Gå til innhold

Radionette Kvintett HiFi Stereo

Anbefalte innlegg

AAA! Da har jeg lært noe nytt. Tusen takk for hjelpen! :) spiller det noen rolle om alle de 3 pinnene fra kondensatoren er koblet sammen eller ikke?

Over den røde sirkelen jeg har tegnet på skjemaet, så er det også en polarisert kondensator. Denne mangler også! Tror du dette kan være en 32uF?

Og hva skjer vis jeg setter inn en kondensator som skulle vært 20uF med en 40uF? Hva kan dette utgjøre i en krets?

Endret av Vege1994
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, den 32 uF er en typisk glattekondensator, er koblet rett på likeretteren.

Verdien har kanskje ikke så mye å si. For glatting er det helt OK at den er større. Men effekten er helt avhengig av resten av kretsen. De brukes i to funksjoner: enten lagring av energi, eller blokkere likestrøm og lede vekselstrøm.

Elektrolytter har typisk stor variasjon i verdien. Og de tørker ut, så gamle kondensatorer fungerer ofte svært dårlig.

Lenke til kommentar

Bare lurer på om vis den som er 20uF er defekt, kan jeg da erstatte den med 3.stk elektrolytt kondensatorer på 10uF for eksempel? Eller har den 20uF ut på hver av de 3 pinnene? Eller har den forskjellige uF på hver av pinnene? For jeg ser på kondensatoren at på 40uF er det en firkant, og 20uF en trekant. Så blank på 10uF..

Lenke til kommentar

Men tenkte på at det kanskje er en grunn for at de gamle originale har 3 pinner og jording i chassie og ikke bare en + og en -...?

Mitt råtips: Det er billigere å lage/kjøpe en 3-i-1 kondensator enn 3 enkeltvise kondiser.

(Det vil også spare plass, men det er det kanskje nok av inni apparatet?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...