å komme seg unna fortere enn svint. Manglende empati er virkelig no go. Anonymous poster hash: 4ea2d...b4e Dumt at det ble slik Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 16. desember 2018 Del Skrevet 16. desember 2018 Hei, skal til psykolog for første gang om en ukes tid. Er det noen her som har noe tips til å få mest mulig ut av det? Bør man forberede seg på et vis? Nei. Jeg vil råde deg til å være ærlig om utfordringer dine. Det hjelper ikke psykologen at man sitter å holder tilbake. Har gått til psykolog hele mitt voksne liv, og det viktigste å huske på er at de er her for å hjelpe deg. Dermed må du også være åpen for det. Psykologen kommer til å spørre hvordan du har det, hva du trenger hjelp til, så er det jo opp til deg å definere hva og hvorfor. Lenke til kommentar
treant Skrevet 16. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2018 (endret) Nei. Jeg vil råde deg til å være ærlig om utfordringer dine. Det hjelper ikke psykologen at man sitter å holder tilbake. Har gått til psykolog hele mitt voksne liv, og det viktigste å huske på er at de er her for å hjelpe deg. Dermed må du også være åpen for det. Psykologen kommer til å spørre hvordan du har det, hva du trenger hjelp til, så er det jo opp til deg å definere hva og hvorfor. Er så klar for å få hjelp til å fungere, og har derfor manet meg opp til å være 100% ærlig med meg selv, håper bare at jeg får til å være ærlig og åpen i morgen Endret 16. desember 2018 av treant Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 16. desember 2018 Del Skrevet 16. desember 2018 Er så klar for å få hjelp til å fungere, og har derfor manet meg opp til å være 100% ærlig med meg selv, håper bare at jeg får til å være ærlig og åpen i morgen Det er vanskelig. Jeg selv sliter også med å si enkelte ting til psykologen, som muligens kunne hjulpet. Men ta til deg det han/hun sier. Lenke til kommentar
treant Skrevet 17. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2018 (endret) Da var det gjort. Gikk helt greit, hadde ikke noe forventninger da jeg ikke har vært hos psykolog før. Hadde skrevet ned ting på forhånd som jeg gav psykologen, gjorde det enklere å snakke sammen tror jeg, og kanskje identifisere årsaker. Fikk hjelp til å prøve å erkjennne sammenhenger mellom fortid og nåtid. Virker som det er et godt system, men tror og det er super viktig å være helt ærlig og åpen, følte at psykologen så meg. Var bare første time, så Endret 17. desember 2018 av treant 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 17. desember 2018 Del Skrevet 17. desember 2018 Da var det gjort. Gikk helt greit, hadde ikke noe forventninger da jeg ikke har vært hos psykolog før. Hadde skrevet ned ting på forhånd som jeg gav psykologen, gjorde det enklere å snakke sammen tror jeg, og kanskje identifisere årsaker. Fikk hjelp til å prøve å erkjennne sammenhenger mellom fortid og nåtid. Virker som det er et godt system, men tror og det er super viktig å være helt ærlig og åpen, følte at psykologen så meg. Var bare første time, så Flott å høre. Du er nå et skritt nærmere å løse utfordringene dine. Om det er depresjon så vit at det er veldig mange der ute som sliter med dette. Jeg går selv på antidepressiva og har gått på det i over fem år nå. Funker som en kule, men dersom jeg ikke går på de så faller min verden fra hverandre, ganske bokstavelig og. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå