AfterGlow Skrevet 11. desember 2018 Del Skrevet 11. desember 2018 Amazons matbutikker som kun bemannes av kunstig intelligens skal være på vei til Europa Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. desember 2018 Del Skrevet 11. desember 2018 Så for hver slik butikk som dukker opp og hver tradisjonell butikk som dukker under så forsvinner arbeidsplasser? Greit nok at det blir billigere for forbrukerne, men hvordan går det med den totale kjøpekraften om stadig færre står uten arbeid? Hvordan skal vi få reversert økningen i klasseskille som slike butikker driver fram? 4 Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 11. desember 2018 Del Skrevet 11. desember 2018 Hvordan skal vi få reversert økningen i klasseskille som slike butikker driver fram? Hvorfor i al verden skal vi overhodet forsøke å motvirke det? Bare positivt med klasseskille. Det vil virke inspirerende. 1 Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 12. desember 2018 Del Skrevet 12. desember 2018 Hvordan skal vi få reversert økningen i klasseskille som slike butikker driver fram? Hvorfor i al verden skal vi overhodet forsøke å motvirke det? Bare positivt med klasseskille. Det vil virke inspirerende. Kan du forklare hvordan økt klasseskille virker inspirerende. Helst med kilder. @Simen1: Blir neppe billigere for forbruker. Ut fra info jeg sitter med så vil man kunne redusere bemanning med mellom 10 og 20 %, mens kostnadene til teknologi vil øke. Grunnen til at man ikke kan redusere mer er behovet for hyllefylling, veiledning osv. Primæreffekten er at mindre kø (mangel på kø) gjør det mer attraktivt å handle, og de som er "first mover" vil kunne utnytte dette. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 12. desember 2018 Del Skrevet 12. desember 2018 Så for hver slik butikk som dukker opp og hver tradisjonell butikk som dukker under så forsvinner arbeidsplasser? Greit nok at det blir billigere for forbrukerne, men hvordan går det med den totale kjøpekraften om stadig færre står uten arbeid? Hvordan skal vi få reversert økningen i klasseskille som slike butikker driver fram? Disse spørsmålene har vel blitt stilt helt siden den industrielle revolusjon, og resultatet har blitt at man "jobber litt mindre og tjener litt mer så livet blir allright". Kanskje man endelig kan realisere 6 timers dager snart? 3 Lenke til kommentar
-Birger- Skrevet 12. desember 2018 Del Skrevet 12. desember 2018 Så for hver slik butikk som dukker opp og hver tradisjonell butikk som dukker under så forsvinner arbeidsplasser? Greit nok at det blir billigere for forbrukerne, men hvordan går det med den totale kjøpekraften om stadig færre står uten arbeid? Hvordan skal vi få reversert økningen i klasseskille som slike butikker driver fram?Disse spørsmålene har vel blitt stilt helt siden den industrielle revolusjon, og resultatet har blitt at man "jobber litt mindre og tjener litt mer så livet blir allright". Kanskje man endelig kan realisere 6 timers dager snart? Dersom det medfører at middelklassen øker så kan det bli bra. Men mye tyder på at dette vil slå hard inn på denne og at det blir gunstiger å eie driftsmiddlene og kapitalen. Men jeg heier på din versjon og håper på 6 timersdagen :-) Lenke til kommentar
LangtGjesp Skrevet 12. desember 2018 Del Skrevet 12. desember 2018 Tanken er altså å gjøre dagligvarehandlingen vesentlig mer bekvem og effektiv, ved at man slipper brysomme køene. Er det mange som er plaget med brysomme køer? Nå som vi har fått selvbetjente kasser, er det ganske enkelt ingen kø, i hvert fall ikke for meg. Derfor skjønner jeg ikke helt hvorfor noen skulle foretrekke Amazon hvis dette er det eneste fortrinnet de har. Lenke til kommentar
Fungus Skrevet 13. desember 2018 Del Skrevet 13. desember 2018 Tanken er altså å gjøre dagligvarehandlingen vesentlig mer bekvem og effektiv, ved at man slipper brysomme køene. Er det mange som er plaget med brysomme køer? Nå som vi har fått selvbetjente kasser, er det ganske enkelt ingen kø, i hvert fall ikke for meg. Derfor skjønner jeg ikke helt hvorfor noen skulle foretrekke Amazon hvis dette er det eneste fortrinnet de har. "og ved hjelp av datasyn, avanserte sensorsystemer, «deep learning» og annen AI-teknologi registreres alle varene" - på din bruker.. Om Amazon hadde laget en "vanlig butikk med selvbetjente kasser" så hadde de konkurrert i ett helt annet marked. Nå samler de inn enorme mengder data for hver bruker som går i butikken. Handlemønster, frekvenser, tidspunkt på dagen, demografi, osv osv osv. Kundene (noen av dem) vil foretrekke disse butikkene fordi de er ennå litt mer lettvinte enn selvbetjente kasser. Andre vil foretrekke Amazon sine butikker fordi de allerede er Amazon nettkunde. Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 13. desember 2018 Del Skrevet 13. desember 2018 Er det mange som er plaget med brysomme køer? Nå som vi har fått selvbetjente kasser, er det ganske enkelt ingen kø, i hvert fall ikke for meg. Derfor skjønner jeg ikke helt hvorfor noen skulle foretrekke Amazon hvis dette er det eneste fortrinnet de har. Det er jo ikke det eneste fortrinnet da. Du kan basically bare spasere inn, plukke med deg varer og gå, så blir alt automatisk belastet Amazon-kontoen din. Lenke til kommentar
LangtGjesp Skrevet 13. desember 2018 Del Skrevet 13. desember 2018 (endret) Det er jo ikke det eneste fortrinnet da. Du kan basically bare spasere inn, plukke med deg varer og gå, så blir alt automatisk belastet Amazon-kontoen din. Joda, jeg skjønner såpass. Men personlig vil jeg foretrekke å gjøre den lille jobben med å scanne varene selv og dermed være en helt anonym kunde. Nå er det klart at jeg ikke er helt anonym hos Meny eller Coop eller andre butikker når jeg betaler med bankkort. Det vi mangler, er muligheten til å utstede kontantkort. Da mener jeg et kort hvor det ligger penger som kan brukes til å betale med, men som ikke er knyttet til noen bestemt person. Det hadde vært et viktig tiltak for å fremme personig frihet og bremse mulighetene for overvåkning. Edit: Og så glemte jeg det viktigste, som er litt off topic i denne sammenhengen, nemlig sikkerhet. Med kontantkort har man muligheten til å fordele pengene på flere kort, som da kan oppbevare på mange forskjellige steder. Man slipper å ha "alt på ett kort". Endret 13. desember 2018 av LangtGjesp 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå