Vege1994 Skrevet 13. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2018 (endret) AAA! Da har jeg lært noe nytt. Tusen takk for hjelpen! spiller det noen rolle om alle de 3 pinnene fra kondensatoren er koblet sammen eller ikke? Over den røde sirkelen jeg har tegnet på skjemaet, så er det også en polarisert kondensator. Denne mangler også! Tror du dette kan være en 32uF? Og hva skjer vis jeg setter inn en kondensator som skulle vært 20uF med en 40uF? Hva kan dette utgjøre i en krets? Endret 13. desember 2018 av Vege1994 Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 13. desember 2018 Del Skrevet 13. desember 2018 Ja, den 32 uF er en typisk glattekondensator, er koblet rett på likeretteren. Verdien har kanskje ikke så mye å si. For glatting er det helt OK at den er større. Men effekten er helt avhengig av resten av kretsen. De brukes i to funksjoner: enten lagring av energi, eller blokkere likestrøm og lede vekselstrøm. Elektrolytter har typisk stor variasjon i verdien. Og de tørker ut, så gamle kondensatorer fungerer ofte svært dårlig. Lenke til kommentar
Vege1994 Skrevet 13. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2018 Bare lurer på om vis den som er 20uF er defekt, kan jeg da erstatte den med 3.stk elektrolytt kondensatorer på 10uF for eksempel? Eller har den 20uF ut på hver av de 3 pinnene? Eller har den forskjellige uF på hver av pinnene? For jeg ser på kondensatoren at på 40uF er det en firkant, og 20uF en trekant. Så blank på 10uF.. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 13. desember 2018 Del Skrevet 13. desember 2018 Mulig det er vanskelig å få tak i tilsvarende som de orginale. Men det er bare å bruke flere vanlige kondensatorer i stedet. En 20 uF kan erstattes med en vanlig på 20 uF, evt to stk 10 uF i parallell. Det er viktig at de tåler spenningen, 350 Volt DC. Lenke til kommentar
Vege1994 Skrevet 13. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2018 Det skjønner jeg. Men tenkte på at det kanskje er en grunn for at de gamle originale har 3 pinner og jording i chassie og ikke bare en + og en -...? Lenke til kommentar
Vege1994 Skrevet 13. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2018 Skjemaet sier også at det er en 40uF og en 20uF. Men jeg vet ikke hvilken som er hvilken på min radio da begge er lik.. lurte derfor og på om det gjorde noe om jeg tok 40uF på begge..? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 13. desember 2018 Del Skrevet 13. desember 2018 En trippel kondensator blr det samme som 3 vanlige kondensatorer som er koblet sammen på ene siden. Skjema viser at minus går til GND. Det er sikkert OK å bruke 40 på begge. Lenke til kommentar
Vege1994 Skrevet 13. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2018 Okei. Tusen takk for hjelp, nok en gang Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 14. desember 2018 Del Skrevet 14. desember 2018 Men tenkte på at det kanskje er en grunn for at de gamle originale har 3 pinner og jording i chassie og ikke bare en + og en -...? Mitt råtips: Det er billigere å lage/kjøpe en 3-i-1 kondensator enn 3 enkeltvise kondiser. (Det vil også spare plass, men det er det kanskje nok av inni apparatet?) Lenke til kommentar
Vege1994 Skrevet 14. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2018 Godt tips! Tenkte eg skulle gjøre det sånn ja.. bare tar 3 kondiser i lag med en krympestrømpe utenpå alle 3 og lodder alle + i sammen og samme med -. Lodder alt nedi en rør sokkel så det ser litt ordentlig og ryddig ut Lenke til kommentar
Vege1994 Skrevet 14. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2018 Eller var det ikke det du mente? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 14. desember 2018 Del Skrevet 14. desember 2018 Antar han tenkte på hvorfor det orginalt er laget som en trippel enhet. Jeg vet heller ikke om det er noen annen forklaring. Plassbesparelse er forklaringen for denne: "It saves space by combining two physical capacitors into one case." Det diskuteres bruk i gamle radioer her, men har bare skumlest: http://antiqueradios.com/forums/viewtopic.php?f=6&t=282615 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 17. desember 2018 Del Skrevet 17. desember 2018 Antar han tenkte på hvorfor det orginalt er laget som en trippel enhet. Jepp, det var det jeg mente. Beklager at det ikke kom klart fram (og at jeg først presiserer det i dag). Lenke til kommentar
FBEN Skrevet 17. desember 2018 Del Skrevet 17. desember 2018 Mr Carlson på Youtube har videoer hvor han reparerer gamle rørradioer og forsterkere o.s.v, viser vanlige feilkilder og bl.a tips på hvilke moderne kondensatorer du kan bruke. Kanskje du kan finne noen tips der. https://www.youtube.com/user/MrCarlsonsLab Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå