Gå til innhold

Ustabil XP2500@3200

Zeer

Anbefalte innlegg

Har følgende utstyr:

Hovedkort: DFI Lanparty

CPU: XP2500

Minne: TwinMos 3200

Kjøler: Swiftech 478V

Win 2000

DirectX9.0b

Ati Catalyst 3.9

Nyeste nvidia driverne til DFI

Nyeste BIOS

Jeg har problemer med å få maskinen stabil etter at jeg har klokket overklokket cpuen. Det eneste jeg gjør er å sette fsbèn på 200mhz. Har også satt Vcore på 1,9V. Temp på cpu etter nesten en time med prime95 er 45 grader i bios. Men jeg har aldri klart å kjøre prime95 lengre en 50 min.

Av og til fryser windows. Har klart å kjøre 3DMark2001se, men en gang frøs det rett etter at jeg fikk resultatet.

Noen som har noen tips?

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virker som det er skjermkortet ditt som er problemet her, 50minutter i prime er nok til en hel natt med 3dmark. Klokket skjermkortet? De fleste opplever at bildet fryser når dem har klokket GPU for mye, når man har klokket minnet på skjermkortet får man somregel bare en dynge artifacts.

/ment4l out

Lenke til kommentar

Skjermkortet er et PowerColor Radeon 9800Pro medZalmankjøling, ikke oc. Ingen artifacts på 3DMark2001Se. Så jeg tviler det er dette.

FSB 200 mhz

Mp 11

2200 mhz

45 grader på full load

Vcore er innstilt på 1.9 volt i BIOS, men viser 1.85-1.89 Volt.

Maskinen fryser ikke selv om prime95 feiler.

Lenke til kommentar

Er det en helt ny prosessor som kun har gått noen timer? Har selv opplevd hvordan prosessorer som har fått noen uker på nakken er mye bedre over-/underklokkings-kandidater enn flett nye prosessorer. Derfor er det litt synd at mange fyrer opp et helt nytt system og det første de gjør er å teste systemets grenser...

Lenke til kommentar

Hmm, burde ikke vært nødvendig med så høy Vcore for å kjøre 2.2 Ghz, så jeg misstenker at ustabiliteten skyldes minnet, har samme selv og det er ikke noe glad i høy FSB.

Er CPU'n din multiplier låst?

Hvis ikke så kan du kjøre følgende test:

- Reset bios til default settings

- Øk multiplier stegvis fra 11 til 12,5 (XP2800+)

- Test om dette er stabilt uten å øke noen spenninger.

Hvis dette fungerer, så øker du FSB stegvis opp mot 176 (må nok justere opp Vcore stegvis underveis). Da vil du ende opp rundt 2,2 Ghz men med noe tregere FSB enn en XP3200+, men dette kan du ta igjen med å tune timings på rammen, forsøk først med 2-3-3-6 deretter 2-2-3-6 og til slutt målet 2-2-2-6

Legg merke til at en endring fra CAS 2,5 til 2 tilsvarer en hastighetsøkning på minnet som krever ca 25% økning av FSB. Dvs hvis du klarer f.eks 12,5x176 med 2-2-2-6, så er dette et raskere oppsett enn 11x200 ved 2,5-4-4-8

Selv har jeg følgende oppsett:

14 x 172 = 2,408 Ghz (Vcore 2,03)

Minnetimings: 2-2-2-6 (Twinmos PC3200)

Lenke til kommentar
Er det en helt ny prosessor som kun har gått noen timer? Har selv opplevd hvordan prosessorer som har fått noen uker på nakken er mye bedre over-/underklokkings-kandidater enn flett nye prosessorer. Derfor er det litt synd at mange fyrer opp et helt nytt system og det første de gjør er å teste systemets grenser...

Sant, burn-in kan gjøre mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...